Snabbtest: Grafikprestanda i Just Cause 3

Permalänk
Medlem

Är det senaste AMD drivarna ni testat med?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Är det senaste AMD drivarna ni testat med?

Yup

"Drivrutinerna för grafikkorten är Nvidia Geforce 358.91 WHQL samt AMD Radeon Software Crimson Edition 15.11.1"

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Datavetare
Skrivet av BrottOchStraff:

Misstänker att Vram tar slut på 970 i Very High. Eller att den börjar använda den slea 0.5gb delen. Såg ganska fint ut annars över lag.

Rätt lätt att se att så inte är fallet, när VRAM tar slut kommer minimal FPS dyka rejält men jämför du 390 och 970 ser du att minimal FPS är i princip identisk även i 4k.

Finns en del saker som är till fördel för AMDs GPUer i denna titel när man skruvar upp inställningarna. Om man tänker på vad styrkan ligger hos AMDs kort jämfört med Nvidias så är det i beräkningskapacitet i shaders.

SSAO slås på i "very high", det är en funktion som lastar shaders. I "high" lägger man till SMAA som också lastar shaders rätt ordentligt. D.v.s. en riktigt bra match för AMD-kortens styrkor.

I "high" lägger man i.o.f.s. även på "water tessilation" som lär kosta minst på Maxwell.

SMAA är i min mening en av de absolut bästa AA-metoder om man väger kostnad mot kvalité, i detta spel finns SMAA samt SMAA T2X att välja på. Det är dock en "post-processing" AA som åter igen kräver en hel del från "shader" steget, denna post-AA gör långt mer än bara lägger på ett "blur-filter", vad som görs är en analys av bilden för att återskapa geometrin. SMAA T2X använder föregående scen som indata och lär därför fungerar uselt på SLI/CF, det trevliga med s.k. "temporal AA" är att metoden är väldigt effektiv att ta bort denna typ av "krypningar" i en scen (syns inte i stillbilder, är bara ett problem när man rör sig)

Tycker dessa artefakter är väldigt synliga och irriterande, så finesser som SMAA T2X och TXAA är väldigt välkomna funktioner i min bok!

SMAA finns även som SMAA S2X som kombinerar SMAA samt MSAA x2, d.v.s. det är både post AA och geometri AA ("riktig" AA). Sist finns SMAA x4 som är SMAA + SMAA T2X + SMAA S2X. Att dessa två steg samt att MSAA inte finns beror med stor sannolikhet på att man använder en variant av "deferred-rendering" som gör MSAA väldigt dyr.

Som kuriosa är just saker som SMAA/SMAA T2X/TXAA som klipp och skurna för "explicit multiadaper", en DX12 finess som gör det möjligt att köra post-processing på en annan GPu, t.ex. den iGPU som de flesta trots allt har.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

SLI funkar ju till 0 % och har 359.06. kul

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Yoshman:

SMAA är i min mening en av de absolut bästa AA-metoder om man väger kostnad mot kvalité, i detta spel finns SMAA samt SMAA T2X att välja på.

Anledningen att vi inte kör SMAA T2X är att det helt enkelt inte fungerade när vi började testa. Problemet fixades med launch-patchen (tror jag @Kenneth?), men då hade vi redan spikat alla grafiknivåer. För tydlighetens skull, bencharna kördes om med senaste versionen men inga vidare "grafikundersökningar" hanns med.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Är det här en GTA copycat?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av BrottOchStraff:

Bara jag som ser en trend att spelen flyter bättre och bättre på PC sen konsolerna gick över till x86? eller är det önsketänkande?

Så är det nog. Jämför man PC-versionen så klarar sig t.ex. 960 bättre än både PS4 och XBO (som har problem att hålla 30 FPS trots 1600x900).

Vad detta pekar på är att spelet är i stort sett lika effektivt på PC som konsol. Hade varit väldigt kul att se resultatet med ett 370 jämfört med detta (någon som har en länk till ett sådant test?)

370 och GPU-delen i PS4 har väldigt snarlik teoretisk kapacitet + det är samma GPU-modell i grunden.

På det stora hela är det nog ändå så att konsolversionerna är mindre krävande, CPU-delen i PS4/XBO är ju inte i närheten av CPU-delen i någon modern PC. Ändå verkar flaskhalsen mer vara GPU än CPU i detta spel då XBO har större problem att dra runt titeln. Såg i.o.f.s. att någon testat JC3 med i3 och det fungerade hur bra som helst, d.v.s. det är inte ett CPU-krävande spel.

Finns dock exempel på motsatsen. När Eurogamer gjorde sin analys av GTA V så noterande man att PS4 oftare hade problem att hålla 30 FPS vilken man antog beror på just att CPU-delen är flaskhals och CPU-delen är ~10-15% starkare i XBO (högre klockad + DDR3 kan vara en liten fördel för CPU-delen jämfört med GDDR5 i PS4). Även på PC är ju GTA V rejält CPU-krävande, skulle nog vara ospelbart på PC med en CPU motsvarande den i PS4/XBO.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Riktigt kul spel alltså! Mycket roligare än vad jag trodde.

Tuffar på riktigt bra med mitt 7970 också, det kortet har hållt helt magiskt sedan jag köpte det vid lansering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Datavetare

@emilakered: var bara ett konstaterande att SMAA T2X finns i denna titel och rätt implementerat fixar det just "flimrande pixels". Tror skillnaden i kostnad mellan SMAA och SMAA T2X är väldigt liten räknat i "FPS", så kan nog kvitta vilken man kör med om målet är att just jämföra prestanda på olika GPUer.

Om det sedan ger grafikbuggar är det inte så mycket att orda om: då kan man inte använda det innan man fixar problemet. Själv tycker jag "temporal AA" helt klart ger ett lyft då det effektivt motverkar en irriterande artefakt.

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Yoshman:

@emilakered: var bara ett konstaterande att SMAA T2X finns i denna titel och rätt implementerat fixar det just "flimrande pixels". Tror skillnaden i kostnad mellan SMAA och SMAA T2X är väldigt liten räknat i "FPS", så kan nog kvitta vilken man kör med om målet är att just jämföra prestanda på olika GPUer.

Om det sedan ger grafikbuggar är det inte så mycket att orda om: då kan man inte använda det innan man fixar problemet. Själv tycker jag "temporal AA" helt klart ger ett lyft då det effektivt motverkar en irriterande artefakt.

Jag är med på teorin, men är fortsatt skeptisk till de implementationer vi än så länge ser.

Konkret, både Fallout 4 och Battlefront har TAA och i båda fallen frontas det som det bästa alternativet samt en värdig (bättre?) ersättare till MSAA. Hur jag än, subjektivt, vrider på saken tycker jag dock framför allt Fallout 4, men även Battlefront, ser sämre ut med TAA på än helt utan AA. Det blir helt enkelt suddigt, utsmetat och otydligt på ett sätt jag inte alls uppskattar.

Exempel signerat Nvidia: http://images.nvidia.com/geforce-com/international/comparison...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Frågan är om de någonsin kommer fixa terminalbuggen. Känns ju som att det är en begränsning i deras motor. Men det kan ju förstås vara ren lathet från Bethesda också...konsolerna går ju inte i mer än 30FPS så då kanske de tyckte att 60 fick duga, precis som i Skyrim. Så de kan fixa det egentligen.

Men som det ser ut nu så vill du slippa buggen så får du helt enkelt ställa in skärmen på en lägre uppdateringsfrekvens. Jag har också en 144hz skärm men bara för att slippa all eventuell skit så bara kör jag 60...får bita i det sura äpplet. Orkar inte direkt växla mellan terminalerna utan det får rulla i 60. Sabbar inte direkt min upplevelse i alla fall. Ska tydligen gå att spela över 60...finns någon gräns där man slipper terminalproblem vad jag läst men orkar inte experimentera. 60 får duga.

Håller tummarna för att de kanske fixar så man faktiskt kan spela i mer än 60hz dock.

ROG Swift har ju en snabbknapp för att toggla mellan 60, 120 och 144 så jag använder den när jag ska hacka. Lite ghetto men det får duga.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Datavetare

@emilakered: tror det är en smaksak, jag tycker även det exemplet var bättre med TAA. Exakt hur skarpa konturer ser du i lövverk och liknande IRL?

Rätt gjort ska spelet hålla med en extra buffer som kallas "velocity buffer", d.v.s. där ska shaders skriva ner information kring hur snabbt objekt rör sig mellan scenerna. Denna information kombineras sedan med nuvarande och föregående "frame-buffer", hur mycket man viktar in föregående scen ska bero på hastigheten.

Gör man en naiv implementation av detta (t.ex. alltid blandar 50/50) kan man få "ghosting" effekter och liknande.

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Yoshman:

@emilakered: tror det är en smaksak, jag tycker även det exemplet var bättre med TAA. Exakt hur skarpa konturer ser du i lövverk och liknande IRL?

Rätt gjort ska spelet hålla med en extra buffer som kallas "velocity buffer", d.v.s. där ska shaders skriva ner information kring hur snabbt objekt rör sig mellan scenerna. Denna information kombineras sedan med nuvarande och föregående "frame-buffer", hur mycket man viktar in föregående scen ska bero på hastigheten.

Gör man en naiv implementation av detta (t.ex. alltid blandar 50/50) kan man få "ghosting" effekter och liknande.

Brr, haha, smaken är som baken, men jag trodde du var en RIMLIG MÄNNISKA! Jag och @JonasT hade liknande diskussioner när Skyrim lanserades, där FXAA (enligt oss) var mer ett hinder än en lösning. Alla höll inte med då heller.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare

@emilakered: kan gå halva vägen till att vara rimligt. FXAA är en "GPUiefiering" (är det ett ord?) av "morphological anti-alias" (MLAA). Nvidia försökte helt enkelt kapa lite hörn för att effektivt kunna köra MLAA på deras kort, man kapade helt klart för mycket hörn för FXAA gör bilden lite suddig.

Däremot tycker jag TXAA+MSAAx2 ger bättre resultat i t.ex. GTA V jämfört med t.ex. MSAAx4, det förra är också billigare. Tycker också SMAAx4 fungerar riktigt fint i Project CARS.

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Yoshman:

@emilakered: kan gå halva vägen till att vara rimligt. FXAA är en "GPUiefiering" (är det ett ord?) av "morphological anti-alias" (MLAA). Nvidia försökte helt enkelt kapa lite hörn för att effektivt kunna köra MLAA på deras kort, man kapade helt klart för mycket hörn för FXAA gör bilden lite suddig.

Däremot tycker jag TXAA+MSAAx2 ger bättre resultat i t.ex. GTA V jämfört med t.ex. MSAAx4, det förra är också billigare. Tycker också SMAAx4 fungerar riktigt fint i Project CARS.

Ska inte uttala mig om GTA då jag inte spelat det på PC utöver vad som gjordes för prestandatestet – den vinner du på walk over. I övriga delar får vi väl helt enkelt agree to disagree! Jag har fortfarande inte sett en post process-teknik som gör mig helt nöjd, men lämnar dörren öppen för att andra tycker annorlunda.

PS. Vadå LITE suddigt med FXAA? Herregud, är som att spela i 640 x 480 uppskalat!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Spelat c.a två timmar och det är roligare än Fallout 4 för att inte tala jämfört mot Star Wars Battlefront, även mer underhållande än Assasin´s Syndicate. Just Cause 3 verkar vara det bästa spelet i år. Har inte kollat fps, men inte märkt någon som helst lagg med maxade inställningar förutom antialiasing som är på off.

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför inte SLI funkar fast än jag har det aktiverat och de nyaste drivrutinerna installerade?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

PS. Vadå LITE suddigt med FXAA? Herregud, är som att spela i 640 x 480 uppskalat!

