Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Valve: "Det finns ingen större anledning att använda DirectX 12 framför Vulkan"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Protopia:

I ditt första påstående nämnde du aldrig Steam, utan så som du formulerade dig var det väldigt generellt. Anledningen till varför jag uttryckte mig så som jag gjorde. Men nu när jag vet att du enbart pratade om Steam kan jag säga att 125 miljoner konton inte är samma sak som aktiva spelare.

Men det handlar inte om 125 miljoner konton. Det handlar om 125 miljoner aktiva användare.

Från Wikipedia:

"As of September 2015, over 6,400 games are available through Steam, including over 2,300 for OS X and 1,500 for Linux.[9] The service has over 125 million active[a] users."

https://en.wikipedia.org/wiki/Steam_(software)

Steam är den största plattformen för gaming på PC i världen. 75% av alla spel i världen köps via Steam.

"The Steam platform is considered to be the largest digital distribution platform for PC gaming; in November 2009, Stardock estimated it at 70%[13] and then later, in October 2013, it was estimated by Screen Digest that 75% of games bought online are downloaded through Steam"

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Ginsburgs agenda är rätt uppenbar såklart. Valve har allt att vinna på att fokus försvinner från Microsoft och deras mjukvaror.

Om Vulkan och Valves linuxsatsning någonsin blir ett hot så borde Microsoft fortfarande kunna behålla makten. Borde inte finnas något som förhindrar att Direct X eller en variant av denna utvecklas för att fungera med exempel Linux-baserade operativsystem. Ser man bara till att man får licenspengar för användningen av APIet och om nödvändigt ser till att Windows versionen av APIet är bättre så borde det inte vara någon större fara. Dagens Microsoft både använder och utvecklar för just Linux-system.

Valve borde också arbeta hårdare med att locka utvecklare och utgivare till deras Linux-plattform. Ibland måste man spendera pengar för att tjäna pengar trots allt.

Oavsett ser jag likt förmodligen de flesta andra fram emot nästa års API-krig. 2016 kommer nog i många avseenden bli ett intressant år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Men det handlar inte om 125 miljoner konton. Det handlar om 125 miljoner aktiva användare.

Från Wikipedia:

"As of September 2015, over 6,400 games are available through Steam, including over 2,300 for OS X and 1,500 for Linux.[9] The service has over 125 million active[a] users."

https://en.wikipedia.org/wiki/Steam_(software)

Steam är den största plattformen för gaming på PC i världen. 75% av alla spel i världen köps via Steam.

"The Steam platform is considered to be the largest digital distribution platform for PC gaming; in November 2009, Stardock estimated it at 70%[13] and then later, in October 2013, it was estimated by Screen Digest that 75% of games bought online are downloaded through Steam"

"Active users" räknas med alla som har ett konto och loggar in på det ibland. Det betyder inte per automatik att de faktiskt spelar något. Därför är det omöjligt att veta hur många av de som är med i statistiken som faktiskt är aktiva spelare.

Tittar du här så ser du att det just nu är drygt 5 miljoner användare inloggade på Steam, varav 1,3 miljoner är inne i ett spel.
http://steamcharts.com/

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Protopia:

Ja, första året. Windows XP är dock fortfarande det näst största operativsystemet på marknaden.

Det stämmer inte globalt heller.

http://m3.idg.se/2.1022/1.637672/windows-10-tar-andelar-fran-...

Windows 7: 51,5 procent
Windows 8.1: 14,7 procent
Windows XP: 9,2 procent
Windows 10: 7,2 procent
OS X: 8,75 procent

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

"Påtvingade uppdateringar". 96% av världens Windowsdatorer kör redan med automatiska uppdateringar påslaget. Men visst, är du någon av den lilla stackars skaran som kör något annat så kan det ju vara ett bekymmer.

Exakt. Men det är gratis att uppgradera till Windows 10 och därmed få DirectX 12. Alltså är det gratis för den som sitter på Windows 7, 8 och 8.1 att skaffa DirectX 12.

Oavsett vad så måste ändå ett öppet system tillgängligt på många fler plattformer vara att föredra, oavsett hur gratis Windows 10 är. Enklare för utvecklarna att bara sikta in sig på en variant, det lär finnas en del människor som inte kan uppgradera till Windows 10 på grund av kompabilitet med annan mjukvara, även om det senare nog är en liten del i det stora hela.

Valet från utvecklarna blir en variant som stöds från en leverantör, eller en annan variant som kan stödjas av alla. Mobilt eller stationärt, samma där.

Och för användarna, mer valfrihet. Du blir inte tvungen att använda Microsofts operativsystem om du inte vill, även när det gäller spel. Du kan köra ditt OS X, eller den linuxdistribution som du föredrar. Det blir banne mig bättre för alla om Vulcan tar plats före DX12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det stämmer inte globalt heller.

http://m3.idg.se/2.1022/1.637672/windows-10-tar-andelar-fran-...

Windows 7: 51,5 procent
Windows 8.1: 14,7 procent
Windows XP: 9,2 procent
Windows 10: 7,2 procent
OS X: 8,75 procent

Det är så bara för att M3 säger det? Var är deras källa då?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protopia:

I ditt första påstående nämnde du aldrig Steam, utan så som du formulerade dig var det väldigt generellt. Anledningen till varför jag uttryckte mig så som jag gjorde. Men nu när jag vet att du enbart pratade om Steam kan jag säga att 125 miljoner konton inte är samma sak som aktiva spelare.

Det finns också goda skäl till varför många väljer att gå tillbaka till en äldre version av Windows efter att de har testat 10.

Då kanske du kan definiera vad som är en aktiv gamer och be Steam ta ut den informationen. Nu när Steam har koll på varje sekund som man spelar bör det inte vara så svårt för dem att lägga till ett filter på den statistiken så du blir nöjd.

Själv är jag rätt nöjd med Steams statistik. Jag tror inte gamers väljer Windows 10 för spelens skull, samma blir då även för alla andra. Sedan när DX12-spelen kommer på allvar kanske fler välja Windows 10.

Visa signatur

Danska HiFi-entusiaster lyssner på orgelmusik:
-"Det saknas vikt och dynamik!"
-"Ja, det behövs mer ljudtryck - 1.000 dB!."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Protopia:

Det är så bara för att M3 säger det? Var är deras källa då?

Det står i artikeln. Statcounter.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Men det handlar inte om 125 miljoner konton. Det handlar om 125 miljoner aktiva användare.

Från Wikipedia:

"As of September 2015, over 6,400 games are available through Steam, including over 2,300 for OS X and 1,500 for Linux.[9] The service has over 125 million active[a] users."

https://en.wikipedia.org/wiki/Steam_(software)

Steam är den största plattformen för gaming på PC i världen. 75% av alla spel i världen köps via Steam.

"The Steam platform is considered to be the largest digital distribution platform for PC gaming; in November 2009, Stardock estimated it at 70%[13] and then later, in October 2013, it was estimated by Screen Digest that 75% of games bought online are downloaded through Steam"

Nej, 75% av alla digitala spel köps via Steam. Men det är fortfarande bara ca 50% av alla spel som säljs totalt i världen.
Dvs du saknar info om ca 63% av alla spel som säljs.

Sen så är det inte 125 Miljoner aktiva användare... utan 125 miljoner aktiva konto, dvs konto som inte är stängda.
Jag var innan en gång för 2 år sen. Mitt konto är fortfarande aktivt men jag har inte varit där på 2 år...
"Aktiva" konton på Steam

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protopia:

"Active users" räknas med alla som har ett konto och loggar in på det ibland. Det betyder inte per automatik att de faktiskt spelar något. Därför är det omöjligt att veta hur många av de som är med i statistiken som faktiskt är aktiva spelare.

Tittar du här så ser du att det just nu är drygt 5 miljoner användare inloggade på Steam, varav 1,3 miljoner är inne i ett spel.
http://steamcharts.com/

Har du källa på att Steam anser att "Active Users" är en användare som loggar in nån gång ibland?

Visa signatur

Danska HiFi-entusiaster lyssner på orgelmusik:
-"Det saknas vikt och dynamik!"
-"Ja, det behövs mer ljudtryck - 1.000 dB!."

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det står i artikeln. Statcounter.

Jag föreslår att du också går till Statcounter och ser om du hittar denna statistik som M3 hävdar. De har påstått en sak utan att visa något som styrker det i sin artikel.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyces:

Nej, 75% av alla digitala spel köps via Steam. Men det är fortfarande bara ca 50% av alla spel som säljs totalt i världen.
Dvs du saknar info om ca 63% av alla spel som säljs.

Sen så är det inte 125 Miljoner aktiva användare... utan 125 miljoner aktiva konto, dvs konto som inte är stängda.
Jag var innan en gång för 2 år sen. Mitt konto är fortfarande aktivt men jag har inte varit där på 2 år...
"Aktiva" konton på Steam

Din länk hjälper inte ditt argument precis. Den pratar ju mest om hur enormt mycket 125 miljoner gamers är.

Skrivet av Protopia:

Jag föreslår att du också går till Statcounter och ser om du hittar denna statistik som M3 hävdar. De har påstått en sak utan att visa något som styrker det i sin artikel.

Du får väl maila artikelförfattaren och fråga, eller signa upp på statcounter och leta själv. Jag orkar inte motbevisa dig fler gånger nu.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Volkir:

Har du källa på att Steam anser att "Active Users" är en användare som loggar in nån gång ibland?

Hans information kom ifrån Wikipedia, där det står att 125 miljoner är aktiva användare. Det verkar inte stämma så bra överens med den statistiken på Steam som han länkade till.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Valves Dan Ginsburg, som länge arbetat på Vulkan och att ta gränssnittet till spelmotorn Source 2.

klart han säger att det är bättre än directx 12 eftersom han själv jobbat på det så länge. inte direkt så att han går upp på scen och säger "ja, detta släpps om x månader, vi kommer släppa något som är sämre än directx 12.

nu säger jag inte att det är så utan är taggad för vulkan, men han hade aldrig sagt något dåligt om de. speciellt inte på en presentation

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Din länk hjälper inte ditt argument precis. Den pratar ju mest om hur enormt mycket 125 miljoner gamers är.

Du får väl maila artikelförfattaren och fråga, eller signa upp på statcounter och leta själv. Jag orkar inte motbevisa dig fler gånger nu.

Att avvisa något är inte samma sak som att motbevisa.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Härligt! Microsoft har ett slags monopol - något som de missbrukar mot oss användare kraftigt - och det här gör ju att det kommer att finnas alternativ.

Installera INTE Windows 10, hur mycket MS än försöker trycka på er att så göra!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Installera INTE Windows 10, hur mycket MS än försöker trycka på er att så göra!

Installera Windows 10 för Guds skull! Det är det bästa som har hänt världen sedan skivat bröd! Sitt inte och ruttna på gamla OS i onödan utan DirectX 12 och en massa tekniska förbättringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Härligt! Microsoft har ett slags monopol - något som de missbrukar mot oss användare kraftigt - och det här gör ju att det kommer att finnas alternativ.

Installera INTE Windows 10, hur mycket MS än försöker trycka på er att så göra!

.

Om du redan använder windows så måste du installera windows 10. Annars har folk som dig min respekt om de undviker windows helt, om inte, då är det hyckleri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Installera Windows 10 för Guds skull! Det är det bästa som har hänt världen sedan skivat bröd! Sitt inte och ruttna på gamla OS i onödan utan DirectX 12 och en massa tekniska förbättringar.

Kom igen nu, sist jag kollade var trådens ämne inte "Okritisk gratisreklam för W10"..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikael07:

Kom igen nu, sist jag kollade var trådens ämne inte "Okritisk gratisreklam för W10"..

Om det är ok att uppmana folk att inte uppgradera så måste det väl vara ok att uppmana folk att uppgradera? Det är ju samma sak med motsatta syften.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Passar bra då jag gick tillbaka till win7 igen!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Oavsett hur många miljoner det är och hur Valve definierar aktiva användare så är man ju "speciell" om man inte kan acceptera att Steam's OS-statistik troligen på ett rätt bra sätt speglar fördelningen.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Installera Windows 10 för Guds skull! Det är det bästa som har hänt världen sedan skivat bröd! Sitt inte och ruttna på gamla OS i onödan utan DirectX 12 och en massa tekniska förbättringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänker på bara på cookie monsters deep thoughts!
"-What was the best thing before sliced bread?"
https://youtu.be/wBNJ0BH3Dgs?t=70

Back to topic ;).
Själv hoppas jag helhjärtat på Vulkan. Eller egentligen bra och brett stöd för fler alternativ än Windows när det kommer till spel.
Trevligare med en plattform som stöder windows, mac och linux istället för directX som bara fungerar för en av plattformarna.
Alla får välja och tycka olika men för egen del hade jag troligen kört linux sedan länge om spelutbudet fanns där också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protopia:

Hans information kom ifrån Wikipedia, där det står att 125 miljoner är aktiva användare. Det verkar inte stämma så bra överens med den statistiken på Steam som han länkade till.

Alltså, jag bryr mig inte om det ni diskuterar, meeen den är ordentligt off topic. Jag reagerade på ditt gnäll om att strejf ska servera dig bevis som du tycker är tillräckliga. Hitta dem själv och sluta gnäll. Du har inte bevisat något alls här. Du skickar ur dig påståenden utan bevis och sedan anklagar du andra för samma sak. Rätt osmidigt.
På wikipedia sida om STEAM kan man läsa:
"The service has over 125 million active users. Steam has had as many as 10 million concurrent users as of June 2015."
Det är alltså 10 miljoner spelare som verkar vara den senaste siffran för vad STEAM anser är aktiva.
Vad som Steam anser är aktivt konto, dvs 125 miljoner, är en medlem som loggar in minst var 90 dag. Det går också läsa på Wikipedia. Om du läser lite till hittar du informationen om vad Steam anser är en så kallad "Concurrent gamer". Sen om du vill tro på Wikipedia är din ensak.

Skrivet av Protopia:

Att avvisa något är inte samma sak som att motbevisa.

Det där var det ända vettiga du sa.

Visa signatur

Danska HiFi-entusiaster lyssner på orgelmusik:
-"Det saknas vikt och dynamik!"
-"Ja, det behövs mer ljudtryck - 1.000 dB!."

Permalänk
Avstängd

Vulkan, ja takk!

Eneste grunnen overhodet til at jeg kan finne på å evt. skaffe Win 10, er pga. M$ sin DirectX12, som kun finnes med Windows 10 dessverre. Slik at det å kunne ha et alternativ til directx12 ville være flott synes jeg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

jag gillar många saker också tex chokladglass, men jag påstår inte att det inte finns några fördelar med vaniljglass

Vad har det med någonting att göra? Det vi snackade om gällde om varför de förespråkade det, eller hur? Du påstod att de bara tyckte Vulkan var bra för att de satsade på det och Linux. Jag tänker att de satsar på det för att de tycker det är bra med Vulkan och Linux. Lite mer logiskt så.

Men hursomhelst. För att svara på ditt påstående i detta inlägget så citerar jag detta utmärkta svaret:

Skrivet av Kindh:

Jag fattade det mer som att här har du chokladglass och här har du likadan chokladglass enda skillnaden är att den ena kan bara en sorts person äta men den andra kan alla äta. Lite som att de gör samma saker fast den ena är låst till win 10 men inte den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Volkir:

Alltså, jag bryr mig inte om det ni diskuterar, meeen den är ordentligt off topic. Jag reagerade på ditt gnäll om att strejf ska servera dig bevis som du tycker är tillräckliga. Hitta dem själv och sluta gnäll. Du har inte bevisat något alls här. Du skickar ur dig påståenden utan bevis och sedan anklagar du andra för samma sak. Rätt osmidigt.
På wikipedia sida om STEAM kan man läsa:
"The service has over 125 million active users. Steam has had as many as 10 million concurrent users as of June 2015."
Det är alltså 10 miljoner spelare som verkar vara den senaste siffran för vad STEAM anser är aktiva.
Vad som Steam anser är aktivt konto, dvs 125 miljoner, är en medlem som loggar in minst var 90 dag. Det går också läsa på Wikipedia. Om du läser lite till hittar du informationen om vad Steam anser är en så kallad "Concurrent gamer". Sen om du vill tro på Wikipedia är din ensak.

Det där var det ända vettiga du sa.

a) Alltså inte 125 miljoner aktiva spelare som strejf påstod, vilket jag försökte tala om flera gånger.
b) Vilket var precis vad jag skrev.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protopia:

I ditt första påstående nämnde du aldrig Steam, utan så som du formulerade dig var det väldigt generellt. Anledningen till varför jag uttryckte mig så som jag gjorde. Men nu när jag vet att du enbart pratade om Steam kan jag säga att 125 miljoner konton inte är samma sak som aktiva spelare.

Men vad är det vi argumenterar om här egentligen? Antyder du att det skule vara en större andel XP-användare bland aktiva konton...? Eller är det argumentation för sakens skull?

Kan inte så mycket om dessa gränssnitt. Hoppas bara det blir något bra av detta och inte något halvdant, så man kan sitta på Windows 7 åtminstone ett tag till!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur många spelmotorer som kommer stöda Vulkan så borde man våga hoppas på att Vulkan blir framgångsrikt. Trevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Men vad är det vi argumenterar om här egentligen? Antyder du att det skule vara en större andel XP-användare bland aktiva konton...? Eller är det argumentation för sakens skull?

Kan inte så mycket om dessa gränssnitt. Hoppas bara det blir något bra av detta och inte något halvdant, så man kan sitta på Windows 7 åtminstone ett tag till!

Nej, om du läste från början till slut så handlade det om två olika saker.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.