Lära sig grundläggande engelska?

Permalänk
Medlem

Lära sig grundläggande engelska?

Då jag börjar bli trött på att min Sambo vägrar att lära sig engelska tänkte jag ta saken i egna händer och få igång henne. Då hon har noll intresse för att studera och inte mycket tid tänkte jag att en distanskurs kanske hade passat, men vilken ska man välja? Finns det kanske bättre sätt? Hon är inte mycket för att läsa, till stor del är det väl dyselexin att skylla, men det kanske finns bra engelska läroböcker, vad vet jag?

Nivån det bör ligga på är egentligen ganska grundläggande, svårt att bedömma men hon har ingen som helst koll på grammatiken och kan egentligen bara lite engelska fraser, inte mycket mer. Det optimala hade väl varit att gå till Komvux, men det finns det inte tid till när man jobbar 140%.

Permalänk
Medlem

Läsa och skriva eller tala? Det ställer ganska olika krav på inlärningen.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Avstängd

@Baxtex: se gamla o goa amerikanska filmer?

skämt o sido, kan något med ljudböcker fungera, typ att hon hör ett engelskt ord och sen ska hon uttala det själv.

Permalänk
Medlem

En sak som har hjälpt mig är att när man kollar på engelsktalande film så har men engelska undertexter.

Visa signatur

Define R5 - EVGA 980 TI - Intel 6700K - Samsung 850 PRO SSD - ASUS Z170-A - WD Green 1 TB - Corsair RM650x - Noctua D14 - Kingston 16 GB DDR4 2400 Mhz

Permalänk
Medlem

@Rattnalle

Egentligen allting, skriva är nog inte jätteviktigt, men tala och framförallt läsa hade hon haft stor nytta utav.

@JSvanberg
Ljudböcker kan ju vara något, hon sitter i bilen en hel del och då hade man ju alltid kunnat ha en ljudbok på. Något borde hon ju snappa upp då.

Permalänk
Avstängd

@Baxtex: precis, och då behöver hon inte känns sig obekväm med att prata inför dig eller andra.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

@Rattnalle

Egentligen allting, skriva är nog inte jätteviktigt, men tala och framförallt läsa hade hon haft stor nytta utav.

@JSvanberg
Ljudböcker kan ju vara något, hon sitter i bilen en hel del och då hade man ju alltid kunnat ha en ljudbok på. Något borde hon ju snappa upp då.

Ljudböcker skulle jag nog inte rekommendera om det är på nivån lära sig grundläggande engelska, då hade jag nog hellre gått mot språkträningsspel där du kan bygga upp lite ordförråd osv eller att faktiskt börja lite i mer skolboksaktiga böcker. Läsa eller lyssna på böcker lär man sig bättre från när man börjar få en aning om vad man egentligen hör så att inte allt är rena rappakaljan.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd

Hur är det möjligt att inte kunna engelska idag? Är din sambo född innan 1960?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Ljudböcker skulle jag nog inte rekommendera om det är på nivån lära sig grundläggande engelska, då hade jag nog hellre gått mot språkträningsspel där du kan bygga upp lite ordförråd osv eller att faktiskt börja lite i mer skolboksaktiga böcker. Läsa eller lyssna på böcker lär man sig bättre från när man börjar få en aning om vad man egentligen hör så att inte allt är rena rappakaljan.

Okej, när du säger spel, menar du interaktiva spel till datorn/mobilen då?

Jag funderar lite även på om hon skulle försöka sig på att läsa barn/ungdomsböcker på engelska, eller det kanske är för svårt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Hur är det möjligt att inte kunna engelska idag? Är din sambo född innan 1960?

Ja säg det.
Hon är inget läshuvud men säger att hon haft problem med det sedan tredje klass och efter det fick hon ingen hjälp och blev placerad i en "stödgrupp" där de såg på svenska filmer istället...
(vart fan är skolan påväg?!)

Det lär ju inte bli lättare, mer eller mindre allt är ju på engelska idag så bäst att lära sig innan hon blir helt överkörd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Ja säg det.

Det lär ju inte bli lättare, mer eller mindre allt är ju på engelska idag så bäst att lära sig innan hon blir helt överkörd.

Det är ju engelska precis överallt, och har varit så under lång tid i Sverige. Det är fan en bedrift av sällan skådad rang att inte ha tagit det till sig.

Finns gott om språk-appar som ska vara bra, kan inte namnet på nån så här på rak arm, dock. Kanske är nåt att testa.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Åk på semester och låt henne försöka kommunicera.
Jag antar att hon inte jobbar med något som kräver att hon kan engelska så du behöver visa henne att hon hon behöver det om hon ska hitta någon motivation.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Okej, när du säger spel, menar du interaktiva spel till datorn/mobilen då?

Jag funderar lite även på om hon skulle försöka sig på att läsa barn/ungdomsböcker på engelska, eller det kanske är för svårt?

Jag förbättrade min engelska genom att läsa barn och ungdomsböcker, men det beror helt på vilken nivå hon ligger på idag. Om böckerna blir för allt för små barn för att hon ska kunna förstå så är risken att hon i stället tycker de är ointressanta. Det är svårt för oss att svara på som inte vet vilken nivå din flickvän är på.

Med spel menade jag någon form av interaktiv språkinlärning för mobil eller dator ja, jag hade supersvårt att lära mig stavning på engelska (glosor var bara så förbaskat tråkigt) så jag hade några spel där jag kunde lägga in ord eller använda ord som redan fanns och leka in kunskapen i stället. Vilka spel som finns idag vet jag inte, inte använt något på ganska många år nu...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Ledsen, men det kommer aldrig att fungera. Så länge hon själv inte vill studera engelska så kommer hon ha noll motivation och noll disciplin. Det är inte upp till dig att förändra det, kan bara komma från henne.

Ta ett gott råd från mig istället. Älskar du din sambo och vill hennes väl så låter du henne vara lyckligt ovetande om engelska som språk. Jobbar hon 140% redan så vill du väl låta henne slappna av när hon väl är hemma.

Ta hand om dig och ta hand om henne.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Då jag börjar bli trött på att min Sambo vägrar att lära sig engelska tänkte jag ta saken i egna händer och få igång henne. Då hon har noll intresse för att studera och inte mycket tid tänkte jag att en distanskurs kanske hade passat, men vilken ska man välja? Finns det kanske bättre sätt? Hon är inte mycket för att läsa, till stor del är det väl dyselexin att skylla, men det kanske finns bra engelska läroböcker, vad vet jag?

Nivån det bör ligga på är egentligen ganska grundläggande, svårt att bedömma men hon har ingen som helst koll på grammatiken och kan egentligen bara lite engelska fraser, inte mycket mer. Det optimala hade väl varit att gå till Komvux, men det finns det inte tid till när man jobbar 140%.

Det bästa är nog att konsumera media på engelska, som tidigare användare har föreslagit. Jag lärde mig genom TV som grabb, och kunde det nästan flytande innan man började med det i skolan (skryt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är ju engelska precis överallt, och har varit så under lång tid i Sverige. Det är fan en bedrift av sällan skådad rang att inte ha tagit det till sig.

Finns gott om språk-appar som ska vara bra, kan inte namnet på nån så här på rak arm, dock. Kanske är nåt att testa.

Gjorde en snabb sökning på Play store och det verkar finnas en hel del, väl vart att testa några för att se om de är bra!

Skrivet av Json_81:

Åk på semester och låt henne försöka kommunicera.
Jag antar att hon inte jobbar med något som kräver att hon kan engelska så du behöver visa henne att hon hon behöver det om hon ska hitta någon motivation.

Varit på semester några gånger men då får jag eller någon annan sköta snacket, ska hon kommunicera blir det med handgester och något enstaka ord.

Skrivet av gaminggirl:

Jag förbättrade min engelska genom att läsa barn och ungdomsböcker, men det beror helt på vilken nivå hon ligger på idag. Om böckerna blir för allt för små barn för att hon ska kunna förstå så är risken att hon i stället tycker de är ointressanta. Det är svårt för oss att svara på som inte vet vilken nivå din flickvän är på.

Med spel menade jag någon form av interaktiv språkinlärning för mobil eller dator ja, jag hade supersvårt att lära mig stavning på engelska (glosor var bara så förbaskat tråkigt) så jag hade några spel där jag kunde lägga in ord eller använda ord som redan fanns och leka in kunskapen i stället. Vilka spel som finns idag vet jag inte, inte använt något på ganska många år nu...

Finns säkert en hel del. Minns även att jag använde någon hemsida där man kunde träna på glosor.

Skrivet av Murvel:

Ledsen, men det kommer aldrig att fungera. Så länge hon själv inte vill studera engelska så kommer hon ha noll motivation och noll disciplin. Det är inte upp till dig att förändra det, kan bara komma från henne.

Ta ett gott råd från mig istället. Älskar du din sambo och vill hennes väl så låter du henne vara lyckligt ovetande om engelska som språk. Jobbar hon 140% redan så vill du väl låta henne slappna av när hon väl är hemma.

Ta hand om dig och ta hand om henne.

Skrivet av n0rp:

Undrar med varför hon skulle behöva engelska?

Säg ett jobb där man inte behöver engelska i dagsläget? Att enbart konsumera svensk media gör henne inget gott för den delen heller. Dessutom är planen att flytta utomlands inom en snar framtid.

Skrivet av Efta:

Det bästa är nog att konsumera media på engelska, som tidigare användare har föreslagit. Jag lärde mig genom TV som grabb, och kunde det nästan flytande innan man började med det i skolan (skryt).

Samma här, det har dock sina nackdelar. Att rakt översätta meningar och förstå ord är busenkelt, men ska man skriva t ex en uppsats på engelska kan det bli en mindre utmaning eftersom man inte har 100% koll på grammatiken alltid. Mest för att man kanske var lite slapp och inte förstod vad man skulle med det till när man gick i skolan.

Permalänk
Medlem

Det finns en drös enklare språkkurser på Spotify också, men om engelska till svenska hör dit har jag inte undersökt.

Att utsätta sig för det är bästa sättet. Film med engelsk text istället för svensk är toppen, det gör det lättare än ingen text.

Ljudböcker som är både underhållande och hyfsat enkelt skrivna dräller det också av men hänger kanske lite på vilka genrer som lockar. Varken däckare eller chic-lit är så språkligt komplicerade alla gånger, till exempel.

Men som flera redan påpekat så är chansen att hon faktiskt lär sig något väldigt liten utan egen motivation.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Säg ett jobb där man inte behöver engelska i dagsläget? Att enbart konsumera svensk media gör henne inget gott för den delen heller. Dessutom är planen att flytta utomlands inom en snar framtid.

Så hon är alltså arbetslös? I så fall borde det ju inte vara några problem att läsa lite engelska på komvux?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Grammatiken kommer dock undermedvetet. När man försöker forma en mening tänker man inte på ackusativobjekt eller dylikt, istället tänker man "vänta lite, det här låter inte rätt". Förvånansvärt bra, dock kräver det att man också använder språket, annars tror jag inte att man lär sig så värst mycket.

Permalänk

Spel är lösningen! Ta nått fint rpg med mycket lore, story och dialoger. Sen kan ni sitta där och bonda och gamea. Sedan så är engelska medier alltid intressant, få henne att gilla bbc på facebook. Dom brukar ha intressanta artiklar om aktuella ämnen på bra engelska. Stöter hela tiden på nya ord och gramatiska lösningar och trix för att det ska låta snyggt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Skrivet av hoski:

Det är ju engelska precis överallt, och har varit så under lång tid i Sverige. Det är fan en bedrift av sällan skådad rang att inte ha tagit det till sig.

Finns gott om språk-appar som ska vara bra, kan inte namnet på nån så här på rak arm, dock. Kanske är nåt att testa.

Det kommer inte så enkelt för alla och det finns många som har svårt med engelskan.
Jag lärde mig engelska snabbt redan i låg/mellanstadiet.
Jag har en kompis som fortfarande har enormt knackig engelska, även om den förbättrats på senaste tiden.

Det enklaste är nog att hitta en applicering till enkelskan i något man tycker om.
Det som blev "the breakthrough" för min kompis var att läsa bloggar och siter om diablo 3, som han spelade otroligt mycket.

"Den klassiska vägen" att lära sig språk är uppenbarligen inte något för dyslektiker som TS flickvän är.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Det kostar en hel del pengar men Rosetta Stone är väldigt bra. Likaså ljudböcker, finns och språkkurser på ljud också.
Om hon tycker om att läsa så rekommenderar jag en ebooks läsare, använder själv Pocketbook inkpad. Då kan man bara hålla fingret på ett ord man undrar över och slå upp det. Använd då gärna en engelsk ordlista så man får förklaringen på ordet på engelska, lär man sig i regel ännu mer när man får ordet förklarat på engelska istället för att få en taskig översättning till svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja säg det.
Hon är inget läshuvud men säger att hon haft problem med det sedan tredje klass och efter det fick hon ingen hjälp och blev placerad i en "stödgrupp" där de såg på svenska filmer istället...
(vart fan är skolan påväg?!)

Det lär ju inte bli lättare, mer eller mindre allt är ju på engelska idag så bäst att lära sig innan hon blir helt överkörd.

Men alltså, tittar hon aldrig på filmer? TV-serier? Spelar hon aldrig spel? Jag har förståelse för dyslexi men att inte alls kunna grundläggande engelska idag i det svenska samhället känns konstigt.

Jag menar inte att klanka ner på henne, är mer ganska förvånad och nyfiken på hur en svensk idag inte kan ha fångat upp grundläggande engelska med tanke på att i princip alla filmer, serier och spel är på engelska

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Jag har lärt mig en hel del engelska på diverse forum på engelska. Har hon intresse för nåt så finns det oftast nån forum som handlar om det. Om det är svårt med att läsa, så kanske youtubevideor funkar bättre.

Permalänk
Medlem

Hon har planerat att flytta utomlands utan att kunna engelska samtidigt som hon inte ens vill lära sig? Hur tänkte hon där?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10