Wireguard server bakom dubbla routrar
Hej!
Jag behöver hjälp att fundera ut vad jag missat för att få följande setup att fungera med Wireguard. Det fungerar fint när jag ansluter via telefonens 5g men jag måste stänga av tunneln på min telefon när jag är hemma på wifi:t för att nå enheter på hemnätverket. Jag vill kunna ha wireguard tunneln alltid igång på telefonen.
Min setup är enligt bild med lite mer detaljer nedan:
1) Ownits router använder jag för att konvertera fiber in till vanliga nätverkskablar. Den har jag inte admin-konto till så här kan det finnas inställningar jag inte når utan att gå via kundsupport. Det är en Inteno FG500.
2) Bakom den har jag min egna huvudrouter som jag nyligen uppgraderat till en Asus RT-AX86U Pro. Den agerar DHCP server och alla andra enheter hemma ligger bakom den på IP range 192.168.2.*. Routern har även wifi igång.
3) Jag har en Raspberry Pi som kör PiVPN-mjukvara med Wireguard.
4) I bilden har jag också indikerat var min telefon ansluter till wifi, dvs mellan 4 och 2.
Enligt egen felsökning kom jag fram till att routern behövde ha featuren NAT Hairpairing eller NAT Loopback som det också kan kallas. Det hade inte förra routern så jag köpte då en Asus RT-AX86U Pro. Dock kvarstår samma problem, att Wireguard fungerar fint för telefonen på 5g men jag måste stänga av Wireguard klienten på telefonen om jag är på Wifit.
Jag har satt upp Wireguard hos en kompis som har väldigt lik setup, men har inte en extra router för att decode:a fiber som jag har hemma. Kan det vara anledningen? Och vad kan jag ha missat för att få det att fungera?
Otroligt tacksam för idéer att hjälpa mig felsöka det här! Jag har bråttats med detta i snart 2 år
/Macchot