Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Hjälpsam

Lite trist att ha DX12 på datorn men inte en ett litet Demo som testar detta, tänker inte betala 25€ för 3DMarks test.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Hur är det med Catalyst? Funkar allt inkl raptr osv?

Vid uppgrade får man behålla alla filer på skrivbord osv? Den bättre hälften hänger mig om kort/filmer osv som ligger i tmp mappar försvinner...

Skapa bara en mapp kallad Media och lägg allt där innan du installerar. Garanterat kvar då

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Två dåliga saker. Varför har de inte följt temat och bytt alla ikoner och knappar till nya temat? Första man ser under installationen. Små detaljer som gör helheten. Fattar inte heller varför de inte sparkat ut den gamla kontrollpanelen, helt hade nog varit lite svårt ännu så länge men har redan hamnat där av anledningar jag tycker jag inte borde.

I övrigt gillar jag det nya gränssnittet och har inte blivit frustrerad ännu. Kan äntligen nyttja aero-peek funktionerna med ett stilrent och ej genomskinligt tema. Tidigare körde jag Windows classic, men det är borta i 10:an och istället är standard rätt stilrent

Kontrollpanelen finns fortfarande kvar. Högerklicka på start och välj kontrollpanelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:

Unreal Engine 4 har DX12 stöd, även gratis att ladda hem. Vet inte om det finns någon bench dock.

Visa signatur

i7 4790K+NH-D14 | Asus Z97-A | 16GB | GTX970 | Samsung 830 | Corsair HX 850W 80+

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Tack, upptäckte nu att man ser sin router i Nätverk/Nätverksinfrastruktur och att det bara är att dubbelklicka på den så öppnas webbinterfacet för enheten. Mycket smidigt, det här lär många ha nytta av.

Jag får definitivt inte upp loginsidan, MS kanske har hårdkodat att försöka ansluta mot 192.168.0.1 så "loginfunktionen" är nog mer ett misstag och inte nån smart funktion för att försöka förenkla.
Eller så är det lika dumt som att man ska försöka tvinga folk att ha vissa ssidn, rätt många varken kan (av tekniska skäl typ operatörslåsning) eller vet hur man byter ssid.

Jag har blivit mer skeptisk till att byta till 10an på riktigt desto mer jag sett av och använt den färdiga versionen, det som verkar mest irriterande rent tekniskt förutom spioneritramset är att en del program verkar ta betydligt längre tid att avsluta än tidigare, jag har dessutom just nu ett Nvidiagrafikkort i burken och det verkar starta om drivern ibland så jag funderar på att lägga in nått AMDkort i stället för jag tror de är betydligt stabilare generellt sett och jag har 3-4 stycken liggande.

Det känns mest som om 10an nu gått över till en publik beta och det kanske är det MS också tänker och därför låter folk "testa gratis i ett år" jag ligger nog kvar o kör i insider men undviker att byta till 10an på de datorer som kör win 7 än så länge eftersom 10an än så länge bara är bättre än 8an men inte kan mäta sig med 7an totalt sett.

Dessutom så är det ju så otroligt oklart om hur OEM licenser fungerar.
Hur blir det om man byter hårdvara och vill installera om efter ett år ?

Kan man då aktivera win 10 vid en ren installation?

Måste man installera det os man har nyckel till och uppgradera till 10an efteråt ?
Eller går det inte alls utan att köpa en ny licens för att 10an är knuten till hårdvaran och MS verkligen kommer att hålla strikt på det ?

Förbrukar man den ursprungliga licensen så att man inte kan aktivera det os man updaterade från om man aktiverat 10an ?

Kan man logga in via ett MS konto och sedan byta MS konto eller försvinner då aktiveringen vid ominstallation av 10an eftersom den verkar vara knuten till ett konto i kombination med hårdvaran ?

MS är om möjligt ännu struligare och otydligare denna gång med om hur licenserna gäller än när 7, 8, 8.1 uppdateringar härjade som värst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har nu kört Windows 10 i några timmar och som van Windows användare sedan 90-talet så visst känner man igen sig, ser lite modernare ut än Windows 7 men inget revolutionerande.
Känns ungefär lika snabbt på min ganska så moderna dator, inte haft några kraschar än så länge dock slutade aktivitetshanteraren att svara några gånger.

