Permalänk
Medlem

@xxxPaladinxxx:

Själv väntar jag på Fallout 4 samt alla andra roliga titlar, ska bli riktigt spännande se hur skärmen kommer prestera. Dock hoppas jag innerligt att jag kommer få ett felfritt exemplar utan massa krångel håller tummarna för fulla muggar,, Hoppas x34:an kommer till mig på onsdag (:

Permalänk
Medlem

Fick hem min förra veckan från komplett! Sjukt nöjd med skärmen! Inga problem med nånting och 21:9 formatet är mycket trevligare än jag trodde!
Kör på 100 hz utan bekymmer.

Fråga till er andra, har ni gjort någon annan kalibrering av skärmen eller kör ni fabriks?

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

För oss fattiglappar som sparar till denna skärm så skulle det uppskattas om ni som fått skärmarna även uppdaterar med nytt inlägg där ni beskriver skillnaden mot gamla skärmen och testar lira några spel. Första intrycket är alltid starkast och (oftast) ärligast.

Här kommer en kort uppdatering i alla fall. Vill ta upp 3 saker: en starkt positiv, en medium ovh en sämre (jämfört med mina förväntningar).

1. 21:9 i 34" formatet är underbart, helt perfekt synfält där blicken liksom "uppslukas" utan perifera störningar.

2. 100hz:en, visste att det skulle bli bra men hade glömt skillnaden mellan 60 och högre, känns stabilt och lenare (detta skulle också kunna vara g-syncen som spelar in, speciellt i spel men lent även i Windows.

3. Kurvan, so sad :'( . Den är så svag, så svag, som ett litet litet barn hade fått böja den med all kraft. Jag kan liksom skönja hur bra det skulle vara med en starkare kurva men blev aldrig den "wow-faktor" som andra beskriver första gången de satt framför en kurvad skärm (i ärlighetens namn känns det inte som jag gjort det heller).

Summasumarum: om man värderar dessa punkter lika högt skulle jag säga att skärmen är ca 1/3 för högt prissatt för det man får.

Permalänk
Skrivet av Boman89:

Fråga till er andra, har ni gjort någon annan kalibrering av skärmen eller kör ni fabriks?

Brukar fippla lite med brightnessinställningen beroende på vad jag gör: drar ned den när jag läser dokument på vit bakgrund, drar upp den när jag kollar film eller spelar. Annars fabriksinställningar. Den ger väldigt bra färgåtergivning out-of-box, så det behöver man inte ge sig in i.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

...så skulle det uppskattas om ni som fått skärmarna även uppdaterar med nytt inlägg där ni beskriver skillnaden mot gamla skärmen och testar lira några spel.

Användning:

Spel: uppslukande känsla jämfört med den andra skärmen, precis som cfwin beskriver. Ger verkligen wow-känsla när jag sitter med favvospelen - när blev Battlefield 4 såhär bra? Shadow of Mordor och Alien isolation ser också rätt awesome ut jämfört med tidigare =). Att spela på en skärm som håller 100Hz jämfört med de 60Hz som min gamla skärm klarade är som natt och dag: en otrolig förbättring.

Film: Att se en film i 21:9-format utan black bars över och under bilden för första gången någonsin.... it's lovely

Kontorsarbete och plugg: man kan utan vidare ha 3 dokument öppna på skärmen samtidigt: perfekt när man pluggar och ska hämta information från 1 dokument och en bok samtidigt, och sammanställa det till en anteckning. All arbetsyta man behöver, och lite till.

Bildkvalitet:

Mycket bättre färgåtergivning än på min gamla skärm med TN-panel. Knappt märkbart IPS glow och inget som stör. Inget problem med backlight bleed. Inga buggar eller konstigheter för övrigt. Den funkar perfekt, såvitt jag kan se.

Överklockning: Kommer upp i utlovade 100Hz. Inga problem.

Är jag tvungen att säga något negativt om den skulle det väl i så fall bli menysystemet: svårt att hitta rätt knappar i början, men man vande sig efter ett tag. Numera inga problem med det heller.

I sammanfattning: jag är helnöjd. Den var tyvärr inte gratis, men med tanke på att det här är en pryl som jag kommer att tillbringa många långa timmar framför under de närmaste åren så får jag väl anse att det var värt utgiften.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronniie:

@xxxPaladinxxx:

Själv väntar jag på Fallout 4 samt alla andra roliga titlar, ska bli riktigt spännande se hur skärmen kommer prestera. Dock hoppas jag innerligt att jag kommer få ett felfritt exemplar utan massa krångel håller tummarna för fulla muggar,, Hoppas x34:an kommer till mig på onsdag (:

Har för mig att jag såg någonstans att Fallout 4 inte hade stöd för ultrabreda skärmar, men kan ha fel...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ronniie:

@xxxPaladinxxx:

Skrivet av Wiczor:

Har för mig att jag såg någonstans att Fallout 4 inte hade stöd för ultrabreda skärmar, men kan ha fel...

mmm, har tänkt köra fallout 4 också (är ju så gammal att jag körde Fallout 1 i isometrisk vy ner det kom ut back in the day ). Vill dock vänta tills de fått ut några patchar för jag jag klarar inte av glitchar och buggar.....

förutsätter att de fixar ultrawide, hittar inga riktiga svar när jag googlar detta så ni får gärna länka....

EDIT: Nu är min postad!!!!!!

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

I somras sa Bethesda så här på twitter -> "Fallout 4 is 1080p & 30fps on Xbox One and PS4. Resolution and FPS are not limited in any way on the PC"

Få väl hoppas att det är så.

Permalänk
Medlem

Tack till cfwin och finuurlig för utförliga intryck!

Bara en följdfråga, har ni testat att lira med 2560x1080p i något spel? Utanför spel så har jag hört att det blir pixlat, men hur ser det ut in-game? Skulle vara intresserade av era subjektiva åsikter.

Anledningen till att jag frågar är att jag anser att man troligen måste lira med två 980 Ti för att spela på vettig nivå nativt och att 2560x1080p kan vara en (eventuell) brygga medan man väntar på att spara ihop till det andra kortet. Utanför spel så är det ju inget problem med att använda den nativa upplösningen med ett 980 Ti.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Umbrellas:

Anledningen till att jag frågar är att jag anser att man troligen måste lira med två 980 Ti för att spela på vettig nivå nativt och att 2560x1080p kan vara en (eventuell) brygga medan man väntar på att spara ihop till det andra kortet. Utanför spel så är det ju inget problem med att använda den nativa upplösningen med ett 980 Ti.

Skalningen 2560x1080->3440x1440 är med faktor 4/3 och i den digitala domänen är det en "omöjlig" uppskalning. Det blir därför alltid ett mjukare och lite smetigare intryck.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

I somras sa Bethesda så här på twitter -> "Fallout 4 is 1080p & 30fps on Xbox One and PS4. Resolution and FPS are not limited in any way on the PC"

Få väl hoppas att det är så.

Googlade lite, var en artikel på tweaktown fast länken från Google funkade inte längre så förhoppningsvis var de ute och cyklade bara.

Permalänk
Medlem

Jag tänker köpa en i december och jag undrar hur bra ett 980 ti ref evga i custom loop kommer klara av spel och liknade i 100 hz och hur mycket hjälper det att överklocka?

Visa signatur

intel i7 5960X - MSI X99A Godlike Gaming - 32GB Trident Z DDR4 - EVGA 1070ti - AX1500i - intel 750 ssd 1.2tb - Enthoo Primo SE Red - Bitspower & EKWB cooling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagusen:

Jag tänker köpa en i december och jag undrar hur bra ett 980 ti ref evga i custom loop kommer klara av spel och liknade i 100 hz och hur mycket hjälper det att överklocka?

Det kommer att fungera bra men du kommer kanske inte kunna maxa alla nyare spel

Permalänk
Medlem

Sådär ja! Nu har man beställt. Körde via Elgiganten så datumet är först runt 15 December.. Väntar tålmodigt

Permalänk

Sign me up.
Var precis och hämtade min på ica. Shit vilket stort packet..... Känns sjyst att man haffade den på cdons drive för 11490.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Sign me up.
Var precis och hämtade min på ica. Shit vilket stort packet..... Känns sjyst att man haffade den på cdons drive för 11490.

hahaha

Killen som kom flämtande med kartongen på Inet såg också lite tagen ut, tyckte jag.... det var tur att vi var två som bar ut den till bilen. den var ju nästan i klass med kartongen till TV:n.

Grattis hursomhelst! Nu förväntar vi oss en bild på vidundret. Kamera fram!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Finurliig:

hahaha

Killen som kom flämtande med kartongen på Inet såg också lite tagen ut, tyckte jag.... det var tur att vi var två som bar ut den till bilen. den var ju nästan i klass med kartongen till TV:n.

Grattis hursomhelst! Nu förväntar vi oss en bild på vidundret. Kamera fram!

uppkoppling och bilder får bli imorron

20151110_205543_resized by xxxPaladinxxx, on Flickr

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AVIS! xD

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skalningen 2560x1080->3440x1440 är med faktor 4/3 och i den digitala domänen är det en "omöjlig" uppskalning. Det blir därför alltid ett mjukare och lite smetigare intryck.

Men är inte båda 21:9? Jag kan uppenbarligen mindre om detta än du så det är därför jag frågar. Vilken lägre upplösning skulle kunna användas på ett bättre sätt?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Umbrellas:

Men är inte båda 21:9? Jag kan uppenbarligen mindre om detta än du så det är därför jag frågar. Vilken lägre upplösning skulle kunna användas på ett bättre sätt?

21:9 är bildförhållandet. Skalning från 1080 till 1440 pixlar på höjden är med faktor 4/3= x1,33333333333333333333333... Då måste skalningen omforma bildinnehållet på något sätt eftersom du inte kan förlänga en pixel med faktor 1,33. Istället måste det innehållet beräknas om. Text och grafik blir fetare och mjukare/luddigare. Vid faktor x1,5 är det lite lättare att omforma på ett sätt som behåller proportionerna bättre. Det är därför 2560x1440 ser ganska bra ut på en 4K skärm med 3840x2160 pixlar eftersom 1440x1,5=2160. Fortfarande mjukt jämfört med pixelmappat men proportionerna kan behållas.

Att på X34 driva spelen i en upplösning som har 960 pixlar på höjden (960x1,5=1440) skulle vara ett sätt att minska GPU-belastningen och slippa undan den mjukare bilden vid skalning. I teorin i alla fall. Oklart dock om det fungerar med 2294x960 pixlar i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

21:9 är bildförhållandet. Skalning från 1080 till 1440 pixlar på höjden är med faktor 4/3= x1,33333333333333333333333... Då måste skalningen omforma bildinnehållet på något sätt eftersom du inte kan förlänga en pixel med faktor 1,33. Istället måste det innehållet beräknas om. Text och grafik blir fetare och mjukare/luddigare. Vid faktor x1,5 är det lite lättare att omforma på ett sätt som behåller proportionerna bättre. Det är därför 2560x1440 ser ganska bra ut på en 4K skärm med 3840x2160 pixlar eftersom 1440x1,5=2160. Fortfarande mjukt jämfört med pixelmappat men proportionerna kan behållas.

Att på X34 driva spelen i en upplösning som har 960 pixlar på höjden (960x1,5=1440) skulle vara ett sätt att minska belastningen och slippa undan den mjukare bilden vid skalning. I teorin i alla fall. Oklart dock om det fungerar med 2294x960 pixlar i praktiken.

Intressant och lärorikt inlägg! Kan man ens välja den upplösningen i spel, dock, bortsett från om det rent praktiskt skulle fungera bra.

Permalänk
Medlem

Fick hem min igår från Alternate.de, skickade efter i fredags och betalade direkt med pp. Leveransen slarvade bort en dag för att transoflex skickade som företagspaket, pris+frakt(10€) landade på samma pris som i Sverige.

Hoppade igång direkt i 3440x1440 i Windows7. När jag slog på 100hz överklocken började den coilwhinea, vilket slutade helt efter typ 5min (har inte hört det igen än så länge).
Ställde in färger/ljus/konstrast efter TFT-central, vilket jag förmodligen kommer ändra senare i veckan då jag inte var helt nöjd med dom inställningarna.

Med lite pill i Fallout 4's ini-filer så fungerar skärmen fina fisken. Min dator med ett singel 980 ti strix går mellan 45-120(avg 80~) fps med alla sliders längst åt höger.

IPS-glow finnes i kanterna som förväntat, ser det inte alls förutom på mobilkameran dock, inte heller några döda pixlar.
Bilden är tagen i fullt nedsläckt lägenhet minus chassits powerled ca 45min efter jag startade den första gången.
Har inte kollat efter blueband och scanlines, då spela Fallout kändes roligare men får återkomma till det senare.

All-in-all nöjd hittils, måste bara få in ny vana och luta mig tillbaks lite och få in hela bredden lite bättre.

Permalänk

Jag fick äntligen kopplat upp min igår kväll. Ska försöka lägga upp lite bilder ikväll. Ingen blb vad jag kan se....så jäkla fin skärm.
Dock händer något märkligt i bf4, ungefär 1 gg i minuten får jag en fpsdropp till 7-8, dvs en freeze. kör riggen i signaturen.
Spelar ingen roll om jag kör ultra eller low, så det borde inte vara grafikminnet, och har kört unparked cores på cpun. Någon som har någon ide?