Jag måste bara ge mig in i detta AA-krig och flika in att det absolut beror på från speltitel till speltitel.
I GTA V till exempel så är "suddigheten" av FXAA knappt synbar enligt mig och helt klart värt det framför andra AA-tekniker i spelet med tanke på kostnaden.

Jämförelse i GTA V med slider: http://international.download.nvidia.com/geforce-com/internat...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sisyfos:

Jag måste bara ge mig in i detta AA-krig och flika in att det absolut beror på från speltitel till speltitel.
I GTA V till exempel så är "suddigheten" av FXAA knappt synbar enligt mig och helt klart värt det framför andra AA-tekniker i spelet med tanke på kostnaden.

Jämförelse i GTA V med slider: http://international.download.nvidia.com/geforce-com/internat...

Haha, och jag håller inte med! Köper att det ser (mycket) bättre ut än till exempel Skyrim, men tycker fortfarande "skärpan" i bilden försvinner. Åter, en smaksak såklart.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag håller med @emilakered här, TAA och FXAA sänker bildkvaliteten för mig. Samtidigt spelar jag i 2560x1440 och jag upplever inte att behovet av AA är lika stort där som när jag körde 1920x1200 innan. Brukar oftast inaktivera FXAA (om det ens är möjligt) men blir det på är det inget jag bryr mig om direkt. Jag kan inte direkt påstå att post-process-lösningarna för AA ödslar så speciellt mycket prestanda ändå med mitt kort.

2x MSAA kör jag gärna om det finns möjligt och offrar vid behov hellre lite andra grafikinställningar (som skuggor) för att kunna använda detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Rätt lätt att se att så inte är fallet, när VRAM tar slut kommer minimal FPS dyka rejält men jämför du 390 och 970 ser du att minimal FPS är i princip identisk även i 4k.

Finns en del saker som är till fördel för AMDs GPUer i denna titel när man skruvar upp inställningarna. Om man tänker på vad styrkan ligger hos AMDs kort jämfört med Nvidias så är det i beräkningskapacitet i shaders.

SSAO slås på i "very high", det är en funktion som lastar shaders. I "high" lägger man till SMAA som också lastar shaders rätt ordentligt. D.v.s. en riktigt bra match för AMD-kortens styrkor.

I "high" lägger man i.o.f.s. även på "water tessilation" som lär kosta minst på Maxwell.

SMAA är i min mening en av de absolut bästa AA-metoder om man väger kostnad mot kvalité, i detta spel finns SMAA samt SMAA T2X att välja på. Det är dock en "post-processing" AA som åter igen kräver en hel del från "shader" steget, denna post-AA gör långt mer än bara lägger på ett "blur-filter", vad som görs är en analys av bilden för att återskapa geometrin. SMAA T2X använder föregående scen som indata och lär därför fungerar uselt på SLI/CF, det trevliga med s.k. "temporal AA" är att metoden är väldigt effektiv att ta bort denna typ av "krypningar" i en scen (syns inte i stillbilder, är bara ett problem när man rör sig)
https://www.youtube.com/watch?v=MyE84ydeYRY

Tycker dessa artefakter är väldigt synliga och irriterande, så finesser som SMAA T2X och TXAA är väldigt välkomna funktioner i min bok!

SMAA finns även som SMAA S2X som kombinerar SMAA samt MSAA x2, d.v.s. det är både post AA och geometri AA ("riktig" AA). Sist finns SMAA x4 som är SMAA + SMAA T2X + SMAA S2X. Att dessa två steg samt att MSAA inte finns beror med stor sannolikhet på att man använder en variant av "deferred-rendering" som gör MSAA väldigt dyr.

Som kuriosa är just saker som SMAA/SMAA T2X/TXAA som klipp och skurna för "explicit multiadaper", en DX12 finess som gör det möjligt att köra post-processing på en annan GPu, t.ex. den iGPU som de flesta trots allt har.

