Apple lanserar Iphone 6S och Iphone 6S Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Problemet är väl bara att den hälft du har har kvar behöver du vid varje systemuppdatering. Kan vara rätt skönt att inte ligga på gränsen hela tiden.

Bra för dig att du inte behöver mer utrymme, men de flesta andra gör det.

iOS 9 ligger bara på 1,3gb VS iOS 8 som låg på 4gb.
http://fortune.com/2015/06/23/apple-ios-update/

Man får väl köpa efter behov? På vissa låter det ju som att folk inte köper annat än 16... Men det är ju inte sant.

Har en 32gb 5s, använder 18gb. Har 4800 bilder och 172 videoklipp, några offline playlists och 150 appar.
Men bilder/video är komprimerat och originalet uppladdat till iCloud, laddar hem originalet vid behov automatiskt och har 20gb data i månaden på abonnemanget. Ser faktiskt att behovet av lokal lagring minskar nu när man får tillgång till mer och billigare datatrafik och allt hamnar i molnet, men alla är väl olika vad man föredrar, så också ens behov av lokal lagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Men snälla uttala dig inte om saker du inte har koll på. Länkats några inlägg ovanför ditt: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3139165/Apple-...

Apple gör fler saker för att utnyttja utrymmet mer effektivt, bl.a: http://arstechnica.com/apple/2015/06/app-thinning-will-be-a-m...
Så, då var det problemet löst? De absolut flesta behöver inte mer än 16GB. Sen kan jag hålla med om att det är dags att öka storleken på minsta modellen till 32GB, mest för att det som sagt inte kostar Apple någonting typ (eller det kostar de ju extrema summor totalt sett, men inte per telefon).

Är du på riktigt? "Uttala dig inte om saker" alla har väl rätt att yttra sin åsikt? Min jobbtelefon är en iPhone6 16GB och har fått rensa inför varje uppdatering, detsamma gäller alla mina kollegor med samma lur.

Du pratar om iOS9, vilket inte är ute än. Så fram tills dess gäller ju precis det jag skrivit, även om det kommer i dagarna.

Kudos att de äntligen gör något åt problemet, men vart på detta vis i många år.

Skrivet av JZ0NiC:

Man får väl köpa efter behov? På vissa låter det ju som att folk inte köper annat än 16... Men det är ju inte sant.

Har en 32gb 5s, använder 18gb. Har 4800 bilder och 172 videoklipp, några offline playlists och 150 appar.
Men bilder/video är komprimerat och originalet uppladdat till iCloud, laddar hem originalet vid behov automatiskt och har 20gb data i månaden på abonnemanget. Ser faktiskt att behovet av lokal lagring minskar nu när man får tillgång till mer och billigare datatrafik och allt hamnar i molnet, men alla är väl olika vad man föredrar, så också ens behov av lokal lagring.

Ja man ska väl köpa efter behov, är det någon som säger annorlunda? Jag inkl. mina arbetskamrater som inte hade mycket mer än 16GB versionen att välja på (företaget köper bara in 16GB versionen) har alla samma problem med uppdateringar, och har haft med tidigare modeller också.

Skönt att nu iOS9 förhoppningsvis löser det problemet, det är på tiden.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Avstängd

Specs-töntarna gnäller som vanligt när Apple släpper något nytt och lika förbannat så blir konkurrenterna överkörda så fort benchmark-testarna kommer ut. Det är alltid lika kul att läsa kommentarerna här så fort Apple släpper något nytt och det fattas bara en stor popcornskål.

Apple har gjort det igen och driver utvecklingen framåt. Resten tar rygg och försöker roffa åt sig brödsmulorna. Snyggt jobbat Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Är du på riktigt? "Uttala dig inte om saker" alla har väl rätt att yttra sin åsikt? Min jobbtelefon är en iPhone6 16GB och har fått rensa inför varje uppdatering, detsamma gäller alla mina kollegor med samma lur.

Du pratar om iOS9, vilket inte är ute än. Så fram tills dess gäller ju precis det jag skrivit, även om det kommer i dagarna.

Kudos att de äntligen gör något åt problemet, men vart på detta vis i många år.

