Göra om telias TG799vn v2 till en switch

Permalänk
Medlem

Göra om telias TG799vn v2 till en switch

Tjena,

precis fått internet i mitt nya hus och tyvärr är det ADSL, jag tvingas därför använda mig av Telias skit router som jag inte vill ha något med att göra. Jag pratade med några kompisar och dom tyckte att det inte bör vara några problem att sätta min egen router direkt efter telias router bara jag öppnar alla portar på telia routern.

Vet någon ens hur man gör detta? Jag har inte hittat det än.
Och finns det ett bättre sätt än detta som någon möjligtvis kan tipsa om?

MvH Vilgot

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att man får be Telia brygga modemet emot din egna router

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzzad:

Vill minnas att man får be Telia brygga modemet emot din egna router

Är du säker? Låter lite vääääl struligt, men vi snackar ju om telia......

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag bad Telia brygga modemet för ett år sedan, var inga problem. Jag håller dock med om att man borde kunna göra det själv.

Permalänk
Medlem

Alltså adsl borde du väl kunna kasta ut modemet och skaffa valfri egen? Jag har iaf inte telias utan en dlink jag köpt för lääänge sedan.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Bara ringa telias kundtjänst och be dem ställa om till brygga. Går snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Alltså adsl borde du väl kunna kasta ut modemet och skaffa valfri egen? Jag har iaf inte telias utan en dlink jag köpt för lääänge sedan.

Jag köpte en tp-link router för 1000kr för något år sedan och gillar det skarpt. Jag komer max bo 1-2 år i detta hus och tänker därför inte investera i en ny router.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför väljer du Telia om du är missnöjd med dem redan innan du har kommit igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Ja det tar säkert 5 minuter via deras chatt så jag kan förstår att du tycker det känns jobbigt.

För övrigt undrar jag varför du anser det är en skitrouter (obs särskrivs ej skit router) - jag har den själv och den funkar klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Såa:

Varför väljer du Telia om du är missnöjd med dem redan innan du har kommit igång?

Har haft telia flera år och har aldrig haft problem med dem. Men jag beställde ADSL 19/8, det kunde dom koppla in först 2/9, sedan fungerade ändå inte nätet i fem dagar och deras support var inte mycket till hjälp. Visade sig att dom aldrig kopplat in det fråb början....
Och på allt detta hade jag en dålid dag idag så är nog därför jag låter negativ.

Skrivet av madtop:

Ja det tar säkert 5 minuter via deras chatt så jag kan förstår att du tycker det känns jobbigt.

För övrigt undrar jag varför du anser det är en skitrouter (obs särskrivs ej skit router) - jag har den själv och den funkar klockrent.

Jag satt precis med telias support chatt och han bryggade modemet utan problem, det är redan fixat.

Sedan tar jag väl i när jag säger skit router (läs ovanför varför) men den saknar en hel del funktioner och den tydlighet jag är van vid.

Och inte nog med det, nu får jag ut endast 6 MB/s ned och 1 MB/s upp. Då har jag 12/30 abonnemang som kostar över 400kr i månaden. Och deras förklaring var att routern inte satt i första tele jacket i huset. Kan någon intyga detta? altså att man tappar såpass mycket hastighet av att inte ha routern ikopplad i första telejacket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Telia låser gränssnittet i sina modem/routrar så som andra har sagt får du helt enkelt chatta/ringa dem så fixar de det.

PS. Såg att du hade fått deras hjälp redan ..duh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Och inte nog med det, nu får jag ut endast 6 MB/s ned och 1 MB/s upp. Då har jag 12/30 abonnemang som kostar över 400kr i månaden. Och deras förklaring var att routern inte satt i första tele jacket i huset. Kan någon intyga detta? altså att man tappar såpass mycket hastighet av att inte ha routern ikopplad i första telejacket.

Ja. Om du har en dålig ledning med skarvar och parallellkopplingar så är det tänkbart.
Det är väl inte värre än att du testar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Ja. Om du har en dålig ledning med skarvar och parallellkopplingar så är det tänkbart.
Det är väl inte värre än att du testar?

Jo, vet dock inte vart första jacket i huset sitter, och vet inte heller hur jag tar reda på det. Men ska höra med som äger huset, det bör väl finnans någon info om det antar jag?

PS: har ingen telefon att testa med

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ringer du telia så kan dom brygga port 4 åt dig.
Men det j**la "smart" modemet dom påtvingar är ju bara skit!
Läste någonstans att modemet blockar all in och ut trafik om det är för mycket data på udp protokollet.

Men testa 192.168.x.x/dmz.lp till cs servern.

Köpte nytt modem ett 'zyxel' men den fick aldrig nått ip av telia, antar att telias smart modems mac nr var kopplat till ip'n.
Så jag ringde telia i hopp om att telia skulle kunna tänka sig att släppa ip'n och det kunde dom självklart göra!
Men bara om jag tecknar deras premium suport ಠ_ಠ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Telia Bredband 30. Upp till 30Mbit och med andra ord krävs VDSL (1500m från närmaste station). Längre = ADSL = lägre hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nijiura:

Köpte nytt modem ett 'zyxel' men den fick aldrig nått ip av telia, antar att telias smart modems mac nr var kopplat till ip'n.
Så jag ringde telia i hopp om att telia skulle kunna tänka sig att släppa ip'n och det kunde dom självklart göra!
Men bara om jag tecknar deras premium suport ಠ_ಠ.

Det kan kanske bero på att ett modem aldrig frågar efter en ip.
Om din zyxel däremot var en router så borde den ha fått en ip om du konfat rätt.

Permalänk
Skrivet av wiloh:

ja det är så "struligt" att ringa telia och sitta i kö, sen vänta 5min på att dom ska fixa det

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Telia Bredband 30. Upp till 30Mbit och med andra ord krävs VDSL (1500m från närmaste station). Längre = ADSL = lägre hastighet.

Jovars, dock kunde jag inte ens välja telia 60 som abonnemang eftersom jag antog att jag bodde för långt bort från station. Men om bredband 30 finns som alternativ så ska dom ju minst kunna hålla 12 MB/s. Det är ju det dom lovar och som jag betalar för.

Har hittils legat mellan 2-8 MB/s, så bara jag listar ut vilket det första telejacket är bör jag isåfall kunna lista ut vad som är problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Jovars, dock kunde jag inte ens välja telia 60 som abonnemang eftersom jag antog att jag bodde för långt bort från station. Men om bredband 30 finns som alternativ så ska dom ju minst kunna hålla 12 MB/s. Det är ju det dom lovar och som jag betalar för.

Har hittils legat mellan 2-8 MB/s, så bara jag listar ut vilket det första telejacket är bör jag isåfall kunna lista ut vad som är problemet.

Är väl bara att testa att koppla in modemet i ett uttag år gången och hastighetstest på bredbandskollen.se? Om telia har rätt så lär något av uttagen vara snabbare än de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Är väl bara att testa att koppla in modemet i ett uttag år gången och hastighetstest på bredbandskollen.se? Om telia har rätt så lär något av uttagen vara snabbare än de andra.

Sant, dock är det ett stort hus så får nog leta en stund om jag ska hitta alla. Möjligt att man kan låna en telefon annars.
Man överlever, men jobbigt att gå från 100/100 till 5/1....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Sant, dock är det ett stort hus så får nog leta en stund om jag ska hitta alla. Möjligt att man kan låna en telefon annars.
Man överlever, men jobbigt att gå från 100/100 till 5/1....

Förr var det lyx att ha ett jack i varje rum, idag är det väldigt irriterande när det finns ett jack i varje rum...