Vilket bredbandsleverantör skulle ni rekommendera?

Permalänk

Vilket bredbandsleverantör skulle ni rekommendera?

Hej!

De har precis öppnat upp nätet så har fått 11 nya leverantörer att välja mellan vilket är följande;

All Tele
Bahnhof
Bredband 2
Bredbandsbolaget
Canal Digital
ComHem
NetatOnce
Ownit
Tyfon
T3
Universal Telecom
Viasat

Har tittat lite på Bahnhof just pga deras policy gällande ens privatliv.
Vet ni ifall fler leverantörer erbjuder samma säkerhet?
Har ni någon ris eller ros till något av företagen?

Använder Bredbandsbolaget just nu, blivit tråkigt behandlad utav dem och tycker dom är lite dyra så vill inte ha dem!

Tack för svar!
Mvh
Tommy

Permalänk
Avstängd

Billiga snabba NetatOnce om du inte är beroende av Serverlösningar eller egen router. Bredband 2 har nästan obefintlig support.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara nämna en operatör i listan som jag varit väldigt nöjd med när jag en gång hade fiber och det var Ownit.
På den tiden ca 7 år sedan så var de en riktigt bra operatör, snabb support, aldrig några problem med uppkopplingen osv.

Skulle jag fått välja idag på den listan så hade jag nog valt Bahnhof just för deras policy gällande integriteten.

Har hört lite rykten om att det finns andra operatörer som jobbar för detta också, men aldrig fått några specifika namn.

Om jag inte valt för integritetens skull, så hade jag valt mellan.
Ownit, Bahnhof eller T3 då jag enbart hört positivt om dessa leverantörer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Medlem

Bredband2 hade jag i en vecka, deras ping och hastighet under eftermiddagarna/kvällen är under all kritik. Supportkö=3 timmar.
Ingen driftstörning utan de skyllde på hög belastning i mitt stadsnät.
Konstigt, efter bytet till världens bästa Bahnhof så är allting klockrent!

Andra gången jag har Bahnhof nu, snabb support som attan och klockren tjänst.
Rekommenderas varmt!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shamzin:

Bredband2 hade jag i en vecka, deras ping och hastighet under eftermiddagarna/kvällen är under all kritik. Supportkö=3 timmar.
Ingen driftstörning utan de skyllde på hög belastning i mitt stadsnät.
Konstigt, efter bytet till världens bästa Bahnhof så är allting klockrent!

Andra gången jag har Bahnhof nu, snabb support som attan och klockren tjänst.
Rekommenderas varmt!

Inget konstigt med det, det kan mycket väl ha varit så och driftstörningarna ligger hos ägarna av stadsnätet, inte hos operatörerna som använder det, det är samma sak med Bahnhof om de ligger på stadsnätet.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på Ownit eller Bahnhof!

Permalänk
Medlem

@Rajat:

Fast vid ett sömlöst skifte från BB2 till Bahnhof ökade hastigheten till det fulla och pingen sjönk med 25ms, är det inte lite konstigt då om problemet skulle ligga i stadsnätet?

I smell bullshit helt enkelt!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag har Tyfon, rekommenderas inte

Permalänk
Medlem

Så många operatörer är det samma nät, samm utrustning. Så det enda som spelar roll är pris och hur mycket du värdesätter kundservice. öppettider mm

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shamzin:

@Rajat:

Fast vid ett sömlöst skifte från BB2 till Bahnhof ökade hastigheten till det fulla och pingen sjönk med 25ms, är det inte lite konstigt då om problemet skulle ligga i stadsnätet?

I smell bullshit helt enkelt!

Stadsnätet har allt ansvar för trafiken i deras nät, operatörerna har inget med driften att göra, de hyr bara in sig på det. Även om du felanmäler till din operatör så för de ärendet vidare till ägaren av stadsnätet då problemet ligger hos dem, om du påstår något annat så är det ren BS.

Skrivet av kadimski:

Jag har Tyfon, rekommenderas inte

Har haft Tyfon och aldrig haft problem med dem eller deras support.

Skrivet av Demerzel:

Så många operatörer är det samma nät, samm utrustning. Så det enda som spelar roll är pris och hur mycket du värdesätter kundservice. öppettider mm

Precis, operatörerna styr ingenting gällande utrustningen i ett stadsnät.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

bredband2 kund sedan 2007 världens bästa ping och når all standard.
De har utökat supporten och telefonkön brukar ligga mellan 10-25minuter under hög belastning.

5ms på bredbandskollen med 98/21 och jag har 100/20

Permalänk
Medlem

1) T3 Stabil liten operatör hade dem i 3års tid Sthlm Söderort gick inte ner nångång.
2) Ownit (Ägs av Telenor) Stabil leverantör som levererar och har bra support.
3) Bredbandsbolaget har dem i dagsläget dock deras nät fungerar riktigt bra får mer än vad jag betalar för.
Deras support var dålig vid övertagande av Tele2 kunder och tog tid att få svar på frågor under den tiden.
4) Bahnhof trevlig bolag som vill verka för privata skyddet på nätet dock ingen bra support.
5) Comhem Har bättrat sig på senare tid och levererar.
6) Bredband2 fungerar med bra hastigheter supporten varierar ibland väldigt snabb till att vara riktigt seg och oförstående.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Även om du felanmäler till din operatör så för de ärendet vidare till ägaren av stadsnätet då problemet ligger hos dem, om du påstår något annat så är det ren BS.

Det beror lite på, vissa leverantörer kan ha fiber dragen direkt till staden där stadsnätet finns så de routar trafiken över direkt där, så i vissa fall så kan skillnaden bero på den fiber länken och har ingenting med stadsnätet att göra. Och ofta kan det bli problem just där för supporten skickar oftast tillbaka kund problem till access nätet före de skickar det vidare till sina egna tekniker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VexedRelic:

Det beror lite på, vissa leverantörer kan ha fiber dragen direkt till staden där stadsnätet finns så de routar trafiken över direkt där, så i vissa fall så kan skillnaden bero på den fiber länken och har ingenting med stadsnätet att göra. Och ofta kan det bli problem just där för supporten skickar oftast tillbaka kund problem till access nätet före de skickar det vidare till sina egna tekniker.

För att klargöra det lite, där Bahnhof finns i stadsnätet där har inte Bahnhof egen fiber.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Bahnhof eftersom jag tycker dom verkar vara det bolag som tar integritet och nätneutralitet på störst allvar.

Jag har i dagsläget BBB som jag dock är hyfsat nöjd med, inget utöver det vanliga åt vare sig det negativa eller positiva hållet.
Ett par negativa erfarenheter men inte kritiskt dåligt och det funkar för det mesta bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Har haft Tyfon och aldrig haft problem med dem eller deras support.

Driftstörningar hela tiden, random lagg, väldigt missnöjd

Permalänk
Medlem

Vore intressant att vet vart i landet ni bor då olika leverantörer verkar funka olika bra i olika delar av landet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Stadsnätet har allt ansvar för trafiken i deras nät, operatörerna har inget med driften att göra, de hyr bara in sig på det. Även om du felanmäler till din operatör så för de ärendet vidare till ägaren av stadsnätet då problemet ligger hos dem, om du påstår något annat så är det ren BS.

Delvis sant.

Här i området är det Telia som ansvarar för driften trots att de inte äger stadsnätet.

Permalänk
Medlem

Bahnhof <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av George_53:

Delvis sant.

Här i området är det Telia som ansvarar för driften trots att de inte äger stadsnätet.

Det är inte direkt Telia som ansvarar för den, det är det Teliaägda Skanova som ansvarar för den och men de ansvarar för de flesta nät i Sverige oavsett operatör.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Stadsnätet har allt ansvar för trafiken i deras nät, operatörerna har inget med driften att göra, de hyr bara in sig på det. Även om du felanmäler till din operatör så för de ärendet vidare till ägaren av stadsnätet då problemet ligger hos dem, om du påstår något annat så är det ren BS.

Har haft Tyfon och aldrig haft problem med dem eller deras support.

Precis, operatörerna styr ingenting gällande utrustningen i ett stadsnät.

Då tar jag det en gång till, pingen visade att allting saktades ner i BB2:s nod.
Ett byte från BB2 till Bahnhof med en minuts avbrott mellan sänkte pingen från snitt på 45ms till 10-15ms och ökade hastigheten från 3 till 78Mbit per sekund.
Hur förklarar du att problemet ligger i stadsnätet jag är ansluten till?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shamzin:

Då tar jag det en gång till, pingen visade att allting saktades ner i BB2:s nod.
Ett byte från BB2 till Bahnhof med en minuts avbrott mellan sänkte pingen från snitt på 45ms till 10-15ms och ökade hastigheten från 3 till 78Mbit per sekund.
Hur förklarar du att problemet ligger i stadsnätet jag är ansluten till?

Du kan få ta det 100ggr till om du vill, mitt svar kommer ändå vara det samma.
Det finns mycket som spelar in där i tekniken, men jag hänvisar åter till mitt svar då operatören inte kan påverka vad som har hänt på linan, det är ägaren av stadsnätets ansvar. Allt jag läser ut av det du skriver är att du vill klanka ner på en operatör för att lyfta fram en annan trots att de sitter med exakt samma förutsättningar.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du kan få ta det 100ggr till om du vill, mitt svar kommer ändå vara det samma.
Det finns mycket som spelar in där i tekniken, men jag hänvisar åter till mitt svar då operatören inte kan påverka vad som har hänt på linan, det är ägaren av stadsnätets ansvar. Allt jag läser ut av det du skriver är att du vill klanka ner på en operatör för att lyfta fram en annan trots att de sitter med exakt samma förutsättningar.

Då är vi överens om att inte vara det helt enkelt.
BB2 är från mitt tycke inte en operatör att rekommendera utifrån mina erfarenheter och kunskap.

Sen vad du tycker är en annan femma.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shamzin:

Då är vi överens om att inte vara det helt enkelt.
BB2 är från mitt tycke inte en operatör att rekommendera utifrån mina erfarenheter och kunskap.

Sen vad du tycker är en annan femma.

Det är inte vad jag tycker, utan så det är, det är en väsentlig skillnad.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

har aldrig haft Bahnhof men dom hade jag valt

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk

Ska flytta snart och kommer att välja Bahnhof.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk

Hej! Ber om ursäkt för min avlägsenhet, haft en del att göra och helt enkelt glömt tråden!
Var precis en väldigt påträngande snubbe ifrån AllTele dock som försökte lura på mig ett abonnemang, utan att riktigt berätta att det var 24månaders bindningstid, hurrdurr....

Ser dock ut som de flesta rekommenderar Bahnhof så det lär nog bli så!
Tackar!