970 vs 390 (i trångt chassi)

Permalänk

970 vs 390 (i trångt chassi)

Hej!

Jag ska uppgradera grafikkort nu till jul och har tänkt på gigabytes r9 390 eller en kortare variant av 970, typ gigabyte 970 itx.
Grafikkortet får vara max 275 mm långt men helst 260 mm eller kortare.
Chassit är ett cooltek c3 som för nuet endast har en fläktplats. Jag planerar dock att såga lite och klämma in ytterligare två fläktar i fronten.
Vilket grafikkort tror ni är bäst i detta läge? Medveten om att 390 för det mesta presterar bättre.
Kan väl nämna att jag spelar på 1080 just nu men är sjukt sugen på en 21:9 skärm.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WildFlyingTurtle:

Hej!

Jag ska uppgradera grafikkort nu till jul och har tänkt på gigabytes r9 390 eller en kortare variant av 970, typ gigabyte 970 itx.
Chassit är ett cooltek c3 som för nuet endast har en fläktplats. Jag planerar dock att såga lite och klämma in ytterligare två fläktar i fronten.
Vilket grafikkort tror ni är bäst i detta läge? Medveten om att 390 för det mesta presterar bättre.
Kan väl nämna att jag spelar på 1080 just nu men är sjukt sugen på en 21:9 skärm.

Tack på förhand!

denna bord vara nåt för dig då, mäter 17cm.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av WildFlyingTurtle:

Hej!

Tack på förhand!

Eftersom du vill ha widescreen är 390 ett nästan solklart val eftersom det är hög upplösning i dom skärmarna. när det har mer minne än 970. Tror gigabyte eller msi passar bäst för dig. för de är de kortaste korten av 390 på marknaden.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

denna bord vara nåt för dig då, mäter 17cm.

Den har ju i princip samma formfaktor som det gigabyte 970 jag nämnde

Skrivet av Axel95:

Eftersom du vill ha widescreen är 390 ett nästan solklart val eftersom det är hög upplösning i dom skärmarna. när det har mer minne än 970. Tror gigabyte eller msi passar bäst för dig. för de är de kortaste korten av 390 på marknaden.

Det var vad jag trodde och tänkte själv. Dem där extra 4 (4,5)gb vramen är av högt värde om man ska gå för högre upplösning. Du tror inte att värmeutvecklingen kan bli allt för hög då?
MSIs version går bort då jag inte ens har möjligheten att isåfall fixa fler fläktar i chassit.

Någon som sitter på ett gigabyte 390 och kan berätta utifrån egen erfarenhet vad en tycker?