Någon som har erfarenhet av ComHems Wifi Hub C3-router?

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av ComHems Wifi Hub C3-router?

Håller på och flyttar in i en lägenhet där det ingår internet från ComHem i månadsavgiften. Då jag inte har så mycket erfarenhet av lägenheter så köpte jag en sprillans ny ASUS router för internet. Däremot visade det sig att jag måste ha en ComHem router för att internet ska fungera då ComHem kör med andra vägguttag (fick jag gratis). 'Fine' tänkte jag, jag kan ju alltid brygga ComHem routern och bara använda den som ett modem, och köra med min ASUS som huvudrouter.
Dock så börjar jag bli lite nyfiken på ComHem routern då den har rätt grymma specs, så skulle kunna returnera ASUS routern och testa köra på ComHem routern och se hur den går, och därmed kanske spara en slant. Dock så undrar jag lite om nån har några erfarenheter med den routern? Tycker även att där är lite brist på flera av de exakta tekniska specifikationerna på den.

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem

Det är väl som med alla routrarna från comhem, det enda som finns är ju sk. installationsguide.
Annars är det väl inget speciellt med C3 förutom att den har en LAN-port med 2.5Gbps för att kunna utnyttja deras snabbaste uppkoppling Breddband 1200.

Själv har jag faktiskt aldrig använt comhems modemroutrar som router, utan jag har alltid kört dem i bryggat läge med annan router bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Det är väl som med alla routrarna från comhem, det enda som finns är ju sk. installationsguide.
Annars är det väl inget speciellt med C3 förutom att den har en LAN-port med 2.5Gbps för att kunna utnyttja deras snabbaste uppkoppling Breddband 1200.

Själv har jag faktiskt aldrig använt comhems modemroutrar som router, utan jag har alltid kört dem i bryggat läge med annan router bakom.

Om man går in på "Min sida" på "Comhems sida" finns manualen för den router man har. Däremot behandlar Comhem manualer för andra routrar som statshemligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Om man går in på "Min sida" på "Comhems sida" finns manualen för den router man har. Däremot behandlar Comhem manualer för andra routrar som statshemligheter.

Det är ju fortfarande bara "installationsguide" man hittar för sin egen router, en manual bör ju behandla lite mer än var man kopplar in sladdarna?

Samma sak som man hittar här för alla routrar:
https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/routrar-mo....

Permalänk

ComHem/Tele2:s Hub C3 är en Sagemcom F@st 3896.

Inte en manual, men betydligt mer utförliga tekniska specifikationer:
https://mediacomcc.custhelp.com/euf/assets/documents/modem%20...

Permalänk
Medlem

Blåser liv i den här tråden då jag själv undrar samma sak. Har idag fått den hädelse som är Hub C2 vilket också är någon skit från Sagemcom som egentligen borde förpassas till den lokala sortergården. Fiberkoax går in i C2an som sedan är bryggad till min egna riktiga router.

Problemet jag har är att med ca en månads mellanrum så börjar responstiderna gå upp i sekunder och minuter varvid det enda alternativet är att starta om Tele2s skitrouter. Någon som har erfarenhet av samma problem och en eventuell lösning? Undrar också om Tele2 tar betalt för att få en C3 eller om man helt enkelt kan få till ett byte utan krångel?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Blåser liv i den här tråden då jag själv undrar samma sak. Har idag fått den hädelse som är Hub C2 vilket också är någon skit från Sagemcom som egentligen borde förpassas till den lokala sortergården. Fiberkoax går in i C2an som sedan är bryggad till min egna riktiga router.

Problemet jag har är att med ca en månads mellanrum så börjar responstiderna gå upp i sekunder och minuter varvid det enda alternativet är att starta om Tele2s skitrouter. Någon som har erfarenhet av samma problem och en eventuell lösning? Undrar också om Tele2 tar betalt för att få en C3 eller om man helt enkelt kan få till ett byte utan krångel?

Hittade du en lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erantk:

Hittade du en lösning?

Egentligen inte, jag får starta om routern någon gång i månaden. Har också problem med att det inte går att stänga av det trådlösa på routern när den körs bryggad, funderar på att fysiskt öppna skiten och koppla bort antennerna.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av bandsteering för att sedan döda Wi-Fi. Löste mina segheter med höga svarstider då och då.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller