Permalänk

Fläktproblem NZXT H440 inkl CPU-kylare

Hejsan!

Är relativt ny till att bygga datorer. Byggde min första för strax en månad sedan. Nu är det så att jag behöver hjälp med chassifläktarna då jag vill att komponenterna ska hålla låga temperaturer. Chassit jag har är NZXT H440 som har en inbyggd Fan hub på baksidan. Kör med en Kraken X61 som CPU kylare och CPUn kommer upp i närmare 60-65 grader vid ultra settings på Battlefront.

Jag behöver alltså hjälp med hur jag ska installera chassifläktarna så att jag kan styra dom i bios, för nu har jag bara kontroll över CPU kylarn.

Tack på förhand,
Jacob

Hejsan!

Har en Kraken X61 kylare i ett NZXT H440 och jag är lite bekymrad över min temperatur. Har överklockat min i7 6700K till 4,5GHz men även innan OC så kom CPUn upp i 60 grader medan min kompis som har samma kylare, samma placering i chassi och cpu har 40 när han spelar Star Wars: Battlefront.

Har jag installerat kylaren fel så att den inte nuddar cpun tillräckligt mycket eller är det för lite kylpasta? Datorn är ungefär 1 månad gammal.

På förhand,
Jacob

Sammanfogning av trådar
Permalänk
Avstängd

Medföljande fläktar till H440 går inte att styra via bios, du får köpa en manuell fläktstyrning...Vill du kunna styra fläktarna via bios är den PWM-fläktar du ska köpa för sedan koppla in i ditt moderkort om det har 4pins fläktar.

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Skrivet av Stenkul:

Medföljande fläktar till H440 går inte att styra via bios, du får köpa en manuell fläktstyrning...Vill du kunna styra fläktarna via bios är den PWM-fläktar du ska köpa för sedan koppla in i ditt moderkort om det har 4pins fläktar.

Men det är ju en PWM FAN HUB. Står i bios, men kan inte styra dom. Och är CPUn okej?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har precis byggt dator på ett NZXT H440 chassi. Jag använde mig inte av fläkthubben utan y-kopplade in fläktarna på moderkortets chassifläktstyrning. Jag bytte iofs till noctua fläktar med pwm styrning. Det ska inte spela någon roll då man kan ställa in dc styrning på 3-pins fläktar.
Vad du har för moderkort hjälper lite att se vilka möjligheter du har att koppla in fläktarna.
Ultra settings på BF 4 kommer jag aldrig över 50 grader med x61 kraken.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Skrivet av Pimmp:

Har precis byggt dator på ett NZXT H440 chassi. Jag använde mig inte av fläkthubben utan y-kopplade in fläktarna på moderkortets chassifläktstyrning. Jag bytte iofs till noctua fläktar med pwm styrning. Det ska inte spela någon roll då man kan ställa in dc styrning på 3-pins fläktar.
Vad du har för moderkort hjälper lite att se vilka möjligheter du har att koppla in fläktarna.
Ultra settings på BF 4 kommer jag aldrig över 50 grader med x61 kraken.

Har ett ASUS Maximus VIII Hero Z170

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobsweden:

Har ett ASUS Maximus VIII Hero Z170

Skickades från m.sweclockers.com

Samma som mig alltså. Kolla manualen sidan 3.39. Koppla ihop dom tre fläktarna fram till valfri chassi fan anslutning (min blev fan 3 för bästa kabeldragning). Bakfläkten sattes på chassi fan 4.
Välj DC mode för dessa och kör en Qfan tuning.
Jag valde att installera fanxpert 3 för att pilla lite och på så sätt hitta lämplig fläktkurva med avseende på kylning och ljudnivå

Det som blir lite dumt är att x61 kraken har en helt egen reglering och man skulle egentligen vilja reglera chassi fläktarna lite mer på grafikkorts temperaturen vilket inte går utan en extra tempgivare.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Skrivet av Pimmp:

Samma som mig alltså. Kolla manualen sidan 3.39. Koppla ihop dom tre fläktarna fram till valfri chassi fan anslutning (min blev fan 3 för bästa kabeldragning). Bakfläkten sattes på chassi fan 4.
Välj DC mode för dessa och kör en Qfan tuning.
Jag valde att installera fanxpert 3 för att pilla lite och på så sätt hitta lämplig fläktkurva med avseende på kylning och ljudnivå

Det som blir lite dumt är att x61 kraken har en helt egen reglering och man skulle egentligen vilja reglera chassi fläktarna lite mer på grafikkorts temperaturen vilket inte går utan en extra tempgivare.

Tack så mycket! Får kolla över det imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Din polare har antagligen inte klockat processorn?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Skrev att min temperatur var 60 innan överklockning.. @simon253:

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobsweden:

Hejsan!

Har en Kraken X61 kylare i ett NZXT H440 och jag är lite bekymrad över min temperatur. Har överklockat min i7 6700K till 4,5GHz men även innan OC så kom CPUn upp i 60 grader medan min kompis som har samma kylare, samma placering i chassi och cpu har 40 när han spelar Star Wars: Battlefront.

Har jag installerat kylaren fel så att den inte nuddar cpun tillräckligt mycket eller är det för lite kylpasta? Datorn är ungefär 1 månad gammal.

På förhand,
Jacob

Hur mycket kylpasta hade du på cpu:n?

Permalänk

Använde det som fanns på kylaren själv..@Hardy:

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobsweden:

Använde det som fanns på kylaren själv..@HardstyleLover12:

Hmm okej,har du monterat den rätt?

för 60c idle? låter otroligt högt,kollat så din x61 funkar ordentligt?

Permalänk

inte idle temps, idle är typ 30 när jg har 70-80% på cpu fläkten. Min kompis har också 30 grader idle men med en fläktfart på 45% typ. Borde jag montera om den? @Hardy:

Permalänk
Medlem

@jacobsweden: Så 60 grader under belastning? Det låter för mig helt ok på en överklockan i7, och även för icke-överklockad. Jag har precis monterat min egen rigg med en 6700K, kan kolla temps imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobsweden:

inte idle temps, idle är typ 30 när jg har 70-80% på cpu fläkten. Min kompis har också 30 grader idle men med en fläktfart på 45% typ. Borde jag montera om den? @HardstyleLover12:

Har du Hwmonitor programmet och kolla hur mkt din rpm % är på.

så du får ca 60c vid spelade menar du och din kompis har samma och får 40c?
men enda skillnaden är att du har överclockat din cpu medans din kompis har inte?.

Permalänk

Jo det är väl okej temps, men blir lite fundersam då polarns temp är lägre än min oklockade med....@SimpLar:

Permalänk
Medlem

@jacobsweden: Jag tycker 40 låter helt sjukt lågt för att vara under någon form av belastning. Nu har jag visserligen inte särskilt bra koll på temperaturerna på 6700K. Men jag tar och kikar på mina temperaturer imorgon och återkommer till dig, jag kör icke-överklockat och en billig kylare (Be Quite Pure Rock).

Permalänk

som jag sagt innan, min cpu innan jag överklockade kom fortfarande upp i 60 grader typ. @Hardy:

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobsweden:

som jag sagt innan, min cpu innan jag överklockade kom fortfarande upp i 60 grader typ. @HardstyleLover12:

Du kan ju gärna återföra i trådar du startat tidigare innan du försöker få folk att hjälpa dig med nästa bekymmer.
Fläktproblem

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Sitter ni samma rum? Är det samma temp i rummen?
Sitter fläktarna i samma/motsvarande uttag?
Har ni likadana fläktkurvor?
Är du säker på att din kompis inte kollar på Idle temps eller fel på något annat sätt?
Är det lika många på servern när ni jämför?
Kör ni samma volt tal? (bör ni göra om vi snackar om oklockade processorer).
Har din kompis bytt kylpasta under eller efter bygget?

Det du säger om att den även tidigare kom upp i 60 grader får mig att tro att det har med din fläktkurva att göra.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

min fläktkurva är väldigt aggressiv. kör på 80% typ hela tiden @simon253:

Permalänk
Medlem

Min 4790k kommer upp i 75-78 grader under stresstest med en BeQuite shadow rock 2 (bara en fläkt och silent mode) och ligger mellan 50-60 vid spel beroende på belastning och rumstemp såklart. Kör i 4.5GHz med 1.152V

Så dina 60 grader vid spel tycker jag inte låter så farligt menn vet ju inte hur din x60 borde hålla för temp heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jacobsweden:

Skulle uppskatta hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av jacobsweden:

Skulle uppskatta svar!

Inlägg som inte tillför diskussionen något utan enbart är ämnade att flytta tråden högre upp, sk bumpning, bryter mot §4 i våra regler.

Alla trådar ska ha samma chans att synas, därför finns den regeln, en ren rättvisefråga.

Jag har även sammanfogat dina två trådar eftersom det handlar om kylproblem på samma dator. Se §3.3 i reglerna om korspostning. Om du ansåg att CPU-kylaren borde ha en egen tråd så skulle du lagt den Kylning och överklockning, i annat fall är den felplacerad, §3.2 i reglerna, därför valde jag att sammanfoga denna gången.

Läs samtliga regler igen för att friska upp minnet och undvika en upprepning.

Lista alltid alla delar enligt tipsen i denna tråd för att kunna göra en bättre helhetsbedömning av varför datorn blir varm. Nätaggets fläkt påverkar (passiv/semipassiv/alltid aktiv) och hur mycket andra delar genererar såsom grafikkort.

*Bumpar raderade, trådar sammanfogade*

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Inlägg som inte tillför diskussionen något utan enbart är ämnade att flytta tråden högre upp, sk bumpning, bryter mot §4 i våra regler.

Alla trådar ska ha samma chans att synas, därför finns den regeln, en ren rättvisefråga.

Jag har även sammanfogat dina två trådar eftersom det handlar om kylproblem på samma dator. Se §3.3 i reglerna om korspostning. Om du ansåg att CPU-kylaren borde ha en egen tråd så skulle du lagt den Kylning och överklockning, i annat fall är den felplacerad, §3.2 i reglerna, därför valde jag att sammanfoga denna gången.

Läs samtliga regler igen för att friska upp minnet och undvika en upprepning.

Lista alltid alla delar enligt tipsen i denna tråd för att kunna göra en bättre helhetsbedömning av varför datorn blir varm. Nätaggets fläkt påverkar (passiv/semipassiv/alltid aktiv) och hur mycket andra delar genererar såsom grafikkort.

*Bumpar raderade, trådar sammanfogade*

Okej, då ursäktar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag spelade BFH i 3 timmar igår, gick in och kollade i CAM och fläktkurvan står på silent. Max CPU temp 55 grader, max gpu temp 80 grader (graffet är inställt på köra max 80 grader)
-Sitter dina fläktar till X61 Kraken på ovansidan eller undersidan?(bara för info)
-Har du satt dom åt rätt håll?
-Har du installerat CAM från NZXT och kollat vad du har för pumpvarvtal alternativt fläktvarvtal?
-Har du installerat fanXpert och pillat med chassifläktarna?
om inte gör det och kör sedan något stresstest för cpu:n och kolla vad du får för temperaturer.

ps lägg in dina komponenter i signaturen så slipper vi gissa eller fråga hela tiden vad du har för grejer.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

@jacobsweden: Jag spelade Battlefront ett tag och verkar som att min 6700K ligger runt 50-55 grader på de mest belastade kärnorna. Kör stock 4 GHz, Be Quiet Pure Rock som kylare.

Permalänk
Skrivet av SimpLar:

@jacobsweden: Jag spelade Battlefront ett tag och verkar som att min 6700K ligger runt 50-55 grader på de mest belastade kärnorna. Kör stock 4 GHz, Be Quiet Pure Rock som kylare.

Jag tror att allt handlar om rumstemperaturen, för nu får jag aldrig över 52 grader. Sitter på mellan 45-52 grader på n 4,5GHz 6700K vilket är jävligt bra.

Skickades från m.sweclockers.com