Det intressanta är ju att se vad Microsoft hittar på för att tjäna pengar, om de tror att man ska köpa en massa appar, finns ju en App Store där man kan hyra film och sånt. Hittade även reklam i startmenyn som dock gick att ta bort, men blir det mycket sånt där i kommande uppdateringar betalar jag hellre för att slippa eller går tillbaka till Windows 7 igen.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade min W7 Pro igår och det mesta funkar fint, inga större problem. Tänkte ladda ner ISOn på W10 Pro men F*N va segt det går, är det bara direkt fr MS man kan ladda ner den svenska versionen av W10 Pro x64 eller finns den nån annanstans med som går lite fortare? Kör MediaCreationToolx64 just nu.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Permalänk
Skrivet av ZIPPEDFREAK:

Undrar också om detta, vill inte updatera och lida av dåligt fps i cs.

Ligger på mina vanliga 250-300 FPS efter uppdateringen.

Permalänk
Medlem

När jag tabbar ut ur spel så blir upplösningen helt fucked upp, blir runt 200% större och jättejobbigt. Och även när allt är "normalt" så känns alla ikoner väldigt stora och dåligt upplösta.

Permalänk
Medlem

Är det någon mer som har väldigt långa boot tider?
Bios går snabbt, Windows loggan tar ungefär 2-4 minuter sen logga in går snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxz:

Uppgraderade min W7 Pro igår och det mesta funkar fint, inga större problem. Tänkte ladda ner ISOn på W10 Pro men F*N va segt det går, är det bara direkt fr MS man kan ladda ner den svenska versionen av W10 Pro x64 eller finns den nån annanstans med som går lite fortare? Kör MediaCreationToolx64 just nu.

Bara att ha tålamod. Det är nog fortfarande högt tryck på MS servrar

Permalänk
Medlem

ePic ...

Permalänk
Medlem

Är jäkligt nöjd med Win10, har bara haft ett problem som beror på OSet och det är att Edge hänger sig ibland. Resten beror på drivrutiner som inte uppdaterats.

Jag lyckas inte riktigt alt-tabba från Elder Scrolls Online till skrivbordet, vet liksom inte hur man gör. Läste något om typ Windows key + D eller något, verkar inte fungera heller. Just nu gör jag som så att jag håller in alt-tab och klickar på desktop preview i aktivitetsfältet.

Någon som har Corsair Vengeance software? Jag har satt upp en macro funktion som gör att typ mouse button 10 blir ett klick på "K" tangenten. Man ser att det fungerar i webbläsare, då "K" dyker upp i sökfälten när jag klickar mb10. När jag kör Elder Scrolls Online så fungerar inte mb10 mscron dock, inte heller fungerar mina VLC snabb tangenter jag satt upp när jag har spelet igång. Har provat kompatibilitetslägen utan någon framgång. Har ett clean installerat OS.
Thoughts anyone?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Blir att vänta några månader innan man uppgraderar, låter alla testkaniner köra sitt så jag inte behöver sitta här och skrika på datorn när saker inte funkar.

Är ju därför Windows Insider finns. Tusentals har redan testat Windows 10 i ett år..

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Alltså...filerna ligger på min dator men inget händer? Hur länge ska man behöva vänta?

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i5 12600kf | Asus B760 | Corsair DDR4 32GB | Kingston 1TB NVME | Asus GeForce 3050 RTX| Hyper X Cloud II | Cherry MX 3.0S RGB | 27" Samsung PLS LCD | AOC 32" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klos_:

När jag tabbar ut ur spel så blir upplösningen helt fucked upp, blir runt 200% större och jättejobbigt. Och även när allt är "normalt" så känns alla ikoner väldigt stora och dåligt upplösta.

Låter som du kör spelet i ej native upplösning, samt att du har en skalning som gör att det ser för stort ut även när det är normalt, bara ändra i så fall.
Ikonstorlek går att ändra också oberoende av skalningen...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av shelter:

Ja, för ett tag sen i Preview. Jag tror jag fixade det, minns tyvärr inte hur.

Nu funkar inte Cortana/Windows Search istället... går inte att söka på startmenyn med ett av kontona på datorn, har ett msft-konto och ett lokalt. Så det är något profilrelaterat men jag vet inte vad.

Installerade om skiten och tog backup, system restore point för att kunna återställa om det skulle bli så igen

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Awesome....

Tycker det fungerar klockrent och är betydligt snabbare än windows 7. Sen skadar det inte att det är nästan hälften så stort som windows 7 ultimate, installerat. Speciellt när man sitter och kör en SSD på 120GB som systemdisk.

Har benchat lite med i 3DMark och tycker det flyter på lite bättre trotts nästan identiska resultat.

Ska bli intressant och se hur det går med DirectX 12 när det kommer och spel därtill.
Måste byta GFX tills dess dock men det ordnar sig.

Visa signatur

CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Den mängden hade postaren du citerade redan räknat bort då den totala mängden grafikminne på ett GTX 970 är 4 GB, inte 3,5 GB.

ja totalen är 4gb men 0.5 är så långsamt så det funkar inte att använda i spel. Det är endast 970 som inte har 4GB ram som kan användas (av de snabba grafikkorten) det är därför många tycker att detta är ett "skräpkort" som inte borde säljas. (i dagens spel så optimera man spelgrafiken till 4GB och har du inte 4GB så måste du sänka inställningarna även om du har ett snabbt grafikkort)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Är ju därför Windows Insider finns. Tusentals har redan testat Windows 10 i ett år..

Men fast Windows Insider finns och tusentals redan testat Windows 10 i ett år..

Så kommer det ändå buggar och barnsjukdomar och d i v fel, så är det alltid.

Det räcker ju att läsa i denna tråden

Men jag tror inte att man behöver vänta så många mer veckor, för att få en lite enklare ominstallation, och dom största problemen är fixade.

Och om man har ett system med Win 7/8 som funkar jättebra, varför då vara så stressad av att få Win 10, som kanske ställer till det som just X tycker är jätteviktigt.
Jag själv känner att detta är en förlängning av Windows Insider, för nu kommer det verkligen fram, vad som inte funkar, för just den personen.

Så även jag väntar ett tag, och varför skall jag utsätta min dator som jag trivs med för en risk, min dator som funkar så bra. Nä, då väntar jag hellre.

Kul att det funkar för så många!
Men jag har ju även läst att först funkar allt skit bra, sen tre sidor senare kommer problemen.

Jag har förövrigt aldrig köpt en nytt O S på release dagen, sen Win 95 tiden. Har alltid gjort så och kommer alltid att göra så.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Kontrollpanelen finns fortfarande kvar. Högerklicka på start och välj kontrollpanelen.

Ja det är ju det jag gnäller över.. den skulle fått en spark åt rymden. 1 kontrollpanel räcker

Permalänk
Medlem

Suttit på Windows10 sen i torsdags, inte stött på något problem alls än så länge!
Måste dock tipsa om Start10, det förenklar vardagen något ordentligt - https://www.stardock.com/products/start10/

Permalänk
Skrivet av KejN:

Funkar skitbra för mig än så länge

Väntar bara på DX12 skall implementeras i några spel så får jag se vilka prestandaförbättringar jag får!

Vart har du funnit DX12 för i Windows 10 är det bara DX11.2 än så länge?
Kör DXDIAG på sökmenyn så ser du vilken DX version du har installerat.

Visa signatur

CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Suttit på Windows10 sen i torsdags, inte stött på något problem alls än så länge!
Måste dock tipsa om Start10, det förenklar vardagen något ordentligt - https://www.stardock.com/products/start10/

Start10 är i beta stadiet inte helt färdigt och kostar pengar.

StartIsBack finns också men den med kostar pengar de har 30 dagar demo:
http://startisback.com/#download-tab

Classic Shell är enda som inte kostar:
http://www.classicshell.net/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Huge-Raven:

Vart har du funnit DX12 för i Windows 10 är det bara DX11.2 än så länge?
Kör DXDIAG på sökmenyn så ser du vilken DX version du har installerat.

DX12 här, AMD 6000 serien och äldre, kommer dock inte att få DX12 grafik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Gick bra att uppgradera Win 7 Ultimate. Allting fixades automatiskt. Aktiveringen gjordes automatiskt. Inga drivrutiner eller något behövdes installeras manuellt. Lättare kunde det inte vara. Även grafikkortsdrivrutinen verkar vara senaste Catalyst helt automatiskt.

Laddar ner Dragon Age Inqusition från Origin så jag får se vad spelpresentandan är. Hoppas den inte är sämre.

Edge verkar helt ok, saknar bara extensions men ska komma sen tydligen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

@asard1212: Ja, kontrollpanelen är kvar. Högerklicka på start så får du upp en meny med genvägar

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770k @ 4.2GHz w/ Noctua NH-U14S (NF-A15x2 @900RPM) | GPU: RTX 2070 | MB: Asus Z87-DELUXE | RAM: 16GB Corsair Vengance 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 760W | Chassi: Fractal Design Define XL R2 | OS-disk: Samsung 850 pro 256GB | Media-disk: Samsung 850 pro 1TB | Lurar: Sennheiser HD 660S & Sennheiser IE 80 | Mikrofon: Samson C01U

Permalänk
Medlem

@000ptimus: Vad svarar du på?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |