Permalänk

Ärg på grafikkort.

Tjena, tänkte höra här om någon kunde hjälpa mig. Är så att jag har ett gtx 750 som det är ärg på, det hände att mitt fönster hemma blåste upp och det spöregnade ner i datorn. Då undrar jag om det finns möjlighet att fixa kortet eller är det bara skräp? Mvh

Permalänk
Medlem

Om det är blött så ska det bara vara att se till att torkar ordentiligt (håll mig inte mot väggen på detta dock).

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk

Är inte blött, detta hände för x antal månader sedan. Ordnade ett nytt direkt men undrar bara om det finns något att göra åt det för att eventuellt använda det igen? Mvh

Permalänk
Medlem

Kan du kanske beskriva omständigheterna lite mer utförligt och ge oss en bild av kortet?

Permalänk
Medlem

Visste inte vad ärg var först så var tvungen att kolla upp det. Känns som att det inte borde vara stora problem, är det möjligt kanske polera rent och ta bort det.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk

Går det att infoga bilder direkt här eller måste jag använda mig utav extern sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infectious:

Går det att infoga bilder direkt här eller måste jag använda mig utav extern sida?

Du måste ladda upp bilden någon annanstans men du kan infoga den direkt i inlägget genom att använda "infoga bild"-funktionen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ärg är ju ytoxidering av koppar, och oxider är generellt ej ledande. Troligtvis borde kortet vara ok då ledningsbanorna fortfarande borde vara ok på insidan. Men standard förfarandet vid misstänkt hårdvarufel är ju att använda en gammal dator för testet.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har du testat kortet? Har du en dator att testa det i?
Har du lagt det på torkning, eller har det bara legat undanstuvat någonstans och torkat långsamt?

Permalänk
Medlem

Försök att göra rent det med t.ex kemiskt ren bensin. När kortet ser fint ut igen kan du testa det i valfri dator.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Ta en liten och hård pensel och borsta noga med isopropanol. Jag hade nog även lyft bort kylaren och kontrollerat om det har blivit likadant på undersidan.

Om datorn var på när det regnade in så är det nog kört, var den avstängd kanske det klarat sig. Var medveten om att du kan slå ut andra delar om du testkör kortet.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Har du testat kortet? Har du en dator att testa det i?
Har du lagt det på torkning, eller har det bara legat undanstuvat någonstans och torkat långsamt?

Startade datorn när jag kom hem och upptäckte att något var på tok. Efter att det skedde la jag det bara i sin låda och fixade nytt.

Skrivet av Lifooz:

Försök att göra rent det med t.ex kemiskt ren bensin. När kortet ser fint ut igen kan du testa det i valfri dator.
/Lifooz

Bara köra det rakt över allting då eller?

Skrivet av Trebsor:

Ta en liten och hård pensel och borsta noga med isopropanol. Jag hade nog även lyft bort kylaren och kontrollerat om det har blivit likadant på undersidan.
Om datorn var på när det regnade in så är det nog kört, var den avstängd kanske det klarat sig. Var medveten om att du kan slå ut andra delar om du testkör kortet.

Slog igång datorn när jag kom hem från jobbet och den startade. Använder samma komponenter nu som då utöver grafikkortet och ny ssd. Antagligen var datorn på när det skedde eller iallafall i viloläge.