Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Absolut! Om jag inte missminner mig, innefattar rätten att köra 1 hypervisor och 2st VM's ovanpå en (1) Windows Server Standard-licens. På så vis blir hypervisorn "gratis" eller, ja, typ gratis
Hur folk använder sina servers kan jag bara spekulera i. Ska jag spekulera finns det nog en och annan som kör servers i produktionsmiljö här på Sweclockers. Given tråd är en fullvärdig server, så det inte orimligt i mina ögon.

/D

Hyper-V Server är precis som Hugligan skriver helt gratis, du behöver alltså inte köpa en Windows Server-licens. Om man vill köra icke-Windows-VM så är det fritt fram. Jag skulle dock läsa licensavtalet om jag ville köra Windows-VM på Hyper-V Server.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Senast i höstas försökte jag få igång pfSense i Hyper-V, gick sådär. Virtuella switcharna var mycket mer förvirrande än ESXi:s motsvarighet.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av tomle:

Hyper-V Server är precis som Hugligan skriver helt gratis, du behöver alltså inte köpa en Windows Server-licens. Om man vill köra icke-Windows-VM så är det fritt fram. Jag skulle dock läsa licensavtalet om jag ville köra Windows-VM på Hyper-V Server.

Det stämmer, Hyper-V Server är en direkt motsvarande produkt till vSphere ESXi free (alltså helt gratis utan några förbehåll). För att köra 1+2 (1 hypervisor + 2 Windows VMs) krävs förstås 1st Windows-licens. Finns inget behov av att köra Windows överhuvudtaget (varken på hypervisor eller gäster) finns det flera gratis hypervisors som gör jobbet utmärkt (exempel proxmox, kvm, esxi mfl).
Mitt tidigare längre inlägg avser några av mina ställningsttaganden kring val av hypervisor. Det finns många för/nackdelar med respektive produkt, det är lite upp till en själv att avgöra. Kopplat till behov, budget och erfarenhet.

/D

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Gött att det löste sig. Varför ville du bygga USB-minnet virtuellt?

Vad blev det för firmware på Broadcom-korten? Ser du det i ILOn?
5720-v1.37 NCSI v1.3.12.0 har jag.

Du kanske bör köra en reset på själva ILOn då.
SSHa till ILOn och kör cd /map1 därefter reset.

Jag hade vid tillfället endast tillgång till FreeBSD/Linux/Mac OS X i bare metal, kollade aldrig om HPs USB-minnes-verktyg fanns i en *nix-version.

Testade reset både via webbgränssnittet och SSH. Det gjorde ingen skillnad. Endast de två MAC-adresserna för 332i syns i iLOn under "Network" - "Adapter 2" (jag satte dit xx:en):

"Location Embedded
Firmware N/A
Status Unknown
1 3c:a8:2a:xx:xx:xx N/A Unknown N/A
2 3c:a8:2a:xx:xx:xx N/A Unknown N/A"

Följande versioner på 332i kan ses från det inbyggda diagnostikverktyget man når från boot:
Firmware 1.37, PXE 17.2.0, NCSI 1.3.12.

När jag kör SPPn så vill den uppdatera "nvm" (non-volatile-memory?) från 17.2.0 till 17.2.41. Det verkar dock som att den uppdateringen inte fungerar eftersom den görs om varje gång.

Läste om några som haft problem med att nätverkskortet inte fungerade alls efter en uppdatering och löste det med ett verktyg från Broadcom. Ska kolla upp detta mer när jag får tid.

Edit: Enligt den här sidan så är det korrekt att info:n saknas sålänge Agentless Management Service inte körs (AMS körs i OSet har jag förstått det som). Detta förklarar dock inte varför SPPn återupprepar uppdateringen av "nvm" gång på gång.

Hur ser det ut i era "Network" och "Device Inventory" före och efter boot av OS?

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk

Om jag köper en sån här server kan jag sätta i en 120gb SSD (OS) + 1st 1tb disk som jag har o sen senare när min ekonomi tillåter sätta i fler diskar för att öka utrymmet? Jag har i dagsläget en synology nas med alla mina serier osv på. Tänker framöver avveckla den när jag har fyllt min nya med utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixus:

Jag hade vid tillfället endast tillgång till FreeBSD/Linux/Mac OS X i bare metal, kollade aldrig om HPs USB-minnes-verktyg fanns i en *nix-version.

Testade reset både via webbgränssnittet och SSH. Det gjorde ingen skillnad. Endast de två MAC-adresserna för 332i syns i iLOn under "Network" - "Adapter 2" (jag satte dit xx:en):

"Location Embedded
Firmware N/A
Status Unknown
1 3c:a8:2a:xx:xx:xx N/A Unknown N/A
2 3c:a8:2a:xx:xx:xx N/A Unknown N/A"

Följande versioner på 332i kan ses från det inbyggda diagnostikverktyget man når från boot:
Firmware 1.37, PXE 17.2.0, NCSI 1.3.12.

När jag kör SPPn så vill den uppdatera "nvm" (non-volatile-memory?) från 17.2.0 till 17.2.41. Det verkar dock som att den uppdateringen inte fungerar eftersom den görs om varje gång.

Läste om några som haft problem med att nätverkskortet inte fungerade alls efter en uppdatering och löste det med ett verktyg från Broadcom. Ska kolla upp detta mer när jag får tid.

Edit: Enligt den här sidan så är det korrekt att info:n saknas sålänge Agentless Management Service inte körs (AMS körs i OSet har jag förstått det som). Detta förklarar dock inte varför SPPn återupprepar uppdateringen av "nvm" gång på gång.

Hur ser det ut i era "Network" och "Device Inventory" före och efter boot av OS?

Aha. Jag vet inte hur det ser ut innan boot. Men nu när jag har ESXi 5.5 igång så visas det korrekt :).

Skrivet av Göktytan:

Om jag köper en sån här server kan jag sätta i en 120gb SSD (OS) + 1st 1tb disk som jag har o sen senare när min ekonomi tillåter sätta i fler diskar för att öka utrymmet? Jag har i dagsläget en synology nas med alla mina serier osv på. Tänker framöver avveckla den när jag har fyllt min nya med utrymme.

Jepp. Men tänk på att du kan inte utöka diskutrymmet bara sådär. Du behöver bygga om din RAID = flytta datan därirfrån innan.
Det är såklart vettigast att köpa så många diskar du vill ha på en gång, men har man inte ekonomin till det så kan man börja med en :). Som sagt, se bara till att flytta datan innan du skapar någon ny RAID. Om du nu vill ha RAID dvs. Du kan ju alltid smälla i disken och bara skapa en ny lagringsenhet i ditt OS.

Permalänk
Medlem

Nu säljer dustin den till 1.995 i helgen. Bra pris ska man avvakta om man inte har bråttom?

https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Permalänk
Medlem
Skrivet av magda136:

Nu säljer dustin den till 1.995 i helgen. Bra pris ska man avvakta om man inte har bråttom?

https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Det är ett bra pris
Funderar på att köpa en till för att enbart använda som NAS

Permalänk
Medlem

Har läst igenom de senaste 13 sidorna nu och desto mer jag läser desto sugnare blir jag på att köpa en sån här. Det har dock dykt upp lite frågetecken.

Jag har tänkt att använda servern till bland annat en ts server , cs go hosting ifall de finns sånt? Lite databaser (sql) till lite små projekt man har i skolan etc. Hade även tänk hosta ett owncloud (ifall de heter så) och plex som alla verkar tala så gott om

• Verkar som många gör Hyper-V Server, anledning? Själv känner jag mig bekväm i en linux miljö så min första tanke var ju att köra en Ubuntu server som OS. Invändningar mot det?

• Har suttit inne på dustins och kollat runt på de olika microservrarna. Men svårt för mig att veta vilken man ska köpa. Min första tanke är ju att köpa den dyrast bara för att den ska hålla så länge som möjligt... Dum tanke?

• Varför kör ni flera VMs på er server? Är det så att ni kör en VM per hårddisk eller vad är poängen?

• Är jag rätt ute med o köpa en microserver? O i såna fall vilken av de 7 på dustin. Kanske köpa en billigare och lägga in lite extra hårddiskar och minne? Budget ligger väl runt 8-10 k max!

Mvh

Permalänk
Medlem

@Lokso: Jag virtualiserar främst för jag ofta har sönder och bloatar mina servrar. Jag skulle möjligen kunna konfa en bare-metal Ubuntu server som hostar min Guacamole (mot en desktop RDP), Mumble, Owncloud, Plex, Transmission, etc. Dock kan jag omöjligen hosta en pfSense-server, eller en FreeNAS-server utan att virtualisera. Det finns trådar på SweC om hur virtualisering funkar och varför.

Du bör köpa den billigaste och bygga ut själv.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lokso:

Har läst igenom de senaste 13 sidorna nu och desto mer jag läser desto sugnare blir jag på att köpa en sån här. Det har dock dykt upp lite frågetecken.

Jag har tänkt att använda servern till bland annat en ts server , cs go hosting ifall de finns sånt? Lite databaser (sql) till lite små projekt man har i skolan etc. Hade även tänk hosta ett owncloud (ifall de heter så) och plex som alla verkar tala så gott om

• Verkar som många gör Hyper-V Server, anledning? Själv känner jag mig bekväm i en linux miljö så min första tanke var ju att köra en Ubuntu server som OS. Invändningar mot det?

• Har suttit inne på dustins och kollat runt på de olika microservrarna. Men svårt för mig att veta vilken man ska köpa. Min första tanke är ju att köpa den dyrast bara för att den ska hålla så länge som möjligt... Dum tanke?

• Varför kör ni flera VMs på er server? Är det så att ni kör en VM per hårddisk eller vad är poängen?

• Är jag rätt ute med o köpa en microserver? O i såna fall vilken av de 7 på dustin. Kanske köpa en billigare och lägga in lite extra hårddiskar och minne? Budget ligger väl runt 8-10 k max!

Mvh

# Har inte provat Linux på den och har inte läst på om hur stödet är.

# Beror ju på hur mycket processorkraft du behöver. G1610T är ungefär lika snabb som en C2D E6600 (2,4GHz).

# Största anledningen till att virtualisera är ju att nyttja hårdvaran bättre, de allra flesta servrar idlar ju stor del av tiden (både hemma och i produktion). Så fort du har mera än en VM per ROTERANDE disk (RAID exkluderat - har sina för och nackdelar) kommer du att se en dramatisk försämring av prestandan - särskilt om dom jobbar mot disk samtidigt. Det är inte det att det inte fungerar, men det går låååångsamt. Använder du däremot SSD kan du lätt köra flertalet VMar på samma. Lagringsprestanda och RAM brukar vara de första flaskhalsarna vid virtualisering. Visst, CPU-prestandan är ju inte våldsam i G1610T men sålänge VMarna inte måste sträcka på benen samtidigt så kanske det räcker, beror ju liksom på. En idlande VM drar ju nästan ingen CPU alls.

# Ska man inte använda den skarpt utan för hemmabruk skulle jag köpa några av de minnesmoduler som länkas till här i tråden. Mycket billigare än HP original vill jag minnas.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

# Beror ju på hur mycket processorkraft du behöver. G1610T är ungefär lika snabb som en C2D E6600 (2,4GHz).

Beroende på hur man mäter så är en G1610T rätt mycket (~50%)snabbare än en C2D E6600: http://cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=2075&cmp[]=912

Du kan ju även virtualisera med t.ex. KVM/Proxmox om du känner dig mer bekväm med Linux.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Beroende på hur man mäter så är en G1610T rätt mycket (~50%)snabbare än en C2D E6600: http://cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=2075&cmp[]=912

Du kan ju även virtualisera med t.ex. KVM/Proxmox om du känner dig mer bekväm med Linux.

Beror lite på mätmetod som sagt:

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core2-Duo-E6600-vs-Intel-Celero...

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Drog in 60-dagars prova-på licensen, konstaterade att klockan gick galet och ställde om den. PANG så var de 60 dagarna förbrukade.... *suck*

Permalänk

Igår så köpte jag en microserver o ser fram emot o köra igång den frågan är vad för os man ska köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göktytan:

Igår så köpte jag en microserver o ser fram emot o köra igång den frågan är vad för os man ska köra?

VMware ESXi.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

VMware ESXi.

jag har faktiskt laddat ner det, sen så får vi se om jag klarar av det.

Permalänk
Skrivet av Göktytan:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1134186-guide-egen-serv...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, finns det HP Microserver Gen8 med hotswap bays?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Snabb fråga, finns det HP Microserver Gen8 med hotswap bays?

Så vitt jag vet är det Smart Array B120i chippet som gör att det är "cold swap only", uppgradera burken med tex Smart Array P222 så får du hot-swap funktionaliteten. eBay, annars kostar P222 mer än hela servern...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Inte för att det är unikt med Gen8 men varför har HP valt att sätta in hårddiskslädar i kombination med ett cold swap-BIOS? Om man ändå måste stänga av maskinen för att sätta in en disk kan man väl lika gärna skruva fast den inuti och trycka i två kablar?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zarkov:

Inte för att det är unikt med Gen8 men varför har HP valt att sätta in hårddiskslädar i kombination med ett cold swap-BIOS? Om man ändå måste stänga av maskinen för att sätta in en disk kan man väl lika gärna skruva fast den inuti och trycka i två kablar?

På vilket sätt skulle det vara bättre? Då tappar du direkt en av anledningarna till att HP Microserver blivit så populär: extremt kompakt men ändå lätt att byta eller lägga till diskar.

Vilka andra enheter med motsvarande egenskaper menar du finns i prislägena Microservern ofta går att få för (max 2500) men även erbjuder hotswap? Dvs lika liten, klarar lika mycket minne, lika bra CPU och med 4 lättåtkomliga HD-platser.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göktytan:

Det är inte jättekrångligt men krävs lite konfiguration. Finns gott om guider på nätet och folk här att fråga om du stöter på problem :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

På vilket sätt skulle det vara bättre? Då tappar du direkt en av anledningarna till att HP Microserver blivit så populär: extremt kompakt men ändå lätt att byta eller lägga till diskar.

Vilka andra enheter med motsvarande egenskaper menar du finns i prislägena Microservern ofta går att få för (max 2500) men även erbjuder hotswap? Dvs lika liten, klarar lika mycket minne, lika bra CPU och med 4 lättåtkomliga HD-platser.

Jag undrar varför man inte valt att ge den hot swap när man ändå satt dit hdd-slädar? En av de stora anledningarna till att ha slädar är (väl?) att det skall gå snabbt att byta disk men med cold swap måste man ju ändå ta ner systemet med allt vad det innebär och de små skruvarna är ju inte direkt lättanvända. För min del är enda fördelen med slädarna att jag slipper huka under skrivbordet för att byta disk, jag tvivlar på att slädarna är så mycket snabbare.

Missförstå mig inte nu, jag menar inte att det finns någon bättre lösning utan undrar bara varför HP valt att inte ge Microservern det där lilla extra. (Förmodligen är det för att de som verkligen behöver hotswap skall vara tvungna att betala flera gånger mer för samma prestanda). Själv kör jag med moddad BIOS i min G7 och använder faktiskt hotswap då och då, synd bara att nya slädar är så förbaskat dyra.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag undrar varför man inte valt att ge den hot swap när man ändå satt dit hdd-slädar?

För att motivera till köp av dyrare produkter.
Cynisk gissning, visst. Men stoppa i ett P222 så är burken genast hot-swap vänlig. Det är inte slädarna, och deras hål som är problemet.

Skrivet av zarkov:

Själv kör jag med moddad BIOS i min G7 och använder faktiskt hotswap då och då, synd bara att nya slädar är så förbaskat dyra.

G5-7 använder så vitt jag vet samma slädar. eBay. Kostar skitpengar. Jag köpte nya till min ML350, och säljaren glömde nämna att det ingick diskar... 2.5" 10K 140GB SAS, för 60 spänn + frakt.
3.5" är inte dyrare... Möjligen blir frakten lite dyrare.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

För att motivera till köp av dyrare produkter.
Cynisk gissning, visst. Men stoppa i ett P222 så är burken genast hot-swap vänlig. Det är inte slädarna, och deras hål som är problemet.

G5-7 använder så vitt jag vet samma slädar. eBay. Kostar skitpengar. Jag köpte nya till min ML350, och säljaren glömde nämna att det ingick diskar... 2.5" 10K 140GB SAS, för 60 spänn + frakt.
3.5" är inte dyrare... Möjligen blir frakten lite dyrare.
B!

Jag har letat länge efter en släde eller två till G7 men de billigaste jag hittar ligger på 500-700 kr exkl frakt och moms. Riktigt så jobbigt är det inte att byta diskar i de jag har.

Till G8 och andra servrar verkar det finnas betydligt mer billiga reserv- och extradelar på ebay.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@enoch85: Även ett billigare IBM M1015 i IT-mode tillåter hotswap.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Nice! Tack för tips! Så detta kan jag alltså byta ut mot nuvarande Software RAID i min server och få hotswap funktion? Har hört att Hårdvarud RAID är "mer riskabelt" går kortet sönder så är datan körd. Stämmer detta?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Nice! Tack för tips! Så detta kan jag alltså byta ut mot nuvarande Software RAID i min server och få hotswap funktion? Har hört att Hårdvarud RAID är "mer riskabelt" går kortet sönder så är datan körd. Stämmer detta?

Om man skaffar samma kort så fungerar det eller från samma leverantör kan det fungera.
Raidlösningen måste kunna identifiera strukturen på diskarna.

Själv kör jag nu Microsoft Storage Spaces
Windows kan identifiera diskar så man kan flytta runt dem utan problem oavsett hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag har letat länge efter en släde eller två till G7 men de billigaste jag hittar ligger på 500-700 kr exkl frakt och moms. Riktigt så jobbigt är det inte att byta diskar i de jag har.

32.23:- fri frakt, eBay. (3.5")

Jag kan givetvis ha fel, men så vitt jag vet är det samma kälke till G3(G2?)-G7. Det som är viktigt är 2.5" vs 3.5", färgen på knappen kan skilja något, men det verkar ha mer med att göra vem som tillverkat dem, än vilken generation de tillhör. Kan även vara samma tillverkare hela tiden, men att plasten med pigment varit olika dyr. Jag har sett dem i varierande färg från nästan brun till ljust vinröd.

Skrivet av superapan:

Får det plats? I så fall är väl den enda nackdelen att inte HP's mjukvarukit automatiskt håller en med uppdaterad firmware, och nya drivrutiner.
B!

Visa signatur