Permalänk
Medlem

Råd till uppgradering.

Hej alla!

Jag försöker klura ut vad jag ska uppgradera för att få så mycket prestanda som möjligt för så billig peng som möjligt.
Budget runt ~3000kr.

Datorn idag innehåller följande
Corsair CX 500Watt
Gigabyte GA-Z97P-D3
Intel i5-4670k @3,4Ghz
ASUS GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA
Kingston 8GB 1600mhz minnen (kanske runt 2,5 år gamla)
Kingston SSD V300 240GB
Mekanisk HDD 500GB 7200rpm

Utgår från att det är grafikkort jag ska söka mig efter, dock svårt bland alla dessa nya 300 amd serien (sedan lite känslig för AMD, då jag aldrig ägt något tidigare.)
Köpte ett msi gtx 970 gaming tidigare, som hade extrem spoltjut. Detta har skrämt mig för 900 serien av Nvidia. Är spoltjut vanligt fenomen?
Sedan är det klurit om jag ska byta ut RAM minnen, och dessutom frågar jag mig om jag behöver byta ut PSU mot nå fräshare och nyare.
Kan förstå att mer watt kan vara att föredra i framtiden.
Något jag är helt säker på är att föredrar att köra singelkort som GPU.
SLI är inte nödvändigt för mitt spelande.

Är nöjd med runda 50-60 fps @1080p.

Tack på förhand.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 2500 - CPU: i7-4770k @stock - CPU Kylare: Pure Rock Be Quiet - GPU: Asus Strix GTX 970 - RAM: Kingston HyperX 16GB 1866Mhz - Nätagg: Fractal Design M Integra 550W

Permalänk
Medlem

Grafikkort helt klart. Processorn mår nog bra av en överklock också.

Du kommer nog undan utan att byta nätagg om du kör 970, men det kan vara bra ide att byta i vilket fall. Eftersom du spelar i 1080p är 970 inte ett så tokigt val, annars 390.

Begagnat kan ju också vara ett alternativ om du vill komma billigt undan, vågar, och få bra prestanda, t ex ligger ett 290 tri x på 1700kr bud i skrivande stund: http://www.sweclockers.com/marknad/114946

Permalänk
Medlem

Om du använder stock cpu-kylaren kan du köpa denna och sedan överclocka lite lätt https://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylar...

Komplett kör lite rea på ett 970 från MSI
https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-970-gaming-4gb/824861
Borde ge dig en rätt ordentlig boost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robotkai:

Hej alla!

Jag försöker klura ut vad jag ska uppgradera för att få så mycket prestanda som möjligt för så billig peng som möjligt.
Budget runt ~3000kr.

Datorn idag innehåller följande
Corsair CX 500Watt
Gigabyte GA-Z97P-D3
Intel i5-4670k @3,4Ghz
ASUS GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA
Kingston 8GB 1600mhz minnen (kanske runt 2,5 år gamla)
Kingston SSD V300 240GB
Mekanisk HDD 500GB 7200rpm

Utgår från att det är grafikkort jag ska söka mig efter, dock svårt bland alla dessa nya 300 amd serien (sedan lite känslig för AMD, då jag aldrig ägt något tidigare.)
Köpte ett msi gtx 970 gaming tidigare, som hade extrem spoltjut. Detta har skrämt mig för 900 serien av Nvidia. Är spoltjut vanligt fenomen?
Sedan är det klurit om jag ska byta ut RAM minnen, och dessutom frågar jag mig om jag behöver byta ut PSU mot nå fräshare och nyare.
Kan förstå att mer watt kan vara att föredra i framtiden.
Något jag är helt säker på är att föredrar att köra singelkort som GPU.
SLI är inte nödvändigt för mitt spelande.

Är nöjd med runda 50-60 fps @1080p.

Tack på förhand.

Skulle rekommendera nytt agg, undvik CX och liknande budget agg. 280X är ett fint kort, men svårt att få tag i nytt för bra pris.

Spoltjut beror också på övriga delar i datorn också, som vilket nätagg du har ihop med x grafikkort/moderkort. Men ja 970 har haft i alla fall rätt stora problem (men inte hört något om det på bra tag).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Skulle rekommendera nytt agg, undvik CX och liknande budget agg. 280X är ett fint kort, men svårt att få tag i nytt för bra pris.

Spoltjut beror också på övriga delar i datorn också, som vilket nätagg du har ihop med x grafikkort/moderkort. Men ja 970 har haft i alla fall rätt stora problem (men inte hört något om det på bra tag).

Jag har nu beställt ett asus gtx 970 strix. Som kräver 1x 8-pin PCI-E anslutning.
Nu, kommer mitt CX500 duga tillsvidare?

Vilket nätagg bör jag välja här näst? Jag vill komma undan så billigt som möjligt.
Kommer överklocka 4670k vid senare tillfälle, men inte nå mycket. Bara lätt överklockning.

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 2500 - CPU: i7-4770k @stock - CPU Kylare: Pure Rock Be Quiet - GPU: Asus Strix GTX 970 - RAM: Kingston HyperX 16GB 1866Mhz - Nätagg: Fractal Design M Integra 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av robotkai:

Jag har nu beställt ett asus gtx 970 strix. Som kräver 1x 8-pin PCI-E anslutning.
Nu, kommer mitt CX500 duga tillsvidare?

Vilket nätagg bör jag välja här näst? Jag vill komma undan så billigt som möjligt.
Kommer överklocka 4670k vid senare tillfälle, men inte nå mycket. Bara lätt överklockning.

Tack på förhand

Känner du att du har tur så kör vidare med CX agget. Annars Fractal Design Integra M 550 W som är bättre än CX, men något sämre än XFX 550 t.ex.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Känner du att du har tur så kör vidare med CX agget. Annars Fractal Design Integra M 550 W som är bättre än CX, men något sämre än XFX 550 t.ex.

Tackar!
Då vet jag.

Då kan jag vara lugn och inte stressa över ett nytt PSU nu. Om jag har tur med mitt cx500.
Fråga;
Om det inte skulle räcka till, skulle det kunna skada komponenter ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av robotkai:

Tackar!
Då vet jag.

Då kan jag vara lugn och inte stressa över ett nytt PSU nu. Om jag har tur med mitt cx500.
Fråga;
Om det inte skulle räcka till, skulle det kunna skada komponenter ?

Watt räcker, är snarare andra saker. Det värsta som kan hända att en hårddisk går söner (även grafikkort men inte lika vanligt).

Visa signatur