Mindre fps än vad jag ska ha!

Permalänk
Medlem

Mindre fps än vad jag ska ha!

Hej!

När jag hade installerat nya grafikkortet så hade jag fps som andras "rigs" med liknande specc har, men ungefär en timma efter jag installerade nya grafikkortet så skönk all fps drastiskt.

Är det någon som vet vad som kan vara fel, kan det vara psu:n? för cpu:n bör inte bottlenecka gpu:n.

Min specc:

ASUS ROG MAXIMUS VII HERO - ATX / Z97

Intel Core i7-4790k - 4,4Ghz

Kraken x61 water cooler

Gigabyte GTX 980 Ti

G.Skill RipjawsX 16GB DDR3 1600MHz

be quiet! PowerSupply (PSU) Dark Power Pro 10 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirPugz:

Hej!

När jag hade installerat nya grafikkortet så hade jag fps som andras "rigs" med liknande specc har, men ungefär en timma efter jag installerade nya grafikkortet så skönk all fps drastiskt.

Är det någon som vet vad som kan vara fel, kan det vara psu:n? för cpu:n bör inte bottlenecka gpu:n.

Min specc:

ASUS ROG MAXIMUS VII HERO - ATX / Z97

Intel Core i7-4790k - 4,4Ghz

Kraken x61 water cooler

Gigabyte GTX 980 Ti

G.Skill RipjawsX 16GB DDR3 1600MHz

be quiet! PowerSupply (PSU) Dark Power Pro 10 750w

Inte helt lätt att hjälpa utan att veta vilken FPS du hade innan och vad du har efter.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Inte helt lätt att hjälpa utan att veta vilken FPS du hade innan och vad du har efter.

Hej, kan ta League of Legends till exempel då jag kommer ihåg vad jag hade och har nu..
Hade runt 800-900 fps innan och efter timman gått så har jag bara runt 200-300 varje gång jag lirar.

Edit: Haft lägre fps i en vecka nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Och vad ska du möjligtvis ha 800-900 fps för ?
är ju inte direkt så att det knycker med 200-300...ooo gud/satan/deadpool/bamse ge mig styrka...

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Och vad ska du möjligtvis ha 800-900 fps för ?
är ju inte direkt så att det knycker med 200-300...ooo ge mig styrka satan...

Sa inte att jag vill ha det till league of legends, tog bara league som ett exempel, då det är det enda spelet jag kommer ihåg hur mycket jag hade i fps innan detta hände.

Permalänk
Avstängd

Måste bara fråga den mest allmänna, logiska frågan i världen när det kommer till just såna här trådar...
Har du formaterat datorn sen du installerade in nytt grafikkort..........?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Måste bara fråga den mest allmänna, logiska frågan i världen när det kommer till just såna här trådar...

Nej, det ska inte behövas och har nyligen formaterat om den.

Permalänk

Prova att köra ett spel som faktiskt pressar datorn och se om du får lägre FPS än andra.

Visa signatur

PSU: EVGA Supernova G2 850W Mobo: ASUS MAXIMUS VIII HERO CPU: i7 6700K + Noctua NH-D15 GPU: ASUS Strix GTX 980 Ti RAM: Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 2666Mhz Monitors: BENQ XL2420G 1080p@144Hz Storage: 500 GB Samsung 850 Evo, 1 TB WD Blue OS: Win10 Peripherals: V-MODA Crossfade M-100, Razer DeathAdder 3.5G, Func KB-460 MX Red
Laptop: Dell XPS 13 9350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phantomcave:

Prova att köra ett spel som faktiskt pressar datorn och se om du får lägre FPS än andra.

Spelade csgo maxat med runt 120fps när folk med likadan processor och gpu har runt 400, skulle kunna testa fler spel senare idag då jag gått upp.

Edit: Det är ju spelbart och det klagar jag inte på, men jag vill ju ha det som lovas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirPugz:

Hade jag varit du hade jag formaterat och ominstallerat efter byte av hårdvara. Sen kan vi fortsätta diskussionen om felet kvarstår även efter.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Ja det var en jäkligt logisk fråga... inte. Varför i hela friden skulle man formatera bara för att man byter grafikkort?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

se till att göra en ordentlig ren installation av drivrutinerna åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Ja det var en jäkligt logisk fråga... inte. Varför i hela friden skulle man formatera bara för att man byter grafikkort?

För att det kan bli problem när drivrutinerna är anpassade för det gamla grafikkortet. Driver sweeper sägs funka lika bra men det har jag aldrig själv prövat.
Varför komma med påhopp istället för att fråga vänligt?

Till TS;

Kolla i nvidias kontrollpanel om du har på någon strömsparningsfunktion eller något som begränsar fippsarna. I annat fall skulle jag gissa på att du behöver byta drivrutiner för att få det att snurra. Lättare att börja i den änden än att börja byta PSU, om det nu skulle vara det.

Vad hade du för grafikkort innan?

Permalänk
Medlem

se till att ha rensat bort dom gamla grafik drivrutinerna innan du installera dom nya
sen får du kolla spel inställningarna dom kan vara för de gamla grafikkortet .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

För att det kan bli problem när drivrutinerna är anpassade för det gamla grafikkortet. Driver sweeper sägs funka lika bra men det har jag aldrig själv prövat.

Till TS;

Kolla i nvidias kontrollpanel om du har på någon strömsparningsfunktion eller något som begränsar fippsarna. I annat fall skulle jag gissa på att du behöver byta drivrutiner för att få det att snurra. Lättare att börja i den änden än att börja byta PSU, om det nu skulle vara det.

Hade ett gtx 760 tidigare.
Kommer kolla nvidias kontrollpanel runt 12.00.
Återkommer då!

Permalänk
Medlem

120 fps med allt maxat på CS GO låter ganska normalt, speciellt om du spelar på stora public servers. Jag har 170-300 fps med allt på low. Du har monterat en kraken, kolla så CPUn inte går varmt (om du monterat kyldelen snett eller så.
CPUn skall ligga mellan 50-60 C och graffet under 90 C på full load i spel. Du kommer ha lite marginal på CPUn vilket är bra när det är varmt i rummet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

120 fps med allt maxat på CS GO låter ganska normalt, speciellt om du spelar på stora public servers. Jag har 170-300 fps med allt på low. Du har monterat en kraken, kolla så CPUn inte går varmt (om du monterat kyldelen snett eller så.
CPUn skall ligga mellan 50-60 C och graffet under 90 C på full load i spel. Du kommer ha lite marginal på CPUn vilket är bra när det är varmt i rummet.

CPUn ligger på runt 50 grader när jag game:ar, och gpu på runt 60, antar att det är normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Till TS;

Du får nog ta och läsa på vad ett "påhopp" är för något – kan du inte ta att någon kritiserar det du skriver kanske du inte ska vistas på ett diskussionsforum. Att ta bort gamla drivrutiner och installera nya fungerar alldeles utmärkt, och det finns ingen som helst anledning att omformatera bara för att man byter grafikkort.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Kör lite benchmarks istället för att gå på ungefärliga FPS i diverse spel, testa 3DMark Firestrike så får du siffror som du faktiskt kan jämföra med andra och se vart det eventuellt strular.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Du får nog ta och läsa på vad ett "påhopp" är för något – kan du inte ta att någon kritiserar det du skriver kanske du inte ska vistas på ett diskussionsforum. Att ta bort gamla drivrutiner och installera nya fungerar alldeles utmärkt, och det finns ingen som helst anledning att omformatera bara för att man byter grafikkort.

Och du kanske skulle läsa på om vad kritik är, menlösa inlägg om avsaknad av logik är det inte.

Att 'bara' ta bort de gamla drivrutinerna funkar inte alltid, det är därför det är fler än en som rekommenderar drivers sweeper/omformattering.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mogwaii:

Jag har raderat ditt inlägg eftersom det inte för diskussionen framåt och bryter mot §1.6 i reglerna. Vi har en Bra inlägg-knapp om man enbart vill uttrycka medhåll.

*Inlägg raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Och du kanske skulle läsa på om vad kritik är, menlösa inlägg om avsaknad av logik är det inte.

Att 'bara' ta bort de gamla drivrutinerna funkar inte alltid, det är därför det är fler än en som rekommenderar drivers sweeper/omformattering.

"Kritik är en (såväl positiv som negativ) bedömning eller kommentar av en eller flera personers egenskaper, prestationer eller handlingar." Återigen får jag uppmana dig att kolla upp ett uttryck eftersom du uppenbarligen inte har koll på vad du säger. Du presenterar omformatering av datorn som en självklarhet när man installerar ett nytt grafikkort, vilket alla med minsta lilla datorkunnande vet inte stämmer. Jag påpekade det så att trådstartaren skulle slippa hålla på med omformatering bara för att en okunnig individ föreslog det. Jag anser därför att jag gjort avsevärt mer nytta i denna tråd än dig.

Diskussion avslutad för min del och jag kommer inte svara på eventuella svar. Tänk dig för innan du slänger ur dig verklighetsfrånvända rekommendationer nästa gång, så slipper andra betala priset för din okunnighet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@SirPugz:

Det är helt normalt.

Visa signatur

[Intel core i7 5960X 3.0ghz] - [ ASUS X99-DELUXE] - [ 48 GB CORSAIR DDR4 DOMINATOR]- [Asus GTX 980TI SLI] - [Corsair AX1200I] - [Kingston Hyperx Predator 240GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

120fps är bara normalt om han kör med vsync på och med en 120hz monitor.
annars ska han ha 500+fps stabilt tycker man, själv har ja ett 780gtx med 300+ om man kör fps_max högre än standard som är 300.
Sätter man vsync=0/av/disabled i csgo,nvpanel och sedan fps_max 0 så maxar man kortet.
Men ist. för o ha varierad fps som hoppar mellan 100-800fps så kan man ju locka med fps_max så t.ex 300 är lagom.
Blir en smooth och skön känsla då imo.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk

I CSGO. Har du enableat multicore rendering? 120 fps kan var helt normalt om du har på v-sync eller har multicore rendering disablead. Att ha lol som någon referens för prestanda är som att mäta en sportbils prestanda i en bilkö. Annars är det bästa sättet att kontrollera om något är fel att köra 3DMark Fire Strike och kontrollera dina resultat. Gratis/Demo versionen av 3DMark räcker. Det är ett test som verkligen belastar grafikkortet (och processorn).

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirPugz:

Vad som "behövs" är väldigt relativt, oftast löser en omformatering såna här problem, vill du inte göra det så fine, då får du ha ditt olösta problem helt enkelt för dig själv.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Jag har nu avinstallerat alla drivers med Driver Sweeper och har nu kört 3DMARK Fire Strike.

Fick 15141 i score, Graphic score 18908 och Physics score 11846. (Gigabyte GTX 980 Ti Gaming och Intel i7 4790K Devil’s Canyon @ 4.0 GHz)

Sweclockers själva fick Graphics score på 21696 och Physics på 11474. (Gigabyte GTX 980 Ti Gaming och Intel i7 4790K Devil’s Canyon @ 4.0 GHz)

Så tycker det är lite off när mitt grafikkort inte ger runt samma resultat.

Permalänk
Medlem

Öppnade chassit och såg att GPUns fläktar inte snurrar alls, är det ett fabriksfel eller är det mjukvarofel?

Permalänk
Skrivet av SirPugz:

Öppnade chassit och såg att GPUns fläktar inte snurrar alls, är det ett fabriksfel eller är det mjukvarofel?

Tror att du kan ha ett kort med semipassiv kylning. Fläktarna snurrar i så fall inte om det inte behövs.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Såg precis att nyare kort har inte fläktarna igång förens dom når 60-65 grader.