Permalänk

Ash | By SweLingonBerry

I samarbete med:

Introduktion
Då var det äntligen dags för min första bygglogg! Har länge velat göra ett ordentligt bygge med modifierad hårdvara men aldrig sett ett chassi som faktiskt ger mig lust att sätta igång. Tittade länge på In-win 904, men begränsad kylning och framförallt ett hutlöst pris höll mig borta. Tiden gick och slutligen kom Evolv ATX i grått och jag vart såld! Förbeställde chassit så snart det blev listat hos Inet och nu, en månad senare, är leveransdatumet 1 oktober. Någon borde stämma Phanteks för att teasa ett chassi så här lång tid, det är ju till och med lanserat! Hur som helst, nu orkar jag inte vänta längre, så nu kör vi, även utan chassi!

Temat på bygget kommer att vara aska/glöd där komponenterna går i grått, vitt och svart. "Glöden" skall åstadkommas med El-wire, något som inte används särskilt ofta i datorer. Planen är inte att det skall bli något Tron-bygge, utan el-tråden skall implementeras lite mer smakfullt som backglow för moderkortet m.m, exakt hur det blir får vi se.

Hårdvara
Phanteks Enthoo EVOLV ATX (Svart/Transparent)
Asus Z97-AR
Intel Xeon E3-1270v3
Phanteks PH-TC14CS
Corsair Vengeance White LP 4x4GB
Corsair AX750 750W
Intel 730 Series 240GB Ny: Samsung 850 PRO
2x Radeon R9 290 CF
Asus PCE-AC56
Asus Xonar Essence STX
Totalt 11TB Lagring

Planerade modifieringar i dagsläget

  • Sleeva nätagg

  • Implementering av El-wire

  • LED-Belysning

  • Måla div. delar

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk

Detta projekt är nu avslutat, stort tack till er som följt denna lilla logg.
För bilder på slutresultatet hänvisar jag till galleriet

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

Detta ska bli intressant! Följer

Permalänk

Update 1 - Sleeving

Nu har jag för första gången i mitt liv sleevat ett nätagg! Blev på det hela nöjd med resultatet, på normalt avstånd tycker jag att det ser riktigt bra ut! Passade även på att byta ut alla kontakter mot nya utan text på sig.

Detta är mönstret jag kommer jobba efter. Bestämde mig för fyra färger då jag ville få in lite vitt utan att det tog över. Bilden är gjord med ChooseMyPC.net sleeving prototyper: http://choosemypc.net/sleeving/

Verktygen redo, nu kör vi! Stort tack till stylingwebben som bl a sponsrade med krimptång och moddingverktyget.

Sleeving i form av paracord. Den svarta, grå och mörkgrå kommer från Rothco. Trots att det var samma märke var den mörkgrå väldigt olik de andra att jobba med, mycket "halare" och mer följsam än de andra samt något sämre kvalité på höljet. Skulle gissa på att den är tillverkad i en annan fabrik. Raka motsatsen till denna var den vita som var styvare och plastigare vilket gjorde den lättare att jobba med. Känslan i denna var mer persiennlina om det säger er något.

Första 8-pin klar! Jag kommer bara att sleeva de kablar som syns, molex och SATA lämnar jag svarta utan sleeving.

Fanns tyvärr en hel del dubbelkablar men som tur var gick det precis att få in båda ledarna plus sleeving i ett "kontakthål" så jag slapp löda kabel två högre upp på den första som jag sett att man ibland gör. Ser lite småknöligt ut om man tittar riktigt nära men tror inte det är något man tänker på i normala fall.

Wohooo! Lyckades koppla kablar rätt till 24-pin

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk

Update 2 - Chassit är här

Efter vad som har känts som en evighet har chassit äntligen kommit(!) dock inte inte i grått som jag från början tänkt...

Efter ytterligare 2 månaders förseningar fick i förra veckan Inet in den svarta varianten, samtidigt sattes preliminär leverans av det gråa till december så jag gav helt enkelt upp och beställde det svarta istället. Så här i efterhand kanske det var lika bra. Gillar skarpt finishen och tror det kommer passa minst lika bra till färgtemat inuti burken.

Passade igår på att montera in alla komponenter för en testfit och även utan kylare, alla sleevade kablar, ordentliga fläktar, osv. ser det helt okej ut. Nästa steg tror jag blir att måla om det röda på grafikkorten. Kommer nog en update om detta i veckan.

