Disorienterad efter flera timmar av guides & vill sitta i fosterställning

Permalänk
Medlem

Disorienterad efter flera timmar av guides & vill sitta i fosterställning

Hallå där... För inte för länge sedan gjorde jag min första tråd på denna sida gällande min Alienware dator och efter att jag spendera pengar på att få den fixad så gav jag helt enkelt upp...

Genom bara mitt val av dator köp "Alienware" kan ni redan lista ut att jag inte är helt kvick eller intelligent gällande datorer eller vad en dator ens består av!!

Jag har tänkt mig att bygga ihop en egen stationär dator då kah blivit rekommenderad det ett X antal gånger men efter flera sökningar på hur man gör blir Jah mer eller mindre förvirrad & slutar upp med att jag vill brista i gråt då jag nästan ej förstår mig på bl.a vad en mother board chipset är eller vad som är en bra motheroard och vad som inte är... Jah bestämde mig att ge upp tills jag kom till den delen där det står att jag bör välja "något" med 1.5 volt eller runt omkring det... Då förstod jag snabbt att jag ej fattar ett skit...

Skulle någon vara villig att ge mig någon guide eller åtminstone rekommendationer på vad man ska köpa? Dvs ge mig någon slags lista eller skit...Jag letar efter en BEAST dator men har ingen aning om 2000 dollar räcker för det eller om jag bör lägga mer pengar i budgeten..
Jag köpte min Alienware för 3500 dollar & kände att det var mer eller mindre en rip off :"/

Jag ber om ursäkt för min inkompetenta röv & tackar i förväg för alla svar & råd <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

Hallå där... För inte för länge sedan gjorde jag min första tråd på denna sida gällande min Alienware dator och efter att jag spendera pengar på att få den fixad så gav jag helt enkelt upp...

Genom bara mitt val av dator köp "Alienware" kan ni redan lista ut att jag inte är helt kvick eller intelligent gällande datorer eller vad en dator ens består av!!

Jag har tänkt mig att bygga ihop en egen stationär dator då kah blivit rekommenderad det ett X antal gånger men efter flera sökningar på hur man gör blir Jah mer eller mindre förvirrad & slutar upp med att jag vill brista i gråt då jag nästan ej förstår mig på bl.a vad en mother board chipset är eller vad som är en bra motheroard och vad som inte är... Jah bestämde mig att ge upp tills jag kom till den delen där det står att jag bör välja "något" med 1.5 volt eller runt omkring det... Då förstod jag snabbt att jag ej fattar ett skit...

Skulle någon vara villig att ge mig någon guide eller åtminstone rekommendationer på vad man ska köpa? Dvs ge mig någon slags lista eller skit...Jag letar efter en BEAST dator men har ingen aning om 2000 dollar räcker för det eller om jag bör lägga mer pengar i budgeten..
Jag köpte min Alienware för 3500 dollar & kände att det var mer eller mindre en rip off :"/

Jag ber om ursäkt för min inkompetenta röv & tackar i förväg för alla svar & råd <3

Handlar du i USA eftersom du pratar om dollar, eller var det endast din Alienware som beställdes därifrån?

Som jag förstår det vill du inte bygga själv, utan ha en färdigbyggd med budget på 2000usd/16500kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Handlar du i USA eftersom du pratar om dollar, eller var det endast din Alienware som beställdes därifrån?

Som jag förstår det vill du inte bygga själv, utan ha en färdigbyggd med budget på 2000usd/16500kr?

Oj.. Jag tog bara dollar valutan pga det verkar vara så mycket lättare att diskutera när det gäller datorer eller dylikt.. Spelar faktiskt ingen roll var jag köper det ifrån..

Jag vill helst undvika färdig byggd då Jag får alltid röda kortet av alla då det är tydligen "onödigt" eller du att man ej får det man vill ha..
Därför skrev jag denna posten i hopp av att någon kanske har ngn enkel guide på vad som behövs för att göra en dator (inkompetenta jag vet knappt vad som finns i en dator) eller åtminstone visa mig ngn lista på vad man kan köpa för en bra dator?

Jag antar att 2000dollar (16500 kr) ej räcker eller ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

Oj.. Jag tog bara dollar valutan pga det verkar vara så mycket lättare att diskutera när det gäller datorer eller dylikt.. Spelar faktiskt ingen roll var jag köper det ifrån..

Jag vill helst undvika färdig byggd då Jag får alltid röda kortet av alla då det är tydligen "onödigt" eller du att man ej får det man vill ha..
Därför skrev jag denna posten i hopp av att någon kanske har ngn enkel guide på vad som behövs för att göra en dator (inkompetenta jag vet knappt vad som finns i en dator) eller åtminstone visa mig ngn lista på vad man kan köpa för en bra dator?

Edit: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8469903/2015-09-13

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om detta?

Edit: Vart är RAM-minnena?
http://www.inet.se/produkt/6110163/corsair-8gb-2x4gb-ddr4-213...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://www.komplett.se/komplett-gamer-premium-fury-edition/1...

problemfritt och ett jävla prestandamonster samt snyggt chassi som spöar alienware plasten

Tack så hemskt mycket för svar :")
Inte för att jag är en expert & vill ifrågasätta.. Men fick höra att jag ska göra allt förutom att köpa en AMD Radeon grafikkort, utan köra på NVIDIA... & den du länka var amd... Spelar det ngn roll?

Permalänk
Medlem

Det ser fint fint!
Men en fråga bara.. Är denna budgeten OK för en bra/awesome dator? Eller kände du dig rätt så begränsad när du plocka ihop detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

När man på sweclockers rekommenderar färdigbyggda datorer så är det lite skillnad från de färdigbyggda som du kan köpa på Elgiganten.

Oftast så väljer du delarna själv, sen lägger på en avgift så bygger affären ihop datorn åt dig (så får du garanti på det också), eller så har andra butiker, såsom komplett, ett flertal versionen av färdigbyggda datorer som har riktigt bra prestanda för priset du ger.

Såsom du förklarade i din första post, så rekommenderar jag inte att du bygger en själv. Du kanske känner något som har erfarenhet som du kan få hjälp av (Man lär sig mycket själv genom att kolla på, så man kanske kan bygga själv i framtiden, är inte så svårt) eller så kan du ta något som rekommenderas här ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

Tack så hemskt mycket för svar :")
Inte för att jag är en expert & vill ifrågasätta.. Men fick höra att jag ska göra allt förutom att köpa en AMD Radeon grafikkort, utan köra på NVIDIA... & den du länka var amd... Spelar det ngn roll?

Nej absolut inte, AMD har haft problem med drivrutinerna för runt 4 år sedan men de är löst sen länge och i folkmun har de fortfarande ett dåligt rykte tack vare sina strul för 4 år sen

Edit: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8469903/2015-09-13

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

När man på sweclockers rekommenderar färdigbyggda datorer så är det lite skillnad från de färdigbyggda som du kan köpa på Elgiganten.

Oftast så väljer du delarna själv, sen lägger på en avgift så bygger affären ihop datorn åt dig (så får du garanti på det också), eller så har andra butiker, såsom komplett, ett flertal versionen av färdigbyggda datorer som har riktigt bra prestanda för priset du ger.

Såsom du förklarade i din första post, så rekommenderar jag inte att du bygger en själv. Du kanske känner något som har erfarenhet som du kan få hjälp av (Man lär sig mycket själv genom att kolla på, så man kanske kan bygga själv i framtiden, är inte så svårt) eller så kan du ta något som rekommenderas här ^^

Rekommenderar inte komplett pc efter att ha snickrat ihop ett bra paket från inet

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8469903/2015-09-13

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

Det ser fint fint!
Men en fråga bara.. Är denna budgeten OK för en bra/awesome dator? Eller kände du dig rätt så begränsad när du plocka ihop detta

Nej, jag tog bara det bästa som gick att hitta!
Det enda är väl grafikkortet.. Du skulle kunna ge 3k mer för ett Nvidia GTX 980Ti, dock verkar det som att Nvidias kort kan få problem med DX12, så jag skulle avstå från dem tills detta är uträtt!
Det finns ett bättre AMD-kort, men det kortet har en tjutande pump - inte så frestande va?
Så det där är det bästa du kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

jo precis därför jag rekommenderar han en komplett pc, det är otroligt svårt att matcha deras priser om man t.ex. försöker bygga en likvärdig hos inet de har verkligen blivit prisvärda och prispressade på sistone

Men hur är kompletts PCs på mobo o psu sidan? Sitter de kvalités delar i dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

Det räcker utan tvekan till en bra dator. Är det spel som är huvudändamålet?

Mitt bidrag:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8469852/2015-09-13

Lite under budget, vill du köra nvidia så är det i min mening 980ti som gäller, går då lite över budget istället.

De två alternativa byggen (större förändringar) jag skulle överväga är just ett 980ti, och att gå fullt ut på ett X99 system. Tycker dock själv att 4790k bundlen ovan är riktigt prisvärd, samt ddr3 ligger såpass lågt i pris för närvarande, det i kombination med att prestandaskillnaden inte är så ofantligt stor om du inte kan nyttja alla sex kärnor till fullo gör det till ett bra val i mina ögon.

Tycker AMD har de mest prisvärda grafikkorten i de flesta segment, men just uppe på toppen skulle jag ha svårt att välja nåt annat än 980ti.

Permalänk
Medlem

detta är mitt bidrag för en bra rigg i dagsläget, som sagt är nvidias grafikkort inget säkert kort i dagsläget för det är osäkert hur de presterar när DX12 börjar dyka upp i spel så AMD är de bästa att köpa i dagsläget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Men hur är kompletts PCs på mobo o psu sidan? Sitter de kvalités delar i dem?

nä, satt och meckade ihop ett betydligt bättre paket från inet

man vågar ju inte köpa nvidia gpu's just nu pga DX12 rykterna med prestanda förlusterna på nvidia kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att välja komponenter, läsa recensioner, grotta forum, jaga deals, kolla guider, buda begagnat, beställa, vänta, få magsår av spänningen, bygga ihop och sen felsöka skiten är ju hela grejen med att äga en dator; förstår inte varför man skulle vilja ge upp det och låta Inet bygga ihop en dator med delar andra valt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chloe:

Att välja komponenter, läsa recensioner, grotta forum, jaga deals, kolla guider, buda begagnat, beställa, vänta, få magsår av spänningen, bygga ihop och sen felsöka skiten är ju hela grejen med att äga en dator; förstår inte varför man skulle vilja ge upp det och låta Inet bygga ihop en dator med delar andra valt ut.

Yupp det är riktigt kul men alla orkar inte med de stöket speciellt inte när man har familj,heltidsjobb eller något annat som äter upp fritiden

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@vrmlnd:

tack så hemskt mycket ! C;
så att köpa en 980ti är lite riskabelt förtillfället alltså?
om jag nu kör på det du plockade ihop här men kör istället på en 980ti.. måste någonting ändras eller köpas istället för det du redan har plockat ihop?

Permalänk
Medlem

@Oliver91:

Underbart!
En liten fråga bara.. i inlägget av ¨njov jork¨ så använder han ett annat moderkort och en annan processor? (som jag förstått) medan den du länkade kom båda två i ett paket (hoppas jag förstår rätt)..

vilket av det är ¨bäst¨? (hoppas det ej låter dumt)....
och jag antar att du är emot att man köper en 980ti som alla andra p.g.a. problem eller dylikt (som ni konstatera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

@Oliver91:

Underbart!
En liten fråga bara.. i inlägget av ¨njov jork¨ så använder han ett annat moderkort och en annan processor? (som jag förstått) medan den du länkade kom båda två i ett paket (hoppas jag förstår rätt)..

vilket av det är ¨bäst¨? (hoppas det ej låter dumt)....
och jag antar att du är emot att man köper en 980ti som alla andra p.g.a. problem eller dylikt (som ni konstatera)

det han länkade är skylake vilket är en ny processorgeneration som kom i augusti men kostnaden för moderkort och DDR4 minnen är löjligt höga + att processorn kostar några hundra kronor mer samt att ingen kylare följer med vilket lägger på runt 2000kr extra i kostnader för en prestandaökning på runt 10% och den i7an jag länkade är fortfarande löjligt snabb och kommer inte dra tillbaka dig i spelprestanda på minst 3 år framöver men om du vill ha de absolut nya för runt 2000kr extra så får du gärna välja de istället

mycket riskabelt att köpa nvidia i dagsläget för enligt detta testet från detta spelet fördubblas prestandan i spel på amd korten jämfört med nvidias kort som ökar med 10-12% prestanda

http://www.sweclockers.com/nyhet/20949-amd-radeon-r9-390x-for...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

16500 får du en bra dator för som räcker några år beroende på vad du gör med datorn
men den stora frågan är VAD ska du göra med datorn?

multimedia/redigering/spelande eller något annat? hur framtidssäker vill du att den ska vara ?

är viktig information för att göra den så bra som möjligt för dig och dina behov

utan att kollat speciellt mycket verkar de paketen som dom länkar i tråden vara fina paket

finns många hjälpsamma personer här på swec som hjälper till att montera datorer gratis (finns en tråd för detta)

vars bor du för är du i närheten av Kronobergs län kan jag ev hjälpa till

Edit:
här är tråden #15550942 OBS vet inte dessa personers kunskap men en bra tråd för den okunnige som behöver hjälp

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Hedersmedlem

Att köpa 980 innan vi säkert vet hur det förhåller sig med DX12 tycker jag är dumt i dagsläget. Allt jag sett tyder på att AMDs nuvarande arkitektur kommer vinna betydligt mer i prestanda på DX12 än nVidia, t o m väldigt mycket mer i vissa lägen. Köper man enbart för prestanda i gamla DX11-spel så är 980 ett säkert köp, annars inte. Iaf inte innan vi vet mer, men tystnaden från nVidia är oroväckande.

Väldigt tråkigt att köpa ett 980 som kanske bara vinner 10-15% i framtida DX12-spel medan Fury ökar 50% eller mer pga bättre anpassad arkitektur till kommande standarder.

Avvakta eller köp Fury idag, det är mitt råd, tills dimmorna skingrats kring Maxwell-arkitekturen kontra DX12.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

''Bästa du kan få'', byt åtminstonde nätagget till ett Supernova G2, sen CPU kylarn till en luftkylare

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

@Oliver91:

jahaja! tack så hemskt mycket.. du ger mig så utförliga och snabba svar som får mig att få mer och mer förståelse för det hela..

men om vi säger att jag köper denna ¨nästa generations¨ med denna moderkortet som han länka MSI z170A (vilket är det bästa antar jag)? med de där ram-stickorna han länka... kostnaden blev ju dock densamma som du länkade?

om jag nu köper dessa tre grejer han rekommendera (p.g.a. det var de bästa tydligen) ramstickorna, MSI z170A och så denna processor Intel Core i7 6700K... men med dina andra rekommendationer.. vad bör jag isåfall ändra? och isåfall vilken kylare? för en annan kille skrev ett inlägg om att den kylaren han rekommenderade var KASS?

förlåt om jag är jobbig :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

@Oliver91:

jahaja! tack så hemskt mycket.. du ger mig så utförliga och snabba svar som får mig att få mer och mer förståelse för det hela..

men om vi säger att jag köper denna ¨nästa generations¨ med denna moderkortet som han länka MSI z170A (vilket är det bästa antar jag)? med de där ram-stickorna han länka... kostnaden blev ju dock densamma som du länkade?

om jag nu köper dessa tre grejer han rekommendera (p.g.a. det var de bästa tydligen) ramstickorna, MSI z170A och så denna processor Intel Core i7 6700K... men med dina andra rekommendationer.. vad bör jag isåfall ändra? och isåfall vilken kylare? för en annan kille skrev ett inlägg om att den kylaren han rekommenderade var KASS?

förlåt om jag är jobbig :/

hans paket innehåller ett mycket sämre grafikkort och INGA ram minnen därav de låga priset, om vi lägger till samma grafikkort som i mitt paket + ram minnen närmar vi oss 19.000kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Oliver91:

jag tog i princip allt du rekommenderade förutom processorn och moderkortet..
men vet inte om moderkortet är bra och jag har ingen aning om det är något jag har missat!? eller bör ändra på?
det enda jag ej vet vad jag ska lägga till är en kylare som du nämnde ovan..
sen har jag ingen aning om jag borde köpa windows-10 eller om det kommer med?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8472588/2015-09-14

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

@Oliver91:

jag tog i princip allt du rekommenderade förutom processorn och moderkortet..
men vet inte om moderkortet är bra och jag har ingen aning om det är något jag har missat!? eller bör ändra på?
det enda jag ej vet vad jag ska lägga till är en kylare som du nämnde ovan

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8472588/2015-09-14

du saknar processorkylare som inte medföljer med den CPU'n och du borde köra 16gb minne i dagsläget för att säkra dig inför framtiden annars ser de bra ut, själv skulle jag aldrig lagt 2400kr på ett moderkort men smaken är som baken det är absolut inget fel på det!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8472618/2015-09-14

hittade ett bundle paket med moderkort och 16gb minne till nersatt pris samt la till en processorkylare som funkar fint om du inte ska överklocka

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Oliver91:

jasså? jag skulle gärna vilja se det ;D!

men jag kan annars köpa det nätaggregatet du rekommenderade istället för den där dyra för att få ner priset lite..
hm.. så det är helt onödigt? kanske går med den listan du visade mig i början trots allt.. den verkade stabil.

Permalänk
Medlem

@suksuk
Eftersom du haft en Alienware tidigare, var detta en bärbar modell eller stationär?

Vad har du för skärm i dagsläget? Ger (nästan) inget att ha en värstingdator om inte skärmen räcker till. Vad har du för övrig utrustning? (Tangentbord, mus, hörlurar, musmatta - Nu går vi all in!)

Permalänk
Medlem

@Oliver91
Haswell i7 vs Skylake i7 (Med uppgraderingspaket) är enbart 1000kr differens.
Haswell i7 = 6200kr (Med Cpu-kylare)
Skylake i7 = 7100kr (Med Cpu-kylare)

Visst, i dagsläget är som sagt Skylake inte mycket bättre än Haswell, men i denna prisklass anser jag ändå att det är värt 1000kr extra för ny arkitektur.

Uppdatering: Korrekt prisdifferens är ~1500kr. För mycket för att ökningen ska vara värt priset.

@suksuk
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8473149/improved

Motivering:

-Uppgraderingspaket: Du kommer inte tjäna något på ett 2.5k mobo, enda som förändras är extra funktioner som tillkommer som du ändå inte utnyttjar (som t.ex. 2st *M.2 slots istället för 1st M.2 slot). i7-4790K+16GB RAM, nom nom!
-Chassi: Du vill verkligen inte snåla på chassit, FD är fantastiskt för ljudisolering och luftflöde.
-Chassifläkt: Generellt vill man ha 1-3 extra fläktar i denna prisklass, särskilt om man överklockar (Något du troligen inte kommer göra, så eventuellt kan du ta bort om du vill spara 200kr, men anser den värd kostnaden.)
-Nätagg: Ännu en detalj du verkligen inte vill snåla med, EVGA är riktigt bra, och med Radeon så är 750W optimalt, skulle dock valt 750W även för Geforce då det innebär att den inte behöver arbeta lika hårt.

I övrigt är datorn ganska detsamma som alla andras.

*M.2 slots är en standard för riktigt snabba SSD-hårddiskar som idag passar byggen på 30k.

OBS: Går att ändra från Skylake till Haswell & Radeon till GeForce,
Enda som behöver ändras är att lägga till en CPU-kylare om du väljer i7-4690K uppgraderingspaketet.

EDIT: Ändrat på innehållet i kundkorgen, andra medlemmar har framfört goda argument för Haswell. Även sänkt SSD från 500GB till 250GB, då OP börjar känna att det gör ont i plånboken.

EDIT: Ändrat på kundkorgen, andra medlemmar har framfört goda argument för Haswell m.m..