Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Snart dags för PHP7, lite lanseringsfrågor för Ubuntu

Permalänk
Medlem

Snart dags för PHP7, lite lanseringsfrågor för Ubuntu

Ok, lite otydlig rubrik men visste inte hur jag skulle knåpa ihop den, iaf:

Snart är det ju dags för den efterlängtade lanseringen av PHP 7, runt 1 vecka kvar om allt går som det ska. Iaf, jag har försökt att installera några av beta versionerna av PHP 7 i Ubuntu 14.04 men har misslyckats varenda gång, har lyckats få igång PHP 7 & kan köra det via terminalen osv, men har inte lyckats få det att lira med nginx, verkar inte finnas något enkelt sätt att få det att lira med PHP(X)-FPM osv.

Extra svårt för mig som är värdelös när det kommer till Linux & som vanligt så hoppar dom flesta guiderna över saker som dom anser att användaren redan kan, vilken man som amatör inte kan, således blir guiderna relativt oklara när steg hoppas över osv.

Men iaf, så hur kommer det bli nu när PHP 7 lanseras i skarp version? Kommer det finnas ett enkelt sätt att installera PHP 7 i Ubuntu 14.04 & få det att lire direkt med nginx utan massa manuellt krånglande i terminalen osv osv, tex, vore ju gött att "bara" köra apt-get install php7-fpm & sen bara konfigurera nginx:s fastcgi inställningar, men riktigt så enkelt verkar det inte vara idag?

Jag förstår mycket väl att man kommer bli tvungen att uppdatera apt:s repo, men kommer det att finnas någon php57-fpm repo att uppdatera till vid lansering så man smärtfritt kan få in PHP7?

Ursäkta mitt svammel men ja, är som sagt relativt grön när det gäller Linux & är rätt bortskämd med relativt färdigkonfigurerade paket att installera.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
SpelClockers

PHP7 kommer garanterat att komma till Ubuntus repo's. Dock så tror jag inte att detta kommer direkt vid release, utan tar nog någon vecka (eller månad).

Kanske finns det något 3:e-parts repository som tillhandhåller färdiga paket? I så fall så är det bara lägga till den till apt och köra update och install som vanligt.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Hoppas verkligen det kommer någon vettig repo relativt snabbt efter lanseringen för jösses vilket krångel det var att få in PHP7, testade flera olika guider på nätet, lyckades till slut, dom guiderna som såg "enkla" ut misslyckades jag med medans den guiden som såg svårast ut var den enda jag lyckades med konstigt nog https://www.howtoforge.com/tutorial/install-php-7-on-debian-8...

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Det finns ett PPA som gör det enklare, ska dock endast användas för test.
https://launchpad.net/~ondrej/+archive/ubuntu/php-7.0

sudo add-apt-repository ppa:ondrej/php-7.0 sudo apt-get update sudo apt-get install php7.0

När det dyker upp i officiella repos så kommer det säkert finnas parallella versioner tillgängliga ett bra tag så att man kan konfigurera vad som ska köras i vad. Svårt att säga hur snabbt det dyker upp där dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvirkel:

Det finns ett PPA som gör det enklare, ska dock endast användas för test.
https://launchpad.net/~ondrej/+archive/ubuntu/php-7.0

sudo add-apt-repository ppa:ondrej/php-7.0 sudo apt-get update sudo apt-get install php7.0

När det dyker upp i officiella repos så kommer det säkert finnas parallella versioner tillgängliga ett bra tag så att man kan konfigurera vad som ska köras i vad. Svårt att säga hur snabbt det dyker upp där dock..

Tack för svaret. Har för mig jag testade den repon när jag försökte installera men har för mig att FPM inte ingick i den repon & jag fick inte det att lira ihop med nginx, inte helt 100 dock.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Sant, missade att fpm inte fanns där. Du får väl köra en Apache på en annan port med reverse proxy från nginx Fast då börjar det bli krångligare ändå, så inte helt 100 helt klart..