[LÖST] Tiden är fel när jag startar datorn!

Permalänk
Medlem

[LÖST] Tiden är fel när jag startar datorn!

Hej, mitt problem är att när jag startar datorn så är datum/tiden fel. Har bytt batteriet i moderkortet och installerat om windows och det är tyvärr samma fel. Några tips?

Visa signatur

Corsair iCUE LINK 3500X RGB Vit & AMD Ryzen 9 7900x 5,5 GHz & Kolink Umbra 360mm & Asus Tuf Gaming X870 & Asus radeon RX 7800 XT 16GB & OCZ FATAL1TY - 750 W

Permalänk
Medlem

det hela började med windows 8.1, först funkade det prima och sedan efter 2 månader blev det kaos. (körde windows 7 innan 8.1). Nu kör jag windows 10 och det är exakt samma fel.

Visa signatur

Corsair iCUE LINK 3500X RGB Vit & AMD Ryzen 9 7900x 5,5 GHz & Kolink Umbra 360mm & Asus Tuf Gaming X870 & Asus radeon RX 7800 XT 16GB & OCZ FATAL1TY - 750 W

Permalänk
Medlem

Hur mycket ''fel'' går klockan? Min går cirka 7min fel och har gjort det senaste halvåret eller nåt jag har vant mig vid det nu dock.

Permalänk
Medlem

Under tiden du letar varför tiden går fel så kan du skapa ett schemalagt jobb som synkar klockan när datorn startar/användare loggar in.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Hur mycket ''fel'' går klockan? Min går cirka 7min fel och har gjort det senaste halvåret eller nåt jag har vant mig vid det nu dock.

låt oss säga jag stänger av datorn klockan 12.00 och sedan startar den klockan 18.00, då står det 12.00 och fortsätter därifrån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Under tiden du letar varför tiden går fel så kan du skapa ett schemalagt jobb som synkar klockan när datorn startar/användare loggar in.

Hej, tack för idén, hur gör jag det på w10?

mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag behöver verkligen hjälp, får damp snart asså! Datorn uppdaterar inte tiden själv så den visar fel varje gång jag startar datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

Jag behöver verkligen hjälp, får damp snart asså! Datorn uppdaterar inte tiden själv så den visar fel varje gång jag startar datorn.

För mig har jag felet på en gammal Acer dator från 2008, varje gång jag startar om den så blir tiden 1 Maj 2008. Varje gång.

Där vid den tidpunkten tillverkades den eller något sådant.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@norowner
Kolla tidsinställningarna i bios, datorn hämtar informationen där när den startar.

@Sebastian V
Batteriet på moderkortet är slut, när datorn stängs av tappar moderkortet inställningarna och återgår till deafult.
Byter du batteri kommer det säkert funka igen.

Permalänk
Avstängd

Min far hade ett udda problem i samma tema.
Att klockan gick extremt fort. En minut tog cirka 10 sekunder. Man såg minutvisaren i Windows när den öste på. Samma sak i BIOS. Byte av batteri hjälpte inte så vi kasserade den datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

För mig har jag felet på en gammal Acer dator från 2008, varje gång jag startar om den så blir tiden 1 Maj 2008. Varje gång.

Där vid den tidpunkten tillverkades den eller något sådant.

Det där ser ut som om batteriet är slut, min tid visar det som visades sist innan jag stängde av datorn.

Skrivet av MacAllan:

@norowner
Kolla tidsinställningarna i bios, datorn hämtar informationen där när den startar.

@Vangen
Batteriet på moderkortet är slut, när datorn stängs av tappar moderkortet inställningarna och återgår till deafult.
Byter du batteri kommer det säkert funka igen.

Vad exakt ska jag kolla efter?

Skrivet av Jfqvist:

Min far hade ett udda problem i samma tema.
Att klockan gick extremt fort. En minut tog cirka 10 sekunder. Man såg minutvisaren i Windows när den öste på. Samma sak i BIOS. Byte av batteri hjälpte inte så vi kasserade den datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

nepp, jag har bytt batteri,installerat om windows, försökt med alla sätt, kan kanske vara så att musen eller tangentbordet är kasst eller något som gör att datorn inte vill uppdatera tiden! Man börjar tappa tålamodet asså! snart slänger jag skiten i väggen :(.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

JAG LÖSTE DET OMG½½½½!!!!!!!! det var jävla bios, hade 1006 och uppdaterade till 2306! så jävla många uppdateringar haha XD

Visa signatur