Skype nere? / Bättre alternativ för Skype?

Permalänk
Medlem

Skype nere? / Bättre alternativ för Skype?

Använder Skype timmar dagligen i jobb. Det har sällan strulat på typ flera år, med anslutningsmöjligheterna.
Sista 24 timmarna har Skype varit halvt nere, alla står som offline, man kan skriva men inte chatta voice/video eller skicka filer eller så. Nån fler som känner igen sig? (det är stationär installation, trådbundet nät, inte mobilt/wifi).

Tycker överlag Skype funkat/blivit sämre sen Microsoft kapade åt sig det. Har börjat fundera på alternativ. Behöver skärmdelning, video, voice, gruppsamtal och skicka filer. Inte mycket mer.

Vilket skulle ni rekommendera som bästa alternativ?
Vilket liknande program upplever ni som näst mest populärt/flest användare förutom Skype? (oavsett det 'är bra' eller inte)

/T

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Skrivet av TomKe:

Använder Skype timmar dagligen i jobb. Det har aldrig strulat på typ flera år, med anslutningsmöjligheterna.
Sista 24 timmarna har Skype varit halvt nere, alla står som offline, man kan skriva men inte chatta voice/video eller skicka filer eller så. Nån fler som känner igen sig? (det är stationär installation, trådbundet nät, inte mobilt/wifi).

Tycker överlag Skype funkat/blivit sämre sen Microsoft kapade åt sig det. Har börjat fundera på alternativ. Behöver skärmdelning, video, voice, gruppsamtal och skicka filer. Inte mycket mer.

Vilket liknande program upplever ni som näst mest populärt/flest användare förutom Skype? (oavsett det 'är bra' eller inte)

/T

jag och en polare bytte över till ts3 när vi märkte att skype inte funkade

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Skype är nere för alla idag verkar det som Har inte upplevt att det är problem generellt dock. Är nog först gången jag varit med om att det är helt nere som idag.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Ahaa, tänkte precis sätta mig och felsöka problemet, skönt att veta att man inte är ensam!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Ahaa, tänkte precis sätta mig och felsöka problemet, skönt att veta att man inte är ensam!

Ingen ide Jag har 12 kontor runt om i världen som jag är admin för, det är nere för alla.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tycker Skype är sjukt bra även efter MS köpte upp det. Gillar såklart inte alla tvingade uppdateringar, men då är det bara att ladda ner en äldre version av Skype då de fortfarande är kompatibla.

http://heartbeat.skype.com/

Permalänk
Medlem

web versionen av skype verka fortfarande o funka.
https://web.skype.com/sv/

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Tycker Skype är sjukt bra även efter MS köpte upp det. Gillar såklart inte alla tvingade uppdateringar, men då är det bara att ladda ner en äldre version av Skype då de fortfarande är kompatibla.

http://heartbeat.skype.com/

Tycker det låter som att någon gjort en överbelastningsattack mot deras servrar? Får se vad som kommer fram under dagarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

web versionen av skype verka fortfarande o funka.
https://web.skype.com/sv/

Problem med login, inte helt nere vad jag fattar

http://heartbeat.skype.com/2015/09/skype_presence_issues.html...

Permalänk
Medlem

Wire verkar intressant. Från skaparna av Skype.
https://wire.com/
De verkar dock inte vara intresserade av att fixa en klient till Windows av någon anledning. Annars hade jag bytt. Pusha gärna för detta!
https://twitter.com/wire

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Använder Skype timmar dagligen i jobb. Det har sällan strulat på typ flera år, med anslutningsmöjligheterna.

/T

Teamspeak rekommederas, mer specefikt: thatserver.se

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Plus || AMD Ryzen 7 5800X || ASUS ROG STRIX RTX3070 OC White Edition || ASUS ROG STRIX LCII 360 White Edition || be quiet! Dark Base 700 White Limited Edition || Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W || Logitech G513 Carbon Lightsync Tactile || ZOWIE EC1 Gaming Mouse || Corsair Vengeance 2x16GB CL16 White

Permalänk
Medlem

uTox är bra ersättare: http://utox.org/
desvärre svårt att få folk att migrera, och jag tror inte det finns nån mobilklient.
threema på mobilen istället...

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem
Skrivet av enzeexte:

Teamspeak rekommederas, mer specefikt: thatserver.se

Ok. Vad är thatserver.se för TS-server?
Har Teamspeak verkligen stöd för skärmdelning, och flerpartsamtal via video?

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Ok. Vad är thatserver.se för TS-server?
Har Teamspeak verkligen stöd för skärmdelning, och flerpartsamtal via video?

En ganska populär server med ~80 användare per dag, du kan även få ditt eget rum att prata i. Dock har inte Teamspeak videosamtal.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Plus || AMD Ryzen 7 5800X || ASUS ROG STRIX RTX3070 OC White Edition || ASUS ROG STRIX LCII 360 White Edition || be quiet! Dark Base 700 White Limited Edition || Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W || Logitech G513 Carbon Lightsync Tactile || ZOWIE EC1 Gaming Mouse || Corsair Vengeance 2x16GB CL16 White

Permalänk
Medlem

Vi kör ganska mycket google hangout på jobbet. Funkar bra tycker jag.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk

Hangout är väl det givna alternatiet tycker jag. Inte riktigt samma ljudkvalitet tyvärr, men inte sämre än nån annan (mer än Skype).

Permalänk
Medlem

Alla som rekommenderar TeamSpeak missade nog att TS söker ett alternativ till sitt jobb. Det finns faktiskt fler ändamål än spel.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Discord ska ju vara något nytt som verkar vara enkelt och snyggt

https://discordapp.com/#

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enzeexte:

En ganska populär server med ~80 användare per dag, du kan även få ditt eget rum att prata i. Dock har inte Teamspeak videosamtal.

Tackar.

Skrivet av ox4:

desvärre svårt att få folk att migrera

Jo så är det ju jämt. Folk kör bara på nåt, för enkelhetens skull. Det som är det jävliga. Så fort man nämner nåt annat, som är bättre för ändamålet i fråga, så blir det "Va? eh ... jaha? vaffö deee? haru'nte Skype?"

Skype fortfarande nere för mig ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Tackar.
Jo så är det ju jämt. Folk kör bara på nåt, för enkelhetens skull. Det som är det jävliga. Så fort man nämner nåt annat, som är bättre för ändamålet i fråga, så blir det "Va? eh ... jaha? vaffö deee? haru'nte Skype?"

Har man över 200 kontakter på Skype så är blir det extremt besvärligt och tidskrävande att byta och så ska man ju dessutom få med sig alla. Dessutom ska alla man känner i sin tur med sig sina vänner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv

skype är nere för mig också, fast de fixar det nog snart

Permalänk

själva har jag lämnat både skype och Teamspeak och helt gått över till raidcall.

tyvärr saknas ju stöd för videosamtal :/
och osäker på om man kan skicka filer via det men länkar till en ftp eller liknande går ju skicka

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Skulle gärna byta till något annat än Skype också, men problemet är att inga av kontakterna har lust att byta. Av samma anledning använder jag facebook messenger. Det är helt enkelt smidigast att använda det som alla andra använder.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Skype for Business är det klockrena valet i arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Skype for Business är det klockrena valet i arbetslivet.

Var tvungen att läsa på om det där. Jäkla sörja med Lync/MSN/skype om vartannat.
Har man förstått det rätt, om man säger att Skype for Business kan lite mer grejor än gratis-skype, och kan samtidigt använda det publika Skype-nätet och företagsnät - dvs konton på office365-prenumerationer eller dedikerad Skype for business server?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet är ju inte att hitta ett bra alternativ, problemet är att få folk att byta eller installera parallellt.

Det enda jag haft nån vidare framgång med är google hangouts, och det är främst på grund av att dom flesta(?) redan har ett googlekonto liggandes

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Var tvungen att läsa på om det där. Jäkla sörja med Lync/MSN/skype om vartannat.
Har man förstått det rätt, om man säger att Skype for Business kan lite mer grejor än gratis-skype, och kan samtidigt använda det publika Skype-nätet och företagsnät - dvs konton på office365-prenumerationer eller dedikerad Skype for business server?

Skype for business är vad tidigare Lync var men med nytt namn och lite mer funktioner. Skype for busniess har inte mycket med skype att göra mer än namnet. Fördelen som skype for business och som får mig att gilla det är dess integration med exchange och outlook. Du ser om dina kollegor är lediga beroende på hur de är bokade i outlook. När du bokar vanliga möten så kan du med ett klick göra det till ett digital möte och ett virtuellt rum är reserverat. Det är extremt smidigt att ha möten med flera deltagare och dela skärm.

På jobbet kör vi Office 365 så allt funkar riktigt smidigt då allt blir uppsatt, utöver detta har skype for business fått slagkraft överlag vilekt gör att det går enkelt att lägga till kunder och leverantörer som dina kontakter.

Är lite osäker om Skype for business kan kommunisera med Skype användare. Det kanske någon annan kan svara på.

Permalänk
Medlem

Skype For Business kan tala med vanliga skype users:

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7