Betala faktura med kontant hur då?

Permalänk
Avstängd

Betala faktura med kontant hur då?

Hej jag undrar en sak och är nyfiken på om man kan betala datordelar från komplett.se eller inet.se kontant? Jag undrar bara ifall det skulle vara så att internetbanken inte funkar någon dag och att man inte har något kreditkort utan kan bara betala kontant och yes jag vet att man kan vänta tills banken funkar men en rak och enkel fråga finns det någon väg att bara betala med lösa pengar på något sätt?

Permalänk
Medlem

Senast jag beställde något från Komplett.se så kunde man bestämma olika sätt att betala och hämnta. Inklusive betala när man hämnade från olika ställen.

Permalänk
Avstängd

@panpo98: Så om jag hämtar ut mina delar på Ica då kan de inte klaga på att jag tar fram 6000 tusen i kontant?

Permalänk
Medlem

inte om du har valt faktura. du kan endast betala på plats vid service stället om det är skickat som postförskott.

Vill du betala med kontakter får du snällt knalla in till en bank som tar hand om kontanter och betala den avgift dem tar ut för att ordna det.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@panpo98: Så om jag hämtar ut mina delar på Ica då kan de inte klaga på att jag tar fram 6000 tusen i kontant?

Tror snarare de klagar om du inte har 6k i kontanter när du skall hämta ut det.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommty:

inte om du har valt faktura. du kan endast betala på plats vid service stället om det är skickat som postförskott.

Vill du betala med kontakter får du snällt knalla in till en bank som tar hand om kontanter och betala den avgift dem tar ut för att ordna det.

Vad brukar det vara för avgift? 100kr?

Permalänk
Medlem

@Farbror Krut: Har aldrig gjort det själv. Dock har jag för mig farmor sa en gång att hon betalade 65:- på Nordea.

Men 50-100:- får man nog räkna med.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Avstängd

@Tommty: Fast tycker att betala hela summan för datorn på postförskott är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@Tommty: Fast tycker att betala hela summan för datorn på postförskott är bra.

mycket möjligt. Dock så var det inte det du frågade om.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Avstängd

@Tommty: Jo man betalar ju postförskott i affären vilket man kan göra med kontant!

Permalänk
Medlem

Med postförskott kan man beställa saker som privatperson från företag upp till 25 000:-. Hursomhelst har service-ställena rätt att vägra stora summor kontanter! Allt över 5000:- har dem laglig rätt till att blankt vägra, även "mindre" summor kan dem vägra av policy, i en mataffär kan du nog ge dig på att dem vägrar ta emot, och du har ingen rätt att tvinga dem att ta emot pengarna kontant.

Permalänk
Medlem

Vet att du kan beställa och välja typ faktura. Då får du ju hem en faktura och som du ska betala, sedan får du gå in till stan till något ombud där man kan betala räkningar/fakturor. Ica kan man inte betala på, är mindre ställen som typ Tobaksboden eller ngt sådant. Kostar dock en avgift på typ 100:- om man ska betala en räkning kontant. Borde ju gå att betala räkningar på banken också men aldrig gjort det. Vet inte om paketet skickas samtidigt eller om fakturan måste betalas först och att dem sedan skickar varorna...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Farbror Krut:

@Tommty: Jo man betalar ju postförskott i affären vilket man kan göra med kontant!

Du vet väl vad du har valt för betalsätt när du beställde... Väljer du faktura kan inte postutbudet hjälpa dig, då måste du välja postförskott istället.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Måste man visa upp lägg så att det registerar på bankens historik när man betalar faktura kontant via banken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Måste man visa upp lägg så att det registerar på bankens historik när man betalar faktura kontant via banken?

I översättning: "jag har kommit över en summa pengar kontant, kan skatteverket hitta mig?". Sannolikt inte, om vi bara pratar 10-20kkr. Finns ju ett skäl till att professionella kriminella måste ha fasader som tvättar deras pengar, men då är det miljoner vi pratar om.

// LZ

Permalänk
Medlem

Eller så går du till en insättningsbankomat och sätter in pengarna på kontot så är allt klart.
så betalar du via internetbanken som vanligt.

Visa signatur

Empty

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexozor:

Eller så går du till en insättningsbankomat och sätter in pengarna på kontot så är allt klart.
så betalar du via internetbanken som vanligt.

Den hade jag nog kört på. Insättning i SEB's automat är begränsad till 40 000kr i månaden, per kort. Så för att slippa "obekväma frågor" är en sådan automat ett bra val. Och eftersom bankerna helt slutat hantera våra pengar så är det kostnadsfritt att sätta in sedlar i de här maskinerna... än så länge.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Nej tack då blir inte socialen glad

Permalänk
Medlem

Hur tänkte du nu? Vi skattebetalare som uppenbarligen försörjer dig blir ju inte glada av att höra detta heller. Känns ju sådär att vi betalar för dina nöjen...

Permalänk
Avstängd

@ClubT: Sa aldrig att det var jag, min polare är det och jag har jobb redan som programmerare.

Permalänk
Skrivet av Farbror Krut:

@ClubT: Sa aldrig att det var jag, min polare är det och jag har jobb redan som programmerare.

