Anmäl dig till Roborock Challenge!

Unreal Engine 4: Elemental Demo med DirectX 12 för nedladdning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Du skulle ju kunna bli politiker! Oerhört välsnackat om otroligt lite; se så, nämn nu några riktiga anledningar till varför Direct3D 12 är så pass mycket sämre än de övriga lösningarna. Att t.ex. Vulkan är utvecklat ihop med branschen och att det har större kundbas har inget med hur välfungerande det är eller vad det innehåller. Ett bra exempel är väl OpenGL. Om du inte vet vad det är kan du läsa om det här.

Men utveckla gärna så kan vi mindre vetandes (och gärna vi som jobbar med detta också) lära oss något nytt!

Skrivet av strejf:

Ja för 25 miljoner installationer av Windows 10 och DirectX 12 på en vecka spelar ingen roll engligt honom säkert

http://www.neowin.net/news/windows-10-is-running-on-more-than...

Vulkan kommer stödjas av alla enheter som har OpenGL 3.1. Där är en stor del av alla Android mobiler idag samt alla nya mobiler som släpps. Inte nog med det så stödjer Vulkan alla Windows operativsystem samt Linux och MAC. Inte heller stoppar det Vulkan att kunna fungera på konsoler. Dina 25miljoner skymmer sig ganska fort.

OpenGL och GLSL har lidit av design problem samt FUD av Microsoft när man hotade att OpenGL inte skulle fungera korrekt i Vista och senare samt helt enkelt stagnation i dess område. Vulkan tillsammans med SPIR-V och till stor del Valves hjälp med andra spelföretag med utveckling av SDKer och verktyg för utvecklare så ser jag inte meningen med att sikta sig på ett begränsat API som bara fungerar på en liten del av möjliga kundbas som Windows 10 och Windows Phone.

Samt vad jag förstår av Direct3D 12 så har den fortfarande problemet med att det kommer finnas en eller två main threads i grafikdrivrutinen som hanterar serialiseringen av calls något Vulkan inte har. (Rätta mig om jag har fel)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

NU får mitt ASUS STRIX GTX980TI OC jobba

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Hur skaffar man DirectX 12? kanske dum fråga men har windows 10 och kör endast DX11.2

Kör med GTX 580 SLI

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av para[Z]ite:

Hur skaffar man DirectX 12? kanske dum fråga men har windows 10 och kör endast DX11.2

Kör med GTX 580 SLI

Utan vidare efterforskning så kan det nog vara dina GTX 580 som är problemet?

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk

DirectX 12 ska stödas på Fermi och uppåt om jag inte minns fel alltså GTX 400 serien uppåt

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av para[Z]ite:

Hur skaffar man DirectX 12? kanske dum fråga men har windows 10 och kör endast DX11.2

Kör med GTX 580 SLI

Det finns inget stöd för DX12 för Fermi än, men <trumvirvel> det kommer att stödjas lite senare och Fermi utlovas att få stöd i god tid innan några spel har släppts.
Klart lite trist att inte kunna testa demot, det förstår även jag.

edit Stämmer bra, från 400 serien och uppåt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Det finns inget stöd för DX12 för Fermi än, men <trumvirvel> det kommer att stödjas lite senare och Fermi utlovas att få stöd i god tid innan några spel har släppts.
Klart lite trist att inte kunna testa demot, det förstår även jag.

Ahaa det förklarar en del... tack för svaret!

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Hjälpsam

Jävla demot kör inte i fullskärm!

edit
Får runt 60 i fönstermod.
R9 290, FX-8350 och inte mindre än 32 GiB ECC minne, allt oklockat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd

Unreal Tournanent 4 är släppt och har stöd för DX12? Såg jävligt snyggt ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Curik:

Du skulle ju kunna bli politiker! Oerhört välsnackat om otroligt lite; se så, nämn nu några riktiga anledningar till varför Direct3D 12 är så pass mycket sämre än de övriga lösningarna. Att t.ex. Vulkan är utvecklat ihop med branschen och att det har större kundbas har inget med hur välfungerande det är eller vad det innehåller. Ett bra exempel är väl OpenGL. Om du inte vet vad det är kan du läsa om det här.

Men utveckla gärna så kan vi mindre vetandes (och gärna vi som jobbar med detta också) lära oss något nytt!

Påstår du allvarligt att Direct3D 12 inte är utvecklat ihop med branschen? Felaktigheten i det påståendet är fysiskt påtaglig. D3D är väldigt väl förankrat i både hårdvaruindustrin och spelindustrin. Alla fyra processor/grafikkortstillverkarna har varit direkt inblandade i D3D12. Intel och Nvidia sedan början, AMD särskilt sedan XBOne och på senare tid även Qualcomm. Det finns en anledning varför AMD slutade utveckla, skrev av och skänkte bort Mantle.

Mjukvarumässigt är listan över bolag som involverats väldigt lång men engine partners är vad jag vet:
EA DICE & AMD: Frostbite Engine
Bohemia & AMD: Enfusion Engine
SquareEnix & AMD: Dawn Engine
SquareEnix & Nvidia: Luminous Engine
Crytek & Nvidia: CryEngine
Epic Games & Nvidia: Unreal Engine
Bethesda/id Software: idTech6

Den enda stora spelstudio som vi vet inte deltagit i utvecklingen av D3D12 är Valve. Anledningen till det är till väldigt stor del att DirectX inte fungerar på Linux och SteamOS är Linux.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Unreal Tournanent 4 är släppt och har stöd för DX12? Såg jävligt snyggt ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Nope UT4 är inte släppt mer än som en pre-alpha..
http://www.windowscentral.com/unreal-tournament-will-support-...

Man laddar ner unreal sen kan man ladda ner både spelet samt unreal engine om man vill bägge 2 är gratis.
https://www.unrealengine.com/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Fungerade riktigt bra för mig, hade minst 65-70 fps, men det höll sig runt 110-120, peekade upp emot 140-160 fps på slutet.

Intel Core i5-4670K 4,20GHz
G.Skill Ares 32GB DDR3 PC-12800 1600MHz
ASUS Z87-PRO - ATX / Z87
MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB
Be quite! Straight Power CM E9 680W
Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB

Använder denna rig.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Commander:

Vulkan kommer stödjas av alla enheter som har OpenGL 3.1. Där är en stor del av alla Android mobiler idag samt alla nya mobiler som släpps. Inte nog med det så stödjer Vulkan alla Windows operativsystem samt Linux och MAC. Inte heller stoppar det Vulkan att kunna fungera på konsoler. Dina 25miljoner skymmer sig ganska fort.

Du har inte fel men du får inte glömma att du pratar om maskiner som inte är PC. Så fort du pratar PC innefattar begreppet "Windows" ungefär 95-96% av marknaden och 100% av prestanda-/spelmaskinerna.

Vulkan är inget dåligt system, men DX12 har med ett enda undantag alla stora aktörer på marknaden bakom sig.

Citat:

Vulkan tillsammans med SPIR-V och till stor del Valves hjälp med andra spelföretag med utveckling av SDKer och verktyg för utvecklare så ser jag inte meningen med att sikta sig på ett begränsat API som bara fungerar på en liten del av möjliga kundbas som Windows 10 och Windows Phone.

Där hade vi undantaget - Valve... men de har inte resurserna att konkurrera med DX12. Intel, Nvidia och AMD bygger DX12... men de bygger också din processor och ditt grafikkort. Kan något system konkurrera med de fyra bolag som tillsammans kontrollerar 100% av PC-marknaden både vad gäller CPU och GPU, och 96% av operativsystemen?

Citat:

Samt vad jag förstår av Direct3D 12 så har den fortfarande problemet med att det kommer finnas en eller två main threads i grafikdrivrutinen som hanterar serialiseringen av calls något Vulkan inte har. (Rätta mig om jag har fel)

Nej, men jag förstår missförståndet.

Med DirectX 11 introducerade man möjligheten att köra flera samtida trådar av Direct3D, men eftersom Windows kernel fortfarande styrde resurshanteringen (vilken kärna som gör vad och vilket minne som avdelas till vad) begränsades man av hur Windows hanterar hårdvaran (WDDM). Windows Vista och 7 (WDDM 1.0/1.1) stöder bara en execution thread, Windows 8/8.1 (WDDM/DXGI 1.2/1.3) stöder två. Det är det här du pratar om, antalet exekveringstrådar.

WDDM 2.0 i Windows 10 fungerar helt annorlunda. Du parallelliserar direkt mot shadernivå (close to metal) och kan därför nå ett teoretiskt obegränsat antal samtida trådar. Man flyttar bort resurshanteringen från Windows kernel och lägger den i spelmotorn eller i APIn eller i drivrutinen. Helst vill man ha det så direkt i spelmotorn (close to user).

Det sagt lägger man en arbiträr begränsning i hur många samtida trådar spelmotorn kan skapa. Det görs av spel(motor)skaparen då det helt plötsligt är upp till honom att se till att allt det Windows skötte åt honom tidigare fortfarande fungerar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hjälpsam

Det har varit en hel del skitsnack om vilken tillverkare och vilket grafikkort som haft mest och malligast stöd för DX12, vinnaren är <trumvirvel> Intel Skylake.
https://en.wikipedia.org/wiki/Feature_levels_in_Direct3D
Så vi fanboys, AMD och Nvidia, får dränka våra sorger i kväll.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ja mitt system
2x GTX 970, 4790k, 16GB 2133mhz, MSI Z97A Gaming 7 etc.

Med DX12 & NO VSYNC låg jag som lägst 45fps som högst 95fps, genomsnitt runt 70fps.
Med ElementalDemo, låg jag som lägst 55fps och upp mot 110fps. Kändes som att det lirade på bra där ändå!

Testa utan SLI och gav samma resultat som tidigare. Så tydligen kunde jag inte mäta med SLI

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D| RTX Aourus Master 3080Ti | 32GB G-Skill 6000Mhz Royal | ASRock Phantom Nova X870 WIFI | | 2x Samsung EVO 980 M.2 / Evo 870 / Evo 860 | LG Ultragear 32" 1440P 185Hz - APX Displayport | Corsair K95 RGB Platinum | Xtrfy RGB | Windows 11 Pro |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av groven87:

Ja mitt system
2x GTX 970, 4790k, 16GB 2133mhz, MSI Z97A Gaming 7 etc.

Med DX12 & NO VSYNC låg jag som lägst 45fps som högst 95fps, genomsnitt runt 70fps.
Med ElementalDemo, låg jag som lägst 55fps och upp mot 110fps. Kändes som att det lirade på bra där ändå!

Testa utan SLI och gav samma resultat som tidigare. Så tydligen kunde jag inte mäta med SLI

Kunde du köra i helskärm och hur kör man Elemental Demo?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Måste vara oerhört tråkigt att sitta på Windows 7 eller 8/8.1 nu

Njae, vad då då? Väntar på det mycket mer intressanta Vulkan.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av NodCommander:

Njae, vad då då? Väntar på det mycket mer intressanta Vulkan.

Det kommer att bli en riktig eruption!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Du har inte fel men du får inte glömma att du pratar om maskiner som inte är PC. Så fort du pratar PC innefattar begreppet "Windows" ungefär 95-96% av marknaden och 100% av prestanda-/spelmaskinerna.

Vulkan är inget dåligt system, men DX12 har med ett enda undantag alla stora aktörer på marknaden bakom sig.

Där hade vi undantaget - Valve... men de har inte resurserna att konkurrera med DX12. Intel, Nvidia och AMD bygger DX12... men de bygger också din processor och ditt grafikkort. Kan något system konkurrera med de fyra bolag som tillsammans kontrollerar 100% av PC-marknaden både vad gäller CPU och GPU, och 96% av operativsystemen?

Nej, men jag förstår missförståndet.

