Samsung hoppar över 4K UHD-skärmar för 2016 års smarta telefoner

Permalänk
Melding Plague

Samsung hoppar över 4K UHD-skärmar för 2016 års smarta telefoner

Risk för överhettning och hög strömförbrukning sätter käppar i hjulen för 4K UHD till smarta telefoner, där merparten toppmodeller kan bli utan finessen 2016.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vi behöver inte så högupplösta skärmar på så små apparater. Bättre att focusera på kamerans bildkvalité istället.

Permalänk
Medlem

Tack Samsung för det!

Jag blev just intresserad av att gå tillbaka till Samsung till nästa telefon

Jag väljer 11 gånger av 10 prestanda och batteritid före biljoner pixlar på en handflatas storlek

/C

Permalänk
Medlem

Bästa nyheten på länge.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

...och går direkt på 8K!

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag har också lite svårt att fatta, eller iaf entusiasmeras av, de här extremt höga upplösningarna.
Jag har en Note 3, det är väl något i stil med 5,7" och 1920x1080. Inte en enda gång har jag tänkt "hm, det skulle vara bra med lite mindre pixlar". For crying out loud, 1920x1080 är lagom för min 13" laptop (förvisso med större arbetsavstånd).

Om det hade varit gratis med mer pixlar hade det varit en sak; det är ju inte fel i sig med hög upplösning. Men när det drar en massa extra ström... nej, jag lutar åt att det här motsvarar kamerors megapixelrejs vi hade för några år sedan.

Wow, det var gubbigt skrivet.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk

Jag hade hellre sätt bättre batterier till telefonerna.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk

NEJ! Vad ska vi göra?

BTW, Undrar om jag får UHD på min TV, mobil eller dator först

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt förstått varför man ska ha så hög upplösning på så små skärmar.
3840 x 2160 på en 5.7" skärm är lite löjligt tycker jag.
Ok om man har en stor monitor till datorn, men på en liten skärm till mobilen, nej tack.
Jag har fortfarande min Note 2 som har en 1280 x 720 skärm och jag tycker det räcker.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Bra val. Full HD räcker gott och väl för ~5" skärm.

Permalänk
Medlem

Känns som en fruktansvärd meningslös funktion med 4K på en mobil. Ända som kommer hända är att batteritiden blir lidande.

Permalänk
Medlem

Sitter än på deras S2a, med världens sämsta kamera. ^^

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

1440p räcker inte för VR. Man ser rutnätet.

Permalänk
Medlem

När ppi:n är högre än ögat kan uppfatta på normalt betraktningsavstånd så försvinner poängen helt och hållet. Jag har 1920x1080 på en 5"-skärm och har väldigt svårt att urskilja enskilda pixlar även på väldigt kort betraktningsavstånd med den, så där går gränsen för min del.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Skäggig legend

Gött kött! Bättre att lägga energin någon annan stans.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför Samsung ska hoppa över 4K när det har satsat så mycket på GearVR =/ Ska de lägga ner VR eller har de bara inte fattat vad upplösning betyder för VR? Vill de inte även kunna sälja sina 4K paneler till oculus och andra tillverkare när VR marknaden växer?

Förbryllad

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas dom satsar på batteritiden, jobbigt om man ej klarar sig genom dagen -.-

Personligen så tycker jag att 1080p räcker gott och väl, 720p räcker på en telefon som har vettigt stor skärm, dvs max 5tum gärna lite mindre ändå.

Behöver ingen surfplatta med 4k för att ringa lite och kolla milen iaf.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

De borde jobba på bättre batteri istället.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Avstängd

Vem fan behöver en 4K skärm på en mobil? De kan gott hoppa över det för all framtid med.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

BTW, Undrar om jag får UHD på min TV, mobil eller dator först

Är väl bara att köpa en UHD TV så har du ju svaret på den frågan, där finns det ju redan.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Jag har inte riktigt förstått varför man ska ha så hög upplösning på så små skärmar.
3840 x 2160 på en 5.7" skärm är lite löjligt tycker jag.
Ok om man har en stor monitor till datorn, men på en liten skärm till mobilen, nej tack.
Jag har fortfarande min Note 2 som har en 1280 x 720 skärm och jag tycker det räcker.

VR. Då räcker det inte med 1280x720.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Sant, VR är i det här laget den enda anledningen att försöka få upp pixeldensiteten.

Permalänk
Medlem

Batteri och hållbarhet får min röst. Det är ju trots allt mobila enheter vi tala om.

Permalänk
99:e percentilen

Bra. Högre upplösning på mobiltelefoner är väl något av det minst viktiga just nu om jag får säga mitt. Dock är både VR, laptopar och desktopskärmar i skriande behov av betydligt högre upplösning, så det får det gärna satsas på.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KingCobra:

Fast vad spelar det för roll, hur ska GPUerna i mobiler fixa VR i 4k upplösning?

Detta är vad Notebook Check skriver om GPUn i senaste generationen Iphones

"The PowerVR GT7600 is clearly the fastest smartphone GPU on the market as of September 2015. In all of our benchmarks, the GPU is able to beat even the fastest tablet and smartphone GPUs like the PowerVR GXA6850 in the A8x (iPad Air 2), Tegra K1 (Nvidia Shield Tablet) and Adreno 430 (various flagship smartphones). The ARM Mali-T760 MP8 (7420 Octa) in the Galaxy S6 line-up is also no match for the PowerVR GPU. "

För att sätta det i relation till GPU-prestanda på PC kan man jämföra med Intel Core M3 (4,5 W TDP med HD Graphics 515). Enda benchmark jag hittar resultat för båda är "3DMark (2013) - Ice Storm Unlimited Graphics Score 1280x720 offscreen".

PowerVR GT7600: 42151
HD 515: 48073

Om den snabbaste GPUn som finns för mobiler i bästa fall är lika snabb som Intel HD Graphics 515, vad är sannolikheten att VR kommer bli en behaglig upplevelse i 4k? Man kommer få mäta "seconds per frame" i stället för "frames per second" om man vill hålla sig till heltal över noll.

Finns det någon som tycker upplösningen på Iphone 6/6s är för låg? Fattar inte varför det bara är Apple som överhuvudtaget har någon känsla för hur man designar maskinvaran till en telefon. Ser ändå ut som Qualcomm börjar tas sig ur diket, Snapdragon 820 med nya Kryo CPUn ser definitivt ut att vara många steg år rätt håll. Med Kryo blir det färre men starkare CPU-kärnor!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tycker att 720 är fullt tillräckligt för upp till 5" sedan duger 1080 fint.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

batteritiden jublar just nu. 1080p är max som krävs. har aldrig förstått poängen med VR på en mobil

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Gör en jävla 4" tlfn med 720p skärm ist för dessa 6" monster med 1000ppi. Eller ha iaf en diversifierad produktkatalog med annat än sedvanlig 5.5"+ mobiler. Punkten för diminishing returns är sedan länge passerad för mobilskärmar #Bitter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast vad spelar det för roll, hur ska GPUerna i mobiler fixa VR i 4k upplösning?

Detta är vad Notebook Check skriver om GPUn i senaste generationen Iphones

"The PowerVR GT7600 is clearly the fastest smartphone GPU on the market as of September 2015. In all of our benchmarks, the GPU is able to beat even the fastest tablet and smartphone GPUs like the PowerVR GXA6850 in the A8x (iPad Air 2), Tegra K1 (Nvidia Shield Tablet) and Adreno 430 (various flagship smartphones). The ARM Mali-T760 MP8 (7420 Octa) in the Galaxy S6 line-up is also no match for the PowerVR GPU. "

För att sätta det i relation till GPU-prestanda på PC kan man jämföra med Intel Core M3 (4,5 W TDP med HD Graphics 515). Enda benchmark jag hittar resultat för båda är "3DMark (2013) - Ice Storm Unlimited Graphics Score 1280x720 offscreen".

PowerVR GT7600: 42151
HD 515: 48073

Om den snabbaste GPUn som finns för mobiler i bästa fall är lika snabb som Intel HD Graphics 515, vad är sannolikheten att VR kommer bli en behaglig upplevelse i 4k? Man kommer få mäta "seconds per frame" i stället för "frames per second" om man vill hålla sig till heltal över noll.

Finns det någon som tycker upplösningen på Iphone 6/6s är för låg? Fattar inte varför det bara är Apple som överhuvudtaget har någon känsla för hur man designar maskinvaran till en telefon. Ser ändå ut som Qualcomm börjar tas sig ur diket, Snapdragon 820 med nya Kryo CPUn ser definitivt ut att vara många steg år rätt håll. Med Kryo blir det färre men starkare CPU-kärnor!

Fast används inte samma skärmpaneler till vr-headset som används i telefonen? Var väl det som var tanken med oculus och Samsungs samarbete?

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

Förstår inte varför Samsung ska hoppa över 4K när det har satsat så mycket på GearVR =/ Ska de lägga ner VR eller har de bara inte fattat vad upplösning betyder för VR? Vill de inte även kunna sälja sina 4K paneler till oculus och andra tillverkare när VR marknaden växer?

Förbryllad

De kan mycket väl tillverka 4K-skärmar till VR-applikationer såsom Oculus, där man inte behöver oroa sig lika mycket för energikonsumption. Bara ej till telefoner ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Med en handfull polygoner utan texturer...