Skrivet av Farbror Krut:

@panpo98: Så om jag hämtar ut mina delar på Ica då kan de inte klaga på att jag tar fram 6000 tusen i kontant?

Skrivet av Farbror Krut:

Hej jag vet inte om tråden har hamnat rätt men jag tror det och hoppas på det. Jag undrar vilken internetbutik levererar bäst och billigaste datordelar. Jag ska köpa min speldator om 2 månader för 6-7k och vill gärna veta. Ni får gärna komma upp med andra butiker också som ni kanske tycker är bättre än Inet och Komplett.

Mmm, din "polare".

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@ClubT: Sa aldrig att det var jag, min polare är det och jag har jobb redan som programmerare.

Varför skaffar du inte ett bankkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Hur tänkte du nu? Vi skattebetalare som uppenbarligen försörjer dig blir ju inte glada av att höra detta heller. Känns ju sådär att vi betalar för dina nöjen...

Känns som om det spelar mindre roll. Har han sparat ihop pengar på socialbidraget, och har råd att köpa en dator, låt honom. Möjligen kan man då tjafsa om att socialbidraget är för högt, för det ska man fan inte ha råd med, men samtidigt... Jag levde på kokta makaroner och ketchup, samt stora mängder väl sockrat te, när jag var socialbidragstagare. Det gjorde att jag hade pengar över till annat jag prioriterade högre, men är inte vad de flesta kan leva på. Så, folk prioriterar olika.

Jag förutsätter att pengarna är sparade, men det spelar faktiskt ingen roll om de kommer från rån, svartjobb, eller facket under madrassen. Vill man inte sätta in dem på det egna kontot, sätt in dem på en polares. Fakturan får man på sin mail, eller i lådan med grejerna. Ge / skicka fakturan till polaren som betalar den, det sker ingen kontroll på vems konto pengarna kommer från, de ska bara stämma med belopp, och OCR nummer. Någon dag i framtiden om man reklamerar och butiken gör ett återköp bör man dock be om tillgodohavande i butiken, eller påtala att man har ett annat konto som man vill ha betalt ut pengarna på, eftersom polaren annars kanske bränner av dem utan att veta vart de kom ifrån... Eller så är man helt enkelt inte kompis längre, den dagen i framtiden, vilket kan göra ekonomiska mellanhavanden svåra.

Skrivet av TommyToad:

Mmm, din "polare".

Vem fan bryr sig. Det är inte relevant vem det är, det är nämligen fullt tillåtet att spara och köpa dator på socialbidraget. Precis som det är tillåtet att spara och köpa ny soffa. Riktigt hur det ser ut i dagsläget vet jag inte, men "förr" var det fullt möjligt att snacka med sin socialassistent, och få underlag till en begäran om extrapengar till just dator, med hänvisning bland annat till att man behöver en för att betala räkningar. Jag fick för rätt många år sedan just de slantarna till både TV och dator, samtidigt, eftersom min assistent inte ville godta att jag inte hade något behov av TV. Jag la därefter slantarna på just dator, och slapp spara till hela kostnaden själv.
På den tiden rekommenderades man att köpa begagnat, men med tanke på hur billigt det är i dag, tror jag att man får till nya grejer.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Bullshit story is bullshit.

Och om det nu är din polare, känns det bra att jobba och slita och betala massa skatt som din kompis sen utnyttjar och förstör systemet? Tänk på alla de stackare som inte har råd med mat en månad, och får inge mer för nån jävel som du/han myglar och får pengar oförtjänt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Känns som om det spelar mindre roll. Har han sparat ihop pengar på socialbidraget, och har råd att köpa en dator, låt honom. Möjligen kan man då tjafsa om att socialbidraget är för högt, för det ska man fan inte ha råd med, men samtidigt... Jag levde på kokta makaroner och ketchup, samt stora mängder väl sockrat te, när jag var socialbidragstagare. Det gjorde att jag hade pengar över till annat jag prioriterade högre, men är inte vad de flesta kan leva på. Så, folk prioriterar olika.

Jag förutsätter att pengarna är sparade, men det spelar faktiskt ingen roll om de kommer från rån, svartjobb, eller facket under madrassen. Vill man inte sätta in dem på det egna kontot, sätt in dem på en polares. Fakturan får man på sin mail, eller i lådan med grejerna. Ge / skicka fakturan till polaren som betalar den, det sker ingen kontroll på vems konto pengarna kommer från, de ska bara stämma med belopp, och OCR nummer. Någon dag i framtiden om man reklamerar och butiken gör ett återköp bör man dock be om tillgodohavande i butiken, eller påtala att man har ett annat konto som man vill ha betalt ut pengarna på, eftersom polaren annars kanske bränner av dem utan att veta vart de kom ifrån... Eller så är man helt enkelt inte kompis längre, den dagen i framtiden, vilket kan göra ekonomiska mellanhavanden svåra.