Tack för förklaringen. Jag tänkte att de drastiga FPS-dippen kanske uteblev med tanke på att det fortfarande har 4gb men att 500mb av dessa är långsammare.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så är det nog. Jämför man PC-versionen så klarar sig t.ex. 960 bättre än både PS4 och XBO (som har problem att hålla 30 FPS trots 1600x900).

Vad detta pekar på är att spelet är i stort sett lika effektivt på PC som konsol. Hade varit väldigt kul att se resultatet med ett 370 jämfört med detta (någon som har en länk till ett sådant test?)
https://www.youtube.com/watch?v=sjDWu6dEuxA

370 och GPU-delen i PS4 har väldigt snarlik teoretisk kapacitet + det är samma GPU-modell i grunden.

På det stora hela är det nog ändå så att konsolversionerna är mindre krävande, CPU-delen i PS4/XBO är ju inte i närheten av CPU-delen i någon modern PC. Ändå verkar flaskhalsen mer vara GPU än CPU i detta spel då XBO har större problem att dra runt titeln. Såg i.o.f.s. att någon testat JC3 med i3 och det fungerade hur bra som helst, d.v.s. det är inte ett CPU-krävande spel.

Finns dock exempel på motsatsen. När Eurogamer gjorde sin analys av GTA V så noterande man att PS4 oftare hade problem att hålla 30 FPS vilken man antog beror på just att CPU-delen är flaskhals och CPU-delen är ~10-15% starkare i XBO (högre klockad + DDR3 kan vara en liten fördel för CPU-delen jämfört med GDDR5 i PS4). Även på PC är ju GTA V rejält CPU-krävande, skulle nog vara ospelbart på PC med en CPU motsvarande den i PS4/XBO.

Kul att det går framåt. Tror verkligen på PCn som en viktig plattform för gamers även i framtiden, och kan cross plattform utvecklingen göras enklare är det en stor fördel för alla gamers.

En annan sak jag funderat över när jag spelat på min plasma hemma är att 30fps och tearing inte märks av ALLS lika mycket som på en PC-skärm. Ingen aning vad detta beror på, kanske att man sitter längre bort eller att panelen i TVn i sig är så slö så det inte märks. har inte testat på Xbox eller PS, men på Wii och HTPC. På PC-skärmen är 30fps helt ospelbart, och tearing gör ont i hornhinnan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Datavetare

Olika typer av AA löser olika typer av problem, t.ex. så kan man inte fixa de "krypningar" som TAA otroligt effektivt eliminerar med t.ex. MSAA, det oavsett om man så kör MSAA x8.

Alla former av MLAA (t.ex. FXAA och grundläggande SMAA) kan eliminera "hackighet" inuti texturer, varken TAA eller MSAA kan påverka sådant. Precis som med MSAA minskas även "hackighet" runt objektsgränser där det är stor kontrast.

MSAA har fördelen att den verkligen tillför mer information till bilden, man kör shaders fler gånger med en liten offset kring "hörn" (eng. edges) och färgen på den pixel som faktisk renderas är en mer korrekt representation av scenen givet att man alltid får aliaseffekter då det är en begränsad mängd pixels som beskriver en värld som rent matematisk saknar diskreta steg.

Högre upplösning är inte alltid det som ger störst förbättring, t.ex. så kvarstår de "krypningar" som TAA tar bort, finns också en del texturartefakter som inte heller försvinner med högre upplösning men som MLAA kan minska.

Däremot borde rendering av bild i hög upplösning följt av nedskalning till skärmens upplösning, d.v.s. SSAA, kunna lösa alla tänkbara problem. Men det skulle kräva rätt hög SSAA nivå och detta är den dyrast formen av AA så är inte praktiskt möjligt. Har man väldigt högupplöst skärm och sitter "tillräckligt" långt ifrån kommer resultatet bli samma som SSAA då ögonen inte längre ser individuella pixels och därför kommer rapportera en "nedskalad" upplösning till hjärnan.

Uppenbarligen är det olika saker som folk upplever som irriterande, vilket speglas i vilka AA-metoder man finner bra resp. dålig. Är ju tur att alla inte är överens, detta är ju SweC diskussionsforum och inte SweC kumbayaforum

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Yup

"Drivrutinerna för grafikkorten är Nvidia Geforce 358.91 WHQL samt AMD Radeon Software Crimson Edition 15.11.1"

Misstänkte det

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Yoshman:

Är ju tur att alla inte är överens, detta är ju SweC diskussionsforum och inte SweC kumbayaforum

Dummaste jag har hört. Här finns bara Den Rätta Läran, utstakad och nedskriven på gamla mönsterkort av Jen-Hsun Huang och Lisa Su i ohelig allians. Är helt säker på att den uttryckligen nämner fördelarna med MSAA.

Nej, förlåt för off topic! Intressant med andras perspektiv!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Måste säga att valet av 7970 kortet blir bara bättre och bättre. sa det ifrån början och får åter igen se att jag hade rätt. AMD = lång livslängd.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

290X = 980 Så roligt se 780Ti hänger inte ens med trots 10% bättre prestanda än 290X vid release.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scara:

290X = 980 Så roligt se 780Ti hänger inte ens med trots 10% bättre prestanda än 290X vid release.

Något jag börjar undra mer och mer är om de äldre Nvidia-korten inte längre får optimeringar, antingen för att drivarna redan är så optimerade som de kan bli, Nvidia inte bryr sig eller helt enkelt vill locka kunden att köpa ett nyare kort.

Nu går det klämma ut väldigt mycket prestanda ur GCN, vilket syns på den idag smått antika HD7970 och hur bra den ändå står sig. Speciellt när man jämför alla gamla tester när dels den kom och GTX 670 och 680. Bara vi får lite DX12 och Vulkan-spel så lär de väl fortsätta klämma ur mer prestanda ändå. Nyfiken på hur det blir med Nvidias kort från samma generation där även om jag har en känsla av att de redan är så optimerade som det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Något jag börjar undra mer och mer är om de äldre Nvidia-korten inte längre får optimeringar, antingen för att drivarna redan är så optimerade som de kan bli, Nvidia inte bryr sig eller helt enkelt vill locka kunden att köpa ett nyare kort.

Nu går det klämma ut väldigt mycket prestanda ur GCN, vilket syns på den idag smått antika HD7970 och hur bra den ändå står sig. Speciellt när man jämför alla gamla tester när dels den kom och GTX 670 och 680. Bara vi får lite DX12 och Vulkan-spel så lär de väl fortsätta klämma ur mer prestanda ändå. Nyfiken på hur det blir med Nvidias kort från samma generation där även om jag har en känsla av att de redan är så optimerade som det går.

Men 670 och 680 presterar fortfarande snäppet bättre än 960. Ett riktigt bra begagnatköp imo. Vågar inte uttala mig om driver optimeringar dock. 7970 persterade väl snäppet bättre än 680 redan vit släpp. Och har åldrats bättre dels pga drivrutinoptimeringar, dels pga att den har 1gb mer Vram.
Sen verkar det som sagt hända nått med nvidias kort i detta spel på Very high. Kollar vi tex fallout 4 så ligger 680, 7970, 960 väldigt lika. Vilket är galet bra med tanke på att du kan få tag på begagnade 680/7970 för under 1000kr, jämfört med 960 som kostar runt 2k. Men så är det alltid man kan fynda begagnat om man är under stram budget.

Börjar fundera om vi inte kommer börja se en avtrappning i prestandavinster på GPU-fronten likt den vi börjar se på CPU där det börjar närma sig taket på hur bra prestanda vi kan få ut med dagens teknik.

Än så länge har det gått väldigt snabbt upp. techspot har en sjukt kul artikel där de jämför 5generationer geforce:
http://www.techspot.com/article/928-five-generations-nvidia-g...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tror/hoppas gamla GCN kort fortfarande har mer att ge (särskilt med DX12). Det är ett arkitektur trots allt (eller ). Den bästa genom tiderna om de här magiska prestandalyftarna fortsätter!