Med DirectX 11 introducerade man möjligheten att köra flera samtida trådar av Direct3D, men eftersom Windows kernel fortfarande styrde resurshanteringen (vilken kärna som gör vad och vilket minne som avdelas till vad) begränsades man av hur Windows hanterar hårdvaran (WDDM). Windows Vista och 7 (WDDM 1.0/1.1) stöder bara en execution thread, Windows 8/8.1 (WDDM/DXGI 1.2/1.3) stöder två. Det är det här du pratar om, antalet exekveringstrådar.

WDDM 2.0 i Windows 10 fungerar helt annorlunda. Du parallelliserar direkt mot shadernivå (close to metal) och kan därför nå ett teoretiskt obegränsat antal samtida trådar. Man flyttar bort resurshanteringen från Windows kernel och lägger den i spelmotorn eller i APIn eller i drivrutinen. Helst vill man ha det så direkt i spelmotorn (close to user).

Det sagt lägger man en arbiträr begränsning i hur många samtida trådar spelmotorn kan skapa. Det görs av spel(motor)skaparen då det helt plötsligt är upp till honom att se till att allt det Windows skötte åt honom tidigare fortfarande fungerar.

Här har du listan över de som sitter med Khronos Group https://www.khronos.org/members/member_list
Ganska säker den är större både till antal och kassa.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Commander:

Här har du listan över de som sitter med Khronos Group https://www.khronos.org/members/member_list
Ganska säker den är större både till antal och kassa.

Ehum. Läs listan.

Khronos Group består (förutom ARM-, Linux och Androidgrupperna) av företag som tillverkar:
CAD-program,
Bildredigeringsprogram,
Videoredigeringsprogram,
Databasservrar,
Webbläsare,
Medicinska system,
Navigationssystem,
Kamerasystem,
Virtuell verklighet,
Skrivare,
Grafräknare,
Virtualiseringssystem,
Webbläsare,
Emuleringssystem

De har tre spelbolag med i contributorlistan. Oxide Games och Electronic Arts kom med i och med att AMD gav bort Mantle, men båda går över till DX12 med Nitrous och Frostbite...

...vilket betyder att det egentligen bara finns ett. Valve Corporation.

Det enda spelbolag som sitter med i Khronos "Promoter"-lista är Epic... vilka också är launch partner med Microsoft och Nvidia för DX12.

I övrigt är det samma tre hårdvarutillverkare (Intel, AMD, Nvidia) och mobilindustrin.
På vilket sätt är OpenGL förankrat "i industrin" när bara två bolag i spelindustrin är representerade, ett vilket dessutom är väldigt hårt involverat i DX12?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Med tanke på att 90% av dess medlemmar även sitter med och bygger DirectX 12 är det omöjligt att säga, annat än att hårdvarutillverkarna inte sitter med i den styrande gruppen vilket de gör i DX12.

Ta en titt på
Promoter: act as the "Board of Directors" to set the direction of the Group, with final specification ratification voting rights.
Contributors: have full API working group participation and voting rights, and generous marketing benefits.

Det är skolor som inte får vara med och rösta.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

nej tyvärr det blev window mode, men frågan är om de inte går att tvinga helskärm. har ej testat dock! @Ratatosk:

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D| RTX Aourus Master 3080Ti | 32GB G-Skill 6000Mhz Royal | ASRock Phantom Nova X870 WIFI | | 2x Samsung EVO 980 M.2 / Evo 870 / Evo 860 | LG Ultragear 32" 1440P 185Hz - APX Displayport | Corsair K95 RGB Platinum | Xtrfy RGB | Windows 11 Pro |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av groven87:

nej tyvärr det blev window mode, men frågan är om de inte går att tvinga helskärm. har ej testat dock! @Ratatosk:

Tack! då vet jag och slipper stånga pannan blodig, under försöken att få helskärm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Commander:

Ta en titt på
Promoter: act as the "Board of Directors" to set the direction of the Group, with final specification ratification voting rights.
Contributors: have full API working group participation and voting rights, and generous marketing benefits.

Det är skolor som inte får vara med och rösta.

Du svarade innan jag hade skrivit om mitt inlägg, se ovan.