Vem fan bryr sig. Det är inte relevant vem det är, det är nämligen fullt tillåtet att spara och köpa dator på socialbidraget. Precis som det är tillåtet att spara och köpa ny soffa. Riktigt hur det ser ut i dagsläget vet jag inte, men "förr" var det fullt möjligt att snacka med sin socialassistent, och få underlag till en begäran om extrapengar till just dator, med hänvisning bland annat till att man behöver en för att betala räkningar. Jag fick för rätt många år sedan just de slantarna till både TV och dator, samtidigt, eftersom min assistent inte ville godta att jag inte hade något behov av TV. Jag la därefter slantarna på just dator, och slapp spara till hela kostnaden själv.
På den tiden rekommenderades man att köpa begagnat, men med tanke på hur billigt det är i dag, tror jag att man får till nya grejer.
B!

Killen sitter och ändrar sin historia fram och tillbaka hela tiden. I andra trådar ska han starta serverhall och hostar amerikanska porrsidor, sedan är han arbetssökande, nu är han anställd programmerare?

Tvivlar på att man sparar ihop dom pengarna på socialbidraget i sådana här fall, förmodligen är det "svarta" pengar som man inte vill visa socialen att man har kommit över. Jag skiter i vilket men reagerade på att han ändrar sin historia hela tiden.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Tvivlar på att man sparar ihop dom pengarna på socialbidraget i sådana här fall, förmodligen är det "svarta" pengar som man inte vill visa socialen att man har kommit över.

Jag har inte sett något belopp överhuvudtaget, så jag vet inte vad det är man ska, eller inte ska kunna spara ihop. Eller, jo, 6000, för att betala kontant på ICA, men det är knappast ett problem. Jag hade betydligt mer än så på mitt konto när det lämnades in kontoutdrag till nya rundan bidrag. Som sagt, längesedan, det kan ha förändrats, men...

Skrivet av TommyToad:

Jag skiter i vilket men reagerade på att han ändrar sin historia hela tiden.

Ja, jag hoppas verkligen inte din världsbild ställs på ändan av att någon okänd eventuellt har dragit in 6000 kr svart... Jag skämtar, givetvis, men, se det positivt. Drar han in det svart, får han standardpengarna från socialen. Men när han blir pensionär får han fortsätta gå till soc...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har inte sett något belopp överhuvudtaget, så jag vet inte vad det är man ska, eller inte ska kunna spara ihop. Eller, jo, 6000, för att betala kontant på ICA, men det är knappast ett problem. Jag hade betydligt mer än så på mitt konto när det lämnades in kontoutdrag till nya rundan bidrag. Som sagt, längesedan, det kan ha förändrats, men...

Ja, jag hoppas verkligen inte din världsbild ställs på ändan av att någon okänd eventuellt har dragit in 6000 kr svart... Jag skämtar, givetvis, men, se det positivt. Drar han in det svart, får han standardpengarna från socialen. Men när han blir pensionär får han fortsätta gå till soc...
B!

Som vi hårt arbetande och som faktiskt skattar får betala...

Permalänk
Medlem

Jävlar vad Sweclockers då alltid ska vara moralens högborg. Det som diskuteras är inte om det är han eller hans polare som snyltar på er präktiga skattebetalares pengar, utan betalningsalternativ med möjlighet att använda kontanter.

Hade han viljat se era rättfärdiga pekpinneviftningar så hade han frågat om det.

Angående ämnet i fråga, beställ via postförskott (avgift), betala fakturan på en bank som tar emot kontanter (avgift) eller ge pengarna till en polare som betalar fakturan (gratis, beroende på polaren förstås).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Jävlar vad Sweclockers då alltid ska vara moralens högborg. Det som diskuteras är inte om det är han eller hans polare som snyltar på er präktiga skattebetalares pengar, utan betalningsalternativ med möjlighet att använda kontanter.

Hade han viljat se era rättfärdiga pekpinneviftningar så hade han frågat om det.

Angående ämnet i fråga, beställ via postförskott (avgift), betala fakturan på en bank som tar emot kontanter (avgift) eller ge pengarna till en polare som betalar fakturan (gratis, beroende på polaren förstås).

Skickades från m.sweclockers.com

Och dina pekpinnar är inte rättfärdiga? Nu har jag inte skrivit något tidigare i denna tråd men jag kan lova att jag tänker skriva det jag tycker utan att fråga dig om lov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har inte sett något belopp överhuvudtaget, så jag vet inte vad det är man ska, eller inte ska kunna spara ihop. Eller, jo, 6000, för att betala kontant på ICA, men det är knappast ett problem. Jag hade betydligt mer än så på mitt konto när det lämnades in kontoutdrag till nya rundan bidrag. Som sagt, längesedan, det kan ha förändrats, men...

Lämnar du in ett kontoutdrag idag där det syns att du handlat något under senaste månaderna som inte behövs för att du ska överleva typ elektronik eller att du sitter på sparade pengar så är chansen stor att du inte får något alls eller att de sänker hur stor utbetalning du får.
Enda gången jag behövde tillfällig hjälp från soc blev jag nekad då jag köpt ett grafikkort 2-3 månader innan med motiveringen att jag kunde sparat de pengarna så hade jag inte behövt hjälp.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.