Behöver tips på ljudkort

Permalänk
Medlem

Behöver tips på ljudkort

Moderkortets inbyggda ljudkort är inte mycket att hänga i granen så ett ljudkort är nästan ett måste.
Jag lyssnar mest på musik genom hörlurar jag när jag sitter vid datorn. Film och sånt får hemmabion sköta.
Frågan är bara vilken nivå man ska lägga sig på?
Behöver inte vara ett värstingkort, utan vill bara att de ska vara lite mer tryck än det inbyggda.
På det inbyggda är ju basen helt obefintlig.

Permalänk
Medlem

Om det är tryck du vill ha rekommenderar jag en hörlursförstärkare ist.
Kanske vill du ha både det och ett nytt ljudkort?

Vilka lurar har du?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Egentligen spelar de ingen roll vilket av dom. Bara ljudet blir bättre.
Har precis byggt en ny data så har bara provat med mobillurarna än så länge.
Jämför man ljudet i datorn och mobilen är det som natt och dag.

Permalänk
Medlem

Asus Xonar Essence STX är enligt mig ett utmärkt val, har ingenting att klaga på!

Permalänk
Medlem

låter snarare som det är något fel med ditt ljudkort om det är så dåligt som du beskriver det. det inbyggda ljudkortet i en dator brukar vara ganska likvärdigt det i en mobiltelefon.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Allt som inte är Creative relaterat. Skall du köra hörlurar så Asus Xonar STX eller deras senaste modell om du vill ha ett internt ljudkort dvs.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Nja de kanske är lite över min prisklass.
Hade tänkt mig under 1000 lappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

låter snarare som det är något fel med ditt ljudkort om det är så dåligt som du beskriver det. det inbyggda ljudkortet i en dator brukar vara ganska likvärdigt det i en mobiltelefon.

Jag kör ju ljudet genom frontpanlen. Kan jag kopplat fel på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haas:

Jag kör ju ljudet genom frontpanlen. Kan jag kopplat fel på moderkortet?

Nej det tror jag inte, om det kommer ljud dvs.
Däremot kan det vara kassa kablar/kontakter till frontpanelen som gör ljudkvaliten sämre. Prova köra bak istället.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag hade råkat sätta den i mic-ingången. Nu sitter den i rätt och ljudet är klart mycket bättre även om inte blåser ut några rutor precis Är ungefär som på mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haas:

Jag hade råkat sätta den i mic-ingången. Nu sitter den i rätt och ljudet är klart mycket bättre även om inte blåser ut några rutor precis Är ungefär som på mobilen.

att det ens kom ljud ur mic-ingången är ett stort mysterium...
skönt att det löste sig iaf!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Har själv ett creative sound blaster z och är kalas nöjd.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

att det ens kom ljud ur mic-ingången är ett stort mysterium...
skönt att det löste sig iaf!

Tänkte samma sak, visste inte ens att det var möjligt!

Visa signatur

#framtiden