Vinn nätagg från Seasonic

Nya HP Microserver Gen8

Permalänk

Vad gör jag för fel??
Jag har monterat in en 120gb ssd som jag har anslutit till "ODD bay" på moderkortet, startar upp från ett usb med ubuntu server. sen så installerar jag ubuntu på min ssd men hur i hela friden kan man få microservern att boota på min ssd o inget annat?
PS har även försökt att uppdatera servern med senaste iso filen från hp men varje gång jag försöker starta upp på den så händer inget.

Permalänk
Skrivet av Göktytan:

Vad gör jag för fel??
Jag har monterat in en 120gb ssd som jag har anslutit till "ODD bay" på moderkortet, startar upp från ett usb med ubuntu server. sen så installerar jag ubuntu på min ssd men hur i hela friden kan man få microservern att boota på min ssd o inget annat?
PS har även försökt att uppdatera servern med senaste iso filen från hp men varje gång jag försöker starta upp på den så händer inget.

HA
Nu lyckades jag starta med min ssd va inne i bios o ändra lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göktytan:

HA
Nu lyckades jag starta med min ssd va inne i bios o ändra lite.

Skriv gärna vad det är du ändrade så andra som har samma problem kan få det löst :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

@Lokso: Jag virtualiserar främst för jag ofta har sönder och bloatar mina servrar. Jag skulle möjligen kunna konfa en bare-metal Ubuntu server som hostar min Guacamole (mot en desktop RDP), Mumble, Owncloud, Plex, Transmission, etc. Dock kan jag omöjligen hosta en pfSense-server, eller en FreeNAS-server utan att virtualisera. Det finns trådar på SweC om hur virtualisering funkar och varför.

Du bör köpa den billigaste och bygga ut själv.

Ja men tack då förstår jag!

Skrivet av Micke O:

# Har inte provat Linux på den och har inte läst på om hur stödet är.

# Beror ju på hur mycket processorkraft du behöver. G1610T är ungefär lika snabb som en C2D E6600 (2,4GHz).

# Största anledningen till att virtualisera är ju att nyttja hårdvaran bättre, de allra flesta servrar idlar ju stor del av tiden (både hemma och i produktion). Så fort du har mera än en VM per ROTERANDE disk (RAID exkluderat - har sina för och nackdelar) kommer du att se en dramatisk försämring av prestandan - särskilt om dom jobbar mot disk samtidigt. Det är inte det att det inte fungerar, men det går låååångsamt. Använder du däremot SSD kan du lätt köra flertalet VMar på samma. Lagringsprestanda och RAM brukar vara de första flaskhalsarna vid virtualisering. Visst, CPU-prestandan är ju inte våldsam i G1610T men sålänge VMarna inte måste sträcka på benen samtidigt så kanske det räcker, beror ju liksom på. En idlande VM drar ju nästan ingen CPU alls.

# Ska man inte använda den skarpt utan för hemmabruk skulle jag köpa några av de minnesmoduler som länkas till här i tråden. Mycket billigare än HP original vill jag minnas.

Såg precis detta, finns de någon anledning varför jag inte ska köpa den här just nu?!
Nedsatt 57% https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lokso:

Såg precis detta, finns de någon anledning varför jag inte ska köpa den här just nu?!
Nedsatt 57% https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Köp!
Riktigt billigt. Köpte min för 1895:- på Black Friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Köp!
Riktigt billigt. Köpte min för 1895:- på Black Friday.

Ja det kändes ju lite för bra för att va sant
Funderar på ifall man ska köpa + 4gb eller byta ut direkt till 16 gb ram direkt ( https://www.dustinhome.se/product/5010654160/ddr3 ) .
O så tänkte jag två stycken WD Red 3TB hårddiskar till det. Har inga hårddiskar till den just nu.

Vad tror ni om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lokso:

Ja det kändes ju lite för bra för att va sant
Funderar på ifall man ska köpa + 4gb eller byta ut direkt till 16 gb ram direkt ( https://www.dustinhome.se/product/5010654160/ddr3 ) .
O så tänkte jag två stycken WD Red 3TB hårddiskar till det. Har inga hårddiskar till den just nu.

Vad tror ni om det?

Jag köpte 2st Kingtson 8GB till min samtidigt. Funkar bra.
Kör sedan VMware ESXi på den så blir det finfint.
Funkar säkerligen kanon :).

Permalänk
Medlem

@enoch85: Kör man kortet i IT-mode i passthrough är det ju inte hårdvaru-RAID längre, utan detta hanteras i mjukvaran på VM:en som man skickat diskarna till.

@-=Mr_B=-: Det passar, möjligen måste man köpa en lågprofils-bracket. Se https://b3n.org/m1015-hba-in-the-hp-gen8-microserver/ för monteringsbilder.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Är det någon som har en lösning på mitt problem? då jag försöker köra uppdateringen med ett usb minne så kommer : Could not find kernel image: vesamenu.c32

Jag har "gjort" usbminnet med den senaste rufus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göktytan:

Är det någon som har en lösning på mitt problem? då jag försöker köra uppdateringen med ett usb minne så kommer : Could not find kernel image: vesamenu.c32

Jag har "gjort" usbminnet med den senaste rufus.

Tidigare i tråden: #15851088

HP-verktyget funkade för mig iaf.

Här är någon som fått samma fel: #15851823

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

@enoch85: Kör man kortet i IT-mode i passthrough är det ju inte hårdvaru-RAID längre, utan detta hanteras i mjukvaran på VM:en som man skickat diskarna till.

Ok, jag frågar för att jag har en server idag med Ubuntu Server på där Windows är host. Det är ett hemmabygge med vanlig Windows RAID1 så det finns ingen hotswap, men jag skulle önska att få den funktionen. Men det är en annan tråd.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk

Har en Gen8 som skall ersätta min gamla N54L (som kör Esxi) och är lätt förvirrad kring Raid (0) och AHCI.
Vad jag kan förstå så är väl Raid 0 tillsammans med "driver 88" i Esxi det vanligaste (bla för att få en tyst maskin)

Jag kör som sagt Esxi och bla Xpenology som NAS.
Nu funderar jag om jag skall köra NAS diskarna som Raid 0 (en per fysisk disk) eller AHCI.
Jag kommer att köra med interna Sata controllern och RDM för att diskarna skall "synas" i XPenology. Xpenology kör diskarna som Synology Hybrid Raid (SHR).

Jag klurar på om Raid 0 eller AHCI ger mig större möjlighet att "plocka ut data" via SATA => USB adapter mountat mot en linux maskin om någon disk skulle krasha och någon form av recovery måste ske.
Raid 0 tillsammans med SHR blir väl lite "kaka på kaka" och någon extern recovery lär väl bli omöjlig men hur är det med AHCI, går en sådan disk att mounta via tex en SATA-USB adapter ?

Någon som har någon input i frågan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av miniGranis:

Har en Gen8 som skall ersätta min gamla N54L (som kör Esxi) och är lätt förvirrad kring Raid (0) och AHCI.
Vad jag kan förstå så är väl Raid 0 tillsammans med "driver 88" i Esxi det vanligaste (bla för att få en tyst maskin)

Jag kör som sagt Esxi och bla Xpenology som NAS.
Nu funderar jag om jag skall köra NAS diskarna som Raid 0 (en per fysisk disk) eller AHCI.
Jag kommer att köra med interna Sata controllern och RDM för att diskarna skall "synas" i XPenology. Xpenology kör diskarna som Synology Hybrid Raid (SHR).

Jag hade varit livrädd för min data. Redan att köra hackad DSM hade jag skippat, men om du nu måste - varför inte bara köra bare metal? Att dessutom hacka med RDM på diskar som redan hanteras av raidkortet...ugh the agony! Är innehållet på diskarna totalt oviktigt för dig? Annars är en lösning att öppna plånboken för en Xeonprocessor och ett M1015. Eller låt bli att virtualisera. Det går att göra mycket i t.ex FreeNAS-jails.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av superapan:

Jag hade varit livrädd för min data. Redan att köra hackad DSM hade jag skippat, men om du nu måste - varför inte bara köra bare metal? Att dessutom hacka med RDM på diskar som redan hanteras av raidkortet...ugh the agony! Är innehållet på diskarna totalt oviktigt för dig? Annars är en lösning att öppna plånboken för en Xeonprocessor och ett M1015. Eller låt bli att virtualisera.

Tack för dina tankar. Xpenology har funkat toppen de 2 år (eller vad det nu är) som jag har kört det, har ju redan RDM'at diskarna idag på N54L maskinen. Det är ju bara för "hemma bruk" och offsite-backup finns om det skulle skita sig totalt.
Jag tycker det är otroligt smidigt med Esxi för att slippa ha flera maskiner som står och tar plats (och ström) när virtualiseringen funkar så bra och smidigt. Köra bare metal är för mig inget alternativ.

Permalänk
Medlem

@miniGranis: Jag hann editera mitt inlägg efter du svarade :). Kolla in FreeNAS-jails. Du får det bästa av två världar - superstabil lagring på bare metal och virtualisering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

@miniGranis: Jag hann editera mitt inlägg efter du svarade :). Kolla in FreeNAS-jails. Du får det bästa av två världar - superstabil lagring på bare metal och virtualisering.

Jails är inte virtualisering i den bemärkelsen det oftast används i detta forum då den lever i samma kernelmode/usermode som resten av ditt os. Vill du gå den vägen så finns ju alltid alla varianter av kvm i linux och solaris eller solaris zones också där du får en faktisk virtualisering.

Permalänk
Medlem

Detta är ett nytt område för mig... Men min gamla NAS är så seg att jag måste göra något åt den och jag är inte så intresserad av en ny NAS.

Såg erbjudandet i dagens lucka. Är priset bra? Hittar ingen bra prishistorik på prisjakt...

Och vad orkar den? Plex? Minecraftserver för tre barn, dvs inget superavancerat?

Normalt skulle jag gjort mer efterforskning innan jag frågade här men erbjudandet gäller ju bara idag och detta är lite spontant påkommet...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Jag kan inte tala för orginalprocessorn. Jag ersatte min mot en intel xeon e3-1265lv2. Kört minecraft och plex och hel drös andra virtuella servrar på den. Då har jag proppat den med 16 GB ram. Så mycket behövs dock inte för att driva hosten (om du ska virtualisera) och minecraft och plex. Du kan naturligtvis installera windows eller annat OS och köra plex och minecraft utan virtualisering. Bör klara dig på de 4 GB ram som är inkluderade. CPU´n bör klara av att transcoda (om det behövs) för en enhet åt gången i 1080P. Du kan börja med orginal och se om du behöver mer. Någon annan kanske har testat detta bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Detta är ett nytt område för mig... Men min gamla NAS är så seg att jag måste göra något åt den och jag är inte så intresserad av en ny NAS.

Såg erbjudandet i dagens lucka. Är priset bra? Hittar ingen bra prishistorik på prisjakt...

Och vad orkar den? Plex? Minecraftserver för tre barn, dvs inget superavancerat?

Normalt skulle jag gjort mer efterforskning innan jag frågade här men erbjudandet gäller ju bara idag och detta är lite spontant påkommet...

Jag kör originalprocessorn och har ca 10 VMs på den. Varav en kör Plex och klarar 1080p-transkoding.
Har 16GB minne i min eftersom jag har lite VMs på den. Men bara för att köra Plex och MC-server räcker det med 4GB skulle jag tro.

2495:- kostar de normalt sett och har gjort hur länge som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Ok? När jag sökt lite på priset verkar det ändå vara bra, dock inte så bra som Dustin vill ge sken av. Webbhallen tar ex 2990 kr för varianten med 2 GB ram. Proshop tog ytterligare ett par hundralappar. Mj Multimedia var en hundring billigare men okänd fraktkostnad då jag inte tog mig hela vägen genom deras beställningsprocedur. Priset verkar bra men inte värsta fyndet.

Bara fundera på om det är läge att pensionera min gamla NAS och ta steget till egen server.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Ok? När jag sökt lite på priset verkar det ändå vara bra, dock inte så bra som Dustin vill ge sken av.

Dustin har sålt den där för 2495 eller mindre åtminstone sedan i somras, stundtals så lågt som 1895 kr.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Tack! Då avvaktar jag och läser på lite mer.

Visa signatur

Permalänk

Jag köpte min förra helgen för 1995:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göktytan:

Var?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av [SH]:

Dustin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göktytan:

Skrivet av Göktytan:

Exkl moms ja..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Exkl moms ja..

Nae. Jag köpte min för 1895 ink moms för ett par veckor sedan.

Permalänk
Skrivet av FoxOne:

Exkl moms ja..

Nää ink moms

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Jag kör originalprocessorn och har ca 10 VMs på den. Varav en kör Plex och klarar 1080p-transkoding.
Har 16GB minne i min eftersom jag har lite VMs på den. Men bara för att köra Plex och MC-server räcker det med 4GB skulle jag tro.

Har du testat om den klarar att transcoda filer på 50GB? Är lite sugen på denna maskin men är osäker på om jag behöver mer kräm.

Permalänk
Medlem

Jag börjar mer och mer luta mot denna lilla server för formatet skulle passa perfekt och funktionsmässigt räcker den för mig.

Hittade dock ProLiant ML110 v2. Om jag kan leva med formatet och en enklare form av iLO, missar jag något väsentligt med ML10?

Visa signatur