Jag har inte heller lyckats hålla mig ifrån elwire prylarna som jag fått hem, stort tack till electrokit och stylingwebben som sponsrade dessa. (Har mycket mer grejer än vad som syns på bilden, detta är bara en testslinga jag kopplade in.)

Jag läste att drivdonet skulle ge ifrån sig ett högfrekvent tjut och hade från början tänkt göra någon liten ljudisolerad låda för denna, men åtminstone med bara en slinga inkopplad är ljudet knappt hörbart om man inte lägger örat mycket nära. Första positiva överraskningen i detta projekt

Gjorde en liten adapter så jag kan koppla invertern till en molex.

Detta är en orange elwire men tyvärr har min kamera svårt att plocka upp färgen korrekt. I verkligheten har den en mer intensiv orange färg. I bygget kommer jäg även använda röd elwire.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk

Blöder inte dina öron av dem där originalkylarna till grafikkorten?
Dessutom går dem väl ganska varmt. (wink, wink, vattekylning?)

Iaf, fint det lilla du gjort än så länge och skall bli kul att se hur du använder elwiren!

Permalänk
Skrivet av WildFlyingTurtle:

Blöder inte dina öron av dem där originalkylarna till grafikkorten?
Dessutom går dem väl ganska varmt. (wink, wink, vattekylning?)

Iaf, fint det lilla du gjort än så länge och skall bli kul att se hur du använder elwiren!

Hehe, tja... Så länge man inte spelar är ljudnivån helt okej och när jag väl spelar har jag alltid slutna hörlurar och då stör jag mig inte så mycket på ljudet från datorn. Men ja, utan hörlurar börjar öronen blöda
Vattenkylning är absolut med på listan för framtida projekt, men i denna bygglogg kommer allt vara luftkylt "tyvärr".

Kul att du uppskattar byggloggen så här långt i all fall. Sprayade idag första lagret färg på grafikkorten så nästa uppdatering är på gång

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk

Update 3 - Grafikkort

I veckan har jag framförallt pysslat lite med grafikkorten.

Första tanken var att maskera hela kortet och sedan skära ut alla detaljer med skalpell.

Resultatet när jag hade målat dem blev dock inte lika bra som jag hade önskat. Framförallt blev linjerna inte lika skarpa som jag hade hopats så jag slipa bort allt det vita och spraya skiten svart istället.

Nästa ide var att använda en markeringspenna för att på frihand måla detaljerna. Detta gick mycket bättre än jag väntat mig då alla detaljer är lite upphöjda vilket gör det lättare att få till de skarpa kanterna.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

Sleevningen vart helt ok, men tycker resultatet på grafikkorten vart riktigt bra av det man kan se från bilderna.

Är ju tyvärr svårt att bli upphetsad över bra sleevning längre då jag tycker att alla som ger sig på det gör ett bra jobb

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk

Update 4 - Klart?!

Ja... Det här gick ju nästan lite för smärtfritt. Datorn har stått klar på mitt skrivbord nu i några veckor, men jag tog lite julledigt och fick fullt upp med annat, därav den sena uppdateringen. Efter att grafikkorten blivit klara återstod nästan bara att sätta ihop allt. Slevade någon fläkt och lite andra småsaker som jag tyvärr inte har några bilder från. Jag hade från början tänkt göra en backplate till nätverkskortet, men den kommer slå i grafikkortet och dessutom inte heller synas så det den uteblev.

Här är i alla fall några bilder av resultatet:

På ovan och undersidan fäste jag en liten LED-slinga. Tycker att effekten av denna blev väldigt bra rätt framifrån i verkligheten, men ljuset gör det väldigt svårt att fånga på bild. Det enda vettiga jag lyckades med är lite snett från sidan. I verkligheten är ljuset mer jämnt fördelat mellan flänsarna.
Runt kanten på moderkortet satte jag också en röd (i verkligheten orange) El-wire.

På insidan av sidopanelen sitter också El-wire mot kanten på fönstret. Detta ger inte bara svag men jämn belysning i chassit utan skapar också en liten haloeffekt där plasten är böjd.

För fler bilder hänvisar jag till galleriet och tack till er som följt denna lilla bygglogg!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry