Permalänk
Medlem

stora problem med ny rigg!

Tjena, Köpte och byggde en ny dator

Delarna är

5820k
X99-Deluxe
850Agg
980ti
16gb 3000Mhz ram

spelar i upplösning 1920-1080 och
jag har skit fps I alla spel.
mitt 680 single kort hade mer fps i wow tex.

Spelar ingen roll jag har allt på low, eller allt på Ultra. samma fps. mellan 15-30 i bland 70-100 om jag står stilla.

Permalänk
Inaktiv

Drivrutiner?

Permalänk

Kollat att allt i bios står riktigt?

Visa signatur

Intel 2500K @4GHz | 16GB Crucial Vengance DDR3 | Asus P8Z68 Pro-V | Asus R9 280 | Corsair 750w | PNY 900gb ssd | Windows 10 64bit | LG oled 24" |

Permalänk
Medlem

Senaste drivrutinerna, och vad skulle kunna vara fel i bios?

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du har satt DVI-sladden i moderkortet istället för grafikkortet? Det skulle kunna vara problemet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiftyNips:

Kan det vara så att du har satt DVI-sladden i moderkortet istället för grafikkortet? Det skulle kunna vara problemet!

finns tyvärr inte i delux moderkortet:8 så inte det!

Permalänk
Medlem

Inga gula utropstecken i enhetshanteraren? Sitter alla strömkablar riktigt på plats i grafikkortet?
Kör en runda i något grafik test program typ 3d mark och se vad du får för resultat.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Har du satt på processorkylaren ordentligt?

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Har du satt på processorkylaren ordentligt?

det tycker jag, kan inte spänna skruvarna mera och den håller ca 40grader i spel

Permalänk
Medlem

Suttit hela dagen nu och är helt slut i skallen provat allt.

kollat bios.
Nya kablar från nätagget.
uppdaterat till senaste mjukvara.
uppdaterat till äldre mjukvara
Klockat upp CPN till 3,9ghz
Fattar verkligen inte vad det kan vara. Har även kört massor med heaven benchmark 4.0 och ligger lång under vad andra gör med samma rig..

Vad gör man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusn1:

Suttit hela dagen nu och är helt slut i skallen provat allt.

kollat bios.
Nya kablar från nätagget.
uppdaterat till senaste mjukvara.
uppdaterat till äldre mjukvara
Klockat upp CPN till 3,9ghz
Fattar verkligen inte vad det kan vara. Har även kört massor med heaven benchmark 4.0 och ligger lång under vad andra gör med samma rig..

Vad gör man?

Hur ser det ut i GPU load under belastning? Tanka ned GPU-z och bevaka sensor-sidan medan spel eller benchmark körs.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |