Sony Xperia Z5+ kan bli först till 4K UHD

Permalänk
Melding Plague

Sony Xperia Z5+ kan bli först till 4K UHD

En enhetsprofil på villovägar skvallrar om att Sony förbereder att ta steget till 4K-upplösning med åtminstone en kommande telefonmodell, men det handlar kanske inte enbart om fler pixlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

4K på en mobil, jag tror inte jag bryr mig alls faktiskt.

4K hemma vore nice dock men då måste jag skaffa en trave nya grafikkort också så det blir så himla dyrt.

Permalänk
Medlem

Var inte de även först med 1080p när Xperia kom 2013?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Så onödigt så det gör ont, bättre batteri eller mera ram hade ju varit bättre

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Är bara tvungen...

2000:

2015:

Permalänk
Medlem

Själv gick jag nyss tillbaka från 1280x720(LCD) till en 960x540(OLED).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Så onödigt så det gör ont, bättre batteri eller mera ram hade ju varit bättre

Håller med. 1080 på den stora modellen och 720 på "compact" modellen och så batteri som räcker 2 dagar med hyffsad bra användning (och magnet kontakt för laddning då telefonen står så bra i en docka vid sängen )

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Var inte de även först med 1080p när Xperia kom 2013?

Oppo Find 5 var först ut redan 2012, men den ursprungliga Xperia Z tog 1080p till den stora publiken.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Största problemet med Z3 verkar vara att de är lite för ömtåliga, hoppas goda Sony också ägnar det behövlig uppmärksamhet.

Permalänk
Avstängd

känns jävligt onödigt med 4k på mobil och skulle inte vara någon avgörande faktor för mig då det antagligen kommer påverka prestanda/batteri i spel o.s.v och hade varit mer imponerad av en low tdp quad som drar minimalt med ström och har starkt batteri med 4 dagar batteritid ...skulle tom kunna gå ner till 720p på en sådan telefon för det märks inte någon större skillnad på en bra skärm

det jag vill ha är strömsnålt sval och av bra kvalitet som tål smällar på riktigt och har bra batteritid 3-4 dagar en vettig quad med 2-3gb ram för man gör aldrig av med mer sen 32gb+ utrymme ips skärm 1080 vettig 13 megapixel kamera och hade lagt pengarna på en sån före 8core 4gb ram 4k telefon med 46 megapixel kamera

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Bara de fortsätter göra versioner med grym batteritid. Deras compact serie är verkligen, enligt mig, klockren. Har inget intresse för UHD på telefon.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Verkar komma 3 modeller av Z5 denna gången.

Z5 compact, Z5 och Z5+. Så länge Z5+ inte är en gigantisk mega lur som Z Ultra var så blir det nog den Z5+'an. Får dock se vad recensionerna säger.

Hade de bara lagt in QI charging på dem hade jag varit överlycklig.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Sjukt. Satsa på batterier och effektivisering av energiförbrukning istället för fan.

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Var inte de även först med 1080p när Xperia kom 2013?

Ptja, det var ju en model från Sony som hade 1080p som släpptes tidigt 2013. Om det var den första luren med 1080p däremot vet jag inte

Permalänk
Medlem

4K på mobilen....poänglöst.
Som andra säger borde de koncentrera sig på batteritid istället.

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av Wordian:

4K på mobilen....poänglöst.
Som andra säger borde de koncentrera sig på batteritid istället.

De har redan markandens bästa batteritid, men de kommer de absolut inte bli med en 4K skärm, förhoppningsvis gör de en FullHD version samt en UHD version

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Wordian:

4K på mobilen....poänglöst.
Som andra säger borde de koncentrera sig på batteritid istället.

Javisst är det poänglöst men det tycker inte konsumenterna dom stirrar sig blinda på specifikationer såsom mängden cpu kärnor upplösning osv . . .
Sony har ju valt att köra med 1080p av just den anledningen att dom tyckte det var överflödigt att ha högre upplösning än så men trots att dom har riktigt bra telefoner så säljer dom inte speciellt bra och en av dom anledningarna är att den regel vända konsumenten hellre köper en telefon som det står UHD eller 4k jämfört emot 1080p.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem

En mobil med typ 5-6" skärm skulle jag undvika att skaffa om den hade 4K skärm.
Har en LG G3 och det känns lite onödigt med 2560x1440 på den också, men ingen dealbreker som en 4K skulle vara.

Om några få år kanske hårdvaran i telefoner kan driva en 4K skärm bra, då blir det förstås bättre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Enligt mina källor kommer den heta Z4 här i Sverige. Om den har UHD eller inte vet jag inte. QHD vore trevligt dock.

Sen förstår jaginte gnället om batteritiden. Sony har överlägset bäst batteritid med snarlik prestanda som konkurrenterna, varför köper ni inte någon 5000 mAh telefon istället? Man klarar sig lätt på dagar med någorlunda frekvent användning på en laddning, iaf på min Z2. Använder jag telefonen mycket på jobbet händer det att den t o m går ner till hela 60% lagom till hemgång, det räcker för mig.

Permalänk
Medlem

Medföljer det en förstoringsapparat som på artikelbilden så kan det kanske finnas mening med det ändå. Fast å andra sidan är inte risken stor att man springer på något med en sådan framför ögonen? I och för sig har väl telefonen kamera men blir det inte lite lagg mellan verkligheten och det man ser? Förresten, om man ploppar bort telefonen i kikaren så ser man verkligheten utan lagg.

Jag har ännu inte förstått vitsen med de där skärmarna man sätter framför ögonen. Men jag är väl gammal och trög. Kanske om man sitter still och ska se en film, men jag skulle ändå känna mig obekväm med att bli utestängd från den verkliga verkligheten runt omkring mig. Jag kommer att bli den gamla gubben som skrattar åt ungdomarna som går omkring i sina låtsasvärldar. Men visst det är väl bättre än att fly verkligheten med droger antar jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arazand:

Verkar komma 3 modeller av Z5 denna gången.

Z5 compact, Z5 och Z5+. Så länge Z5+ inte är en gigantisk mega lur som Z Ultra var så blir det nog den Z5+'an. Får dock se vad recensionerna säger.

Hade de bara lagt in QI charging på dem hade jag varit överlycklig.

Jasså? Och vad är passande för dig då? Själv valde jag en galaxy mega som jag tyckte var snyggare o hade vettigare batteri tid, men har väntat på en sony Z ultra uppföljare helt sedan den släpptes.

Haft en 5,5" mobil förut och den kändes för liten trots att det var "gigantiskt" när den släpptes. 6,3" är perfekt! Ska man bara ha mobilen som mobil så tar jag helst något under 4".

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kan man ta kort med den utan att den överhettar som Z3+ gör vid plåtning och filmning?:D

Permalänk
Avstängd

Vet inte hur många gånger jag skall behöva säga detta, men skit i skärmupplösningen och satsa på utvecklingen utav effektivare batterier istället!

Tycker kunder verkligen att det är viktigt med högre upplösning i telefoner? Trodde vi hade nått en punkt som tillfredsställer de flesta, huvudsaken är väl för bövelen att en kan läsa text och se bilder klart och tydligt, detta är fullt möjligt vid 720p redan, om inte tidigare.. Men jag vet inte, jag kanske har bättre syn.

Permalänk
Medlem

Håller med många andra, för MIG känns detta onödigt för att vara i en mobiltelefon. Borde bli överhettningsproblem, dålig batteritid med mera. Borde finnas andra finesser som tillverkarna kan lägga tid på att utveckla istället för att hoppa på 4K-tåget.
Även jag har en LGG3(såg att ggustavsson har det också) med upplösning på 2560x1440 och skulle antagligen inte märka några större skillnader med en 1080-mobil jämte. Blir ganska ofta överhettad också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Kan man ta kort med den utan att den överhettar som Z3+ gör vid plåtning och filmning?:D

Absolut. Under vattenytan får du den kylning som krävs.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Jo men nödvändigt/batterivänligt, dom kan väl satsa på att utveckla ett batteri som håller i mer än 10h...

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Kan man ta kort med den utan att den överhettar som Z3+ gör vid plåtning och filmning?:D

Z3+ Överhettar inte vid plåtning och filmning!
Hur jag vet detta jag har en
Problemet med överhettning löstes innan release.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Z3+ Överhettar inte vid plåtning och filmning!
Hur jag vet detta jag har en
Problemet med överhettning löstes innan release.

Nej problemen är inte lösta, NHW utnämnde för nån dag sedan Sony Z3+ till årets kalkon just på grund av att man inte löst problemen med värmeutvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protopia:

Absolut. Under vattenytan får du den kylning som krävs.

Nice, då är dagen äntligen här då man på vintern kan bära omkring på en luftvattenvärmepump, man kanske kan bestiga Mount Everest utan att frysa, NIBE kan slänga sig i väggen.