Linux os vilket ska jag välja?

Permalänk
Avstängd

@Massy: @TheBasicOne:

finns ju även lite-verisioner av även dom större distarna, med väldigt lite progarm installerat om det nu är det är där skon klämmer.
Själv tycker jag det är skönt att ha det mest användbara installerat redan från början.

Visa signatur

[Intel core i7 5960X 3.0ghz] - [ ASUS X99-DELUXE] - [ 48 GB CORSAIR DDR4 DOMINATOR]- [Asus GTX 980TI SLI] - [Corsair AX1200I] - [Kingston Hyperx Predator 240GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Finns det någon anledning till varflr di rekommenderar arch?
Vad kör du själv för distro och DE?

Jag kör personligen Arch på både stationära och laptopen. Mitt lilla fulhack är att installera Arch, sedan gnome (för att jag är lat och vill ha många av gnomes program som photos, osv) och sedan använder jag i3wm som fönsterhanterare. Fungerar ypperligt.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av TheBasicOne:

Men vilket finns det mest program till?
Arch (Manjaro) eller Fedora?
Största fördelen med .Deb (debian baserade os) är ju att så många stödjer det, ta t.ex Spotify så finns det med .Deb om jag inte minns fel men det fanns inte för t.ex Fedora.

Jag misstänker att flest program finns till Arch och dess varianter. Du har som sagt tillgång till AUR (Arch User Repository) som har typ allt som någonsin har gjorts och görs till Linux. Jag kör själv Spotify på Manjaro - däremot inte genom att ha laddat ned en .deb-fil utan genom att bara öppna konsolen och skriva:

yaourt spotify

Easy peasy!

Manjaro kräver nog litet mer av dig som användare än t.ex. Ubuntu men jag är så himla imponerad av den här distron. Det häftigaste är dock dess community som är det första Linuxcommunity jag haft att göra med där folk är trevliga och hjälpsamma - detta trots att Manjaro bygger på Arch Linux som (vad jag vet) tidigare mest har tilltalat de något mer inbitna nördarna. Så där kom jag, en nybörjare vad gäller Linux och har fått mer hjälp (och därmed haft det enklare) än med Ubuntu eller Mint!

Permalänk
Skrivet av kskolle:

Vet om detta med valde Ubuntu före Debian därför att mycket går utan att man behöver lägga ner för mycket tid i ändlösa guider. Man sparar några dagar där på de mest trivala saker som van Windowsanvändare. Man kan också ladda ner netinstall av Ubuntu och välja GNMO som desktop.

Det med guider har jag inte något problem med så lite roligt att göra underhåll, dock finns det ju gränser, fedora kan ha en del problem men som när vi skulle göra en FTP server i skolan så var det 100 ggr lättare för fedora än för just ubuntu som läraren rekommenderade för just det projektet.

Skrivet av Hugligan:

Vad jag vet och vad jag alltid gör efter att ha installerat ubuntu med unity är att söka efter amazon i pakethanteraren, där är det bara välja remove. Sedan i inställningar kan man stänga av lite suspekta grejjer, om det klassas som spyware vet jag dock inte. För övrigt tycker jag ubuntu är överlägset när det gäller casual-desktop. Finns många applikationer. Ska man in på lite seriösare 3D-animationer osv brukar Red Hat/ Centos ha bäst support. För server kör jag enbart Centos.

Vilka inställningar är det du snackar om?

Skrivet av Dockland:

Arch med Xfce. Snabbt, finns tonvis av applikationer och stabilt.
Kan du partitionering och vill installera snabbt utan att skriva massa (och lära dig de olika kommandona) så använder du Architect Installer för Arch Linux. Testa med fördel i en Virtuell maskin innan du drar in det skarpt på datorn.

Xfce har jag testat innan inget alls som faller mig i smaken, blir garanterat Gnome 3.
Ska kolla, just nu får jag inte igång datorn.

Skrivet av Calzon:

@TheBasicOne: Kör Arch med Gnome 3 på laptopen. Det är en "test och lek" dator som jag bara använder för att lära mig typ. HTPC:n ska jag lägga in linux på, oklart än vilken distro men kommer antagligen bli gnome 3 där med. Speldatorn kör windows för det är helt enkelt enklare att få spelen att fungera.

Jag ska dualboota, Gnome 3 tycker jag ser bäst ut och är lättast att använda vad jag tycker.

Skrivet av BABOON_ASS:

Kan tipsa om LinuxLite och Peppermint Os6.
Båda är ubuntu baserade och lätta att komma in i om man kommer från windows, mycket styrs grafiskt.

Lite har till och med en snabbmeny där man kan kryssa i vilka program man vill ha så gör systemet resten, tex skype,teamviewer,restricted extras, dropbox kodi playonlinux o en hel del till,smidigt.

Kolla in linuxhelpguy på tuben,halvgalen engelsman som håller på en del, han har mycket guider just med inriktning på nya som vill komma igång.

De kan vara rätt smigt, ska kolla på Osen och även på Youtube efter Helpguy, dock är jag väl inte riktigt "ny" eftersom jag ändå kört Fedora 17 till 21 lite till och från och även har PiDora på min raspberry ;).

Skrivet av alexander87:

Jag kör debian både på mina servrar och som desktopsystem , dock med windows i grunden då jag spelar en del.

Får säga att anledningen till att jag valt debian är att det är simpelt med apt och liknande saker, samt att det mesta finns till det som man behöver, men ändå så pass slimmat att det passar till det jag använder det till, sen att man kör en debianliknande kopia på Raspberryn som jag använder ganska mkt till mindre projekt gör ju inte det hela sämre.

Har provat redhat, ubuntu, slackware, gentoo, kali , backtrack5 och debian och får nog säga att debian är det jag fastnat för!

Debian server ska ju vara stabilt.

Skrivet av backspace:

Jag har rattat elementary OS sen sommaren 2014 och jag har faktiskt varit riktigt tillfreds med den disten, om det beror på själva operativsystemet eller att jag blivit lat och bara vill ha det enkelt vet jag inte.
Men jag är verkligen tillfreds med situationen.

Skrivet av htbtoma:

elementary OS kör jag på en laptop hemma, tycker det är sjysst. väldigt likt mac OS i utseende på gott och ont

Elemtary OS körde jag på min eeePC inte min favorit men det fungerade ju.

Skrivet av Massy:

Ubuntu med något annat GUI kanske? Kör man någon av de mer "hardcore" distarna där man måste snickra ihop mycket själv blir det lätt massa arbete man gärna slipper om man vill ha datorn som fungerande arbetsstation.

En i podcast-trion "Tack för Kaffet" uttryckte det så här i veckans avsnitt (de är inte datorfolk alls): "Åhh jag kör Linux, jag ska koda upp pentagon innan jag kan starta datorn, fuck you Linux".

Känner igen mig lite i det där när något fel dyker upp som tar tre gånger så lång tid att laga som det man egentligen startade datorn för att göra. Skämt åsido så är min erfarenhet att man bör köra någon av de mer etablerade och kompletta distributionerna om man vill ha något som "bara funkar".

Känns väl som att det är det jag delvis är ute efter, vill dock veta vad jag ger mig in på.

Permalänk
Skrivet av alexander87:

@Massy: @TheBasicOne:

finns ju även lite-verisioner av även dom större distarna, med väldigt lite progarm installerat om det nu är det är där skon klämmer.
Själv tycker jag det är skönt att ha det mest användbara installerat redan från början.

Lite, hur menar du då?
Aldrigt sätt Fedora eller Ubuntu som lite tyvärr :/

Skrivet av GLaDER:

Jag kör personligen Arch på både stationära och laptopen. Mitt lilla fulhack är att installera Arch, sedan gnome (för att jag är lat och vill ha många av gnomes program som photos, osv) och sedan använder jag i3wm som fönsterhanterare. Fungerar ypperligt.

Det är ju ett sätt att lösa det på.
Ska kolla närmare på arch.

Skrivet av arkhanari:

Jag misstänker att flest program finns till Arch och dess varianter. Du har som sagt tillgång till AUR (Arch User Repository) som har typ allt som någonsin har gjorts och görs till Linux. Jag kör själv Spotify på Manjaro - däremot inte genom att ha laddat ned en .deb-fil utan genom att bara öppna konsolen och skriva:

yaourt spotify

Easy peasy!

Manjaro kräver nog litet mer av dig som användare än t.ex. Ubuntu men jag är så himla imponerad av den här distron. Det häftigaste är dock dess community som är det första Linuxcommunity jag haft att göra med där folk är trevliga och hjälpsamma - detta trots att Manjaro bygger på Arch Linux som (vad jag vet) tidigare mest har tilltalat de något mer inbitna nördarna. Så där kom jag, en nybörjare vad gäller Linux och har fått mer hjälp (och därmed haft det enklare) än med Ubuntu eller Mint!

Jag gjorde något liknande på min Fedora dock var det lite krångel, yaourt är det motsvarigheten till apt-get/Yum/DNF?
Det gör inget att jag som användare behöver göra lite mer.

Permalänk

Nu är det så att jag fick ett större problem.
Installerade min ubuntu och tryckte att den skulle installeras brevid Windows..
Dock efter installationen och en start, så försvann Windows 10 ut ur fönstret i Windows egna boot meny, jag kan alltså inte komma åt Windows 10 längre, allt finns där på min 120 GB ssd och även på alla andra diskar, men den finns inte i menyn (Den svarta innan Windows 7/8/10)
Jag tänkte lite fel och la till Ubuntu i den listan med programmet Easy BCD, jag ändrade senare i BIOS att Ubuntu skulle bootas först, men som sagt Windows 10 försvann, någon som har tips på hur jag kan göra?
Jag har tillgång till en dator med Windows 7 på sedan innan (eee PC) och den har bara 32Bitars Windows på sig...

Permalänk
Avstängd

@TheBasicOne

Får jag fråga varför du inte vill köra debian?
Jag kan hålla med om att dom senare verisionerna är fruktansvärda utseendemässigt .. själv kör jag debian 7!
Vill du köra ubuntu, så kan du ju lika bra köra debian, iaf i mitt tycke.

Visa signatur

[Intel core i7 5960X 3.0ghz] - [ ASUS X99-DELUXE] - [ 48 GB CORSAIR DDR4 DOMINATOR]- [Asus GTX 980TI SLI] - [Corsair AX1200I] - [Kingston Hyperx Predator 240GB]

Permalänk
Skrivet av TheBasicOne:

Nu är det så att jag fick ett större problem.
Installerade min ubuntu och tryckte att den skulle installeras brevid Windows..
Dock efter installationen och en start, så försvann Windows 10 ut ur fönstret i Windows egna boot meny, jag kan alltså inte komma åt Windows 10 längre, allt finns där på min 120 GB ssd och även på alla andra diskar, men den finns inte i menyn (Den svarta innan Windows 7/8/10)
Jag tänkte lite fel och la till Ubuntu i den listan med programmet Easy BCD, jag ändrade senare i BIOS att Ubuntu skulle bootas först, men som sagt Windows 10 försvann, någon som har tips på hur jag kan göra?
Jag har tillgång till en dator med Windows 7 på sedan innan (eee PC) och den har bara 32Bitars Windows på sig...

Skrivet av alexander87:

@TheBasicOne

Får jag fråga varför du inte vill köra debian?
Jag kan hålla med om att dom senare verisionerna är fruktansvärda utseendemässigt .. själv kör jag debian 7!
Vill du köra ubuntu, så kan du ju lika bra köra debian, iaf i mitt tycke.

Först har du någon aning om hur jag ska fixa detta?

Och jag vet faktiskt inte det är ju inte mycket skillnad.
Jag kommer i vilket fall som helst köra Gnome 3, det ska ju fungera på Debian med.
Jag hade ett problem att hitta ISO filen för Debian..
Sedan ska man köra en Unstable eller stable?

Permalänk
Avstängd

@TheBasicOne:

Kör endast linux på mina servrar utan något windows och på min arbetsdator via vmware, så tyvärr har faktiskt aldrig stött på problemet.

Kör stable.

Vill du köra senaste debian 8 ?
http://cdimage.debian.org/debian-cd/8.2.0/amd64/iso-dvd/

Vill du istället köra debian 7 eller nån äldre verision?
http://cdimage.debian.org/cdimage/archive/
Kolla där om det är nån verision du letar efter, jag själv kör nästan alltid med netinstall, så behöver man inte ladda ner en stor fil utan du får ladda ner dom filer du behöver under installationen istället.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av alexander87:

@TheBasicOne:

Kör endast linux på mina servrar utan något windows och på min arbetsdator via vmware, så tyvärr har faktiskt aldrig stött på problemet.

Kör stable.

Vill du köra senaste debian 8 ?
http://cdimage.debian.org/debian-cd/8.2.0/amd64/iso-dvd/

Vill du istället köra debian 7 eller nån äldre verision?
http://cdimage.debian.org/cdimage/archive/
Kolla där om det är nån verision du letar efter, jag själv kör nästan alltid med netinstall, så behöver man inte ladda ner en stor fil utan du får ladda ner dom filer du behöver under installationen istället.

Det var ju synd, ska nog starta ett nytt inlägg här på swec om det..

Vad rekommenderar du?
8 eller 7?
Vad är det för skillnad mellan 7 och 8 i det stora hela?
Man kan köra gnome 3 på den ena i alla fall?

Permalänk
Avstängd

@TheBasicOne:

https://www.debian.org/releases/stable/i386/release-notes/ch-...
Står lite om vad som är nytt i 8an.

Jag personligen gillar 7:an mer, är väl lite av en smaksak samt vad det ska användas till.

Gnome 3 funkar på båda gissar jag på , sök lite på det så hittar du garanterat nåt.

Det som är skillnanden nu med linux mot från när jag började med red hat är att nästan alla problem som man får har någon annan haft, så bara sök på google efter allt och du kommer hitta det!

Samma sak om du ska installera nåt så finns det alltid någon som skrivit om det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av alexander87:

@TheBasicOne:

https://www.debian.org/releases/stable/i386/release-notes/ch-...
Står lite om vad som är nytt i 8an.

Jag personligen gillar 7:an mer, är väl lite av en smaksak samt vad det ska användas till.

Gnome 3 funkar på båda gissar jag på , sök lite på det så hittar du garanterat nåt.

Det som är skillnanden nu med linux mot från när jag började med red hat är att nästan alla problem som man får har någon annan haft, så bara sök på google efter allt och du kommer hitta det!

Samma sak om du ska installera nåt så finns det alltid någon som skrivit om det.

Jo jag har med kört lite RedHat baserat os (Fedora), känns som att många börjar med det.
Hur mycket skillnad har det varit med RedHat och Debian, speciellt med övergången?

Permalänk
Avstängd

@TheBasicOne:

Jag körde RedHat när jag va typ 15 - 16 (är 28 idag), då tittade jag för första gången på linux, sen svalnade intresset, på grund av att det va alldeles för svårt för mig vid den tidpunkten, jag hade ingen programmeringserfarenhet, jag kunde inte alls så mycket som jag kan idag..

Sen för kanske 8 år sedan så ändrade jag mig igen och började kolla mer och mer på Linux, jag började köra Linux på en del servrar..

Lärde mig grunderna och sedan svalnade intresset igen, men sen nu dom senast 3 - 4 åren har jag lärt mig mycket mycket mer, kollat mycket på guider, läst massor och sedan kom ju raspberryn och då tog det fart på riktigt.

Så nu älskar jag Linux speciellt i servermiljö då allt är så mycket simplare än att hålla på med windows och det kräver så himla lite underhåll!

Även kollat lite på kali-linux och backtrack5 och kollat lite på penentraitiontesting (stavningen) och då lär man sig väldigt mycket om säkerheten i dagens OS.

Så bara man lägger tid och ork att lära sig det, så älskar man det!

Ångrar inte en sekund att jag lagt dom timmarna och sena nätterna på det!

Sen att jag fastnade för debian va väl just för raspberryn, har själv 15 raspberrys så man kan väl säga att jag snöade in en del på det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@TheBasicOne: Jag förstår varför du inte var så nöjd med upplevelsen om du körde det på en eeePC, de där maskinerna lämnar en hel del att önska, allra minst upplösningen på skärmen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av TheBasicOne:

Lite, hur menar du då?
Aldrigt sätt Fedora eller Ubuntu som lite tyvärr :/
Det är ju ett sätt att lösa det på.
Ska kolla närmare på arch.
Jag gjorde något liknande på min Fedora dock var det lite krångel, yaourt är det motsvarigheten till apt-get/Yum/DNF?
Det gör inget att jag som användare behöver göra lite mer.

Jag är ingen superanvändare men som jag har förstått det fungerar det så här:

* Arch Linux
* Sedan har de klätt på Manjaro på det som du sedan kan använda en uppsjö av Desktops på. Själv använder jag KDE som är jättesnyggt i mina ögon.
* Manjaro har, liksom Ubuntu, en egen package manager.
* Därutöver kan du också ladda ned applikationer från AUR. Antingen genom konsolen med kommandot yaourt eller med en applikation om du vill ha ett grafiskt användargränssnitt. Yaourt är alltså ett speciellt kommando i Manjaro för att komma åt AUR och inte det kommandot du använder för att komma åt Manjaros egna package manager.

Permalänk
Skrivet av alexander87:

@TheBasicOne:

Jag körde RedHat när jag va typ 15 - 16 (är 28 idag), då tittade jag för första gången på linux, sen svalnade intresset, på grund av att det va alldeles för svårt för mig vid den tidpunkten, jag hade ingen programmeringserfarenhet, jag kunde inte alls så mycket som jag kan idag..

Sen för kanske 8 år sedan så ändrade jag mig igen och började kolla mer och mer på Linux, jag började köra Linux på en del servrar..

Lärde mig grunderna och sedan svalnade intresset igen, men sen nu dom senast 3 - 4 åren har jag lärt mig mycket mycket mer, kollat mycket på guider, läst massor och sedan kom ju raspberryn och då tog det fart på riktigt.

Så nu älskar jag Linux speciellt i servermiljö då allt är så mycket simplare än att hålla på med windows och det kräver så himla lite underhåll!

Även kollat lite på kali-linux och backtrack5 och kollat lite på penentraitiontesting (stavningen) och då lär man sig väldigt mycket om säkerheten i dagens OS.

Så bara man lägger tid och ork att lära sig det, så älskar man det!

Ångrar inte en sekund att jag lagt dom timmarna och sena nätterna på det!

Sen att jag fastnade för debian va väl just för raspberryn, har själv 15 raspberrys så man kan väl säga att jag snöade in en del på det

Jaha okej!
Det var ungefär då jag började med (är 18 nu) dock så var det inte så svårt när jag började, allt har ju gått fram..
Jag använder som sagt Fedora dagligen som desktop på en skoldator, det kändes bäst eftersom jag utbildar mig till IT-Tekniker och ANTAGLIGEN (förhoppningsvis) kommer köra lite med linux i framtiden i jobb..

Hade jag bara haft mer pengar osv hade jag nog kört med alla möjliga distros bara för att..

När jag kör med min Raspberry pi kör jag mestadels med PiDora eftersom det är baserat på Fedora..

Skrivet av backspace:

@TheBasicOne: Jag förstår varför du inte var så nöjd med upplevelsen om du körde det på en eeePC, de där maskinerna lämnar en hel del att önska, allra minst upplösningen på skärmen.

Jo men jag är helnöjd med Windows 7 på den så att upplösningen skulle göra så mycket tvivlar jag på, jag vet ju vad den går för och förväntar mig inte mer ;).

Skrivet av arkhanari:

Jag är ingen superanvändare men som jag har förstått det fungerar det så här:

* Arch Linux
* Sedan har de klätt på Manjaro på det som du sedan kan använda en uppsjö av Desktops på. Själv använder jag KDE som är jättesnyggt i mina ögon.
* Manjaro har, liksom Ubuntu, en egen package manager.
* Därutöver kan du också ladda ned applikationer från AUR. Antingen genom konsolen med kommandot yaourt eller med en applikation om du vill ha ett grafiskt användargränssnitt. Yaourt är alltså ett speciellt kommando i Manjaro för att komma åt AUR och inte det kommandot du använder för att komma åt Manjaros egna package manager.

Jo men Manjaro är väl som Ubuntu är för Debian..
Aha, ska kolla på manjaro men jag vet inte, får fundera just nu kör jag tillfälligt med ubuntu ska installera om datorn igen snart..

Permalänk
Avstängd

Körde själv Manjaro ett tag. Provade det på min Netbook för det finns en särskild Manjaro för gamla Intel Atom. Var nog ett år sedan och mycket att trixa med men när det var färdigt gick det smidigt. Fick sedan för mig att köra in Windows 7 Starter igen och ångrade mig efter att det segat till efter en månad. Men hade ingen lust att trixa igen med Manjaro då jag glömmer fort, så det fick bli Ubuntu Server på den lilla rackaren.

Hur gick det med ditt boot problem? Själv har jag kört in en W7 eller Vista skiva på W8 och gjort en startreparation. Man misslyckas 213 gånger men till slut brukar man få det funka.

Permalänk
Avstängd

Arch är för krångligt.

Kör på Ubuntu! Bästa alternativet till Windows och OSX.

Permalänk
Medlem

@winunix: Har du lust att följa upp ditt påstående med lite sakliga argument?

Visa signatur

SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Ubuntu, Mint, Fedora, mfl. är distributioner (dist) av Linux, inte varianter av Linux eller versioner. Det betyder att du får ett färdigt paket med mjukvara. Det är (relativt) enkelt att t.ex. byta eller lägga till olika fönsterhanterare. Ubuntu använder ju Unity, men det finns flera Ubuntu-distar som t.ex. Xubuntu, Kubuntu, Lubuntu mfl, som packar Ubuntu med en annan fönsterhanterare (XFCE, KDE, LXDE i de jag nämnde).

Fördelen med Ubuntu, Debian och Mint är det enorma paketförrådet, det är alltså enkelt att installera en mängd olika program med pakethanteraren.

Huvudalternativen är distarna Fedora och CentOS (Red Hat) och Open SUSE. Fedora kör ju den senaste mjukvaran och stöds endast ett år, så det är främst en dist för den som vill köra det senaste.

OpenSUSE kan också vara trevligt.

Personligen rekommenderar jag Debian (Ubuntu och Mint) eftersom de finns så mycket mjukvara till, samt att det är enkelt att hitta information när man behöver hjälp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

@winunix: Har du lust att följa upp ditt påstående med lite sakliga argument?

Svarade i denna tråd:

Kort sagt; Med Ubuntu är det bara att tuta och köra i princip. Närmast Windows och OSX i användarvänlighet. Arch är säkert jättebra för powerusers och geeks som har tid att sitta och småpilla :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av winunix:

Svarade i denna tråd:

Kort sagt; Med Ubuntu är det bara att tuta och köra i princip. Närmast Windows och OSX i användarvänlighet. Arch är säkert jättebra för powerusers och geeks som har tid att sitta och småpilla :).

Vi har några tanter på biblioteket som kör Ubuntu, så visst går det att tuta och köra med Ubuntu. Men att använda Linux innebär inte nödvändigtvis att det bara ska vara tuta och köra. Att kunna linux är oerhört användbart, även för en vanlig användare. Det är synd att missa det menar jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@winunix: Men gäller inte detta många andra distributioner också i dagens läge?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilka är de största skillnaderna mellan KDE och Ubuntu?

Funderar på att köra in KDE på min stationära, men det faller på att alla andra har Windows 10 och det är så enkelt att dela mappar i nätverket utan att behöva sätta upp Linux/Windows shares.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Funderar på att köra in KDE på min stationära, men det faller på att alla andra har Windows 10 och det är så enkelt att dela mappar i nätverket utan att behöva sätta upp Linux/Windows shares.

KDE är en skrivbordsmiljö och Ubuntu är ett Debian-derivat (distribution)

Här finns några exempel på skrivbordsmiljöer

https://en.wikipedia.org/wiki/Desktop_environment#Gallery

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland: Tack!

Är det stor skillnad på kommandon i Ubuntu Shell och KDE Shell? Är van Ubuntu Server användare annars.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

@Dockland: Tack!

Är det stor skillnad på kommandon i Ubuntu Shell och KDE Shell? Är van Ubuntu Server användare annars.

Ubuntu använder Unity som skrivbordsmiljö. Kubuntu använder KDE som skrivbordsmiljö.
Är du van med Ubuntu server och så är kommandona samma som i Ubuntu eller Kubuntu desktop.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Vi har några tanter på biblioteket som kör Ubuntu, så visst går det att tuta och köra med Ubuntu. Men att använda Linux innebär inte nödvändigtvis att det bara ska vara tuta och köra. Att kunna linux är oerhört användbart, även för en vanlig användare. Det är synd att missa det menar jag.

Ja oh ja... Linux är sjukt användbart. Däremot finns det en inlärningskurva som alla inte vill ta del av. Framförallt de som är icke IT-intresserade, vilket de allra flesta verkar vara.

Skrivet av backspace:

@winunix: Men gäller inte detta många andra distributioner också i dagens läge?

Absolut gör det det. Även Ubuntu har lång väg att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av winunix:

Ja oh ja... Linux är sjukt användbart. Däremot finns det en inlärningskurva som alla inte vill ta del av. Framförallt de som är icke IT-intresserade, vilket de allra flesta verkar vara.

Absolut gör det det. Även Ubuntu har lång väg att gå.

För referens. Jag har en vän som aldrig någonsin använt Microsoft eller Apples produkter i sitt liv. Den första datorn han fick, i tioårsåldern var utan operativsystem, så han fixade en Linux-version hos en kompis och installerade det. Vet inte vilken dist han hade då 1998 (antagligen Red Hat) men sedan gick han över till Gentoo 2004 och har använt det sedan dess.
Han skulle hjälpa en släkting med en Windowsdator, minns inte vad han skulle göra men det var nog någon enklare grej och han ringde mig och visste inte hur han skulle göra, då han inte kunde Windows miljön. Han tycker Windows är ologiskt och inte ett dugg användarvänligt.
För honom är användarvänlighet "terminalen".
Så bara för att belysa vanans makt, istället för att tala om användarvänlighet.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

En linux dist har oxo åtkomst till Windows nätverk via filhanteraren.