Är Detta En Bra Dator Till Gaming?

Permalänk

Är Detta En Bra Dator Till Gaming?

Hej!
Jag ska nu köpa min första gaming-dator då jag är super sugen på Arma serien! Min fråga är nu då, är detta en dator som kommer att klara Arma 3 bra? Tack på förhand!

Datorn: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/222883-a...

Permalänk
Medlem

Acceptabel men bygg din egen, det är bättre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 / MB: Z87-A / SSD: EVO 850 500GB / CPU: i5-4690k / CPU-Kylare: Hyper 212 EVO / GPU: Gigabyte GTX 970 / PSU: EVGA Supernova G2 / RAM: 2x Corsair Vengeance 1600Mhz 8GB / Skärm: Eizo FS2434-BK

Permalänk

Men jag är kan absolut ingenting om delar till dator etc.

Permalänk

@tjingtjong: bygga dator är extremt enkelt har du en smartphone / tablet kan du titta på en youtube guide samtidigt som du bygger klarar du en lego guide till en struktur så bör du klara att montera datorn - kommer från en 14 åring som om-monterat allt i en färdig byggd taurus till ett noctis 450.

Permalänk

Det är så simpelt alltså? Men hur vet jag vilka delar som krävs? Vilka som blir bra till min typ av dator?

Permalänk
Inaktiv

@tjingtjong: Folket på sweclockers hjälper dig att plocka delar. I värsta fall kan du välja till montering! Vad har du för budget? Vad använder du för skärm, vilken upplösning?

Permalänk
Medlem

Den duger, du kommer nog inte att få en bättre om du ens bygger ihop den själv. Om din maxgräns är 8k vill säga.

Om du aldrig har byggt en dator scratch och inte har någon vän som kan hjälpa dig så hade jag skippat det om jag var du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjingtjong:

Men jag är kan absolut ingenting om delar till dator etc.

Du har ingen polare som kan hjälpa dig bygga ihop en dator, eller kanske rent av en vänlig själ här på swec som bor i närheten som vill hjälper till.

Att det skulle vara extremt lätt är kanske att ta i tycker jag, om man är helt novis så vill man gärna inte göra fel när det är såpass dyrbara saker det gäller.
Men en bra start på vägen är läs guider, kolla youtube klipp och ta god tid på dig när du bygger.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Din rubrik är "Är Detta En Bra Dator Till Gaming?"

Kort svar: Nej det tycker jag inte. GTX 760 med 1,5 GB minne är inte mycket att komma med i dag IMHO.

Bygga själv är lätt idag, med all hjälp man har av internet, youtube och inte minst här på Sweclockers. Dessutom är det kul!

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk

Tack för svaren alihop! Uppskattas väldigt mycket! Min kompis bror ska hjälpa mig att välja ut delar och bygga ihop den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjingtjong:

Tack för svaren alihop! Uppskattas väldigt mycket! Min kompis bror ska hjälpa mig att välja ut delar och bygga ihop den!

Tveka inte posta hans föreslag här

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 / MB: Z87-A / SSD: EVO 850 500GB / CPU: i5-4690k / CPU-Kylare: Hyper 212 EVO / GPU: Gigabyte GTX 970 / PSU: EVGA Supernova G2 / RAM: 2x Corsair Vengeance 1600Mhz 8GB / Skärm: Eizo FS2434-BK

Permalänk

Ska det så fort jag han skickat länk till delarna!

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare; länka gärna delarna när han sagt sitt

För övrigt; Varför sitter det ett 760 i med 1,5 GB minne?! Har aldrig sett den varianten måste jag säga..

Permalänk
Permalänk
Medlem

Byt till 4690k, den är bara bättre på allt än 4670k.

Sedan kan du överväga Skylake, Intel's senaste konsument serie.

260/360 har några procent lägre prestanda än 750ti men kostar några hundra mindre, 260x har identisk. Nu vet jag inte vad du har tänkt spela men prestandan i 750ti är inte så jätte bra, skulle gå för billigare chassi/CPU och fläskat på mer på grafikkortet så länge du inte planerar att uppgradera det inom snar framtid.

Gå ner i moderkort, om du kör Haswell bör du tag Z97 men du behöver inte ett så dyrt moderkort.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Hade tänkt mest Arma 3. Klarar den det?

Permalänk
Medlem

Rätta mig gärna om jag har fel men Z97 funkar inte med DDR4 va?
DDR3 blir några hundra billigare, sen skulle jag personligen försökt pressa budgeten ett par hundra extra och fått ett 4gb 370 istället.

Permalänk
Medlem

Såg inte OS på inköpslistan, kostar väl strax under 1000 SEK.

@willienelpson Stämmer, DDR4 är bara för Z170 och Skylake (när vi pratar Intel och konsument pryttlar )

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Inte en aning, inte jag som valt delar! Kan pressa budgeten mer om det behövs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Rätta mig gärna om jag har fel men Z97 funkar inte med DDR4 va?
DDR3 blir några hundra billigare, sen skulle jag personligen försökt pressa budgeten ett par hundra extra och fått ett 4gb 370 istället.

DDR4 fungerar inte till vanliga Haswell, alltså Z97. Missade det, bör sova...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Såg inte OS på inköpslistan, kostar väl strax under 1000 SEK.

Dreamspark är väl fortfarande igång? Om TS är student så är det väldigt praktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjingtjong:

Tror att Arma3 likt Arma2 är rätt dåligt optimerat, oavsett vad du har för hårdvara kommer fpsen inte att vara skyhög i vissa delar av spelet kan det kännas ganska segt, tror det är mera beroende på CPU hur det presterar än vad du har för grafikkort.

Men det kommer absolut att kunna köras på den datorn och med lite tweakande av inställningarna kan det nog se riktigt bra ut.

Permalänk

Härligt, ja jag är student! Sista året börjar nu!

Permalänk
Skrivet av tjingtjong:

Ja den klarar nog det. Men jag hade dock bytt till 4690k, bytt ut hårddisken mot en ssd (850 evo lr mx100) och bytt ut grafikkortet till minst GTX 960 eller AMD 380

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson_91:

Håller med föregående talare; länka gärna delarna när han sagt sitt

För övrigt; Varför sitter det ett 760 i med 1,5 GB minne?! Har aldrig sett den varianten måste jag säga..

Vanliga 760 har 256-bitars buss och därav två eller fyra gigabyte minne. OEM versionen har av någon mystisk anledning bara 192-bitars buss, därav en och en halv eller tre gigabyte minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Vanliga 760 har 256-bitars buss och därav två eller fyra gigabyte minne. OEM versionen har av någon mystisk anledning bara 192-bitars buss, därav en och en halv eller tre gigabyte minne.

Se där, lärde man sig något nytt! OEM fortsätter att imponera