Permalänk

Electrical design engineer (elkonstruktion med inrikting på anläggning) på en konsultfirma.
Har jobbat ett år och en månad sen färdig utbildning så detta är i princip ingångslön.
33 år gammal

Fast lön
25700 (Får i snitt runt 26500 i månaden kanske 19500 till 21000 efterskatt)

Eventuellt rörlig lön
2550 (Beroende på hur många timmar som debiteras mot kund)

Arbetstider
Kontorstider (m flex)

Förmåner
2000 kr i friskvårdsbidrag
Kollektivavtal

Utbildning
YH 2 år Inom Elkraft så jag är alltså fusk ingenjör
Studieskulder
~150000

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk

Jag arbetar utomlands som analytiker/IT-konsult. Bruttolön pà 85000 kr i mànaden kanske làter mycket i Sverige men dà ska man tänka pà att utgifterna är vad de är:

  • Bostad 50000 kr

  • Dagisplats 17000 kr

  • Sjukförsäkring 8000 kr

  • Inkomstskatt (7%) 6000 kr

  • Andra skatter 2000 kr

  • Abonnemang lokaltrafik 2800 kr

Hade det inte varit för att jag hyr ut en liten lägenhet (tjänar 10000 kr efter skatt) hade det varit nudlar varje màltid!

Permalänk
Avstängd

Med den bostadskosntaden måste det vara London vi pratar om? Då är det en rätt dålig lön tom

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Med den bostadskosntaden måste det vara London vi pratar om? Då är det en rätt dålig lön tom

Schweiz. Men ja, lönen hade gärna fått vara högre...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har raderat ett inlägg samt ett svar på inlägget som bröt mot §1.5 och §1.6.

Citat:

§1.5
Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

§1.6
Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

Mvh
Überklass
Moderator

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Gick precis över från bemanningskonsult till fast anställd hos kund jag jobbat ute hos under drygt ett år. Hade 28k hos bemanningsföretaget och lyckades nu förhandla till mig 33k. Redovisningsekonom på huvudkontor för större företag.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Skrivet av CasualGamer:

Jag arbetar utomlands som analytiker/IT-konsult. Bruttolön pà 85000 kr i mànaden kanske làter mycket i Sverige men dà ska man tänka pà att utgifterna är vad de är:

  • Bostad 50000 kr

  • Dagisplats 17000 kr

  • Sjukförsäkring 8000 kr

  • Inkomstskatt (7%) 6000 kr

  • Andra skatter 2000 kr

  • Abonnemang lokaltrafik 2800 kr

Hade det inte varit för att jag hyr ut en liten lägenhet (tjänar 10000 kr efter skatt) hade det varit nudlar varje màltid!

Vad för jäkla lokaltrafik har du som kräver 320 CHF/månad för ett abonnemang? Förutom om du har ett GA, men det är knappast ett lokaltrafiksabonnemang

Visa signatur

|Corsair Graphite 600t | i5 2500k |Sapphire Platinum z68 | 8Gb Corsair Vengeance 1600 Mhz |Gainward GTX 570 | OCZ Vertex 3 60Gb | Seagate 500Gb | Corsair H80 | Be quiet! 700w |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

19k innan skatt.
Jobbar som nätverkstekniker

Dags att byta jobb Du borde kunna komma bra mycket högre!

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simonw:

Dags att byta jobb Du borde kunna komma bra mycket högre!

Problemet är att jag inte har mycket jobb erfarenhet och att jag fick jobbet genom ett bemanningsföretag. Så tekniskt sätt så "hyr" dem bara ut en tekniker till företaget som jag jobbar hos. Dock så är det helt upp till dem jag jobbar hos vad för uppgifter jag får utföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Problemet är att jag inte har mycket jobb erfarenhet och att jag fick jobbet genom ett bemanningsföretag. Så tekniskt sätt så "hyr" dem bara ut en tekniker till företaget som jag jobbar hos. Dock så är det helt upp till dem jag jobbar hos vad för uppgifter jag får utföra.

Nu jobbar jag iof i Stockholm.
Men gick in med första jobbet efter 2 års högskola.
25k via hyrköp i 6 månader.
Vid anställning fick jag 29k + beredskap 1 eller 2 veckor i månaden. Vanliga veckor ger ca 5k brutto.
Storhelger om 4 dagar ger ca 10k brutto.
Sen är det ju en del övertid, dock tar jag oftast ut det i komp.
Men ligger oftast på 34-39k brutto.
25 år.
Jobbat 1 år.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sushifrukt:

Nu jobbar jag iof i Stockholm.
Men gick in med första jobbet efter 2 års högskola.
25k via hyrköp i 6 månader.
Vid anställning fick jag 29k + beredskap 1 eller 2 veckor i månaden. Vanliga veckor ger ca 5k brutto.
Storhelger om 4 dagar ger ca 10k brutto.
Sen är det ju en del övertid, dock tar jag oftast ut det i komp.
Men ligger oftast på 34-39k brutto.
25 år.
Jobbat 1 år.

Vad jobbar du med?
Vem vet, i framtiden kanske jag har möjlighet till högre lön. Glömde nämn att jag är på prov anställning i 6 månader, men sen får man ju se om det blir något av det eller om man kanske hittar något annat.

Permalänk
Medlem

CSN 9948
Bostadsbidrag 900kr
Så totalt: 10 848kr

Till sommaren: ca 30 000kr ingångslön (brutto) som tandläkare

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem

vart är alla som köper 2 Titaner

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Vad jobbar du med?
Vem vet, i framtiden kanske jag har möjlighet till högre lön. Glömde nämn att jag är på prov anställning i 6 månader, men sen får man ju se om det blir något av det eller om man kanske hittar något annat.

Glömde skriva det, nätverkstekniker
Jobbar med drift i ett större företag som arbetar med outsourcing.

Tryck på med lönen om du blir fast anställd sen. Kolla även med ditt konsultbolag.
Jag fick reda på efter jag blivit anställd att min nuvarande arbetsgivare inte visste vad jag hade tidigare.
Hade lätt kunnat trycka upp lönen 2-3 tusen till.
Om du dessutom använder statistik på ingångslöner så borde du få upp den närmare 25-26k iaf
Va inte rädd för "stora" siffror bara, när/om frågan kommer upp vid ev fast anställning. Så säg bara att du vill matcha det du har nu och att det dessutom är lönen rekommenderad av Unionen, säg då typ 26k. Tror det är rätt lagomt utanför Stockholm.
Mest beror det ju på dig själv vad du vågar säga faktiskt. Har du dessutom jobbat 6 månader så kan du ju gå upp då du nu börjat komma in i jobbet, och de vet vilket jobb det är att anställa någon annan och börja om igen.
Nu vet jag ju iof inte exakt vad du gör som nätverkstekniker. Men 26k ska du kunna få utan problem.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sushifrukt:

Glömde skriva det, nätverkstekniker
Jobbar med drift i ett större företag som arbetar med outsourcing.

Tryck på med lönen om du blir fast anställd sen. Kolla även med ditt konsultbolag.
Jag fick reda på efter jag blivit anställd att min nuvarande arbetsgivare inte visste vad jag hade tidigare.
Hade lätt kunnat trycka upp lönen 2-3 tusen till.
Om du dessutom använder statistik på ingångslöner så borde du få upp den närmare 25-26k iaf
Va inte rädd för "stora" siffror bara, när/om frågan kommer upp vid ev fast anställning. Så säg bara att du vill matcha det du har nu och att det dessutom är lönen rekommenderad av Unionen, säg då typ 26k. Tror det är rätt lagomt utanför Stockholm.
Mest beror det ju på dig själv vad du vågar säga faktiskt. Har du dessutom jobbat 6 månader så kan du ju gå upp då du nu börjat komma in i jobbet, och de vet vilket jobb det är att anställa någon annan och börja om igen.
Nu vet jag ju iof inte exakt vad du gör som nätverkstekniker. Men 26k ska du kunna få utan problem.

