Program för att ta printscreens?

Permalänk
Medlem

Program för att ta printscreens?

Jag behöver i skolarbetet ta enorma mängder print screens då vi konstant får skriva små manualer. Innan har jag använt print screen och paint men jag har 4 skärmar så det blir mycket att klippa och bökigt att jobba med.

Finns det något bra och gratis program för att ta print screens? Tänker mig att man kan ställa en fyrkant över det man vill fota och sen trycka på en knapp så det kommer färdigklippt och redo att användas.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har du testat snippingtool?

Permalänk
Medlem

Snipping tool, inbyggt i Windows?

Edit: 2a på den

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Rekordmedlem

Alt gr + printscreen
För att bara få med det valda fönstret.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Eller "Skärmklippverktyget" som det heter om man kör på svenska

Permalänk
Medlem

Bästa screenshot programmet! Använder det dagligen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Alt gr + printscreen
För att bara få med det valda fönstret.

Räcker med Alt + Printscreen

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Använder lightshot själv. Litet och enkelt program som gör det man vill av den.

http://app.prntscr.com/en/index.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Räcker med Alt + Printscreen

Nej. Då måste du ha extra program för att besära eller spara filen. Inte hållbart om man behöver mycke screenshots i arbetet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Testa att trycka windows-knappen och print screen

Visa signatur

1TB Western Digital Green | 120gb Intel 530 SSD | HyperX Fury 8gb 1600MHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | Gigabyte GTX 980 G1 Gaming | Fractal Design Define R4 | Fractal Design Integra M 550W | ASUS Z97-A | Intel Core i5 4690k | Windows 10

Permalänk
Medlem

Använder "puush" till att ta screenshots.

Tex ctrl, shift + 4 (capture area), dra en fyrkant över det du vill screena så laddas det upp på ditt account och du får en "puush/jafja7fajhf" screen som du kan dela med dig direkt.

ctrl, shift +2 (capture current window)
ctrl, shift +3 (capture desktop)

En screenshot tar typ 2 sek, rätt smidigt tycker jag. Mycket bättre/lättare än att hålla på med printscreen och paint iallafall.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag har på sistone blivit helt kär i ShareX, som även finns till Steam.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Känns som snippingtool gör jobbet! Har man lärt sig något nytt idag med.

Permalänk
Medlem

Brukar köra Snipping tool som inte sparar bilderna utan automatiskt lägger det i urklipp eller vad det nu heter, så drar över det jag vill screenshotta sedan ctrl+v i mitt dokument.
Likadant på mac har jag gjort en egen kombination (cmd+shift+5) som gör samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag behöver i skolarbetet ta enorma mängder print screens då vi konstant får skriva små manualer. Innan har jag använt print screen och paint men jag har 4 skärmar så det blir mycket att klippa och bökigt att jobba med.

Finns det något bra och gratis program för att ta print screens? Tänker mig att man kan ställa en fyrkant över det man vill fota och sen trycka på en knapp så det kommer färdigklippt och redo att användas.

Snipping tool är bra i många lägen, det som inte är så bra är när man till exempel vill ta bild på när man har en rullgardinsmeny framme, växlar du över till snipping toolet så försvinner rullgardinsmenyn.

Jag har använt programmet Greenshot för att slippa det problemet. Då kan du trycka på en hot key och rullgardinsmenyn påverkas inte utan kan vara med på skärmbilden.

http://getgreenshot.org/se/

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marowak:

Snipping tool är bra i många lägen, det som inte är så bra är när man till exempel vill ta bild på när man har en rullgardinsmeny framme, växlar du över till snipping toolet så försvinner rullgardinsmenyn.

Jag har använt programmet Greenshot för att slippa det problemet. Då kan du trycka på en hot key och rullgardinsmenyn påverkas inte utan kan vara med på skärmbilden.

http://getgreenshot.org/se/

Det är då man ställer in 5 sekunders fördröjning i menyn i Snipping Tool. Trycker på snapshot, och sen öppnar menyn så funkar det.

Lite snålt med bara max 5 sekunder dock, men man brukar hinna om man inte ska in i flera undermenyer i startmenyn eller så.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gillar Jing. https://www.techsmith.com/jing.html

Nackdelen med Snipping tool är att man måste klippa, spara, klippa, spara. Med andra program kan man klippa en massa bilder och sedan fixa till dem i efterhand.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om man har onenote så kan man använda windowstangenten och S. Är helt grymt!!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Om du använder DropBox så laddar du ner deras klient till datorn.
När du sedan trycker på "Print Screen" så får du första gången upp en ruta som säger något i stil med " Vill du dela med dig av dina skärmklipp med Dropbox?" Då skapar den automatiskt en egen mapp och lägger till alla tagna bilder där i som synkas direkt.
Jag testade den funktionen precis. Fungerade bra. Inga rutor eller ballonger som kommer upp när man printar. Det enda jag kan tycka är lite sisådär är att det sparas som .png . Man kan inte spamma "Print Screen", utan man måste vänta 1 sek. (Kanske både på gott och ont?)

Tack vare att den skapar mappen i den lokala Dropbox mappen så synkar den ju upp i molnet direkt. Kan även vara lite skönt när man håller på med något stort projekt och är rädd för haveri

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

Det enda jag kan tycka är lite sisådär är att det sparas som .png .

Vilket format hade du föredragit?

Permalänk
Medlem

Snagit från Techsmith, kör det på jobbet, riktigt nöjd med det.

Permalänk
Medlem

Kolla även in Gadwin Printscreen.

http://www.gadwin.com/printscreen/

Konfigurerbara tangenter, valbar yta (rektangel, aktivt fönster osv) och sparar ned filen i valfri katalog och/eller lägger den i urklipp. Plus fler finesser. Finns en Pro-version men Freeware räcker långt.

Permalänk
Medlem

@cfj:
Jag är en sådan som föredrar .jpeg
Är medveten om att .jpeg inte är så bra, men det har hängt med i alla dessa år, så det har mest blivit en vanesak bara.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

@Snövit
Annars finns ju alltid den här tjänsten om du saknar JPEG: http://needsmorejpeg.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag gillar Jing. https://www.techsmith.com/jing.html

Nackdelen med Snipping tool är att man måste klippa, spara, klippa, spara. Med andra program kan man klippa en massa bilder och sedan fixa till dem i efterhand.

Vad är största skillnaden mellan Jing och Snagit?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wRRM:

Vad är största skillnaden mellan Jing och Snagit?

Framförallt kostar ju Snagit pengar. Annars verkar de stödja hyfsat samma saker.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nej. Då måste du ha extra program för att besära eller spara filen. Inte hållbart om man behöver mycke screenshots i arbetet.

Hur menar du då? Behöver man inte ett extra program (såsom paint) om man trycker AltGr + Printscreen? Vad är det för skillnad?

Skrivet av RottenEgg:

Det var som fan, tack för tipset. Synd bara att det inte går att ta bild över endast det aktiva fönstret.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RottenEgg:

Vad ska hända då? Inget särskilt händer hos mig, utan båda skärmarna fångas som vanligt.