Permalänk
Medlem

C++ Windows Forms Application

Hej!
Jag ska göra ett spel i Windows Forms (jag får inte använda mig av "spelbibliotek" så som SDL och SFML enligt min lärare), och hade gärna velat ha lite tutorials. Har försökt hitta lite på egen hand men utan något resultat. Jag håller just nu på med ett spel jag kommit en bit på, men nu har jag fastnat, dessutom hade det varit kul och förstå sig lite mer på det grafiska gränssnittet av C++, även om det innebär Windows Forms.

I varje fall, är det någon som kan eller vet en tutorial för just det här ändamålet?

Tack på förhand
/Conglo

Edit - Min lärare insisterar på att vi ska använda Visual Express 2010 C++, vilket innebär den sista versionen som "officiellt" stödjer Windows Forms för C++.

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem

Det finns ju hur mycket som helst när man söker på google. Nått måste det väl finnas där i din smak?

Förresten, hur kommer det sig att ni använder C++ och inte C#? Är det en gymnasiekurs?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Det finns ju hur mycket som helst när man söker på google. Nått måste det väl finnas där i din smak?

Förresten, hur kommer det sig att ni använder C++ och inte C#? Är det en gymnasiekurs?

Hittar inte särskilt mycket när det kommer till just C++. I C# finns det gott om tutorials, men har inte kunnat hitta något relevant till mitt projekt i C++.. :/

Jajemän, det är en gymnasiekurs. Vi är dock den sista årskursen som kommer att lära oss C++, eftersom de ska gå över till C# nu.

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Conglo:

Hittar inte särskilt mycket när det kommer till just C++. I C# finns det gott om tutorials, men har inte kunnat hitta något relevant till mitt projekt i C++.. :/

Skillnaden mellan c# och c++/cli brukar väl dock ofta vara rätt liten; kanske kan du ändå ha hjälp av c#-instruktionerna.

Och vs2010 är väl inte heller särskilt lämpad för v++/cli (inget intellisense-stöd till exempel). Det har de ju i alla fall löst i senare versioner. Är det inte mest mallarna för att skapa nya projekt som har försvunnit?

Permalänk

Om jag minns rätt så kan man väl använda bilder i windows forms och bara helt enkelt flytta rundor på dem men har ingen aning om hur man skulle göra animationer om det skulle behövas.

Visa signatur

Intel i5 3450 | MSI B75MA-p45 | MSI gtx 970 4gb | Cooler Master elite 430 | XFX ProSeries Core Edition 550W PSU | Corsair XMS3 1600MHz 8GB CL9 |

Permalänk
Inaktiv

Eftersom din lärare begränsar dig till Windows Forms så förmodar jag att spelet bör vara mer likt Harpan/Minröj än något 2D-plattformsspel eller så va? Allt annat hade ju enbart varit kontraproduktivt och smått idiotiskt (av läraren alltså)... Annars undrar jag vad som menas med "spel-bibliotek", får du använda OpenGL?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Eftersom din lärare begränsar dig till Windows Forms så förmodar jag att spelet bör vara mer likt Harpan/Minröj än något 2D-plattformsspel eller så va? Allt annat hade ju enbart varit kontraproduktivt och smått idiotiskt (av läraren alltså)... Annars undrar jag vad som menas med "spel-bibliotek", får du använda OpenGL?

Självklart gäller det 2D, det ska vara ett relativt simpelt spel. Men nej, jag får inte använda OpenGL heller :/

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem

Prova allegro.

Det använde jag i min C-kurs.
Länk: http://stackoverflow.com/questions/5708343/gaming-animation-t...

Permalänk
Medlem

Vad mer speciellt i windows forms är det ni måste använda er av? Går ju utmärkt annars o köra som vanligt, rita bilder som du sedan flyttar, eller t.o.m. skapa en textruta o ha ett textbaserat spel, snake, tetris, maze eller nått annat.

ps.

Skäll lite på din lärare. Varför lära sig föråldrad teknik, ingen ursäkt för att läraren inte orkar uppdatera sitt material/sin kunskap. Finns mängder av enkla spelbibliotek till c++, även direct x 9 är enkelt o behöver verkligen inte mycket.

Permalänk
Medlem

@Pether: Jag håller med dig.

Om du framför ett förslag till läraren så bör han vara öppen för det tycker jag.
Jag har föreslagit för mina lärare ett alternativt bibliotek.

Det är okej att använda det så länge du uppfyller alla krav. Kravet kan inte vara att ni ska lära er använda Forms för att nå kursmålen.