Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Såg en lirare som försöker sälja ett begagnat paket med trådlös mus och tangentbord av modellen "Logitech MX5000" för 1750 kr. Det vill säga dyrare pris än när paketet lanserades 2005 för strax under 1500 kr vad jag kan se.
Personen refererar då till att "nypris" på Ebay är runt 4200 kr.

Är det så att MX5000 paketet är av något unikt värde så får jag ta och skämmas, men jag skulle inte tro att det är så det ligger till.

Beror ju på, är det typ Per Gessle eller Zlatan som ägt det så kanske.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av PeNMaX:

Varken rätt eller fel så länge man inte får några störningar är en billig kabel ok.
Hade själv problem med att jag fick röda, gröna och rosa prickar på skärmen med en billig 10 meterskabel för ca 300 bytte till en supra för ca 1000kr och de försvann.

@PeNMaX: Om det var en analog signalkabel så ja, det kan ha hjälpt. Var det en digital signalkabel så gör det ingen skillnad.

Lade till citat
Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

@Swedish Chef: Nu vet jag inte vilket inlägg du svarade på riktigt men när du har en digital signal där du börjar tappa signalen och ligger precis på gränsen så har du fortfarande paket som kommer fram men korrupta vilket gör att du får en defekt på bilden eller ljudet som kommer fram.
Lite som när en mp3 fil blir korrupt allt funkar tills det ska tills just den delen kommer och du får ett blipp eller liknande alternativt överklockar grafikkortet tills du får artefakter samma princip där du får en korrupt signal som gör att bilden ritas upp fel.

Men jag kanske bara hade tagit svamp eller något och inbillade mig att jag fick artefakter med den billiga kabeln kanske inte rent av nyktrade till förrns jag bytte kabel 2-3 dagar senare.

Eller kanske bara kanske kan en digital signal i en kabel påverkas av att ledare och kontakter inte är nog bra. Minns jag inte fel så har sweclockers haft något test på detta för några år sen.
Dessutom har jag för mig att största skillnaden mellan en digital och analog signal är att en digital kanal skickas iform av en fyrkansvåg istället för en sinusvåg som i analoga kablar vilket gör de mindra känsliga då det är en tydligare form av signal. Detta gör att istället för en distortion på signalen(Analoga) så blir det jitter/artefakter(Digital).

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

@Swedish Chef, @PeNMaX
Arbetar man med en logisk spänning på te.x 10v på en digital signal så kan en "Nolla" motsvara 1-5,5V och en "Ett" 5,5-10V, 0-1V motsvarar signal bortfall fel osv.

Så har man stora spänningsförluster i ledare och kontakter så kan en "Etta" bli en "Nolla" och en "Nolla" kan falla bort.
Dock är en digital signal mycket mindre störningskänslig än en analog.

Permalänk

Apple Music = Orginalet
Spotify = Apple Music kopia

Och detta var typ 1-2 månader efter att Apple Music släppts...

Visa signatur

1TB Western Digital Green | 120gb Intel 530 SSD | HyperX Fury 8gb 1600MHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | Gigabyte GTX 980 G1 Gaming | Fractal Design Define R4 | Fractal Design Integra M 550W | ASUS Z97-A | Intel Core i5 4690k | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av RottenEgg:

Apple Music = Orginalet
Spotify = Apple Music kopia

Och detta var typ 1-2 månader efter att Apple Music släppts...

Nog för att jag är trött på alla Apple-haters (absolut inget riktat mot dig), men har du verkligen hört det där så tar det hem priset

Permalänk

@PeNMaX:
Jo, men då är som sagt kabeln defekt, du får samma bild med en billig hdmi-kabel eller en svindyr kabel, förutsatt att kabeln är hel. Oavsett märke.

Att folk får "bättre färg" eller "skarpare kontrast" men HDMI-kabel från Monster jämfört med Kjell och Co. är ren placebo.

Editerade även mitt förra inlägg med citat för tydlighetens skull

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Asa detta tjat om kablar är inte kul längre jag trode först det fanns nån humor i diskussionen men hittar den inte... Eller e det en sån där komik som bara mal på dvs der roliga är att dialogen aldrig tar slut.

Hurusom ordväxlig jag hade tydligen
- jag har byggt detta chassi till min dator
- det är ett bord
- ja jag ville kunna använda min dator praktist som soff bord
- viste inte ett bord kunde vara en data!

Inte så kul poängen blir att det vissar sig personen tror att jag byggt själva datorn typ löt ihopp den, att bordet bara är ett skal med komponenter förstås ej utan person tror att chassit är datorn.

Personen anser själv det ganska kul när jag vissat och förklarat hur en dator fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

@PeNMaX:
Jo, men då är som sagt kabeln defekt, du får samma bild med en billig hdmi-kabel eller en svindyr kabel, förutsatt att kabeln är hel. Oavsett märke.