Visa signatur

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Är det någon som har spelat på denna eller sett benchmarks i samma upplösning med ett GTX 780? Jag är grymt sugen på att haffa en, men jag kommer antagligen inte att köpa nytt grafikkort förrän Pascal/Arctic Islands

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Jag fick äntligen kopplat upp min igår kväll. Ska försöka lägga upp lite bilder ikväll. Ingen blb vad jag kan se....så jäkla fin skärm.
Dock händer något märkligt i bf4, ungefär 1 gg i minuten får jag en fpsdropp till 7-8, dvs en freeze. kör riggen i signaturen.
Spelar ingen roll om jag kör ultra eller low, så det borde inte vara grafikminnet, och har kört unparked cores på cpun. Någon som har någon ide?

Det låter som ett problem med G-Sync. Har du testat att lira utan G-sync och se om fps-dropsen kvarstår?

Skrivet av Xyborg:

Är det någon som har spelat på denna eller sett benchmarks i samma upplösning med ett GTX 780? Jag är grymt sugen på att haffa en, men jag kommer antagligen inte att köpa nytt grafikkort förrän Pascal/Arctic Islands

Ett endaste 980 Ti svettas med denna skärm i AAA-spel. Du kan glömma 780. I SLI så kanske det funkar okej, men sen har ju du inte massvis med VRAM heller. Så det kanske inte är en så bra idé.

Det är ändå runt 8-9 månader tills Pascal/Artic kommer komma ut, om du ska ha high-end(förseningar med HBM2). Visserligen kanske en mellanklass Artic/Pascal skulle funka då vi ser uarch+node i samma generation. Sist vi såg det hos NV så var det från Fermi -> Kepler och då var steget nästan 90% över samma generation. Även om vi antar en något mer konservativ siffra som 70% så borde mellanklass Pascal stiga över 980 Ti. Så du gör nog rätt i att vänta.

Dessutom kanske vi kommer se DP 1.3 skärmar nästa år, som ger nativt 144 Hz stöd i denna upplösning utan överklockningar. Så det kan vara värt att vänta. CES brukar vara då de flesta nya skärmar utannonseras.

Permalänk
Medlem

Nu är man ägare till skönheten ! Predator x34

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

Det låter som ett problem med G-Sync. Har du testat att lira utan G-sync och se om fps-dropsen kvarstår?

Ett endaste 980 Ti svettas med denna skärm i AAA-spel. Du kan glömma 780. I SLI så kanske det funkar okej, men sen har ju du inte massvis med VRAM heller. Så det kanske inte är en så bra idé.

Det är ändå runt 8-9 månader tills Pascal/Artic kommer komma ut, om du ska ha high-end(förseningar med HBM2). Visserligen kanske en mellanklass Artic/Pascal skulle funka då vi ser uarch+node i samma generation. Sist vi såg det hos NV så var det från Fermi -> Kepler och då var steget nästan 90% över samma generation. Även om vi antar en något mer konservativ siffra som 70% så borde mellanklass Pascal stiga över 980 Ti. Så du gör nog rätt i att vänta.

Dessutom kanske vi kommer se DP 1.3 skärmar nästa år, som ger nativt 144 Hz stöd i denna upplösning utan överklockningar. Så det kan vara värt att vänta. CES brukar vara då de flesta nya skärmar utannonseras.

Ok, ska prova senare. Dock så är det ju g-syncen som gör att man kan överklocka skärmen så om detta är fallet så blir det ju inte så kul.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mYthos:

IPS-glow finnes i kanterna som förväntat, ser det inte alls förutom på mobilkameran dock, inte heller några döda pixlar.
Bilden är tagen i fullt nedsläckt lägenhet minus chassits powerled ca 45min efter jag startade den första gången.
Har inte kollat efter blueband och scanlines, då spela Fallout kändes roligare men får återkomma till det senare.
http://i95.photobucket.com/albums/l154/F4RTH4MM3R/IMG_20151111_154336_zpsheacbvmn.jpg

HUH? Kan du testa att ta en bild till under normala ljusförhållanden? Det där ser ut som just en mobiltelefonbild i kolsvart rum, där kontrasten dragits upp till max?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

angående min predator x34 95Hz

Ja nu sitter jag framför Bettan Nå vad har man att säga om denna Predator. Ja får min att komma upp i 95HZ det stör mig lite grann då ja vill ha det jämnt 100Hz men är det något man kommer att märka av i spel ? 95-100hz ? allt annat verkar funka bra än så länge. Skall dra igång BF4 nu se hur det kommer kännas, ja kommer att hålla er underrättade om hur den känns att lira på denna mina funderingar samt lite smått och gott ,, tack för mig är ivrig att spela nu tjingeling