Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Medlem

Vi satt ett gäng och spelade i en datorsal under en håltimme på gymnasiet, bland oss sitter en lärare som sitter och designar ett hus i något CAD-program.
När han märker att vi spelar blir han helt tokig och vrålar att det går långsammare för honom att CAD:a eftersom vi spelar(?).
Jag frågar hur han menar, han skriker då något om att vi använder upp allt internet (skolan har gbit-fiber)... jag försöker förklara att han inte ens behöver vara ansluten till något nätverk för att Cad:a.
Han kläcker då ur sig något om att hans dator går långsammare för att vi belastar våra...
Jag gav upp.

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Snubben i min klass..som trodde att ju snabbare fläktar, ju snabbare dator.

Sa åt honom att köpa ett par Delta-fläktar, så skulle allt flyta på enormt mycket snabbare. I ljudets hastighet...

Eller vedklappen som satte dammsugaren mot stockkylaren för att "suga ut" lite extra värme. ESD here I come..

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

kollega avböjde fiber till huset för "att streaming är snart snabbare än fiber"
Han syftade på trådlöst 3/4G eller liknande.

samma kollega sade också, "köpet en speldator till grabben för 7.5k, den hade inte ens internet"
Saknade trådlöst nätverkskort.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

@frankof: är grabben normalbegåvad ? borde det inte vara körkort för att ha barn så världens genpool inte degenereras.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

När man var ~9 år gammal, i skolan. Läraren startade datorn sa att vi ska vänta på att den har "värmt upp"... Och en sak till, när något laddade så fick man inte röra på muspekaren för då "tog det längre tid" enl. läraren.

Fan pinsamt att jag visste bättre t.om. då.

Permalänk
Medlem

Panikhandlade en ny router på Mediamarkt när jag hörde en säljare prata med en annan kund.

Säljaren: När den har antenner heter den Router och utan heter den switch...
Kund: Hm... är ju inte snyggt pinnar som spretar åt alla håll.
Säljaren: Du kan ju iochförsig skruva bort antennerna om du störs av dem
Kund: Ja men då blir den ju en switch va? Grabben ville ju ha en router!

Ungefär där så känner jag hur jag kräks lite i munnen och sväljer igen.

Styr upp det hela med att läxa upp säljaren och frågar kunden vad han egentligen är ute efter, Kunden ringde sin son som bad mig kolla om de hade *Nån schysst ASUS router*

En RT-AC66U blev lösningen och jag tror att alla blev glada utom den inkompetenta säljaren som nog smitit från dammsugar avdelningen dör han hörde hemma

Visa signatur

I5 12400F, 32GB DDR4, ASUS RTX 4060
Chassi: Asus
Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G
HTPC = Lenovo L440 Mint Linux

Permalänk

Kanske inte Teknik men kommer ihåg nån gång i Lågstadiet, när man skulle lära sig om det var 30 eller 31 dagar i månaden (förutom Feb) min lärare hade nån ramsa som skulle vara så bra.
ja satt och tittade ut genom fönstret var helt oengagerat då ja lärt mig ett bättre system från Morsan, när ja fick frågan hur många dagar det är i Augusti så räknar ja på Knogarna(31) och mellanrummet(30) dagar.. nästa dag satt hon och lärde ut samma metod till hela klassen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@frankof: är grabben normalbegåvad ? borde det inte vara körkort för att ha barn så världens genpool inte degenereras.

grabben är en gubbe i min ålder, resten av frågeställningen lämnar jag orörd
(det finns några till på jobbet som hänger här, vore synd att hänga ut han för hårt )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

När mor inte kunde få igång datorn, åhnej vad har hänt med den!
Visade sig att det var mörkt i rummet.... För proppen hade gått.

Fick det omvända från min.

Hon undrade varför det pep i en sak under skrivbordet och hennes skrivbordslampa och internet inte fungerade. Jag sa till henne... därför säkringen hade gått? (Den hade då pipit i 2-3 minuter redan)

Hon svarade... nej, datorn är ju fortfarande igång.
Och jag sa: Ja... din UPS backup batteri driver just nu hela datorn och skärm, du bör dock avsluta vad du gör och stänga av den innan batteriet tar slut

Tog några sekunder innan man såg på blicken från henne att hon begrep, och då avslutade hon allt så snabbt hon bara kunde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Kanske inte Teknik men kommer ihåg nån gång i Lågstadiet, när man skulle lära sig om det var 30 eller 31 dagar i månaden (förutom Feb) min lärare hade nån ramsa som skulle vara så bra.
ja satt och tittade ut genom fönstret var helt oengagerat då ja lärt mig ett bättre system från Morsan, när ja fick frågan hur många dagar det är i Augusti så räknar ja på Knogarna(31) och mellanrummet(30) dagar.. nästa dag satt hon och lärde ut samma metod till hela klassen.

Räkna på knogarna är allmänt känt och det fick jag lära mig i skolan för 25 år sedan. Vad för annan ramsa var det ni hade?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Fick det omvända från min.

Hon undrade varför det pep i en sak under skrivbordet och hennes skrivbordslampa och internet inte fungerade. Jag sa till henne... därför säkringen hade gått? (Den hade då pipit i 2-3 minuter redan)

Hon svarade... nej, datorn är ju fortfarande igång.
Och jag sa: Ja... din UPS backup batteri driver just nu hela datorn och skärm, du bör dock avsluta vad du gör och stänga av den innan batteriet tar slut

Tog några sekunder innan man såg på blicken från henne att hon begrep, och då avslutade hon allt så snabbt hon bara kunde.

Schysst med ups som privatperson, eller var det något företag som hon driver hemifrån?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Räkna på knogarna är allmänt känt och det fick jag lära mig i skolan för 25 år sedan. Vad för annan ramsa var det ni hade?

Det är antagligen den här ramsan som jag fick lära mig :

https://sv.wikipedia.org/wiki/30_dagar_har_november

Bara att komma ihåg meningen "Tretti' dagar har november, april, juni och september" som rimmar fint och är superenkel att minnas så vet man hur många dagar alla månader har. Efter mer än 30 år minns jag den fortfarande.
Räkna knogar funkar också, men tar längre tid.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Schysst med ups som privatperson, eller var det något företag som hon driver hemifrån?

Jag fick tag i en hel del UPSer som skulle slängas (då de bytte ut dem). Köpte lite nya batterier (fick även några som var nästan nya) och satte in dem var det behövdes.

Jag har dock idag även själv köpt in UPSer till server mm hemma, men klienterna brukar få klara sig på begagnade UPSer (eller utan), då de kör ofta på rätt hög effekt. Helst vill jag ha en till vardera maskin, då det förbättrar inkommande ström (bla mot spikar och ojämnheter). Men ibland får man nöja sig med överspänningsskydd/åskskydd bara.

I detta fall var det 3-4 år sedan och en ynka liten APC 500 eller 600 tror jag de heter, som jag satte till hennes maskin, då det var så strömsnål som den var så gick det fint i 5-10 min iaf.

Var dock rätt komiskt att hon inte drog slutsatsen att strömmen hade gått, eftersom hennes dator fortfarande var igång. Hon hade inte ens märkt att allt annat hade slocknat i rummet. Men visst, jag förstår hennes reaktion.

En gång när hela kvarteret miste strömmen så hade hon ju lärt sig, så hon stängde av. Sen kom in till mig, som satt med takljuset på, spelade musik fortfarande och hade dator på fortfarande (hade stängt ena datorn och av spelet på primära bara för att avlasta). Jag hade ju då UPS till allt, och höll detta igång utan problem 20+ min med detta igång. Så hon började undra om strömmen verkligen hade gått.

Strömmen kom tillbaka ca 10 min senare och jag fortsatte som vanligt igen
Sedan dess har jag gjort vad jag kan för att ha UPSer till det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jag förstod att det inte är en felstavning, när jag var 14 var det jättetufft att kalla Telia för Felia, egentligen helt utan anledning då Telia hade överlägsen täckning och stabilitet, likaså är det idag men ändå kallas dom Felia av personer som inte har en aning om varför dom kallar dom för Felia, brukar vara samma typ av människor som kallar aftonbladet för aftonhoran.

Telia fick smeknamnet Felia på den tiden folk satt på 28,8-33,6kbps modem och då var det mer problem. Föreställ dig en ping på 180ms och 35% packetloss så kan du ju gissa att folk blev arga. Oförtjänat nej, dom tog bra betalt. Men dom var inte ensamma om att ha problem, Comhem hade väl inte direkt bra rykte i början vill ja minnas men sånt kan ju ändras med tiden. Deras support var förmodligen inte lika bra som idag heller.

Permalänk
Medlem

Den här artikeln måste höra hit:
http://www.reaxxion.com/10895/which-is-the-better-graphics-ca...

"Hardware engineer" som jämför R7 370 med GTX 950M på GPUBoss för att visa att GTX 950 är skit. Dessutom säger han utan något som helst bevis att 950 är snabbare än 960.

Remo • 2 months ago

Do you think its fair to compare a graphics card slated for use on laptops with another designed for desktops?

Reply

Share ›

reaxxionrj Mod Remo • 2 months ago

NVIDIA released this program to directly compete with AMD's desktop version. They created the parameters, not me.

Reply

Share ›
Pat Riarch reaxxionrj • 23 days ago

Now Imma sit back and see how long this comment stays up before you delete it.

Reply

Share ›
Pat Riarch reaxxionrj • 23 days ago

You're full of shit. They released a GTX950 desktop card to compete with other entry desktop GPU's, not the 950m. This article is bunk and doesn't even show benchmarks. Paper comparisons mean nothing even if you were comparing cards designed to actually compete with each other. This is your either bias or you suck at tech.

A real review of the actual GTX950

http://www.tomshardware.com/re...

The actual specs for the actual GTX950

http://www.tomshardware.com/re...

Reply

Share ›

Dold text

Fanboyism på hög nivå

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

"Jag har inte internet, jag har fiber"

Permalänk
Skrivet av Pompaz:

"Jag har inte internet, jag har fiber"

Arlas fil går väl att kombinera med müsli med mycket fiber eller var det Fibrer?. fast man får inte dela med sig för då kommer Henrik Pontén.
har jag sagt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att detta är on-topic:

En kund kommer in till vår butik och frågar om jag kan hjälpa henne med hennes mobil. Det går tydligen inte att ringa med den. Teliabutiken som hon precis hade besökt innan oss (där hon för övrigt köpte sin mobil) hade sagt att det är pga att hon inte har någon surf kvar och får vänta tills nästa månad med att ringa. Detta svaret hade hon fått med en gång utan att någon kollade på den. (Ja, ni förstår säkert redan nu)
Jag tog en titt på mobilen och ser med en gång att den inte är ansluten till något mobilnät då det till och med är en notifikation om detta uppe i hörnet. Trycker på den, ansluter till Telias mobilnät och hon kan börja ringa direkt.
Kunden blev såklart otroligt glad och tackade så ödmjukast. Jag kunde inte ta åt mig någon större ära då jag istället blev förbannad på hur okunniga (om teknik) Telia är. Ja, jag pekar på er Telia.

För övrigt säljer vi inte smartphones och detta skulle i princip alla som har det minsta lilla teknikintresset kunnat lösa.

Permalänk
Medlem

Spelade Mario 1 på NES med min kusin när jag var liten.
Jag hoppade under ett stenblock utan att ha käkat svamp så det bara studsade till som ni vet.
Då jeflar fick jag mig en blåsning, för spelet kunde minsann gå i sönder om man gjorde det för många gånger...

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kanske inte så jätteroligt, men jag blev rätt förbannad när mormor skulle köpa ny TV och tog den som hennes totalt teknik-okunnige pensionärsvän rekommenderade i stället för den som jag rekommenderade. Trots att jag stod med henne i en halvtimme i affären och förklarade på vilka punkter som den jag rekommenderade var bättre än den andra. Tillslut gick jag med på den andra bara för att få komma därifrån...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Var på jobbet och fick höra att "den här datorn fungerar inte!". Jag frågade om den var på och de visste inte det. Frågade då om de hade någon aning om var den tunna klienten stod någonstans och fick svaret "tror inte det finns någon sån". Följde då skärmsladden till den tunna klienten och den var avstängd.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort en off topic-diskussion. Tror inte att vi behöver ännu en "AMD vs Nvidia, min pappa är starkast tråd "
/moderator

EDIT: Tråd återigen rensad. Vänligen håll är till topic.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Min mamma säger oj har du en hårddisk med dig!? Nej mamma det är en dator!!

Visa signatur

RX6800 R7 5800

Permalänk
Medlem
Skrivet av thecokeman:

Min mamma säger oj har du en hårddisk med dig!? Nej mamma det är en dator!!

Skulle varit kul om du vann eller köpte en Intel Compute stick då...

Mamma, detta är också en dator
Hon lär klia sig i huvudet och säga... är det inte ett USB minne/sticka?

Tagit bort svar på off topic/urspårning //screamin-daemon, moderator
Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Skulle varit kul om du vann eller köpte en Intel Compute stick då...

Mamma, detta är också en dator
Hon lär klia sig i huvudet och säga... är det inte ett USB minne/sticka?

Haha ja den var bra

Visa signatur

RX6800 R7 5800

Permalänk
Avstängd

Varenda support som frågar om man satt i strömsladden till X när man är solkar med att man får ett felmeddelande från boxen på TVn. Som att den bilden var magiskt ditplacerad. Sedan har vi dessa som seriöst tror att 4G nätet ska eller har konkurrerat ut fasta Fibernät.

"Den här datorn har X antal minne på grafikkortet... Minnen på grafikkortet bestämmer prestandan mer ger mer prestanda" (c) Skitsnack från en försäljare på Mediamarkt i Luleå. Han stod någon meter ifrån mig och bredvid mig stod en stackars (kanske lättlurad) kund och lyssnade på med stora ögon.

"HDMI kabeln är det som bestämmer vilken upplösning som man kan se film i" (c) Skitsnack från en försäljare på Elgiganten i Piteå som försökte lura på farsan en 4K TV med HDMI 1.2 uttag.

Elgiganten och deras Mosterdatorer för spel med ett GT740 i sig med en låst i5 processor på ett moderkort för typ 500 skr. Det största förutom mängden ram på grafikkortet (som den ändå inte kan utnyttja fullt ut) är att den har en hårddisk på 2TB i sig. Dessa lurendrejare tar inte ens och slänger in en SSD i en dator för 8.000 skr. Det var även på mediamarkt som de påstod att deras gamingdator med en 6 kärnig processor från intel hade 12 fysiska kärnor.

Skrivet av Tommy:

Folk som inte kan skilja på "Data" och "Dator" varken i skrift eller talspråk är väl typ en av de mest förekommande fenomenen ändå.

"Säljes : Databord" osv.

Det är ett sådant fenomen där okunskap blir kunskap. Idag har så många börjat säga fel att tom. akademiker börjar säga det och försöka ändra ordet till att vara legitimt.. Problemet är väl att data är ett redan existerande ord som inte kan ändras hur som helst. Det är ju inte som detta "De och dom" resonemang man hört under en längre tid där "Dom" inte händelsevis är ett annat ord i sammanhanget.

Skrivet av elp:

"Internet är en fluga".....

//Sv Dagbladet -96

Det var inte SV Dagbladet som kom med det uttalandet utan det var faktiskt våran dåvarande (hör och häpna) kommunikationsminister. Däremot påstår vissa att han blivit felciterad. Ett annat roligt "citat" är att 256KB är det enda mängden ram man behöver.

Skrivet av PeNMaX:

Varken rätt eller fel så länge man inte får några störningar är en billig kabel ok.
Hade själv problem med att jag fick röda, gröna och rosa prickar på skärmen med en billig 10 meterskabel för ca 300 bytte till en supra för ca 1000kr och de försvann.

Säker på att det inte bara var fel på kabeln? Dyrare kablar brukar iof. vara skärmade bättre men det ska mycket till störningar för att man ska märka någon skillnad.

Skrivet av griid_83:

Japp, kör supra kabel på 10m. Skulle säga att det lutar mer åt att dyrare kabel är bättre. Speciellt när det gäller avstånd.
Hade samma problem med mycket störningar.

"Bättre". Vanligtvis brukar 10m kablar sällan göra någon skillnad oberoende pris.

Skrivet av ZecretW:

Detta tycker jag är nördhumor på högsta nivån och det har hängt med i 50 år..

http://i.ytimg.com/vi/HYXn0rAOrmQ/hqdefault.jpg

Haha. Däremot tror jag att det är menat att man ska sätta in ett tangentbord och sedan trycka på F1 men detta borde de självfallet meddela.

Skrivet av Vangen:

Att en kompis till mig inte ser skillnad från 1080p till 4K.

Herregud.... skjut mig...

Gör inte jag heller. Om jag sitter nog långt ifrån skärmen utan mina glasögon dvs. Sedan beror det väl på vad du har på skärmen också. En lågupplöst bild kan ge illusionen av att upplösningen inte gör någon skillnad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

En utav våra lärare påstår sig vara rätt så duktigt på det här med datorer, nämligen håller han i datorlektioner åt andra klasser osv.

Våran klass fick iaf exklusiv information om att siffran efter Intel Core "i", t.ex i5, står för hur många processorer den har inbyggt. Så, i3 har 3 processorer, i5 har 5 processorer och i7 har då 7 processorer.

Sedan så förklarade han även för oss att ingen processor kan ha en inbyggd grafikdel i sig utav den enkla anledningen att en processor räknar bara i ettor o nollor.

Tyvärr så är detta inte det enda han har kläckt ur sig, undrar vilka hans källor är

Skickades från m.sweclockers.com

Klick...Pang.

Eller som en av mina före detta lärare som sade att i princip alla som gibbar CS sitter på Windows 1.2
Det slutade med att jag höll lektionen och han satt i min bänk. >_>
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snövit:

Nja min 15m oskärmad flat HDMI-kabel för 179kr sitter ihopbuntad med en 20m cat6 oskärmad flat kabel (från dx. Com för ca 60kr) samt en förgreningsdosa. Jag har inte märkt av något negativt. Inge kvaliteförändring av bild & ljud, packet loss eller dylikt.
Visst skiljer det åt i kvalité, men jag tror även att mycket är försäljningstaktik.

Men då sitter du antagligen inte heller i en omgivning som behöver bättre avskärmning. Det faktum att du inte stött på problem beror väl på att du inte har nog med elektronisk störning i huset ditt eller i din omgivning.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Tjejen sade att hennes telefon var i sönder. Den bara dog! Jaha, men ladda den då.
De går inte, den är sönder! Jag brukar alltid kunna starta den när jag laddar den!

Laddaren satt i telefonen, men inte i vägguttaget....