Mobil som äter SD-kort? Vanligt?

Permalänk
Medlem

Mobil som äter SD-kort? Vanligt?

MicroSD-kortet i min gamla S4 Mini pajade för nån vecka sen.
Både det och mobilen är nästan 2 år gamla, så jag tänkte det är väl sånt som händer minneskort - läst en del på nätet om folk som haft problem där.
Gick inte att rädda i datorn heller, formatera om eller så.

Så jag köpte ett nytt, tack och lov ett billigt 32GB, från Samsung denna gång för att vara extra kompatibel

Nu ett par veckor senare händer samma sak igen!
Mobilen har fysiskt sabbat ännu ett minneskort.

Vanligt?
Hur fan kan det hända överhuvudtaget?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

MicroSD-kortet i min gamla S4 Mini pajade för nån vecka sen.
Både det och mobilen är nästan 2 år gamla, så jag tänkte det är väl sånt som händer minneskort - läst en del på nätet om folk som haft problem där.
Gick inte att rädda i datorn heller, formatera om eller så.

Så jag köpte ett nytt, tack och lov ett billigt 32GB, från Samsung denna gång för att vara extra kompatibel

Nu ett par veckor senare händer samma sak igen!
Mobilen har fysiskt sabbat ännu ett minneskort.

Vanligt?
Hur fan kan det hända överhuvudtaget?

Det enda jag kan tänka mig är att mobilen matar SD-kortet med för hög spänning, men det känns med ganska konstigt.. har du testat det ev trasiga minneskortet i en annan enhet?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Det enda jag kan tänka mig är att mobilen matar SD-kortet med för hög spänning, men det känns med ganska konstigt.. har du testat det ev trasiga minneskortet i en annan enhet?

Nej bara i datorn, och det hjälper ej att formatera utan det blir fel hela tiden efteråt när man försöker kopiera in filer.

Lär ju inte vara en slump, utan måste ju vara något som hänt med mobilen som gör att den förstör korten :/

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Har också haft liknande problem.
Det verkar vara något med samsungsmobiler från den tiden.
Mina S3'or har ätit upp ett 64GB sandisk och ett 32GB.
Med precis samma fenomen. De går delvis att läsa, men inte att formatera, skriva/kopiera osv.
Finns som du säger många som har samma problem.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Har också haft liknande problem.
Det verkar vara något med samsungsmobiler från den tiden.
Mina S3'or har ätit upp ett 64GB sandisk och ett 32GB.
Med precis samma fenomen. De går delvis att läsa, men inte att formatera, skriva/kopiera osv.
Finns som du säger många som har samma problem.

Aha, tack för info.
Blir till att köpa ny mobil då, jag som tänkt härda ut ett år till eller så och invänta bättre grejer.
Van/bortskämd vid AMOLED så får bli ny Samsung...nåt inte alltför dyrt, alltså A3/A5/S5-Mini.
Antar jag...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Min vanliga s4 förstörde ett 32 gb samsung kort, det verkade vara uppgraderingen till android 5 lollipop som gjorde att enheten blev för varm, bytte tillbaks till 4.3 och bytte till nytt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Min vanliga s4 förstörde ett 32 gb samsung kort, det verkade vara uppgraderingen till android 5 lollipop som gjorde att enheten blev för varm, bytte tillbaks till 4.3 och bytte till nytt kort.

När jag uppdaterar mobil/platta så tar jag alltid ut kortet först, uppdaterar, fabriksåterställer, och sen tillbaks med kortet.

Men är väl många olika saker som kan ske med ett minneskort.
Just detta, där mobilen spontant och fysiskt förstör dem på löpande band, måste ju höra till de ovanligare (kanske helt Samsung-specifikt vad vet jag).

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)