AMD lanserar Radeon Software Crimson

Permalänk
Medlem

Du har inte en aning hur förvirrad jag blev över det du skrev först. Drog en google men det gjorde mig inte ett dugg visare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CarolusRex95:

Verkar som att de gamla gränssnitten finns kvar för att kontrollera vissa inställningar (man kommer åt det genom att klicka på Additional Settings i display fliken). Den nya overdrive menyn ser riktigt snitsig ut dock.

Kanske därför de fortfarande har .Net Framework 4.5 som krav då?
För vad jag fattade det som så skulle Crimson vara byggt i QT Framework.

Permalänk
Medlem

Me like Jättemycket!

Älskar gränssnittet så mycket.

Nvidia borde göra samma uppryckning i sin mjukvara, som har stått o trampat i samma spår utseendemässigt i så många år. Det är bara tråkigt.

(jo jag kör både AMD & Nvidia)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Älskar upprustningen ! Way to go!

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aeig:

Nejdå, den är hur schysst somhelst, jag använder den ständigt, nöjd : )

Släpar i free-sync

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Fps låst till 30

Tjena

Även jag installerade de nya Crimson. Använder ett Sapphire R9 390 och kör på en 1440P skärm 60Hz.

Efter att jag har installerat de nya drivrutinerna blir fpsen låst till 30? Med alla förra drivrutinerna har jag legat på strax under 60 i tex Farcry 4.

Fpsen höjs inte heller om jag sänker grafikinställningarna i spelet heller. Testade även Soma och samma där.

Vad ändrar jag så fpsen inte sänks till 30?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeramon:

Tjena

Även jag installerade de nya Crimson. Använder ett Sapphire R9 390 och kör på en 1440P skärm 60Hz.

Efter att jag har installerat de nya drivrutinerna blir fpsen låst till 30? Med alla förra drivrutinerna har jag legat på strax under 60 i tex Farcry 4.

Fpsen höjs inte heller om jag sänker grafikinställningarna i spelet heller. Testade även Soma och samma där.

Vad ändrar jag så fpsen inte sänks till 30?

Kolla "målkontroll för bildhastighet" och vad du har där.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

"En av de mest efterlängtade finesserna som tillkommer med AMD Freesync är att tekniken kompenserar för när bildfrekvensen (FPS) faller under skärmens minimala frekvens för Freesync, detta genom att dubblera panelens uppdateringsfrekvens."

Vad innebär detta i praktiken?

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Steelseries Apex Pro, Asus ROG Harpe, MSI 321URX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Att muspekaren blev korrupt, bara googla. Min brukade bli sådär: http://i.stack.imgur.com/clime.jpg
Tror Windows fick den buggen under 4-5000 serien. Linux fick den kort efter men fixades aldrig. Jagat AMD utvecklare men de skyllde ifrån sig bara och även när man postade på ej officiela tracker http://ati.cchtml.com/ så fick man i princip aldrig svar.

Men nu står det att det är fixat, tog bara 5+ år synd att jag inte har AMD kortet kvar att testa.

Oj... skämmigt AMD.

Skrivet av Commander:

Sedan, är det bekräftat att det är Crimson till Linux och inte en vanlig drivrutinsläpp? Har de uppdaterat sitt GUI mm där också?

Drivrutinen heter Crimson iallafall http://support.amd.com/en-us/download/linux
Jag skall testa nu.

Permalänk
Medlem

@Gambit_2K:

Original var den inte ibockad, om jag bockar i den blir det 55. När jag kör på 55 så sänks fortfarande fpsen till 30. Ska man köra på obegränsad?

Edit: Testade ändra till 200 som är max, ingen skillnad?

Om jag avaktiverar Vsync i spelet höjs fpsen rejält, men då blir det eftersläpningar så ospelbart.

Någon som har några fler förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaic:

"En av de mest efterlängtade finesserna som tillkommer med AMD Freesync är att tekniken kompenserar för när bildfrekvensen (FPS) faller under skärmens minimala frekvens för Freesync, detta genom att dubblera panelens uppdateringsfrekvens."

Vad innebär detta i praktiken?

Om skärmen har freesync mellan 30-60 Hz (bara som hypotetiskt exempel) och frameraten går under 30, så visar de varje frame två gånger. Vid 29 fps blir således uppdateringsfrekvensen på skärmen 58 Hz.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Om skärmen har freesync mellan 30-60 Hz (bara som hypotetiskt exempel) och frameraten går under 30, så visar de varje frame två gånger. Vid 29 fps blir således uppdateringsfrekvensen på skärmen 58 Hz.

Jo det förstod jag, men undrar vad för nytta detta medför? Blir minimum freesync range halverad eller?

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Steelseries Apex Pro, Asus ROG Harpe, MSI 321URX

Permalänk
Medlem

"Application Install: install package failure!"

Heja AMD!

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

Det var inte lite förbättringar där, orkade inte ens kolla alla 37 sidor, trevligt

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Känns som en otrolig ekonomisk smäll att behöva optimera drivrutinen för en enda speltitel tex som de ofta gör nu när stora spel släpps. Man kan ju tycka att spelutvecklare borde följa någon form av standard.

Hur är det på konsolsidan? Sker det några drivrutinsuppdateringar för GPUerna i bakgrunden? Eller är spelen så välanpassade hela tiden att det aldrig behövs?

Off topic:
Om du indrar så förutom updateringar så blir de bättre och bätte på att skriva mot hårdvaran. Kolla bara på hur PS2 var då den slättes och i slutet. Tyckte inte det var/är lika stor skillnad på ps3 som med ps2 men stor skillnad där också.

