Permalänk
Medlem

Pillat sönder min bärbara?

Hej!

Skulle skruva upp min bärbara och kolla lite i den samt dammsuga av den. Skulle sen sätta tillbaka allting och koppla i alla "kablar" till moderkortet är 3 st. Den stora "kabeln" (dom är ju platta som papper), som är strömtillförseln till moderkortet råkade jag nämligen ha av. Dom är ju liksom löv-tunna. Drabbas av en djup suck och samtidigt lite ågren. Går detta att fixa eller är den bara att slänga i sjön nu?
Alltså om den strömkabeln till moderkortet går att ersätta på något vis eller om det är dags att ringa begravningsbyrån?

MVH

Eavo

Permalänk
Rekordmedlem

Den finns säkert billigt på Ebay eller dyrt hos nån verkstad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns för många standarder av kopplingar för att svara på om det går att ersätta utan lite mer att gå på.
Bild på skadan samt hur kontakten ser ut och var den är inkopplad i båda ändar hade underlättat.

Går sladden att lossa i båda ändar så går det ofta att hitta replacements på ebay. Svåraste är väl att pricka in rätt modellnamn på datorn för datornamnen brukar vara regionsspecifika så samma dator har ofta flera namn. Lättast att hitta reservdelar med det amerikanska/europeiska namnet på datormodellen.

And last but not least. Dammsug inte datorn (om du inte ska slänga den men då blir ju dammsugningen ändå rätt onödig). Det finns stor risk att du förstör den med ESD-skador. Skaffa tryckluft på burk för att få bort dammet istället.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

@Eavo:

Låter som du behöver ringa ditt försäkringsbolag. Ta det på allrisken på hemförsäkringen

Permalänk
Medlem

Tack för massa härliga svar så fort! Jag anser själv att skadan är ju total och att detta ej går att laga. Kabeln är alltså helt av så den måste isf bytas ut och denna bärbara dator är nog knappast värt det heller.

@niclasc, du sa dock något med försäkringen där! Det hade jag inte tänkt på, går det här ens på försäkringen då jag själv gjort skadan, inte med flit men ja, det känns ju inte riktigt som att denna skada går att jämföra sig vid att t.ex. råka tappa mobilen i havet eller liknande. Är helförsäkrad genom folksam så får väl helt enkelt ringa dit och fråga, se vad dom säger. Ska bara lyckas förklara det här över telefonen också, haha!

Permalänk
Medlem

Kolla på ebay, om du har bilder eller modelnummer för datorn kan vi säkert hjälpa hitta rätt del. Om det bara är kablar brukar man kunna köpa dessa för under 100kr.

Permalänk
Medlem

Ursäkta för otydliga svar, har lite bråttom, tänkte pilla lite med bärbara medans sambon fixa sig men det gick inte så bra som sagt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2065150

Det är en sådan bärbar jag har. Jag har dock noll koll på hur man byter ut en sådan men det finns ju säkert på youtube om hur man isf skulle kunna få det gjort den.

Permalänk
Medlem

Ser du något artikelnummer på kabeln? Vad är det för modell av dator? Finns säkert att få tag på en likadan kabel/del.

Om som @Söderbäck sa, dammsug inte en dator. Blås rent den.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Dammsug inte en dator...Men men, det verkar ju gå hem hos massa här på kunniga Sweclockers.

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem

En bild säger mer än tusen ord så visa oss hur det ser ut. Då är det enklare att hjälpa till.
Angående försäkringsbolag så brukar de dra av ganska mycket för varje år som gått sedan du köpte produkten. Plus att det är en självrisk.
Var kommer kabeln ifrån? Kanske går att byta den delen till en hyfsad peng.

Permalänk
Medlem

Inte värt att blanda in försäkringsbolaget, datorn är värd mindre än självrisken. Inte heller värt att lämna in den på reparation. Upp med bilder så man kan se hur bökigt det verkar vara att byta den.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Så här kommer två bilder på hur mordplatsen ser ut.
Var förbi på elgiganten och tittade en snabbis när vi ändå var ute och handlade och såg rätt schyssta laptops för bra pris. Gäller att ligga steget före.
Som ni redan sagt flera gånger så är ju datorn inte värt ett smack längre och självrisken är ju säkert dyrare, så tror det är att slopa den idén.
Dammsuga datorn har jag gjort i alla tider medvetandes om konsekvenserna. Kör ju dock med en dammsugarborste ifall det lugnar era hjärtan lite grann!

https://gyazo.com/e898a8ef8710a441a7d6f7295f2c6fd9

https://gyazo.com/0b90fe99d89296d2ead9debe11345fd2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Var förbi på elgiganten och tittade en snabbis när vi ändå var ute och handlade och såg rätt schyssta laptops för bra pris. Gäller att ligga steget före.
Som ni redan sagt flera gånger så är ju datorn inte värt ett smack längre och självrisken är ju säkert dyrare, så tror det är att slopa den idén.
Dammsuga datorn har jag gjort i alla tider medvetandes om konsekvenserna. Kör ju dock med en dammsugarborste ifall det lugnar era hjärtan lite grann!

Är bottenplattan pop-nitad? I så fall känns det inte lönt att försöka sig på att fixa det.

Permalänk
Medlem

@Kakann:

Det där är väl kabeln som går till tangentbordet, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Den kabeln är till tangentbordet. Så ska du fixa det lär du behöva köpa nytt tangentbord. Om inte andra änden går att lossa, vilket det oftast inte gör. Misstaget du gjort är att du inte lyft av tangentbordet innan du plockade loss den "plattan" med touchpad osv.

EDIT: Du borde kunna köra datorn med ett externt tangentbord

Permalänk
Medlem

Vare sig du kan få tag i orginal dlelen el inte så torde det gå att fixa iaf, är du händig?

Går flat kabeln att ta bort helt el är ena ändan lödd? Går den ta bort helt så sök efter orginal-del online, hittar du ingen så räkna banorna samt bredden/längden på flat kabeln och leta rätt på en online (tex Elfa har dom på löpmeter), köp en och byt ut.

Ifall den är lödd i ena ändan så går det lösa på två sätt, antingen klipp rak och skarva ändan som är av el ta bort och löd dit en helt ny flat kabel vare sig orginbal el annan likvärdig, oavsett blir det en massa pillergöra att löda men absolut genomförbart.

Jag måste fråga, hur mycket våld använde du igentligen? Flatkablar, speciellt så där breda är ganska tuffa överlag i min mening (allt är såklart relativt ha det i åtanke), testade att slita av en lös flat kabel här bara som ett experiment pga din tråd och jag får inte ens av skiten med händerna? Den jag testade har 14 banor och kanske är tuffare än din, el så slet du kanske av den mot en kant (metall) i chassit på den bärbara?
Jag får inte sänder den jag provade på iaf, kanske får försöka igen med ultravåld haha

Skämt å sido hoppas det löser sig för dig, om du inte känner dig kunnig nog för ett löd project så kanske du kan få hjälp här på Sweclockers? Är du bosatt i S-Holm?

Permalänk
Medlem

Fan va bra om det där bara är till tangentbordet isf. så kan jag använda mitt trådlösa tangentbord till att fixa det hela. Vi har ändå bara den bärbara i vardagsrummet till att spela upp på tv'n i stort sett. Fan får hoppas detta funkar nu! Super bra alla som svarat!

@fark: Haha ja kabeln är bred men har typ 5-6 banor bara. Jag må va relativt stark men tror inte det hade så mycket med det hela att göra utan mer att det råkade bli mestadels teknik i det hela. Tror det gick till lite som om du skulle riva ett papper i tu helt enkelt.
Tack för ett väldigt bra svar dock tror jag inte jag är tillräckligt händig för att lösa det där på egen hand utan kommer isf. att köpa en ny dator eller som dom andra sa testa med att koppla in ett externt tangentbord som jag faktiskt har liggandes här hemma. (Trådlöst tom.!)

EDIT Ville bara meddela alla som varit guld värda och hjälpt till att den bärbara funkar och kör med ett trådlöst tangentbord till den så ingen större skada skedd! Vill tacka alla för hjälpen jag fått ni har varit super!

Permalänk
Medlem

Ok super att det ordnar sig med externt då, om du ändrar dig så går det alltid att lösa i efterhand, kabeln menar jag.