Mina uppgifter som nätverks tekniker är just nu mest att dra ut nätverk till nya arbetsstationer och se till så dem funkar. Bygga switch skåp och se till så att allting med switchar osv. fungerar som det ska.
Företaget expanderar rätt så kraftigt just nu så det blir en hel del att jobb med att dra nätverks kablar och se till så alla arbetsstationer har el och nätverk (samt all utrustning).
Sätter också upp nya arbetsstaioner, det vill säga montera ihop bord, fixa skärmar, hållare till dator osv.
Tar även och fixar med IT supporten om något strular som inte kräver att någon av dem som programmerar mjukvaran och fixar det.
Har också fått höra att jag eventuellt kommer jobba med att formatera datorer och installera företagets skräddarsydda Windows version på datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Problemet är att jag inte har mycket jobb erfarenhet och att jag fick jobbet genom ett bemanningsföretag. Så tekniskt sätt så "hyr" dem bara ut en tekniker till företaget som jag jobbar hos. Dock så är det helt upp till dem jag jobbar hos vad för uppgifter jag får utföra.

Skrivet av Morpiha:

Vad jobbar du med?
Vem vet, i framtiden kanske jag har möjlighet till högre lön. Glömde nämn att jag är på prov anställning i 6 månader, men sen får man ju se om det blir något av det eller om man kanske hittar något annat.

Skrivet av Morpiha:

Mina uppgifter som nätverks tekniker är just nu mest att dra ut nätverk till nya arbetsstationer och se till så dem funkar. Bygga switch skåp och se till så att allting med switchar osv. fungerar som det ska.
Företaget expanderar rätt så kraftigt just nu så det blir en hel del att jobb med att dra nätverks kablar och se till så alla arbetsstationer har el och nätverk (samt all utrustning).
Sätter också upp nya arbetsstaioner, det vill säga montera ihop bord, fixa skärmar, hållare till dator osv.
Tar även och fixar med IT supporten om något strular som inte kräver att någon av dem som programmerar mjukvaran och fixar det.
Har också fått höra att jag eventuellt kommer jobba med att formatera datorer och installera företagets skräddarsydda Windows version på datorer.

Uppfattat! Efter din 6 månaders provanställning så ska du kräva minst 25k för fortsatt anställning annars är det inte av intresse, det känns som mer rimligt inom branschen. Se hur de kan matcha det, om du hamnar på 22-23k så är det en vinst i sig och bara acceptera. Med din arbetsbeskrivning på känns 22-24k rimligt runt Stockholmsområdet. Hur som helst så ska du inte vara rädd för att trycka på med mer än vad du känner dig nöjd med, bemanningsbolagen utnyttjar alltid nyanställda med låga ingångslöner så det gäller att stå på sig. Om du blir erbjuder mindre än vad du tänkt dig så acceptera arbetsgivarens bud om du vill jobba kvar, men ställ motkrav att i skrift få till att ni ska ha ett ytterligare utveckling-/lönesamtal efter 6 månader igen. Sedan ser du bara till att prestera och komma med konkreta argument vid det mötet så är det inte helt omöjligt att lägga på en tusing till

Lycka till!

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simonw:

Uppfattat! Efter din 6 månaders provanställning så ska du kräva minst 25k för fortsatt anställning annars är det inte av intresse, det känns som mer rimligt inom branschen. Se hur de kan matcha det, om du hamnar på 22-23k så är det en vinst i sig och bara acceptera. Med din arbetsbeskrivning på känns 22-24k rimligt runt Stockholmsområdet. Hur som helst så ska du inte vara rädd för att trycka på med mer än vad du känner dig nöjd med, bemanningsbolagen utnyttjar alltid nyanställda med låga ingångslöner så det gäller att stå på sig. Om du blir erbjuder mindre än vad du tänkt dig så acceptera arbetsgivarens bud om du vill jobba kvar, men ställ motkrav att i skrift få till att ni ska ha ett ytterligare utveckling-/lönesamtal efter 6 månader igen. Sedan ser du bara till att prestera och komma med konkreta argument vid det mötet så är det inte helt omöjligt att lägga på en tusing till

Lycka till!

Det ska jag ta och komma ihåg!
Just nu så ser jag till att jobba som fan och visa vad jag kan så att när det dagen väl kommer så kanske dem ser det som en vinst att få ha kvar mig än att ta in någon ny.

Permalänk
Avstängd

En bra sak med svensk mentalitet är att man inte gillar i regel att skryta om man har hög lön och råd med lyxiga saker. Mentalitet kan givetvis ändras, men förhoppningsvis så behåller svensken i allmänhet denna egenskap.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

34000:- före skatt, för lite med tanke på vad jag gör enligt min mening, men pengarna kommer alltid efter framgångarna.

Exakt samma här.
Med tanke på all gratis övertid jag jobbar känns det som en timlön på 80 spänn

Permalänk
Skrivet av BLOODYSW3D3:

Vad för jäkla lokaltrafik har du som kräver 320 CHF/månad för ett abonnemang? Förutom om du har ett GA, men det är knappast ett lokaltrafiksabonnemang

Ja ett GA, jag orkade inte förklara för svenskarna, sorry.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej,

Vill du skriva ålder, ev utbildning/certifikat, erfarenhet, arbetsgivare (eller åtminstone om du är konsult eller inte) samt del av Sverige?

Tack!

Skrivet av Morpiha:

19k innan skatt.
Jobbar som nätverkstekniker

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 3600XT 3.8Ghz 35MB - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC - 16GB HyperX 3200MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum
Bärbar 13" MacBook Pro Retina Space Gray - 2.3 Quad i5 - 16 GB 2133Mhz RAM - Intel Plus 655 1,5GB - 512GB SSD - MacOS 11
Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem

Ålder: 30
Utbildning: Upp till men ej avslutad kandidat i svenska och engelska.
Erfarenhet: 10 år av IT, med senare inriktning mot systemutveckling.
Anställningsform: Fast anställd men var konsult merparten av tiden.
Titel: Solution Leader. Bästa motsvarigheten enligt facket är Systemutvecklare med ledarroll.
Lön: 36 000:-

Permalänk
Medlem

Ålder: 33
Utbildning: 3 årig gymnasie och 1 år KY utb på Järnvägsskolan.
Yrke: Lokförare sedan 8 år tillbaka.
Lön. 36600 + OB ca 2000 i snitt/ månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasualGamer:

Jag arbetar utomlands som analytiker/IT-konsult. Bruttolön pà 85000 kr i mànaden kanske làter mycket i Sverige men dà ska man tänka pà att utgifterna är vad de är:

  • Bostad 50000 kr

  • Dagisplats 17000 kr

  • Sjukförsäkring 8000 kr

  • Inkomstskatt (7%) 6000 kr

  • Andra skatter 2000 kr

  • Abonnemang lokaltrafik 2800 kr

Hade det inte varit för att jag hyr ut en liten lägenhet (tjänar 10000 kr efter skatt) hade det varit nudlar varje màltid!

Wow! Kostar bostaden 50 000:-/mån? och dagis 17 000:-? Det är ju enorma pengar.

Själv är jag 35år jobbar som säljare i byggbutik som mest säljer till snickare. Tjänar 27100:- (18500-20 000:- efter skatt beroende på eventuell övertid). Bor i liten ort på västkusten med låga bostadspriser o hyror, så lönen är skaplig.

Sen vill jag påpeka till personen som startade denna tråden att den är viktigare än man kanske tror. Det handlar inte bara om att berätta (skryta) om sin lön. I Sverige, till skillnad mot t.ex USA så berättar vi inte gärna vad vi tjänar, de enda som gynnas av det är arbetsgivarna som komma med alla möjliga påstånden om varför de inte kan betala mer. Dom vill alltid få oss att tro att "vi får lite extra". Det är betydligt lättare att sätta press på arbetsgivaren om vi vet vad andra tjänar.

Här kommer ett eget exempel.

I flera år arbetade jag som ass. butikschef på en prylbutikskedja i Norge, när jag under en kort period var ansvarig för chefen blev sjuk läste jag ett brev ( jag öppnade all post) som var direkt till chefen och innehöll lönerna för alla underchefer (mig). Det visade sig att jag låg långt under mina kollegor med exakt samma befattning. När han återvände ställde jag han mot väggen och han erkände att jag var underbetald, han höjde min lön med flera tusen/månad. Norge har samma inställning som Sverige att man inte pratar om sin lön.

Hade vi kollegor öppet disskuterat våra löner hade situationen aldrig inträffat. En chef skall alltid kunna motivera lönen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bullen:

Titeln är IT-tekniker men jag gör allt möjligt egentligen. Upphandlar telefonisystem, hanterar inköp, first-, second-, third-line support, utveckling/programmering, harvar runt i serverrum, hanterar licenser blablabla.

Företaget har ~80 anställda, jag trillade in på ett bananskal när IT-chefen fick panik över att ha hand om supporten.

Efter 3mån som inhyrd konsult blev jag erbjuden "fastanställning", bad om 28k på lönesamtalet men fick 30k.

Jobbade oerhört hårt redan från början för att visa framfötterna. Sa "jag fixar" till allt i princip, även saker jag inte hade en aning om hur jag skulle lösa. Älskar arbetet och har blivit väldigt omtyckt av alla och jag och chefen har väldigt bra relation. Trivs med att göra hela kedjan från "min ikon på skrivbordet har flyttat sig" till att byta ut serverparken för 1 miljon kronor eller att byta ut hela telefonisystemet.

Gick från 20k/mån som konsult upp till 30k/mån som "fastanställd".

Alltså, IT-tekniker med modifikation - 30 690kr brutto. 28 år.

edit: Har en högskoleutbildning inom datavetenskap, ingen examen dock.

Hmm, kanske skulle söka jobb i småland.
Jag jobbar med samma grejer som dig, ser det ut som, men är äldre och tjänar mindre.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xerial:

Ålder: 30
Utbildning: Upp till men ej avslutad kandidat i svenska och engelska.
Erfarenhet: 10 år av IT, med senare inriktning mot systemutveckling.
Anställningsform: Fast anställd men var konsult merparten av tiden.
Titel: Solution Leader. Bästa motsvarigheten enligt facket är Systemutvecklare med ledarroll.
Lön: 36 000:-

Lead developer säger man oftast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Lead developer säger man oftast.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte på det globala företaget med 100k anställda där jag jobbar. :). Min titel är alltså Solution Leader, inte lead developer, och den befattning på svenska hos Unionen med mest passande beskrivning är systemutvecklare.

Permalänk
Medlem

Befattning: Projektledare
Erfarenhet: 5 år
Lön: 40.000:-
Förmåner: Friskvårdbidrag
Utbildning: Civilekonom
Studieskulder: 0:-
Ålder: 34

mupp
Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xerial:

Inte på det globala företaget med 100k anställda där jag jobbar. :). Min titel är alltså Solution Leader, inte lead developer, och den befattning på svenska hos Unionen med mest passande beskrivning är systemutvecklare.

Ditt företag är bakvänt, Solution leader är på svenska systemansvarig. Mao en verksamhetsroll inte IT

Men om det nu är en vanlig utvecklare så är ju 36 000 helt okej, hade det varit lead developer så hade det varit lite i underkant

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Ditt företag är bakvänt, Solution leader är på svenska systemansvarig. Mao en verksamhetsroll inte IT

Men om det nu är en vanlig utvecklare så är ju 36 000 helt okej, hade det varit lead developer så hade det varit lite i underkant

Det var en verksamhetsroll, Business Solution Leader, men efter att en viss VD ville effektivisera flyttades den till IT varpå man skapade en processroll på verksamheten som jag gränssnittar en hel del med. Som du säkert vet är lösning och process intimt kopplade. Jag kodar ingenting utan ansvarar för att systemet är uppe och spinner och äger alla utvecklings- och projektleverabler också. Inte jag som knackar men jag håller ihop och leder dem från ren IT som serveradmins och programmerare/systemexperter.