Ja man ska väl köpa efter behov, är det någon som säger annorlunda? Jag inkl. mina arbetskamrater som inte hade mycket mer än 16GB versionen att välja på (företaget köper bara in 16GB versionen) har alla samma problem med uppdateringar, och har haft med tidigare modeller också.

Skönt att nu iOS9 förhoppningsvis löser det problemet, det är på tiden.

Hur du eller kollegor har haft det är ju inte relevant eftersom det här handlar om hur ska ska bli när det släpps och vilka funktioner som finns i iOS 9. Så han har rätt i att du bör uppdatera dig. Gnäll inte över gammal ost, gnäll över att din chef inte ger dig en telefon med mer utrymme.

Edit: såg ditt svar där uppe nu

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

@Barren Wuffet: 3D touch verkar riktigt trevligt! Hoppas bara att de inte snålat ner primärminnet till 1 GB. Lagringsutrymmet kan man ju i alla fall välja själv...

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JZ0NiC:

Hur du eller kollegor har haft det är ju inte relevant eftersom det här handlar om hur ska ska bli när det släpps och vilka funktioner som finns i iOS 9. Så han har rätt i att du bör uppdatera dig. Gnäll inte över gammal ost, gnäll över att din chef inte ger dig en telefon med mer utrymme.

Edit: såg ditt svar där uppe nu

Gnäller? Konstaterar fakta att jag och många andra har tyckt att 16GB är för lite. NU äntligen kommer Apple med en räddning för alla med 16GB.

Tycker ändå inte man beter sig på ett sådant barnsligt sätt som "toobe" med den mentalitet att folk inte ska få uttrycka sig om de inte har koll på exakt allt nytt som ska komma. Inte fan kunde man tro att de nu i version 9 äntligen får tuppen ur. Kanske dags att köpa sig en lott?

Tyvärr inte min chef som bestämmer det heller, stort företag, många nivåer med chefer

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chamoxzqt:

hhhahahahhahaha jag dör av "1920 x 1080 pixel 401 ppi" RIP 2015 +

Skrivet av Gilgamesh:

folk babblade om retina hit och retina dit.. jag säger bara 577PPI.

Javisst, placebo är ju för underbart.

Permalänk
Medlem

Nån som gäspade?

Jo jag inget spännande direkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

Intressant på ett par punkter, men min 6:a fungerar fortfarande som den ska. Trevligt med mer minne, då det är ofta flikar laddas om i Safari. Väldigt drygt om man läser en längre artikel, pausar mitt i och när man sedan ska fortsätta måste man leta upp var man var någonstans..

En sak jag funderar över. Vad begränsar egentligen videoinspelningen till 240fps? Är det processorkraften eller helt enkelt kamera-sensorn som inte lirar högre? Ljusinsläpp et.c.? Jag tycker det är en enormt rolig funktion, och rätt användbar många gånger. Har använt den till allt från att detaljstudera motorrörelser, eller debug-förlopp på MCUs, till humor. Men det vore extremt fräckt att kunna köra t.ex. 480fps istället.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk

någ0n som vet vad dessa kommer kost autan abbonemang???

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av MauseRR:

Är så grymt trött på fanboys som ska racka ner på "det andra lagets" produkter bara för att man är för fattig för att skaffa en själv.

Det finns alltså inga andra anledningar än att man är för "fattig" som du så snällt uttrycker det för att inte köpa en iPhone?

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JZ0NiC:

Hur lyckas du med det? Jag har fyllt mina 32+32 GB flera gånger om och det är med färre än 172 videoklipp vill jag lova .. Visserligen spelar jag in i 1080p eller 2160p beroende på vad jag filmar. Bilder tar ju inte lite plats det heller..
Samlar fortfarande mod att göra min plånbok tunnare än vad den redan är och köpa ett 128GB microsd..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av All3z:

Borde vara förbjudet att släppa ett flaggskepp med mindre än 32gb intern lagring.

Indeed! Sambon blev 'lurad' att köpa en iphone 5 med 16 gb av någon sliskig säljare. Den är ju fullständigt värdelös och oanvändbar. Ta två foton? Slut på minne! Installera en app? Slut på minne!

Känns som att modellen bara finns för att lura folk som inte begriper skillnaden.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Samma batteritid som innan... Suck!!

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Gillar inte riktigt trenden som både Samsung och Apple går mot med välvda skärmar. det tar bort allt stödzoner och skydd för skärmarna på sidorna. En bekant som jobbar på en elektronikkedja som säljer mycket telefoner beskriver hur RMAs/serviceärenden på Samsung och Apple ökat lavinartat sedan iPhone 6 och Samsung S6. Det flesta är skärmar som pajjat.

Spelar ingen roll vilken teknik som används för framställning av glaset när det gäller detta då det estetiska uppenbarligen har fått gå före en hållbar konstruktion.

Permalänk
Medlem

Lite förvånad ändå att dom behöll 16 GB som lägsta modell - trodde dom skulle gå upp till 32 GB.
I övrigt såg telefonen trevlig ut. Har en 6:a redan så blir inget köp för mig dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

kostar lika mycket som en dator gör.

Inte så ofta jag brukar plocka med laptopen i fickan och plockar upp och ringer ett samtal när jag går.
Eller sätter laptopen i ett sportband när jag ska ut och springa

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Lite förvånad ändå att dom behöll 16 GB som lägsta modell - trodde dom skulle gå upp till 32 GB.
I övrigt såg telefonen trevlig ut. Har en 6:a redan så blir inget köp för mig dock.

16gb har alltid varit precis på gränsen för mig (funkar perfekt alla dagar på året förutom vid uppdatering), nu med app thinning features och betydligt mindre krav på utrymme vid uppdatering så kommer 16gb att vara helt perfekt.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Datavetare

Ska bli spännande att se tester på Apple A9/A9X.

När ska de andra tillverkarna lära sig att "less is more"? Föredrar själv definitivt Android 5 över iOS8, men systemkretsdesignen, saker som storlek och skärmupplösning är ju så totalt vansinnigt designade på t.ex. Samsung S6 att Iphone 6 kändes som det klart bästa valet. Det trots iOS och trots Safari...

Ta upplösningen. Kan någon hävda att den PPI som Iphone 6/6 plus använder i praktiken är ett problem? För att man ska få samma upplevd prestanda med Samsung S6, 2560x1440, som Iphone 6, 1334x750, så måste GPU-delen i S6 vara ~3.7 gånger så snabb ("bara" 1.8 gånger så snabb om man jämför med 6 Plus). Vettigt?

Ta CPU-delen. Vilka program kör man typiskt på en telefon där man har nytta av 4 + 4 CPU-kärnor? Grundkurs i modern CPU-design säger att för interaktiva laster, d.v.s. exakt det man har på telefoner/pekplattor, är prestanda per CPU-kärna extremt mycket viktigare än aggregerad prestanda.

Tar man sedan grundkursen i OS-design så kommer man rätt snabbt inse hur extremt komplicerat det är att skriva ett vettig scheduler för ett asymmetriskt 4 + 4 system, är svårt nog att skriva det för symmetriska multicore system. Att ha några riktigt strömsnåla CPU-kärnor ihop med några kraftfulla låter bra i teorin, det kommer även vara bra i praktiken samma stund vi lurar ut hur man tittar in i framtiden... Här är verkligen "less more", är så väldigt mycket lättare för Apple att göra något riktigt bra med sina två (tre i Ipad) starka CPU-kärnor.

Tänk om Google kunde säga att nästa leverantör av Nexus-telefonen är Apple, det vore något

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Gillar alla som säger att folk gnäller på Apple bara för dom inte har råd, eller för dom är avundsjuka.
Är inte dessa folken som säger sådant extrema fanboys för apple precis som dom som ni anklagar?
Samma sak lol

Permalänk
Medlem

"Uppföljarna till Iphone 6 och Iphone 6 Plus heter inte helt oväntat 6S respektive 6S Plus. Designen är i stort sett oförändrad, likaså skärmarna och dess Retina-klassade upplösningar. Däremot används nya och tåligare material; aluminiumlegering för bakstycket och jon-dopat glas till skärmen."

Vaddå? Är det en nyhet eller inte? Enligt specen på den "gamla" Iphone 6 har den också jon-dopat glas?! Kanske bara jag som är morgontrött...

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem

Lite besviken på att batteritiden är lika usel på Iphone 6s, den jag funderar lite på.
Eller får jag prova Sony Z5 premium, eller importera mig en note5.

Permalänk
Medlem

Riktigt fina nyheter. Som alltid är mer prestanda bättre om det implementeras rätt.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Inget som motiverar uppgradering från 6:an. I övrigt är det väl ganska tråkigt uppdatering kan jag tycka...

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pippo:

Sköna specs om året hade varit 2013. Nej, snacka om skräp haha.

Så säg mig vilka specs ska en iPhone 6S ha.
Snälla ge mig en spec på va den skall ha.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Inte så ofta jag brukar plocka med laptopen i fickan och plockar upp och ringer ett samtal när jag går.
Eller sätter laptopen i ett sportband när jag ska ut och springa

för 10 år sedan kostade en bra mobil som mest typ 2000kr. internet och appfunktionen kostar då alltså ~6000-8000kr? för en mobil kostar inte många hundra att göra

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

för 10 år sedan kostade en bra mobil som mest typ 2000kr. internet och appfunktionen kostar då alltså ~6000-8000kr? för en mobil kostar inte många hundra att göra

Beror ju på hur du väljer att betala för den.
Min 6:a som jag köpte förra året kostar mig 110:- per månad i 24mån. Dvs 2640.
Nästan i ditt spann för 10 år sedan (uppräknat inflation)

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Beror ju på hur du väljer att betala för den.
Min 6:a som jag köpte förra året kostar mig 110:- per månad i 24mån. Dvs 2640.
Nästan i ditt spann för 10 år sedan (uppräknat inflation)

vet inte hur du lyckats hitta den så billigt, men den billigaste iphonen idag ligger på 6.2k

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Christley:

dock att säga att apples mobiler är prisvärda är ju inte direkt sant. kostar lika mycket som en dator gör.
nu har ju dock många android mobiler börjat med samma extremt överprisade mobiler så det argumentet gör sig inte lika starkt hört längre.
speciellt då s6 och iphone 6 nästan kostar lika mycket

jag är dock fundersam på vad 6s och 6s plus går på, 8000 och 10000?

Fast att de inte är prisvärda stämmer ur ditt och mångas perspektiv, men inte ur alla andras. Är den dyr? Ja, betalade själv 8k för min. Är den värd den hutlösa prislappen? Jag tycker det, inte du men jag.

Använder jag en telefon dagligen, likt en bil, tv, spis eller stekpanna kan i alla fall jag betala lite till för att få något som passar mig och känns bra. Ju mer tid man spenderar med en produkt ju bättre skall den vara för dig som användare. Kostar den 3 tusen mer än en annan produkt är det bara du och ingen annan som kan avgöra om det är dyrt eller inte.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Fast att de inte är prisvärda stämmer ur ditt och mångas perspektiv, men inte ur alla andras. Är den dyr? Ja, betalade själv 9k för min. Är den värd den hutlösa prislappen? Jag tycker det, inte du men jag.

Använder jag en telefon dagligen, likt en bil, tv, spis eller stekpanna kan i alla fall jag betala lite till för att få något som passar mig och känns bra. Ju mer tid man spenderar med en produkt ju bättre skall den vara för dig som användare. Kostar den 3 tusen mer än en annan produkt är det bara du och ingen annan som kan avgöra om det är dyrt eller inte.

med den logiken så är det just stekpannor för 4000kr som man ska skaffa om man gillar att göra mat.
har inte problem med att det finns så dyra mobiler. har problem med att det är standarden för mobiler idag. en dator har många skick, allt från billig till svindyr. ny som gammal. mobiler har bara dyr till svindyr i sitt spektrum. vill du få en billig mobil måste du gå tillbaka 2-3 år eller ta en mobil som presterar sämre än en mobil för 3 år sen gjorde.
alla nya mobiler släpps för 5000kr+. för det lilla den gör är den inte prisvärd. men vissa har mer pengar än andra har, då kanske man ser det lite annorlunda än mig

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!