Jag är däremot fortfarande förvånad över att amd inte fixar sin dx 11 drawcals. men det är gammal historia. Och starta nu inte ett amd nvidia, jag före drar envidias dvs före amd och var ganska trött på 290x och anser mäst pengar per krona är 380 4gb. Men jag gillar shadowplay. (de fick mig där).

Edit:
Blit nog test på 7970 och eventuelt 290x (något fel på det tror jag) i helgen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Inget Crimson GUI för Linux just nu verkar det som.

Återstår väl att se ifall prestandaförbättringarna är där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaic:

Jo det förstod jag, men undrar vad för nytta detta medför? Blir minimum freesync range halverad eller?

Flimmer reduktion, googla "freesync flicker low framerate"

I princip så börjar pixlarna dimma ut eftersom ny bilddata inte finns. I normala fall uppdaterar skärmen kontinuerligt och du ser det inte men det finns en lägre gräns för hur lång tid som kan passera utan att du märker en skillnad och detta beror väldigt mycket på vilken panel man har.

Vad jag undrar över är egentligen hur dom hanterar timeing i dessa fall. Om dom kommer till 30Hz (ex) och kör samma bild väntar dom då till nästa 30Hz tick för att visa den nya bilden även om den kom in kort efter uppdatering...

Om dom visar den direkt finns det risk för tearing men om dom väntar finns det risk för stuttering... jaja får kolla hur nVidia löste det där eftersom det AMD gör nu är i princip vad nVidia redan gör.

Permalänk

Flimrar fortfarande lika mycket i menyerna till Battlefront och World of Warships flimrar så mycket att det är ospelbart.

Permalänk
Medlem

Behövs det en release för varje spel?

Skrivet av Oneone:

6st?

Hur kan nvidia släppa drivers till VARJE AAA titel som kommer? Detta måste ju AMD bli bättre på, 6 ggr duger väll inte eller? =P

De kanske kan släppa en ny beta drivrutin till lanseringen av varje spel och sedan jobba på att få
6 riktigt stabila releaser. Det tycker jag låter som en bra utvecklingsmodell.

För övrigt tycker jag att det är konstigt att det ska behövas släppas nya drivrutiner till varje spel.
Borde inte drivrutinen vara bra på att hantera alla former av spel så kan utvecklarna av spelen se till
att de har bra prestanda. Som jag har förstått det så har detta varit ett problem med direct X då för mycket
ansvar läggs på grafikdrivrutinen. Men från vad jag har hört så ska detta vara bättre med direct X 12

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det där "flip queue size optimized", vad innebär det? Är det något man behöver sätta igång?

Låter ju väldigt bra med mer responsiva styrdon annars.

Om du aldrig tvingat ner Flip Queue Size så kanske det är värt att testa, många av oss har ändrat genom RadeonPro eller direkt i registret. I princip kan man tvinga ner förrenderade frames (prerender frames på nVidia) för att alltid få den senaste renderad på skärmen. Dock om man har slö processor så kan detta sänka frame raten rejält. Har inte testat Crimson än men Flip Queue Size på 0 eller 1 ger betydligt bättre respons i många spel (jämfört med 3, default).

Edit: hittade ingen inställning i Crimson, kanske är på automatiskt...

Permalänk
Medlem

Jahopp det fungerar tydligen inte alls på min setup. fury på w7 64

Får den inte att starta alls, provat o ladda ner o installera flertalet ggr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Släpar i free-sync

Inget jag har märkt av iallafall, är toknöjd : )

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaic:

Utan att ha läst på, men ja så lär det vara! Det är ju hela poängen med den funktionen.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats byta språk?
Lämnar länk till tråd där frågan ställs på AMDs sida.
https://community.amd.com/thread/191791

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd

Prestandaökningarna verkar okej, men hittar ingen inställning för att ändra uppdateringsfrekensen.
Det fick jag göra i kontrollpanelern istället.

Permalänk
Medlem

Host Application-fel här med. Windows 10 och R9 290

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

@ELF:
Ändrade till Engelska genom att ändra

Language = en_US

HKEY_CURRENT_USER\Software\ATI\ACE\Settings\Runtime

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Host Application-fel här med. Windows 10 och R9 290

konstigt funkade smärttfritt med min setup 290 win10, uppdaterade genom ccc dock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

@ELF:
Ändrade till Engelska genom att ändra

Language = en_US

HKEY_CURRENT_USER\Software\ATI\ACE\Settings\Runtime

Helt bisarr lösning, hur tänkte AMD där i så fall om det är det enda sättet att ändra språk?
Som att alla ens vet vad regedit är.

Är trött på mjukvara som ställer om språket till Svenska bara för att man råkar ha Svenskt tangentbordslayout osv. medans OS är på Engelska.

Har jag Engelskt OS vill jag ha mina program på Engelska tack!

Skrivet av RzOXz:

Jahopp det fungerar tydligen inte alls på min setup. fury på w7 64

Får den inte att starta alls, provat o ladda ner o installera flertalet ggr...
http://i.imgur.com/PARALiL.png

Verkar oroande, sitter nog lugnt kvar på 15.7.1 i Windows 7 en liten stund till tills det finns någon klarhet till varför det blir så.

Permalänk
Medlem

@Buulaa:

AMD har lagt upp en Webinstall nu som gick bättre att installera för mig, men jag får fortfarande spontana krascher efter installationen

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}