Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ny datastol

Kör just nu med en jysk, men har egentligen känt av att stolen är för dålig för mig, dels för att vaderingen är för dålig, redan efter 2-3 månader så började man känna att den blev för mjuk, och att jag får ont i ryggen av stolen pga för dålig hållning under längre gamesessioner.

Jag har länge kollat mot en 'gaming'stol, men tog en från jysk för 2 år sedan pga. priset på tex en DX.
Men nu efter sommaren och nya jobbet så har man en rejäll buffert man kan sno utav.

- Men nu till mina frågor.

Jag är 187cm lång. vad jag kan se så är..
...F-serien för personer upp till 180cm.
...R-serien är för personer upp till 190cm och är en uppgraderad version ifrån F-serien enligt Maxfps? Så det är samma sorts stol fast längre rygg?
...D-serien är djupare och är mer åt komfort hållet likt en kontorsstol..?

Ni som har köpt en DXracer stol. Och är sånär lika lång som mig, vilken har ni tagit?
Jag antar att F-serien är ett huvud för kort för mig och nackstödet kommer vara längs skuldrorna?

Vilken ska jag ta? Racing?Hjälp mig gärna!

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem

iron eller max serien är den bäst passande för dig skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

@Axel95: Utveckla gärna. Varför inte Racing?

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem

Som någon som har ägt en sådan stol och en från AKracing (samma skit?) ett tag kan jag lugnt säga: köp inte. Det är ett PR-jippo, det här med "gamingstolar". Köp hellre en riktig kontorsstol från t.ex Kinnarps eller dyl. Dålig kvalité, få inställningar som kan göras, och mycket flash, är vad dessa stolarna är. Vilken "riktig" datorstol som helst är bättre.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Mithras: Det är väl enbart från person till person. En som har ryggproblem och dålig hållning vid datorn så är en svank och nackstöd, väldigt bra. Sen att det är ett överpris, ja såklart.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem

Du får inte dom multifunktionella armstöden på racing stolen.
Tror också den är lite högre

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa du kan göra är att investera i en riktig stol med armstöd och bra hållning för gaming överlag. När jag var 16 (13 år sedan) började jag också känna av att jag hade en dålig stol och fick ont i ryggen. Farsan tvingade mig att köpa en begagnad Kinnarps kontorsstol som såg ut som ny, gick på 1200kr och jag använder samma stol än idag och den är i relativt fint skickm, sedan dess har jag aldrig haft problem med ryggen eller något då jag suttit framför datorn dagarna i ända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

@Mithras: Det är väl enbart från person till person. En som har ryggproblem och dålig hållning vid datorn så är en svank och nackstöd, väldigt bra. Sen att det är ett överpris, ja såklart.

svank och nackstöd är nästintill standard på samtliga kontorsstolar. För det priset vissa "gamingstolar" ligger på kan man som sagt få mycket mer i en riktig kontorsstol. Det är precis som att köpa ett par Beats för 3500 kr istället för ett par riktiga hörlurar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Datastol, är det motsatsen till hårddiskvagga?

Permalänk
Medlem

Jag hade tidigare en Ikea Markus stol.
Tyckte den var skön till en början men jag satt helt fel i stolen så jag fick gamrygg.
Valet föll på en: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89023606/#/S99023... istället och jag sålde min Markus stol.
Stolen ovan ser inte skön ut men den ger mig stöd för svanken ordentligt vilket jag behöver jag får en bättre hållning när jag sitter vid datorn. Detta är dock den skönaste stolen jag har haft, haft allt ifrån Skitstolar från Jysk till Ikea Markus och däremellan en beg Kinnarps och håg stol.

Annars som andra säger finns Kinnarps samt Håg stolar åk och provsitt stolar för att se vad som passar dig.
Något som passar någon annan bra kanske inte alls passar dig. Köp dock inte en stol utan att ha provat den innan för det blir oftast helt fel i slutändan.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB