AMD: Deus Ex: Mankind Divided får stöd för DirectX 12 från dag ett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag hatar Pre-order och DLC. Det går bara ut på att mjölka folk på pengar.

Eller så vill man ha betalt för sitt arbete.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Nope. Mjöjka pengar.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Eller så vill man ha betalt för sitt arbete.

Ja, för folk fick ju inte betalt för sitt arbete innan det fanns DLC och Pre-order, eller?

Jag stör mig i alla fall på att de tar betalt för det de alltid har tagit betalt för, plus att de tar betalt för sådant som tidigare varit gratis. Det är skumraskfasoner.

Men visst.. ockrare vill säkert också bara "ha betalt för sitt arbete".

Visst skall man ha betalt, men det skall vara måttligt och rimligt, tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag hatar Pre-order och DLC. Det går bara ut på att mjölka folk på pengar.

Ja, jag har slutat ta pre-order på spel och väntar hellre några dagar så får alla andra hitta buggar. DLC ogillar jag på något sätt men samtidigt är jag beredd att betala för det ifall det handlar om stora grejer som förändrar spelet. Har däremot några spel som är i early access och det enda utav dom jag ångrar är nog DayZ Standalone, maken till sega utvecklare har jag inte sett till någon annanstans.

Oj, detta blev kanske lite offtopic. Sorry.

Deus Ex var aldrig min typ av spel även om jag kan förstå varför vissade gillade det. Att spel börjar supporta DX12 såhär snabbt tycker jag däremot är bra.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Hoppla! Det var trevligt.

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Ser fram emot det nya hårsvallet! Är så trött på DX11-svall.

Hehe

Men det ser i alla fall ut som de gjort framsteg, ska bli intressant att se. AMD verkar ligga lite före Nvidia när det gäller hårteknologi för människor i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Gör dom det till Vulkan direkt kan dom leverera till Linux/OSX/Windows på samma gång och slipper vara låst till Win10

Du tror det är så lätt, va? Varför skulle någon utvecklare någonsin använda något annat än Vulkan om det vore så?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sKRUVARN:

Vilka funktioner är det som deus ex kommer använda som Maxwell inte stödjer?

Asynchronous Shaders eller Async Shaders, fungerar inte bra på Maxwell, i alla fall än så länge, vi får se hur mycket Nvidia kan trolla med sina drivrutiner framledes.

Citat:

Sen tror jag iof att Amd korten kommer få en större boost av att köra dx12 även i det här spelet men det beror väl på att de har så mycket högre overhead i dx11 än Nvidia snarare än stöd hit å stöd dit. För sanningen är väl att vi inte har en aning än hur det kommer se ut i framtida spel och vilka funktioner som kommer användas mest?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi vet absolut inte, men nog kan vi ana en del.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

DirectX 12 från dag ett.
Låter fett.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, för folk fick ju inte betalt för sitt arbete innan det fanns DLC och Pre-order, eller?

Jag stör mig i alla fall på att de tar betalt för det de alltid har tagit betalt för, plus att de tar betalt för sådant som tidigare varit gratis. Det är skumraskfasoner.

Men visst.. ockrare vill säkert också bara "ha betalt för sitt arbete".

Visst skall man ha betalt, men det skall vara måttligt och rimligt, tycker jag.

Folk som accepterar detta och faktiskt villigt betalar priset tycker jag är det verkliga problemet. Utan dem skulle företagen få ändra om sina strategier för att fortsätta sälja.

Få till en förändring är nog inte sådär jättelätt är jag rädd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag hatar Pre-order och DLC. Det går bara ut på att mjölka folk på pengar.

själv hatar jag preorder, DLC inte nödvändigtvid alltid, t.ex knife of dunwald och brigmore witches till dishonored var oerhört bra DLC's som tillåt dig att see allt från ett annat perspektiv

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, för folk fick ju inte betalt för sitt arbete innan det fanns DLC och Pre-order, eller?

Jag stör mig i alla fall på att de tar betalt för det de alltid har tagit betalt för, plus att de tar betalt för sådant som tidigare varit gratis. Det är skumraskfasoner.

Men visst.. ockrare vill säkert också bara "ha betalt för sitt arbete".

Visst skall man ha betalt, men det skall vara måttligt och rimligt, tycker jag.

Du har ingen aning om vad som är rimligt eller skäligt, du vet bara vad du vill betala - vilket inte verkar vara något över huvud taget.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig spelat Deus Ex. Är det kul? Värt att prova? Vilket spel i serien borde jag prova först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du har ingen aning om vad som är rimligt eller skäligt, du vet bara vad du vill betala - vilket inte verkar vara något över huvud taget.

Det har jag inte sagt. Det är varken skäligt eller rimligt att anta att någon inte vill betala alls bara för att man hatar DLC och Preorder, och vad som "anses" rimligt är upp till var och en. Det kan mycket väl vara så att kunder betalar priser som de varken anser rimliga eller skäliga eftersom alternativet om man ändå vill ha spelet vore att skaffa det olagligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av biorrith:

Jag har aldrig spelat Deus Ex. Är det kul? Värt att prova? Vilket spel i serien borde jag prova först?

Första Deus Ex ifall du inte är rädd för att spela gamla spel. Är ju trots allt där serien började. Deus Ex: Human Revolution alternativt Human Revolution: Directors Cut (båda har för- och nackdelar, svårt att peka ut någon som egentligen är bäst av dom) är annars riktigt bra.

Övriga titlar, Deus Ex: Invisible War (uppföljare på första Deus Ex) samt Deus Ex: The Fall (prequel till Human Revolution) kan du gott strunta i såvida du inte känner för mer Deus Ex efter de bättre titlarna. The Fall är absolut sämst i serien, från början ett mobilspel som portats till PC. Fungerar rätt dåligt på alla vis och är kort.

Personligen gillar jag Deus Ex: Human Revolution bäst iallafall. Men vilken av utgåvorna är svårare då Director's Cut förändrat en del saker i spelet. DC-utgåvan innehåller DLC't till Human Revolution där det är något man tvingas spela igenom medans denna del var stand alone i den ursprungliga icke-DC utgåvan av Human Revolution. Känns som det blev lite rörigt, skyller på att jag inte fått i mig någon kopp kaffe idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det har jag inte sagt. Det är varken skäligt eller rimligt att anta att någon inte vill betala alls bara för att man hatar DLC och Preorder, och vad som "anses" rimligt är upp till var och en. Det kan mycket väl vara så att kunder betalar priser som de varken anser rimliga eller skäliga eftersom alternativet om man ändå vill ha spelet vore att skaffa det olagligt.

Det är ju precis det du gör; "Jag stör mig i alla fall på att de tar betalt för det de alltid har tagit betalt för, plus att de tar betalt för sådant som tidigare varit gratis.". Låter det som om att du vill betala?
Vad som är oskäligt och orimligt är försöka cementera känsloargument som ockrare och skumraskfasoner som någon sorts fakta utan att beröra de bakomliggande faktorerna som utvecklings- och underhållskostnader som omger en speltitel idag.
Att spela spel på sin dator är ingen mänsklig rättighet. Har du inte råd tillhör du inte den tilltänkta kundkretsen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är ju precis det du gör; "Jag stör mig i alla fall på att de tar betalt för det de alltid har tagit betalt för, plus att de tar betalt för sådant som tidigare varit gratis.". Låter det som om att du vill betala?
Vad som är oskäligt och orimligt är försöka cementera känsloargument som ockrare och skumraskfasoner som någon sorts fakta utan att beröra de bakomliggande faktorerna som utvecklings- och underhållskostnader som omger en speltitel idag.
Att spela spel på sin dator är ingen mänsklig rättighet. Har du inte råd tillhör du inte den tilltänkta kundkretsen.

Jag inser nu att min formulering kan misstolkas om man är på det humöret. Jag menar alltså inte att jag stör mig på att de tar betalt för själva spelet, som de alltid gjort. Utan det jag stör mig på är att något som brukade vara gratis nu kostar pengar. Förr släpptes hela spelet på en gång. Nu får man betala fullpris för någon slags lightversion för att sedan betala extra för att köpa resten av spelet, och jag tycker inte att det är ett trevligt sätt att förpacka en produkt.

Jämför såhär: Du betalar 8Kr för en liter mjölk. Plöttsligt får du betala 8Kr för 0.7 liter mjölk, och 8Kr till om du vill ha resterande 3 deciliter. Det är inte rimligt. Jag tycker att det borde finnas strängare regler för sådant här, och jag är knappast ensam om att tycka att Preorder och DLC-karusellen ballat ur så jag tycker inte det känns rimligt att jag ska behöva sitta här och försvara en allmänt vedertagen åsikt. "Har du inte råd tillhör du inte målgruppen". Nä, visst, vilket många omtolkar till "Har man inte råd kan man ladda ner en piratkopia", vilket innebär att spelutvecklaren inte får ett öre från personen. Känns det rimligare?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Första Deus Ex ifall du inte är rädd för att spela gamla spel. Är ju trots allt där serien började. Deus Ex: Human Revolution alternativt Human Revolution: Directors Cut (båda har för- och nackdelar, svårt att peka ut någon som egentligen är bäst av dom) är annars riktigt bra.

Övriga titlar, Deus Ex: Invisible War (uppföljare på första Deus Ex) samt Deus Ex: The Fall (prequel till Human Revolution) kan du gott strunta i såvida du inte känner för mer Deus Ex efter de bättre titlarna. The Fall är absolut sämst i serien, från början ett mobilspel som portats till PC. Fungerar rätt dåligt på alla vis och är kort.

Personligen gillar jag Deus Ex: Human Revolution bäst iallafall. Men vilken av utgåvorna är svårare då Director's Cut förändrat en del saker i spelet. DC-utgåvan innehåller DLC't till Human Revolution där det är något man tvingas spela igenom medans denna del var stand alone i den ursprungliga icke-DC utgåvan av Human Revolution. Känns som det blev lite rörigt, skyller på att jag inte fått i mig någon kopp kaffe idag.

Tack för ett välformulerat svar!

Det känns som att jag ska gå på Human Revolution helt enkelt. Eftersom både DC och vanliga har för och nackdelar kanske jag helt enkelt bara ska köpa den till bäst pris? Jag får ta och span in det lite.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är ju precis det du gör; "Jag stör mig i alla fall på att de tar betalt för det de alltid har tagit betalt för, plus att de tar betalt för sådant som tidigare varit gratis.". Låter det som om att du vill betala?
Vad som är oskäligt och orimligt är försöka cementera känsloargument som ockrare och skumraskfasoner som någon sorts fakta utan att beröra de bakomliggande faktorerna som utvecklings- och underhållskostnader som omger en speltitel idag.
Att spela spel på sin dator är ingen mänsklig rättighet. Har du inte råd tillhör du inte den tilltänkta kundkretsen.

Skrivet av Ozzed:

Jag inser nu att min formulering kan misstolkas om man är på det humöret. Jag menar alltså inte att jag stör mig på att de tar betalt för själva spelet, som de alltid gjort. Utan det jag stör mig på är att något som brukade vara gratis nu kostar pengar. Förr släpptes hela spelet på en gång. Nu får man betala fullpris för någon slags lightversion för att sedan betala extra för att köpa resten av spelet, och jag tycker inte att det är ett trevligt sätt att förpacka en produkt.

Jämför såhär: Du betalar 8Kr för en liter mjölk. Plöttsligt får du betala 8Kr för 0.7 liter mjölk, och 8Kr till om du vill ha resterande 3 deciliter. Det är inte rimligt. Jag tycker att det borde finnas strängare regler för sådant här, och jag är knappast ensam om att tycka att Preorder och DLC-karusellen ballat ur så jag tycker inte det känns rimligt att jag ska behöva sitta här och försvara en allmänt vedertagen åsikt. "Har du inte råd tillhör du inte målgruppen". Nä, visst, vilket många omtolkar till "Har man inte råd kan man ladda ner en piratkopia", vilket innebär att spelutvecklaren inte får ett öre från personen. Känns det rimligare?

Jag är helt på Ozzed sida här ja. Det är bara till för att klämma pengar ut ur folk och få dem att köpa grisen i säcken och du tycker det är bra?

Du tycker det är positivt att de styckar upp spelen i bitar och säljer dem för 100kr styck + normalpriset på 600kr? DLC ska vara något bra, något som lägger till saker i spelet och inte hålla dela av spelet som "gisslan" annars får du aldrig ett "helt" spel. Nu kan vi inte ens få ett helt spel om vi inte förbokar på alla ställen för olika butiker kan få olika DLC. Arkham spelen är riktigt vidriga på det. Har färdiga delar av spelet klara som man måste förboka för att få eller vänta och köpa ett par månader senare.

Här har du mer djupgående information:
https://www.youtube.com/watch?v=gm4JCFONptk
https://www.youtube.com/watch?v=o7EI9YCsuBQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Jag är helt på Ozzed sida här ja. Det är bara till för att klämma pengar ut ur folk och få dem att köpa grisen i säcken och du tycker det är bra?

Du tycker det är positivt att de styckar upp spelen i bitar och säljer dem för 100kr styck + normalpriset på 600kr? DLC ska vara något bra, något som lägger till saker i spelet och inte hålla dela av spelet som "gisslan" annars får du aldrig ett "helt" spel. Nu kan vi inte ens få ett helt spel om vi inte förbokar på alla ställen för olika butiker kan få olika DLC. Arkham spelen är riktigt vidriga på det. Har färdiga delar av spelet klara som man måste förboka för att få eller vänta och köpa ett par månader senare.

Här har du mer djupgående information:
https://www.youtube.com/watch?v=gm4JCFONptk
https://www.youtube.com/watch?v=o7EI9YCsuBQ

Skönt att någon vågar visa utåt att de håller med mig Det framstår ofta som om jag är ensam om en åsikt, vilket meningsmotståndare naturligtvis försöker använda i sin argumentation, även om det i sak är helt irrelevant. Men vad jag förstår av PM och så vidare som jag får så är det ofta så att det är många som håller med mig, men få som orkar "argumentera med en tegelvägg" på det sättet som jag orkar. Jag är nästan outtröttlig i diskussioner då jag tidigt lärt mig att folk tror at de lyckats övertyga en om att de har rätt i sak bara för att man inte svarar längre, och det nöjet ska de inte få, helt enkelt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skönt att någon vågar visa utåt att de håller med mig Det framstår ofta som om jag är ensam om en åsikt, vilket meningsmotståndare naturligtvis försöker använda i sin argumentation, även om det i sak är helt irrelevant. Men vad jag förstår av PM och så vidare som jag får så är det ofta så att det är många som håller med mig, men få som orkar "argumentera med en tegelvägg" på det sättet som jag orkar. Jag är nästan outtröttlig i diskussioner då jag tidigt lärt mig att folk tror at de lyckats övertyga en om att de har rätt i sak bara för att man inte svarar längre, och det nöjet ska de inte få, helt enkelt

Håller helt med dig. Man blir äcklad utav denna praktik att mjölka så mycket som möjligt för minimalt med jobb i princip. Destiny är ett perfekt exempel på hur äckligt det har blivit på senaste tiden.

Man har en färdigt spel, alla DLC tills idag har i princip varit på skivan redan vid start, men man har låst ut dem för att kunna sälja dom separat senare. Spel kostar inte längre runt en 500-600kr utan för att få hela spelet måste du köpa 2-3 DLC som dubblar kostnaden om inte mer.

Jag har slutat förboka helt jag. Med förbokning uppmuntrar man spelutvecklarna att släppa halv färdigt skit för att dom har redan fått sina pengar så dom bryr sig inte.

Visa signatur

R5 5600X | ASUS ROG Strix B550-F | HyperX Fury RGB 3200MHz 32GB | Sapphire Radeon RX 6800 | Corsair TX750M, 750W Gold | Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boz89:

Håller helt med dig. Man blir äcklad utav denna praktik att mjölka så mycket som möjligt för minimalt med jobb i princip. Destiny är ett perfekt exempel på hur äckligt det har blivit på senaste tiden.

Man har en färdigt spel, alla DLC tills idag har i princip varit på skivan redan vid start, men man har låst ut dem för att kunna sälja dom separat senare. Spel kostar inte längre runt en 500-600kr utan för att få hela spelet måste du köpa 2-3 DLC som dubblar kostnaden om inte mer.

Jag har slutat förboka helt jag. Med förbokning uppmuntrar man spelutvecklarna att släppa halv färdigt skit för att dom har redan fått sina pengar så dom bryr sig inte.

Ja, det är främst det som stör mig. Man har utvecklat 100% av spelet men säljer bara 50%, men till 100% av priset. Förr var ju expansionspaket faktiskt oftast lika stora som orginalspelet så då var det värt pengarna, och de utvecklades i efterhand, om det fanns intresse från kunderna.

Nu säljer de halvpissiga ofärdiga spel, och folk köper DLC för att förhoppningsvis få ett färdigt spel som inte suger, och har, utan att tänka på det, betalat mycket mer för det. Det är en affärsmodell som borde förbjudas. Att folk betalar för det legitimerar inte tillvägagångssättet.

Jag gillar grundtanken bakom en "fri marknad" men det är sådanna här saker som får mig att önska att det var hårt reglerat med näringsförbud vid minsta överträdelse. Folk är dumma och betalar för skit. Det betyder inte att det är moraliskt försvarbart att utnyttja den "buggen" i det mänskliga tänkandet bara för att man är klipsk nog att begripa att det går att tälja guld ur.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Spel har aldrig varit billigare än vad de är idag, sedan sjunker priserna ofta rätt fort med. DLC kvittar oftast, rätt sällan jag själv känner behov av att köpa något. Red Dead Redemption hör nog till de sällsynta fall där jag köpte mer eller mindre allt, likaså Mass Effect-serien även om jag inte köpt Citadel-DLCt till Mass Effect 3. Blir ett köp lagom tills jag spelar igenom hela serien igen skulle jag tro.

I slutändan får vi som konsumenter möjlighet att få mer av spelet om vi så vill via DLC (gratis som (oftast) betald). Jag ser inget fel i att få möjligheter. Spelindustrin måste rimligtvis kunna få finansiera sin verksamhet och även tjäna pengar. Marknaden för spel har förändrats enormt på 10, 20 och 30 år.

Skrivet av biorrith:

Tack för ett välformulerat svar!

Det känns som att jag ska gå på Human Revolution helt enkelt. Eftersom både DC och vanliga har för och nackdelar kanske jag helt enkelt bara ska köpa den till bäst pris? Jag får ta och span in det lite.

Nu var det ett tag sedan jag spelade något av dom så minnet har börjat bli lite grumligt. Grafikskillnader finns, icke-DC har ett guld-aktigt färgtema ungefär som att du skulle se genom huvudkaraktärens solglasögon. DC-utgåvan saknar detta filter men har möjligen lite sämre grafik på andra håll. Hur man får Praxis-kit (används för att låsa upp egenskaper hos huvudkaraktären) hanteras olika mellan icke-DC och DC men det är nog inget större problem för de flesta.

Den absolut största skillnaden är just hur Missing Link-DLC't fungerar med spelet. I icke-DC finns segmentet inte med alls i spelet utan spelet fortsätter vidare utan problem. I DC-utgåvan blir det ett obligatoriskt stopp för att klara av detta, vilket är rätt drygt då de erfarenhetspoäng, utrustning och liknande som man låst upp/skaffat i det vanliga spelet inte går att använda här. När Missing Link-delen är klar fortsätter spelet vidare likt icke-DC utgåvan.

Personligen föreslår jag icke-DC utgåvan av spelet om man tycker upplägget i Missing Link kan verka störande. Men samtidigt får man också mer innehåll och Missing Link-segmentet kan nog vara intressant. Som sagt, min personliga åsikt är just att Missing Link-segmentet stör när den bakas in i huvudspelet då jag spelade igenom spelet utan detta första gången. Att välja utifrån pris låter vettigt, båda spelen borde ligga runt 100-150kr vardera i dagsläget och icke-DC går att köpa en uppgradering så man även får DC-utgåvan för runt 5 euro eller något. Var så jag fick tag i min DC-utgåva har jag för mig.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Skönt att någon vågar visa utåt att de håller med mig Det framstår ofta som om jag är ensam om en åsikt, vilket meningsmotståndare naturligtvis försöker använda i sin argumentation, även om det i sak är helt irrelevant. Men vad jag förstår av PM och så vidare som jag får så är det ofta så att det är många som håller med mig, men få som orkar "argumentera med en tegelvägg" på det sättet som jag orkar. Jag är nästan outtröttlig i diskussioner då jag tidigt lärt mig att folk tror at de lyckats övertyga en om att de har rätt i sak bara för att man inte svarar längre, och det nöjet ska de inte få, helt enkelt

Spel och spelindustrin är något jag haft koll på länge så är riktigt insatt, även när det kommer till utveckling och marknadsföring. Så speciellt när det kommer till spel så kan jag i alla fall visa vart skåpet ska stå, så i de fallen har jag inga problem med att "argumentera med en tegelvägg".

Det är inte många kvar jag litar på i spelindustrin, följde PC GAMER Sverige ett bra tag för de hade en rätt sjyst tidning men har inte läst den sedan 2007 så har inte koll på dem nu. Gametrailers är rätt bra för ny information men deras recensioner är undermåliga, men de har haft ett par underhållande sido grejer i alla fall. Kotaku för klickbait, rykten och ibland nyheter och en hel del skräp. Nu nuförtiden håller jag mig mest till Totalbiscuit, Jim Sterling och Angry Joe. Håller inte alltid med dem men de kan vara ärliga i alla fall och de sväljer inte allt med hull och hår.

Men det bästa är alltid att ta reda på det själv, från säkra källor och sin egen erfarenhet.

Publishers ska fan ha skit, inte många av dem som har ryggrad kvar. De beter sig som skit mot sina utvecklare och deras kunder, otroligt mycket "bordeline" falsk marknadsföring, vilseledande information och skitsnack.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Nu var det ett tag sedan jag spelade något av dom så minnet har börjat bli lite grumligt. Grafikskillnader finns, icke-DC har ett guld-aktigt färgtema ungefär som att du skulle se genom huvudkaraktärens solglasögon. DC-utgåvan saknar detta filter men har möjligen lite sämre grafik på andra håll. Hur man får Praxis-kit (används för att låsa upp egenskaper hos huvudkaraktären) hanteras olika mellan icke-DC och DC men det är nog inget större problem för de flesta.

Den absolut största skillnaden är just hur Missing Link-DLC't fungerar med spelet. I icke-DC finns segmentet inte med alls i spelet utan spelet fortsätter vidare utan problem. I DC-utgåvan blir det ett obligatoriskt stopp för att klara av detta, vilket är rätt drygt då de erfarenhetspoäng, utrustning och liknande som man låst upp/skaffat i det vanliga spelet inte går att använda här. När Missing Link-delen är klar fortsätter spelet vidare likt icke-DC utgåvan.

Personligen föreslår jag icke-DC utgåvan av spelet om man tycker upplägget i Missing Link kan verka störande. Men samtidigt får man också mer innehåll och Missing Link-segmentet kan nog vara intressant. Som sagt, min personliga åsikt är just att Missing Link-segmentet stör när den bakas in i huvudspelet då jag spelade igenom spelet utan detta första gången. Att välja utifrån pris låter vettigt, båda spelen borde ligga runt 100-150kr vardera i dagsläget och icke-DC går att köpa en uppgradering så man även får DC-utgåvan för runt 5 euro eller något. Var så jag fick tag i min DC-utgåva har jag för mig.

Är väl även skillnader på bossarna? Har inte kommit så långt i DC men har i stort sätt 100% vanliga HR och DLC. Som jag kände och som jag har läst så är DC till för att spelet ska bli mer "Deus Ex" och inte lika lättfarmat osv. Bossarna i originalet var super trasiga. Körde social/hacker/stealth build och alla bossarna var rena rama skjutfesterna. Körde även på svåraste svårighetsgraden så vart inte allt för kul, dock lyckades jag paja nästan alla bossfighterna genom att stacka en massa typhoon ammo och maxa typhoon ability och bara spamma tills dem dog, gick fort och va enkelt. Det var bara första och sista bossen som var strulig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasted Hobbit:

Är väl även skillnader på bossarna? Har inte kommit så långt i DC men har i stort sätt 100% vanliga HR och DLC. Som jag kände och som jag har läst så är DC till för att spelet ska bli mer "Deus Ex" och inte lika lättfarmat osv. Bossarna i originalet var super trasiga. Körde social/hacker/stealth build och alla bossarna var rena rama skjutfesterna. Körde även på svåraste svårighetsgraden så vart inte allt för kul, dock lyckades jag paja nästan alla bossfighterna genom att stacka en massa typhoon ammo och maxa typhoon ability och bara spamma tills dem dog, gick fort och va enkelt. Det var bara första och sista bossen som var strulig.

Just ja, de går att hantera på fler vis i DC-utgåvan. Får nig allt ses som ett plus för DC-utgåvan

Spelets första boss i icke-DC var riktigt brutal helt klart, hade även jag en bild som inte var anpassad för strid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Wasted Hobbit:

Är väl även skillnader på bossarna? Har inte kommit så långt i DC men har i stort sätt 100% vanliga HR och DLC. Som jag kände och som jag har läst så är DC till för att spelet ska bli mer "Deus Ex" och inte lika lättfarmat osv. Bossarna i originalet var super trasiga. Körde social/hacker/stealth build och alla bossarna var rena rama skjutfesterna. Körde även på svåraste svårighetsgraden så vart inte allt för kul, dock lyckades jag paja nästan alla bossfighterna genom att stacka en massa typhoon ammo och maxa typhoon ability och bara spamma tills dem dog, gick fort och va enkelt. Det var bara första och sista bossen som var strulig.

Men är det inte lite så det brukar vara? man leter som fan efter den mest optimala builden och får fram något otroligt krafrfullt, inte konstigt sedan att ens gubbe blir stark.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Men är det inte lite så det brukar vara? man leter som fan efter den mest optimala builden och får fram något otroligt krafrfullt, inte konstigt sedan att ens gubbe blir stark.

Jo men det som original Deus Ex gjorde så bra var att det spelet tvingade en att göra val, om vad man skulle vara bra på och vilken spelstil som passade en bäst och att det många sätt att lösa problemen, mer sätt än vad utvecklarna hade räknat med. Det är inte meningen i de spelen att man ska kunna vara "jack of all trades" eller "The ultimate warrior". Om man körde HR på rätt sätt kunde man bygga gubben så det inte fanns någon situation man inte kunde hantera och bossfighterna kunde man bara hantera på ett sätt och de var "run and gun". Det gör att spelet blir trasigt designmässigt. Man tjänade bra mycket mer på att hacka allt och få en hög med XP istället för att hitta andra lösningar som att hitta lösenord i loggar som man hittade osv.

Så det bästa sättet att levla upp i HR var att hacka allt man såg oavsett om det fanns smidigare lösningar eller andra lösningar baserade på andra builds. Även att gå i alla lufttrummor och lösa problem på alla sätt samtidigt, typ övertyga någon att man får gå in i något område utan att vakterna ska bry sig så man får XP men ändå smyga runt på området man får vara på för att sedan få extra XP, gå igenom alla hemliga gångar och vanliga gångar för extra XP, hacka sig igenom allt samt fixa alla loggar där lösenorden redan finns så man får mer XP sedan döda folk och göra andra onödiga saker för mer XP. Det spårar ur, man blir som starkast i spelet om man gör allt till en extrem nivå av redundans.

Det blir otroligt konstigt när man dödar alla i området för att sedan smyga runt i alla lufttrummor och hacka alarmsystemet men det är så du gör för att spela på ett så optimalt sätt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag inser nu att min formulering kan misstolkas om man är på det humöret. Jag menar alltså inte att jag stör mig på att de tar betalt för själva spelet, som de alltid gjort. Utan det jag stör mig på är att något som brukade vara gratis nu kostar pengar. Förr släpptes hela spelet på en gång. Nu får man betala fullpris för någon slags lightversion för att sedan betala extra för att köpa resten av spelet, och jag tycker inte att det är ett trevligt sätt att förpacka en produkt.

Jämför såhär: Du betalar 8Kr för en liter mjölk. Plöttsligt får du betala 8Kr för 0.7 liter mjölk, och 8Kr till om du vill ha resterande 3 deciliter. Det är inte rimligt. Jag tycker att det borde finnas strängare regler för sådant här, och jag är knappast ensam om att tycka att Preorder och DLC-karusellen ballat ur så jag tycker inte det känns rimligt att jag ska behöva sitta här och försvara en allmänt vedertagen åsikt. "Har du inte råd tillhör du inte målgruppen". Nä, visst, vilket många omtolkar till "Har man inte råd kan man ladda ner en piratkopia", vilket innebär att spelutvecklaren inte får ett öre från personen. Känns det rimligare?

Ja, skyll på mitt humör om det känns bättre.
Spelutveckling har blivit alltmer tidsödande och kostsam i takt med den tekniska utvecklingen som får oss kunder att ställa allt högre krav. Är det förvånande att producenterna söker nya sätt att finansiera verksamheten på? DLC ger utvecklarna nya möjligheter och förlänger speltitlarnas livscykel. Förbetald pre-order är dock inget jag förordar och visar detta genom att helt enkelt inte betala.

Tidigare, speciellt på konsoler, så fick man vackert acceptera EAs halvfärdig utgåvor. De som spelade på dator kunde hoppas på en eller två buggfixar så länge spelet sålde och genererade intäkter. Med DLC så ändrades spelplanen helt och hållet. Nu kan en speltitel släppas inom, för producenten, rimlig tid och man kan bygga vidare på den, erbjuda fler möjligheter.
Du antar att spel idag är lightprodukter men hur kan du veta att du verkligen hade fått ut mer av spelet utan DLC?

Din jämförelse med mjölk haltar på så vis att mjölk är en homogen produkt. Du betalar för mängden och sänker Arla volymen så har den bara blivit dyrare, den smakar och ser likadan ut för alla som köper den. Mjölk förbrukas dessutom, jag spelar fortfarande C&C från 2006.
En mer passande analogi är våra kära bilar. Du är besviken på att din bil inte är topputrustad från leverans som på reklambilden. Men du har fortfarande optionen att köpa till extrautrustning (DLC) som rattmuff, takbox, lädersäten mm för att ge din bil eller upplevelse en personlig prägel och ett större nöje - om du kräver det. Vi andra som bara vill ta oss från punkt A till B nöjer oss kanske med snikmodellen?

Skrivet av Wasted Hobbit:

Jag är helt på Ozzed sida här ja. Det är bara till för att klämma pengar ut ur folk och få dem att köpa grisen i säcken och du tycker det är bra?

Du tycker det är positivt att de styckar upp spelen i bitar och säljer dem för 100kr styck + normalpriset på 600kr? DLC ska vara något bra, något som lägger till saker i spelet och inte hålla dela av spelet som "gisslan" annars får du aldrig ett "helt" spel. Nu kan vi inte ens få ett helt spel om vi inte förbokar på alla ställen för olika butiker kan få olika DLC. Arkham spelen är riktigt vidriga på det. Har färdiga delar av spelet klara som man måste förboka för att få eller vänta och köpa ett par månader senare.

Här har du mer djupgående information:
https://www.youtube.com/watch?v=gm4JCFONptk
https://www.youtube.com/watch?v=o7EI9YCsuBQ

Nu stoppar du ord i min mun och dra förhastade slutsatser. Jag utvecklar gärna mitt resonemang om pekar ut vad i mitt inlägg du inte begriper. Har du en konkret fråga som inte formuleras av din vantolkning så svara jag gärna på den. Ozzed generaliserade allt som hade med pre-order och DCL att göra och jag svara också i största allmänhet. Alla titlar är inte misslyckade som ditt specifika exempel.

Skrivet av Ozzed:

Skönt att någon vågar visa utåt att de håller med mig Det framstår ofta som om jag är ensam om en åsikt, vilket meningsmotståndare naturligtvis försöker använda i sin argumentation, även om det i sak är helt irrelevant. Men vad jag förstår av PM och så vidare som jag får så är det ofta så att det är många som håller med mig, men få som orkar "argumentera med en tegelvägg" på det sättet som jag orkar. Jag är nästan outtröttlig i diskussioner då jag tidigt lärt mig att folk tror at de lyckats övertyga en om att de har rätt i sak bara för att man inte svarar längre, och det nöjet ska de inte få, helt enkelt

Lägg ner härskartekniken, du är inget offer för att andra inte delar din åsikt! Det är dessutom fegt och osakligt att i förtäckta ordalag smutskasta andra - det om något är väl irrelevant? Hur kan du vara så säker på att det inte är du som är tegelväggen - det är kanske därför folk slutar svara? Frågan är retorisk.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Gör dom det till Vulkan direkt kan dom leverera till Linux/OSX/Windows på samma gång och slipper vara låst till Win10

Låter som en plan, men känns som det är mycket med Metal för OS X å det närmaste och Vulkan är väl inte ens färdigställt? Men visst vore det fint om spel blev mindre grafik-APi-beroende. Vulkan skulle nog kunna bli den lösningen, men det känns som Microsoft fokuserar mycket på DirectX 12 och Apple på sitt Metal. Man undrar hur mycket fokus på Vulkan det kommer bli på dessa plattformar? Linux kommer ju bara ha Vulkan, så där blir det det som gäller. Samtidigt snackas det om att Vulkan ska ha "simpler drivers for low-overhead efficiency and cross vendor portability" så det kandke utvecklad i jämn takt på alla plattformar (hoppas).

Ska bli intressant att jämföra alla tre API:er när alla är släppta (Vulkan tar väl ett tag till).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma