Permalänk
Avstängd

En snabb fördjupad googling gav snabbt att Ginsa har en vit 25m.

http://www.ginza.se/product/kbl-tp-kabel-cat6-vit-f-utp-skarm...

Kör själv alltid med en skärmad för att inte riskera problem!

Räcker en 20m så har Biltema
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Na...

Har jag själv dragit två stycken från källaren som funkar utmärkt inkl Biltemas nätverkuttag som inte kräver Krone-verktyg dvs bara klippt av ena kontakten och splitsat upp parterna!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden men:

Dra inte skärmat i hemmet. Även om du trycker in en oskärmad kabel tillsammans med en elkabel i ett 16-vprör i 5 meter kommer du inte i närheten av problem som du säkerligen kommer att ha med skärmat kablage om du inte vet vad du gör.

Kör oskärmat och skit i om det ligger med elen.
Köp installationskabel på typ kjell och sätt patchpanel i ena änden och nätverksuttag i andra änden, alternativt nätverksuttag i båda ändarna om du inte har behov av en hel patchpanel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Varken jag eller byggaren är elektriker. Han är murare i grunden och har ingen utbildning i nätverk.

Hmm en murare som hjälper till och dra EL ?
Visst kan det bli bra, men tråkigt bara om det vid senare tillfälle går åt helvete :S

Var en barnfamilj här i trakterna hyrde hus av en som hade dragit elen själv, slutade med att kåken brann ner till grunden.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

Jo och enligt besiktingsman från Folksam så borde många av dagens husägare allvarligt fundera vad de håller på med!

Har eventuellt att göra med de som klarar Pisa-provet

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har monterat massor av skärmad kabel, både hemma och på företag. Aldrig haft problem. Problemen är, enligt mig, kraftigt överdrivna.

Så du har aldrig varit med om att få en rejäl pärla när du haft en skärmad nätverkskabel i ena handen och haft andra handen på ett chassi med annan jordpotential ?

Jag har varit med om det ett flertal gånger och anser att det är obehagligt, samt tyder på möjligheten till oönskade jordströmmar.

Skärm tillför inget om man inte gör det helt rätt.
Och eftersom det med absolut största sannolikhet fungerar med oskärmad så kommer en skärmad inte tillföra något även ens när det görs rätt.

Gör det enkla, kör oskärmat.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Så du har aldrig varit med om att få en rejäl pärla när du haft en skärmad nätverkskabel i ena handen och haft andra handen på ett chassi med annan jordpotential ?

Jag har varit med om det ett flertal gånger och anser att det är obehagligt, samt tyder på möjligheten till oönskade jordströmmar.

Skärm tillför inget om man inte gör det helt rätt.
Och eftersom det med absolut största sannolikhet fungerar med oskärmad så kommer en skärmad inte tillföra något även ens när det görs rätt.

Gör det enkla, kör oskärmat.

Word!
Och har man så mycket problem med störning är det nog ändå läge att fundera på fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Word!
Och har man så mycket problem med störning är det nog ändå läge att fundera på fiber.

Jag förstår inte vad du vill säga med detta. Gör du det själv?

Permalänk
Skrivet av teejee:

Som så många redan sagt, skippa skärmad kabel. Konsumentprylar som vanliga routrar och liknande har ju inte ens jordade 230V uttag, så det går ju inte få till ordentlig jordning överallt.
Elkabel har frekvens på 50Hz, ingen stor risk att det stör 1Gigabit signalering på storleksordningen nån gigaherz. Och att trådparen är tvinnande tar bort störningar mkt effektivt, så en oskärmad kabel är inte särskild störningskänslig (vanligt missförstånd)

Hmm, hur tänkte du nu. 50Hz och 1Gigabit är inte samma enheter. Faktum är att det är ganska känsligt vid samförläggning, dock på avstånd ca 5 cm på sträckor längre än 15 m. Då börjar signalkvaliteten försämras, men inte troliga att det märks särskilt förrän vid ännu längre sträcka. Att trådparen är tvinnade reducerar induktion till de andra paren i kabeln. Induktion från elkabel är en liten annan fråga då den om störning snarare än överhörning.

Visa signatur

Dator 1: I7 4770K, 16 gb DDR3 1600MHz, Samsung Evo 840 Basic 250 gb SSD, Asus GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av marangen72:

Hmm, hur tänkte du nu. 50Hz och 1Gigabit är inte samma enheter. Faktum är att det är ganska känsligt vid samförläggning, dock på avstånd ca 5 cm på sträckor längre än 15 m. Då börjar signalkvaliteten försämras, men inte troliga att det märks särskilt förrän vid ännu längre sträcka. Att trådparen är tvinnade reducerar induktion till de andra paren i kabeln. Induktion från elkabel är en liten annan fråga då den om störning snarare än överhörning.

Det du skriver är lite för vagt för att tas på allvar. Du skriver tvärsäkert att signalkvaliteten försämras men sedan är det väldigt oklart hur mycket. På vilket sätt är induktion från elkabel en annan fråga?

Det vore bra om du kunde ange någon källa för påståendet att det är ganska känsligt vid samförläggning. Det är flera i den här tråden som har frågat om någon fått problem då de använt oskärmad kabel. Det är ingen som berättat om problem i hemmiljö. Att det är ett annat läge i industrimiljö vet vi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marangen72:

Hmm, hur tänkte du nu. 50Hz och 1Gigabit är inte samma enheter. Faktum är att det är ganska känsligt vid samförläggning, dock på avstånd ca 5 cm på sträckor längre än 15 m. Då börjar signalkvaliteten försämras, men inte troliga att det märks särskilt förrän vid ännu längre sträcka. Att trådparen är tvinnade reducerar induktion till de andra paren i kabeln. Induktion från elkabel är en liten annan fråga då den om störning snarare än överhörning.

Frekvensen är 125MHz för 1Gbit ethernet. Kände inte behov av att gå in på detaljerna. Det är alltså flera miljoner ggr högre frekvens än elnätet. Därför blir störningarna begränsade. Och tvinnade par reducerar alla induktiva elektriska störningar.

Men jag säger inte emot dina erfarenheter ovan. Det bekräftar ju att privatpersoner inte behöver bry sig om störningar från elnätet annat än om man lägger det helt nära en lång sträcka och det går ju knappt inte göra i ett vanligt hus.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du vill nog inte ha en skärmad kabel för det skapar oftast problem om inte allt är korrekt jordat och skärmat och det är det oftast inte i ett hem.
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natve...

Sorry om jag ær en disgusting hail corporate pleb men kan meddela att den kabeln førvæntas vara inne i lager den 28'de december i 16800 meter, några dagar senare i butik

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag förstår inte vad du vill säga med detta. Gör du det själv?

Gör vad?
Om en kund ska bygga nätverk gör jag det med oskärmat Cat 6 eller Cat 6a. Är jag på en industri eller liknande och de har utrustning som kan tänkas störa drar vi fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Gör vad?
Om en kund ska bygga nätverk gör jag det med oskärmat Cat 6 eller Cat 6a. Är jag på en industri eller liknande och de har utrustning som kan tänkas störa drar vi fiber.

Och vad ser du för användningsområde för skärmad Cat 6?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hubertus:

Och vad ser du för användningsområde för skärmad Cat 6?

Skärmad nätverkskabel fyller inte nån vettig funktion i de flesta fall, oftast funkar oskärmat bra eller så kör man fiber om det är risk för störningar eller potentialproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Och vad ser du för användningsområde för skärmad Cat 6?

Ingen i dagsläget då de flesta lite mer seriösa oskärmade kablagen är tillräckliga. Och som jag sagt tidigare, har man så specifika behöv kanske det i sådana fall är värt att dra en fiber.

Fiber är inte så dyrt idag. Anledningen till att fiber anses vara dyrt är för att det ofta behövs grävning i samband, och grävning, avtal med markägare mm. är dyrt.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Frekvensen är 125MHz för 1Gbit ethernet. Kände inte behov av att gå in på detaljerna. Det är alltså flera miljoner ggr högre frekvens än elnätet. Därför blir störningarna begränsade. Och tvinnade par reducerar alla induktiva elektriska störningar.

Men jag säger inte emot dina erfarenheter ovan. Det bekräftar ju att privatpersoner inte behöver bry sig om störningar från elnätet annat än om man lägger det helt nära en lång sträcka och det går ju knappt inte göra i ett vanligt hus.

Hej igen

Ja mina erfarenheter bekräftar att det knappast är ett problem för privatpersoner. Skärmad kabel i hem är avdelningen överkurs då man har begränsat med antal störningskällor. Tvinnade par reducerar inte induktion utan jämnar ut den mellan de olika ledarna, tror jag.

Jag ursäktar om jag lät dryg, menade inte att låta dryg utan bara påpekade att kopplingen mellan 50Hz och 1Gbit inte riktigt gick ihop, jag säger inte emot att frekvensen är 125MHz. Undrar dock hur det fungerar, kan det vara så att elektriska impulser sänds från ex router med en hastighet av 125 Mhz men att impulsernas elektriska grekven är 50Hz, om det ens är möjligt?

God Jul

Visa signatur

Dator 1: I7 4770K, 16 gb DDR3 1600MHz, Samsung Evo 840 Basic 250 gb SSD, Asus GTX 1080

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Det du skriver är lite för vagt för att tas på allvar. Du skriver tvärsäkert att signalkvaliteten försämras men sedan är det väldigt oklart hur mycket. På vilket sätt är induktion från elkabel en annan fråga?

Det vore bra om du kunde ange någon källa för påståendet att det är ganska känsligt vid samförläggning. Det är flera i den här tråden som har frågat om någon fått problem då de använt oskärmad kabel. Det är ingen som berättat om problem i hemmiljö. Att det är ett annat läge i industrimiljö vet vi.

Hej

Hmm, källa det efterfrågas ofta i dessa formtrådar, min källa i detta fall är mig själv som jobbat som teletekniker under ett antal år och mätt in Cat5E och Cat 6 nät många gånger. Jag förstår att min "källa" är högst subjektiv så det kanske vi kan släppa?

Men du har rätt i frågan att det är oklart hur mycket. Det är svårt att bedöma då det beror på hur mycket ström som förbrukas i samförlagd kabel samt vilken typ av förbrukare som är i änden. Exempelvis påstår en del att lågenergilampor genererar en hel del signalbrus medan vanliga glödlampor inte gör det. Vid ett högt effektuttag skapas mer induktion än ett lågt. Detta går säkert räkna ut med konstanta variabler ganska lätt om man har en elektroingenjörsutbildning eller liknande.

Min erfarenhet är att oskärmad kabel tål en hel del, endast ett fåtal gånger har jag mätt in länkar som haft dålig kvalitet. Troligen har mina mätningar felaktigheter, då det kanske varit ovanligt gynnsamma/ogynnsamma förhållanden vid mättning, kanske man gör den dagtid då de flesta är på jobbet och elförbrukningen är låg?

Summa av spekulationer är att oskärmat nästan garanterat inte är ett bekymmer i hemmiljöer. Risken med potentialskillnader i skärmade nät är större än fördelarna.

God Jul

Visa signatur

Dator 1: I7 4770K, 16 gb DDR3 1600MHz, Samsung Evo 840 Basic 250 gb SSD, Asus GTX 1080

Permalänk
Avstängd

Själv skulle jag inte dra annat än skärmad och huvudskälet är att jag har mitt fiber indraget i källaren där det då är elcentral (inkl en skog av elkablar), tvättmaskin, torktumlare, värme, bastu mm.

Så varför chansa?

(funkar utmärkt för övrigt!)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Hej

Idag kommer en byggare hem till mig och ska hjälpa mig dra in el samt nätverkskabel under golvet till min nya datorhörna.

Jag fick i uppdrag, då han inte kan mycket om nätverk, att fixa en nätverkskabel. Kraven jag har är att den (eftersom den ska byggas in under nya golvet) att det ska vara cat6 så att jag inte begränsas på några år samt att den ska vara skärmad då den kommer ligga nära en elledning i ca 4-5 meter.

Nu till problemet. Jag vill ha en skärmad kabel i vitt men det finns ingenstans?! Ej i lager och ej i sortimentet. Grå har jag lyckats hitta men det vill jag helst inte ha då den kommer gå ovan land en bit i mitt vardagsrum och där passar vitt mycket mycket bättre.

Finns det något enkelt sätt man kan skärma den själv? Kanske nån skärm-strumpa av nått slag? Eller har ni något förslag på vart man i stockholms innerstad kan få tag på en? Behöver isåfall minst 25m vit skärmad nätverkskabel. Jag har tittat hos Kjell, Webhallen, Alina, Inet och Clas Ohlsson utan bra resultat.

Tack på förhand!

Vargo:
http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Kablar--... (de har oskärmade också), även platta kablar och installationskabel
De har snabb leverans och samma saker som "kjell mfl", men till bättre pris ofta

Hmm, sett på datumet känns det som jag kan vara lite "sen".
Om länken är till nytta så är den, annars god jul ändå

Permalänk
Medlem

Skönt att läsa hur folk sitter och säger att skärmat är skit.
Jobbar inom telecom och datahallar och vi har krav på att bara dra cat6 skärmat oftast då STFP.
Det är inga som helst problem att göra dessa kontakter och uttag själv om man bara köper rätt prylar, det är dock större problem att få det godkända enligt en Cat6e certifiering.

Sen att man ser folk som inte kan dra skärmat utan drar fiber i industrier är ju rätt konstigt..
I många datahallar är det extremt svårt att separera data och el därför dras det oftast skärmade kablar speciellt med tanke på magnetfälten som -48vDC kablar kan medföra.

Till ontopic. Du kommer nog garanterat inte tjäna ett skit på att köra cat6 skärmat hemma gentemot cat5e det är bara billigare för dig.
Själv kör jag cat6e SFTP hela vägen hemma utan minsta problem så det är helt upp till dig!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slusk:

Skönt att läsa hur folk sitter och säger att skärmat är skit.
Jobbar inom telecom och datahallar och vi har krav på att bara dra cat6 skärmat oftast då STFP.
Det är inga som helst problem att göra dessa kontakter och uttag själv om man bara köper rätt prylar, det är dock större problem att få det godkända enligt en Cat6e certifiering.

Sen att man ser folk som inte kan dra skärmat utan drar fiber i industrier är ju rätt konstigt..
I många datahallar är det extremt svårt att separera data och el därför dras det oftast skärmade kablar speciellt med tanke på magnetfälten som -48vDC kablar kan medföra.

Till ontopic. Du kommer nog garanterat inte tjäna ett skit på att köra cat6 skärmat hemma gentemot cat5e det är bara billigare för dig.
Själv kör jag cat6e SFTP hela vägen hemma utan minsta problem så det är helt upp till dig!

Jo och i slutändan hur mycket pengar pratar vi om i slutändan?

Jag tycker det enbart är fånigt att inte välja en skärmad.

(sen jobbar jag då med elektriska pryttlar och det vimlar av "elektriskt skit" även i hemmen)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo och i slutändan hur mycket pengar pratar vi om i slutändan?

Jag tycker det enbart är fånigt att inte välja en skärmad.

(sen jobbar jag då med elektriska pryttlar och det vimlar av "elektriskt skit" även i hemmen)

Att det är fånigt är nog ett argument som får alla att vika sig.

Det vore förb-t bra om folk kunde skilja på vilken miljö kablarna ska gå i. Det är skillnad på hemmiljö, datahallar och industrier. Att argumentera för skärmad kabel i hemmiljö bara för det behövs i en annan miljö är enbart fånigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Att det är fånigt är nog ett argument som får alla att vika sig.

Det vore förb-t bra om folk kunde skilja på vilken miljö kablarna ska gå i. Det är skillnad på hemmiljö, datahallar och industrier. Att argumentera för skärmad kabel i hemmiljö bara för det behövs i en annan miljö är enbart fånigt

Min källare är inte att leka med avseeende elektrisk inteferens så varför chansa

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av slusk:

Skönt att läsa hur folk sitter och säger att skärmat är skit.
Jobbar inom telecom och datahallar och vi har krav på att bara dra cat6 skärmat oftast då STFP.
Det är inga som helst problem att göra dessa kontakter och uttag själv om man bara köper rätt prylar, det är dock större problem att få det godkända enligt en Cat6e certifiering.

Sen att man ser folk som inte kan dra skärmat utan drar fiber i industrier är ju rätt konstigt..
I många datahallar är det extremt svårt att separera data och el därför dras det oftast skärmade kablar speciellt med tanke på magnetfälten som -48vDC kablar kan medföra.

Till ontopic. Du kommer nog garanterat inte tjäna ett skit på att köra cat6 skärmat hemma gentemot cat5e det är bara billigare för dig.
Själv kör jag cat6e SFTP hela vägen hemma utan minsta problem så det är helt upp till dig!

Du har helt rätt i att skärmat inte är ett problem i sig, problemen uppstår när man hejvilt blandar oskärmade prylar med skärmade och dessutom kopplar så det uppstår potentialskillnader
Att koppla en datahall bör inte vara något som helst problem eftersom allt torde vara korrekt kopplat enligt alla konsten regler för inte lär väl nån blanda "lite hur som helst" vid nyinstallation, problem uppstår lättare hemma när man inte har alla delar kopplade på rätt sätt, tex skyddsjord till alla prylar och och potentialutjämnat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Min källare är inte att leka med avseeende elektrisk inteferens så varför chansa

Jag uppfattar inte din källare som hemmiljö. Det vore bra om du redde ut lite mer hur du tänker. Det räcker ju inte att dra skärmad kabel. Den ska ju samverka med övrig utrustning. Då kan det knappast vara fråga om konsumentprylar i plast. Det som krävs är utrustning i skärmat utförande. Vad använder du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Jag uppfattar inte din källare som hemmiljö. Det vore bra om du redde ut lite mer hur du tänker. Det räcker ju inte att dra skärmad kabel. Den ska ju samverka med övrig utrustning. Då kan det knappast vara fråga om konsumentprylar i plast. Det som krävs är utrustning i skärmat utförande. Vad använder du?

Det har jag ju redan redogört för angående vad som finns i en normal källare nuförtiden!

Så varför chansa?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo och i slutändan hur mycket pengar pratar vi om i slutändan?

Jag tycker det enbart är fånigt att inte välja en skärmad.

(sen jobbar jag då med elektriska pryttlar och det vimlar av "elektriskt skit" även i hemmen)

PATCHKABEL CAT6 UTP 10M Listpris: 176,00 kr
PATCHKABEL CAT6 SFTP 10M Listpris: 272,00 kr

Så ja det är lite skillnad..

Skrivet av mrqaffe:

Du har helt rätt i att skärmat inte är ett problem i sig, problemen uppstår när man hejvilt blandar oskärmade prylar med skärmade och dessutom kopplar så det uppstår potentialskillnader
Att koppla en datahall bör inte vara något som helst problem eftersom allt torde vara korrekt kopplat enligt alla konsten regler för inte lär väl nån blanda "lite hur som helst" vid nyinstallation, problem uppstår lättare hemma när man inte har alla delar kopplade på rätt sätt, tex skyddsjord till alla prylar och och potentialutjämnat.

Frågan är bara hur man ska lyckas med att få en potentialskillnad i en lägenhet eller hus som har en och samma inkommande el? Eller har ni flera inkommande el så ni lyckas få potentialskillnad mellan jorden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Det har jag ju redan redogört för angående vad som finns i en normal källare nuförtiden!

Så varför chansa?

Det är inte en normal källare som har nätverksinstallation. Jag menar naturligtvis vilken nätverksutrustning du har och ansluter den skärmade kabeln till. Det är helheten i nätverket jag är ute efter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av slusk:

Frågan är bara hur man ska lyckas med att få en potentialskillnad i en lägenhet eller hus som har en och samma inkommande el? Eller har ni flera inkommande el så ni lyckas få potentialskillnad mellan jorden?

Det finns åtminstone 2 rimligt vanliga jordpunkter förutom elnätet som kan ha annan potential, det inkommande nätverket och antennanslutningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Det är inte en normal källare som har nätverksinstallation. Jag menar naturligtvis vilken nätverksutrustning du har och ansluter den skärmade kabeln till. Det är helheten i nätverket jag är ute efter.

"helheten" har då gjort att jag valt skärmade kablar eftersom min infrastruktur sitter i källaren.

Så här ser det ut
http://imgur.com/Zx05mkr

Ingen ska inbilla mig att det ska vara ett industriproblem att få störningar eftersom alla maskiner idag sprider en massa elektrisk "dynga".

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y