OpenGL är inte utvecklat av spelindustrin. Det är extremt mycket mindre inklusivt än DX12.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av groven87:

nej tyvärr det blev window mode, men frågan är om de inte går att tvinga helskärm. har ej testat dock! @Ratatosk:

Skrivet av Ratatosk:

Tack! då vet jag och slipper stånga pannan blodig, under försöken att få helskärm.

Tryck alt-enter så som man gjort i 100 år i Windows för att växla mellan fullskärm och fönsterläge? Funkade för mig.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av strejf:

Tryck alt-enter så som man gjort i 100 år i Windows för att växla mellan fullskärm och fönsterläge? Funkade för mig.

Visste inte att det funkat i hundra år.
Tack för tipset.

Off Topic;

Windows kommer från nordiskan och betyder från början vindöga, det var den öppning vikingarna lämnade nära taknocken för att släppa ut röken ur husen.

Så Windows har funnits i mer än 1000 år, fönster är plattyska och heter fenster på tyska.

Vet inte om vikingarna varit så sugna på alt-enter dock, de hade nog kört yxan genom skärmen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Så här ska det ju inte se ut.....är mitt grafikkort trasigt? Ett gtx 980 ti asus strix

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zcenicx:

Med DirectX 11 introducerade man möjligheten att köra flera samtida trådar av Direct3D, men eftersom Windows kernel fortfarande styrde resurshanteringen (vilken kärna som gör vad och vilket minne som avdelas till vad) begränsades man av hur Windows hanterar hårdvaran (WDDM). Windows Vista och 7 (WDDM 1.0/1.1) stöder bara en execution thread, Windows 8/8.1 (WDDM/DXGI 1.2/1.3) stöder två. Det är det här du pratar om, antalet exekveringstrådar.

WDDM 2.0 i Windows 10 fungerar helt annorlunda. Du parallelliserar direkt mot shadernivå (close to metal) och kan därför nå ett teoretiskt obegränsat antal samtida trådar. Man flyttar bort resurshanteringen från Windows kernel och lägger den i spelmotorn eller i APIn eller i drivrutinen. Helst vill man ha det så direkt i spelmotorn (close to user).

I sak har du helt rätt, den praktiska effekten kommer bli den du beskriver.

Däremot är detaljerna fel (i alla fall om det jag läst på MSDN stämmer). Multitrådstödet i DX11 och DX12 är på hög nivå i princip identiskt, i både fallen är alla anrop till GPU-delen serialiserade (d.v.s. användning av ID3D11DeviceContext/ID3D12CommandQueue är serialiserad).

I båda fallen kan man skapa listor med kommandon som man vill skicka till GPU-delen, detta kan göras helt fritt från olika trådar (godtyckligt antal i båda fallen) bara man jobbar med olika listor.

Den stora skillnaden kommer i hur mycket jobb som kan utföras redan när kommandolistorna skapas, DX11 var så pass flexibelt att det mesta av arbetet att konvertera kommandon till något GPU i det lokala systemet förstår måste hända i samband med att man skickade informationen till GPUn (använder ID3D11DeviceContext).

I DX12 har man tagit bort den flexibilitet som omöjliggjorde "kompilering" av kommandolistor ända ner till GPU-specifik kod. Resultatet är nu att det mesta av jobbet händer när man skapar listan, något som sagt kan utföras på många olika trådar bara det är olika listor.

Förenklat kan man säga att DX11 kunde bara kompilera till bytekod/CLI (för att använda Java/C# termer) i den multitrådade delen för att sedan kräva JIT till maskinkod på huvudtråden. DX12 kan kompilera direkt till maskinkod redan i den multitrådade delen.

Ska bli intressant att se hur pass bra spel skalar över CPU-kärnor i framtiden, multicore programmering är svårt och det finns definitivt en rad flaskhalsar även i spelmotorer. Innan DX12 var det dock kört att skala då man hade en flaskhals i GPU-kommunikationen, nu lär vi få se en lång rad andra flaskhalsar som man måste komma runt. Är tyvärr så att det inte blir bättre än den sämsta länken vid multicore...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ser så ut för mig också. orkar inte ta reda på varför just nu dock @FabriciusRex: