AMD lanserar Radeon R9 Nano – fullfjädrade Fiji i miniformat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boffster:

Inte en chans att jag skulle köpa detta framför en 980TI för dom pengarna.

antecknar. Inte riktigt syftet med detta kort....

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Devil May Cry:

Jag undrar hur pass väl det överklockar.

Typ samma som fury X.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@tvelander: Det beror väl på hur strömförsörjningen är designad. Är den för dålig kommer den inte klocka lika bra.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sgt. Stinger:

@tvelander: Det beror väl på hur strömförsörjningen är designad. Är den för dålig kommer den inte klocka lika bra.

Fury X klockar inte dåligt pga av ström tillförsel.

Det är chippet i sig som är dåligt. (redan stock hög överklock)

Nano kan dra över 300W utan problem med upplåst Vcore.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Det har väl beskrivits rätt bra tidigare? Volt och frekvens.

Effektanvändningen är ungefär proportionell mot kvadraten på volttalet * frekvensen.
Om man sänker frekvensen (vilket de gjort för nano, AMD själva säger att 900 är en realistisk gaming-frekvens i enklare spel) så kan man sänka volttalet, vilket i sin tur innebär att effektförbrukningen minskar med nära nog kuben på minskningen av frekvensen.

Folk som underklockar CPU:er och GPU:er känner till det hela rätt bra. Eller överklockar. Fast effektförbrukningen rusar åt det andra hållet då.

Effekten varierar väl linjärt med frekvensen och kvadratiskt med spänningen? Så en ganska liten ändringar i spänning kan resultera i en relativt stor effektskillnad. Har för mig att jag läst om dem som höjt frekvensen och sänkt spänningen på fury x och minskat effekten med 20-50w...

Permalänk
Medlem

Intressant att de jämför temperatur med hawaii där de medvetet designade kyllösningen för att gå varmt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Hedersmedlem

30% snabbare än GTX970!

Och100%högreprismendethoppasviattingensägernågotom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Jo det är dom. Datorintresserade med stora plånböcker.

nee de är riktade mot två olika typer a datorer
edit: det är riktade mot det du skrivit också

Permalänk
Medlem

Well, är den 30% snabbare vid 115w mindre än förra toppkretsen, "Hawaii", så är det inte direkt dålig utveckling, vet inte vad ni förväntar er riktigt. Nishad produkt, Titan Z går ju på 11k med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Effekten varierar väl linjärt med frekvensen och kvadratiskt med spänningen? Så en ganska liten ändringar i spänning kan resultera i en relativt stor effektskillnad. Har för mig att jag läst om dem som höjt frekvensen och sänkt spänningen på fury x och minskat effekten med 20-50w...

Ja, det var väl ungefär det jag skrev. Däremot är det ju som så att den spänning man behöver, över grundnivån, beror på frekvensen (och inte linjärt). Så om man ökar frekvensen måste man ofta öka spänningen, vilket gör att energiåtgången ökar med nära kuben på frekvensen när man är i de "linjära" områdena för frekvens<->spänning, och mer än så när man tar temperaturökningen i åtanke (förlusterna i chippet ökar med temperaturen, vilket gör att energiåtgången ökar ännu mer).

Permalänk
Medlem

That price though!

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Visst är det så att man kan anmärka på priset. Men oavsett vad man tycker om AMD och de olika Fiji-lösningarna så är det kul vilka möjligheter HBM-minnena resulterar i storleksmässigt. Fury X (om pumpen inte strular), Nano och Sapphires kylare till Fury är ju hur intressanta produkter som helst jämfört med de senaste årens grafikkort som alla sett mer eller mindre likadana ut i prestandasegmentet sett till storlek och kylare.

Pascal och Arctic Islands blir intressanta!

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför man skulle föredra ett Fury X framför Nano?
För mig känns det som självklart att man köper Nano istället för Fury X.

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar vad jag ser men ett pris på 6000kr eller lägre hade varit bättre. Priserna kan säkert sjunka vid eller efter lanseringen samtidigt.

Det är av allt att dömma det snabbaste ITX-kortet på marknaden med ganska stor marginal så inte helt orimligt att de tar ut ett högre pris med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carranor:

Kan någon förklara varför man skulle föredra ett Fury X framför Nano?
För mig känns det som självklart att man köper Nano istället för Fury X.

Prestanda och troligtvis ljudnivå.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Läste du texten?

Jo fast det känns som fortfarande som extremt mycket

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dallebull:

Måste ha helt nice prestanda ändå, för det lilla den drar.
Märks dock att det har slått i taket nu för 28nm, dom får inte in mer på ytan dom har att leka med...
16nm kommer bli intressant, minst sagt.

Vad man kan göra, men som inte är rimligt i detta läge, är att designa om kretsen så fokus hamnar på saker som är relevant för dagens spel.

Efter att läst på en hel del om AMDs GCN & TeraScale samt Nvidias Fermi, Kepler & Maxwell får jag väldigt mycket känslan av att något väldigt likt DX12 måste ha varit planerat redan för Win8 släppet men av olika anledningar (antagligen brist på tid) blev det aldrig något. Anledningen till denna känsla är att både Fermi och GCN är en relativt dålig match för DX11 (och än sämre för tidigare DX-versioner), finns saker i dessa som i princip är hopplöst att utnyttja på något vettig sätt via DX11. En sådan sak som inte har någon större poäng i DX11 är ACE (Asynchronous Compute Engines) i GCN, den HW-baserade scheduler som Fermi hade var kanske inte helt meningslös, men i DX11 är det mer effektivt att sköta allt detta via drivers som Kepler/Maxwell gör.

Ingen av företagen valde att gå tillbaka till en VLIW arkitektur (TeraScale, Nvidia körde med det innan Fermi), men rent tekniskt passar VLIW just den modell DX11 (och tidigare) körde med rätt bra då dessa APIer ger möjlighet till stora optimeringar i drivers. Hela grundtanken med varför VLIW skulle vara en vettig idé bygger på att man flyttar en del logik (som typiskt är väldigt strömslukande) från HW till driver/kompilator. Nackdelen med VLIW är att tekniken är dålig på att hantera mer generella problem, är bara problem som är väldigt data-parallella och logik med extremt liten andel villkorade instruktioner som fungera bra. I grunden är 3D grafik exakt ett sådant problem, däremot är VLIW normalt sett inte alls vettig för mer generell GPGPU laster (som med facit i hand knappt används än idag så ett icke-problem). VLIW är också fel för DX12 då mycket här verkar handla om att i möjligaste mån få undan drivaren ur ekvationen.

Hade varit intressant att se perf/W på ett TeraScale baserat kort riktat mot DX11.x och tillverkat på en modern 28nm process. Med VLIW (som är en MIMD) hänger mycket på drivarna, men rent teoretiskt hade VLIW nog passat många av dagens spel bättre än de mer generella (programmeringsmässigt) SIMD baserade GPUerna vi har nu.

Nvidia hade nog med resurser för att skapa Kepler/Maxwell, att de är så pass mycket mer strömeffektiva än Fermi i DX11 beror bl.a. på att man helt sonika skrotade en del funktioner som inte gick att använda på något vettig sett, sett i backspegeln så var det nog rätt beslut med tanke på hur enormt bra Maxwell gått på marknaden jämfört mot AMDs samtida modeller. Ska bli väldigt intressant att se om Nvidias fokus på DX11 kommer straffa sig när DX12-titlar väl börjar hitta ut på marknaden, helt omöjligt att svara på idag men rent teoretiskt finns ju möjligheten att Kepler/Maxwell inte alls får någon boost av DX12 (de resultat som finns idag pekar på det men det är på ett OS som än har lite beta-stämpel, drivare som är omogna och på ett spel som är minst ett år från release).

Det sagt: håller med om att DX12/Vulkan ihop med nästa generation GPUer på 16nm kommer bli riktigt intressant att följa!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

hahaha, va håller dom på med. nästan 7000kr?
För det får man ju 970 SLI, 980Ti med eftermarknadskylare, eller 980+en ny SSD.

Nu är de ute på mycket mycket hal is....

EDIT: okej, jag förstår att de har hittat en nisch för ITX, men allvarligt. Det är inte vad de behöver nu. Det kommer inte funka. Det räcker inte för att knappa in. De behöver lansera nått som matchar Nvidia i pris/prestanda och tillgänglighet. 9xx serien har ju varit ute hur länge som helst nu, nvidia sitter bara och gottar sig medan deras GPUer säljer som galss på en solig dag. Och alla som även hade kunnat tänka sig att köpa AMD får inte ens tag i kort....Samtidigt som deras enda inkomst via 3XX serien som ändå presterar rätt bra trots att det är gammal arkitektur får 0 uppmärksamhet och marknadsförs knappt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@ArcticFire:
Enligt specifikationerna är det bara 50 MHz i GPU-frekvens som skiljer medan Nano har mycket bättre TDP.
Gör det verkligen så mycket i prestanda?

Ljudnivå kan jag köpa dock.
Ser ut som de konkurerar ut sitt eget Fury X kort dock med Nano modellen - priset blir ju den samma.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Luminex:

Så de sänkte GPU frekvens med 50 mhz och fick 100 watt lägre TDP, what? hur är det ens möjligt något känns skumt. Och 7000kr AMD vad håller ni på med?

De sänkte maxfrekvensen med 50 MHz vilket inte säger något om vilken frekvens kortet kommer arbeta i generellt. AMD har inga stockfrekvenser längre utan bara en högsta boost-frekvens. För det mesta är det där grafikkortet landar när man spelar för att kylaren brukar vara tillräckligt kraftig för att hålla temperaturen inom rimliga gränser. Blir belastningen för hög, vid till exempel Furmark, så kan frekvensen gå ner för att inte temperaturen ska bli för hög.

Det där med att frekvenser är dynamiska och inte fasta värden blir vanligare och vanligare vilket ställer till en del trassel vid tester. Helt plötsligt beror prestandan inte bara på grafikkortet utan även på kylningen i testriggen. Det syns rätt tydligt när man tittar på passivt kylda processorer i de lägre segmenten. Till exempel Intels Atom där exakt samma processor presterar väldigt olika beroende på hur bra kylningen är designad i surfplattan man testar. Blir också väldigt tydligt om man tittar på ARM och mobila plattformar. Intressant nog har Apple designat en sina processorer till iPhone så att de inte kan köra på högsta klockfrekvensen i full fart kontinuerligt. De har istället medvetet designat för "race to sleep". Det vill säga en törstig och snabb kärna som snabbt ska räkna klart och sedan gå ner i sömnläge igen tills nästa uppgift kommer. Det fungerar bra på mobila applikationer som sällan är tunga någon längre tid. Undantaget är väl spel. En hemsida behöver ju till exempel renderas en gång och sedan kan processorn vila.

Så exakt vilken frekvens Nano kommer köra på är oklart och det kommer bero på hur bra kylningen är. AMD har ju själva sagt 900 MHz men det återstår att se under vilka förhållanden det gäller. En kraftig tredjepartskylare kan nog mycket väl hålla kortet i 1000 MHz. Skulle inte förvåna mig om de binnat rätt hårt också för att hålla läckströmmen nere på Nano.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hade nog trott att runt 5000 kr för detta kort, 7000 kr för mycket för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boffster:

Inte en chans att jag skulle köpa detta framför en 980TI för dom pengarna.

Det är förstås ett väldigt nischat kort, för de som har chassin med kraftigt begränsad maxlängd på grafikkortet men ändå vill ha maximal prestanda. Det kan inte vara en särskilt stor målgrupp.

Ett volymoptimerat ITX-chassi med nätagget inuti (t.ex. SFX eller SFX-L) brukar normalt ge plats åt långa grafikkort, exempelvis Ncase M1 och kommande Dan A4, Dr Zaber Sentry och Ncase S1. Så det är väl egentligen bara icke-volymoptimerade ITX-chassin, och vissa med externt nätagg, som Nano verkligen behövs till.

Sen undrar jag ju vilken ljudnivå fläkten kommer hålla. Sannolikt för hög för min smak.

Men det är fortfarande ett tufft kort.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carranor:

@ArcticFire:
Enligt specifikationerna är det bara 50 MHz i GPU-frekvens som skiljer medan Nano har mycket bättre TDP.
Gör det verkligen så mycket i prestanda?

Ljudnivå kan jag köpa dock.
Ser ut som de konkurerar ut sitt eget Fury X kort dock med Nano modellen - priset blir ju den samma.

"Upptill" är det magiska ordet.
AMD säger att Nano kommer att gå i 900 MHz i spel.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gruarn:

Effekten som kallas "dynamic power" skalar precis som du säger och i de flesta fall är det lejonparten av förbrukningen under last.

Det finns dock en till komponent som bidrar till effekten, "static power", totala effekten är

P = A*C*V²*f + V*Ileak

där A och C kan ses som konstanter som beror på utformningen av den aktuella kretsen.

För Fiji verkar det vara så att Ileak kraftigt ökar med ökad temperatur i kretsen, den bli så pass hög att denna term i högsta grad har en relevant bidragande faktor till P. Att då skala ner frekvensen ger multipeleffekt på P, mer effekt (pun-intended) än på andra GPUer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Väldigt goda nyheter om allt stämmer, dock så tycker jag att prislappen inte går att rättfärdiga!
Ett pris på ca 4500 hade varit mer rimligt.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Men inte en chans att du får in ett 980 Ti i ett miniITX-chassi.

Varför skulle man inte få in ett GTX980ti i ett mITX chassi för?

Finns en hel del mITX chassin som är riktade mot gaming, och har all plats i världen för biffiga och långa grafikkort.

Dock Nano kortet var riktigt smut, men priset var väl högt, förutser usel försäljning tyvärr av detta kort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

På tok för dyr för mig men kan tänka mig nästa år när den är billigare alternativt dess efterföljare. :/

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dannesthlm:

Jo det är dom. Datorintresserade med stora plånböcker.

Jag vet att Sweclockers är i princip Nvidiafanboyscentral men nu får ni fan försöka tänka lite. Om du kapar 980Ti till samma storlek kommer den producera hela 0 (NOLL) FPS så det är knappast liknande kort det handlar om. Nano har inga konkurrenter i den storleksklassen. Ingen kommer ens i närheten och du sitter och gnäller om kort som knappt får plats i mATX lådor.

Permalänk
Medlem

Ber en stilla bön att dollarn ska börja falla ner mot normala nivåer snart..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Ber en stilla bön att dollarn ska börja falla ner mot normala nivåer snart..

ja den ligger på ca 8.92kr / dollar nu så ja man kan önska den sjunker ner till 7kr/dollarn.. då sjunker priserna rätt bra. Men tyvärr lär nog inte detta hända på vääääldigt länge. som har sina anledningar som är w/e här.

smaskigt mITX kort för små burkar absolut, men 7000kr som sagts tidigare är väldigt saftigt..
Sen till en gamingburk i mini format så skulle jag nog sattsa på en burk som klarar fullstora kort, inte ett 970 eller nano.

Men hoppas AMD tar sig ur soss.. menar ekonomiknipan snart så dem kan leverera mer och kan skapa lite liv i Nvidias devteam