Att folk får "bättre färg" eller "skarpare kontrast" men HDMI-kabel från Monster jämfört med Kjell och Co. är ren placebo.

Editerade även mitt förra inlägg med citat för tydlighetens skull

Nej det handlar inte om en defekt kabel utan det att de billigare har ett sämre störningsskydd vilket gör att signalen blir korrupt men det är oftast inget man behöver tänka på dessa problem brukar komma först med kablar på 5-10m vilket är betydligt längre än de flesta använder. Då kan spänningsfallet bli så pass stort att det kan vara svårt att skilja en etta från en nolla. Min rekommendation när det kommer till kablar är iaf att ska du gå över 10m så lägg till några hundra på en bättre kabel. Är det däremot 1-1,5m bara så då funkar alla kablar likvärdigt. Visst har vissa dyrare kabel tillverkare massa mumbo jumbo som guld/silver plätterade kablar massa konstiga legeringar och annat som inte just tillför något men det du däremot får som kan vara vettigt är bättre avskärmning och ofta lite grövre ledare(lägre risk för störning).

Men nu tänker jag låta den här diskutionen vara de som inte förtår att en dyrare kabel helt enkelt kan vara bättre beroende på situation är nog helt enkelt inte kapabla till att ta in ny information.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Skrivet av PeNMaX:

Nej det handlar inte om en defekt kabel utan det att de billigare har ett sämre störningsskydd vilket gör att signalen blir korrupt men det är oftast inget man behöver tänka på dessa problem brukar komma först med kablar på 5-10m vilket är betydligt längre än de flesta använder. Då kan spänningsfallet bli så pass stort att det kan vara svårt att skilja en etta från en nolla. Min rekommendation när det kommer till kablar är iaf att ska du gå över 10m så lägg till några hundra på en bättre kabel. Är det däremot 1-1,5m bara så då funkar alla kablar likvärdigt. Visst har vissa dyrare kabel tillverkare massa mumbo jumbo som guld/silver plätterade kablar massa konstiga legeringar och annat som inte just tillför något men det du däremot får som kan vara vettigt är bättre avskärmning och ofta lite grövre ledare(lägre risk för störning).

Men nu tänker jag låta den här diskutionen vara de som inte förtår att en dyrare kabel helt enkelt kan vara bättre beroende på situation är nog helt enkelt inte kapabla till att ta in ny information.

Jag är fullt kapabel till att ta in ny information. Och jag håller med dig, vid avsevärt längre kabel än normalt, ja då kan det vara läge att lägga lite mer, precis av anledningen som du skriver. Jag uppfattade det hela som att det handlade om en normal-lång kabel och då är det hugget som stucket. men efter att ha kollat bakåt på dina inlägg så ser jag att du hade problemet med en längre kabel.

När vi är på ämnet guldpläterad, denna kabel är rolig:
http://www.temnet.se/ljud-bild/kablar-adapters/optisk-fiberka...

Visa signatur

Citera för lättare svar!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Swedish Chef:

När vi är på ämnet guldpläterad, denna kabel är rolig:
http://www.temnet.se/ljud-bild/kablar-adapters/optisk-fiberka...

Jag vill nog tycka att Denon Link-kabeln tar priset. Gick på runt $500 USD ny. Rätt saftigt för en TP-kabel på 1.5 meter.

http://www.amazon.com/Denon-AKDL1-Dedicated-Discontinued-Manu...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Denna mailkonversation utspelade sig mellan mig och en användare till ett webbaserat system vi har för att skapa produktkataloger
--------------
Användaren:
Topic: Problem "systemnamn"

when I want create something

to french data sheet I can't why .... the hand stop me
--------------
Jag svarar:

What do you mean, the hand stops you? There dosen't seem to be any problems in the system right now.
--------------
Får svar igen:

Yes, when I wand create something to French Data Sheet, a hand stop me... can you help me
--------------
Jag igen:

But I don't understand exactly what you mean. The hand is the pointer? Then you right click on the section and chose "New...".
--------------
Hon svarar igen:

and I can not do anything, I'm stuck, I did not hand to create a new folder
--------------

Ja hon är från frankrike och inte så bra på engelska. Men handen som stoppar henne, kom aldrig fram till vilken hand det var, hennes? Chefens? Eller var det muspekaren som blev till en hand? Jag vet inte men mailen slutade komma iaf.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Denna mailkonversation utspelade sig mellan mig och en användare till ett webbaserat system vi har för att skapa produktkataloger
--------------
Användaren:
Topic: Problem "systemnamn"

when I want create something

to french data sheet I can't why .... the hand stop me
--------------
Jag svarar:

What do you mean, the hand stops you? There dosen't seem to be any problems in the system right now.
--------------
Får svar igen:

Yes, when I wand create something to French Data Sheet, a hand stop me... can you help me
--------------
Jag igen:

But I don't understand exactly what you mean. The hand is the pointer? Then you right click on the section and chose "New...".
--------------
Hon svarar igen:

and I can not do anything, I'm stuck, I did not hand to create a new folder
--------------

Ja hon är från frankrike och inte så bra på engelska. Men handen som stoppar henne, kom aldrig fram till vilken hand det var, hennes? Chefens? Eller var det muspekaren som blev till en hand? Jag vet inte men mailen slutade komma iaf.

kan det vara "had" ?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

kan det vara "had" ?

Nja, tror det var hand, man blir ju inte så mycket klokare av det om man sätter "had" istället

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Detta var inte alls otekniska eller dumma personer så man får väl skylla på stress och liten bildningslucka men:

Under förra os skulle chefen och en kollega fixa sändningar i fikarummet.
Datorn hade endast VGA utgång, TVn en DVI ingång.
Chefen kollar nätet snabbt och hastar in till Kjell för en (dyr) VGA till "DVI-I" kabel
Dom upptäcker att kabeln inte passar i DVI-D honan på tvn och rycker ut dom fyra pinnarna som gör att den inte går i med en näbbtång...
Jag släntrade in och fick ett gott skratt precis när dom stod och undrade varför dom inte fick bild med sin 1,5 meter meningslöshet.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av EverGrowingNoob:

Detta var inte alls otekniska eller dumma personer så man får väl skylla på stress och liten bildningslucka men:

Under förra os skulle chefen och en kollega fixa sändningar i fikarummet.
Datorn hade endast VGA utgång, TVn en DVI ingång.
Chefen kollar nätet snabbt och hastar in till Kjell för en (dyr) VGA till "DVI-I" kabel
Dom upptäcker att kabeln inte passar i DVI-D honan på tvn och rycker ut dom fyra pinnarna som gör att den inte går i med en näbbtång...
Jag släntrade in och fick ett gott skratt precis när dom stod och undrade varför dom inte fick bild med sin 1,5 meter meningslöshet.

Det är en klar favorit, när folk ser "nähe detta passar inte - men om man klipper av / skruvar bort / sågar / filar här så går det nog" !

Faktiskt betydligt vanligare än man tror...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har lite historier från min praktikplats.
Det var en gammal gubbe som kom in och sa "ja tjena jag ska ha en sån lacktock"

Det var även en kund som klagade på att han knappt kunde spela CS GO på sitt GTX 780 som han haft i två år och att han var så besviken på kortet. Min handledare tog grafikkortet och körde stresstester som 3DMark Vantage och det fungerade jättebra. Det visade sig att kunden kopplat in DVI-kabeln på det interna CPU-grafiken Min handledare fick hålla sig för skratt och sa "ja det kommer kännas som en helt ny dator nu".

Permalänk
Medlem

Får alltid samma kommentar från okunniga folk varje gång de får syn på mina två skärmar,
"Varför behöver du två datorer?"

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (off topic)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapa:

Får alltid samma kommentar från okunniga folk varje gång de får syn på mina två skärmar,
"Varför behöver du två datorer?"

Måste vara totalt ointresse för teknik där

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ahh du tänker så.
Hmm, det var nog vettigt tänk.

Den tar bara aktiva fönstret minns jag nu när du säger det.
Aja, mer jobb nu, tar det till nästa gång

Finns ett program som heter printkey som gör att man kan markera det område man vil printa och spara direkt till fil, använder det mycket i jobbet.

Permalänk
Skrivet av Lavaguden:

Finns ett program som heter printkey som gör att man kan markera det område man vil printa och spara direkt till fil, använder det mycket i jobbet.

Ett annat alternativ är "skärmklippverktyget" (snipping tool) som finns inbyggt i Windows.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Medlem

Detta var en konversation som en kund och en säljare hade i en väskaffär.

Kund:
- Kommer min jobbdator att få plats i denna väskan?
Säljaren:
-Absolut, inga jobbdatorer är större än 14 tum.

Permalänk
Medlem

Mitten av nittiotalet, inte mycket bärbart och inga platta skärmar...
En som hade bytt kontor ringde IT-Support för hon kunde inte få igång datorn efter flytten som hade utförts av vaktmästeriet.
När min kollega kommer till hennes nya rum så har hon ställt upp skärmen och lagt fram mus och tangentbord men han ser inte datorn. Dialog:
-Var är datorn?
-Den står där. (Pekar på skärmen)
-Nej det är skärmen. Datorn brukar stå på golvet eller under skärmen.
-Jasså den klumpen. Den använder jag aldrig och den tar bara en massa plats. Jag sade till flyttarna att de kunde ta den. Jag använder bara skärmen, tangentbordet och musen.

Permalänk
Avstängd

Början på 90 när jag och en kompis satt vid hans nya 486:a så kom hans farmor in "nämen har du fått en teve".. Jaja det är inte så lätt.

Permalänk
Medlem

Före detta kollega och självutnämnd dataexpert som jag inte längre jobbar med ville installera två nya datorer i nätverket. Han var mycket nöjd med de två Dell datorer som han beställt och minsann skulle installera själv (för att vara mera exakt packa upp, slå på och säga till mig att de fanns i nätverket).

Efter tag stötte han dock på patrull när han insåg att han hade två datorer men att det bara fanns ett lan-uttag i väggen ledigt. "Vi har ett par switchar liggandes i förrådet, kika där" föreslog jag. Detta tyckte han såklart lät vettigt och bra, att han inte kommit på det själv liksom.

Efter ett tag kom han tillbaka och meddelande stolt att allt var klart för användning (förutom detaljer som IP, GW, adminkonto, användarkonto, domain, lösen, epost, office, antivirus och andra bagateller då såklart).

Följer med bort till platsen där han hållit på och sätter igång att fixa IP-address och användarkonton lokalt eftersom det är första gången maskinerna slås på. Noterar efter ett tag att det inte finns något nätverk som funkar och jag inte heller kan pinga våran server eller router. Kikar under bordet och ser.... inte en switch... utan en utav våra 10.000 kr cisco routers som han hittat i förrådet, packat upp ur ny kartong och kopplat till två datorer och ett lan-uttag.

Jag kväver ett *VAD I HE*VETE!* inombords och hasplar ur mig ett betydligt mera diplomatiskt "du vet att det där är en router va?"

Varpå han svarar: "ehhhh... ja. Men routers är ju bättre än switchar så jag tog en sådan istället".

Var tvungen att gå och hämta en stor kopp kaffe innan jag var beredd att fortsätta den diskussionen.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Före detta kollega och självutnämnd dataexpert som jag inte längre jobbar med ville installera två nya datorer i nätverket. Han var mycket nöjd med de två Dell datorer som han beställt och minsann skulle installera själv (för att vara mera exakt packa upp, slå på och säga till mig att de fanns i nätverket).

Efter tag stötte han dock på patrull när han insåg att han hade två datorer men att det bara fanns ett lan-uttag i väggen ledigt. "Vi har ett par switchar liggandes i förrådet, kika där" föreslog jag. Detta tyckte han såklart lät vettigt och bra, att han inte kommit på det själv liksom.

Efter ett tag kom han tillbaka och meddelande stolt att allt var klart för användning (förutom detaljer som IP, GW, adminkonto, användarkonto, domain, lösen, epost, office, antivirus och andra bagateller då såklart).

Följer med bort till platsen där han hållit på och sätter igång att fixa IP-address och användarkonton lokalt eftersom det är första gången maskinerna slås på. Noterar efter ett tag att det inte finns något nätverk som funkar och jag inte heller kan pinga våran server eller router. Kikar under bordet och ser.... inte en switch... utan en utav våra 10.000 kr cisco routers som han hittat i förrådet, packat upp ur ny kartong och kopplat till två datorer och ett lan-uttag.

Jag kväver ett *VAD I HE*VETE!* inombords och hasplar ur mig ett betydligt mera diplomatiskt "du vet att det där är en router va?"

Varpå han svarar: "ehhhh... ja. Men routers är ju bättre en switchar så jag tog en sådan istället".

Var tvungen att gå och hämta en stor kopp kaffe innan jag var beredd att fortsätta den diskussionen.

haha, så jävla kung

Permalänk
Medlem

@CFSsss:

jösses jag dog av skratt

Permalänk
Medlem

"vad är det för grått papper" Syftade på en gammal PATA kabel

Permalänk

En kompis gjorde en rejäl tankevurpa när vi pluggade på gymnasiet. Normalt sätt är han väldigt bra på datorer, men den dagen var inte hans tanke verksamhet på topp. När han satt framför sin bärbara dator och säger:

-Tänk vad bra det skulle vara om det fanns datorer som kunde gå på batteri.

Han pratade visserligen om stationära datorer, men det finns UPS så hans försvar höll ändå inte

Visa signatur

Intel Core i7-7700K | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair Dominator Platinum 32GB 3600MHz | MSI Z270 Xpower Gaming Titanium | 2x Samsung 960 Pro 512 GB (Raid 0) | Samsung 850 EVO 1 TB | 6 TB HDD | EVGA SuperNOVA 1200 P2 | Case Labs STH10 | Acer X34A Predator | LG 40UF675V |