Behöver hjälp med att välja delar! (Inet shopping)

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att välja delar! (Inet shopping)

Så jag håller på att plocka ihop en speldator med fokus på att den ska vara tyst och hålla 60+ fps i mer eller mindre allt som finns på steam i nutid.

Jag är inte direkt kunnig när jag väljer delar men har endå gjort ett tappert försök!
Det jag behöver nu är insikt av lite mer kunnigt folk för att hjälpa mig med detaljer som:

Har jag nog med plats i chassit tror ni?
Kan/Bör jag tweaka några delar pga overkill/underkill
Bör det finnas mer fläktar??
Fungerar ens komponenterna med varandra...Plats på moderkortet?

Som ni kanske märker så har jag inte jätte bra koll på vad som går ihop med vad...Gick bara in på Inet och plockade delar som såg ''bra ut och i rätt prisklass''
Tar gärna emot era mer kunniga synpunkter!

Hoppas på bra svar

OBS: Max Budget är 25k

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8913673/2015-12-20

Permalänk
Medlem

@Sawy:
hade bytat uppgraderings paket.
Kanske haswell.
Men inte 6700 utan k.
Samt kanske ett g2 nätagg

Permalänk
Medlem

@saizz:

Vad är fördelen med G2 över be quiet?
Bättre kvalité ?

och du menar t.ex detta uppgraderingspaket ?
http://www.inet.se/produkt/v100429/uppgraderingspaket-asus-x9...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sawy:

Så jag håller på att plocka ihop en speldator med fokus på att den ska vara tyst och hålla 60+ fps i mer eller mindre allt som finns på steam i nutid.

Jag är inte direkt kunnig när jag väljer delar men har endå gjort ett tappert försök!
Det jag behöver nu är insikt av lite mer kunnigt folk för att hjälpa mig med detaljer som:

Har jag nog med plats i chassit tror ni?
Kan/Bör jag tweaka några delar pga overkill/underkill
Bör det finnas mer fläktar??
Fungerar ens komponenterna med varandra...Plats på moderkortet?

Som ni kanske märker så har jag inte jätte bra koll på vad som går ihop med vad...Gick bara in på Inet och plockade delar som såg ''bra ut och i rätt prisklass''
Tar gärna emot era mer kunniga synpunkter!

Hoppas på bra svar

OBS: Max Budget är 25k

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8913673/2015-12-20http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8913673/2015-12-20

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8913954/2015-12-20

Skrivet av Sawy:

@saizz:

Vad är fördelen med G2 över be quiet?
Bättre kvalité ?

Det är byggkvalitén på nätaggregatet som skiljer, EVGA Supernova G2 ingår i premiumklassen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

ska du inte streama eller rendera klipp tycker inte jag att det är värt att skaffa en i7a. då kan du spara 1k istället

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8914024/2015-12-20

Detta kanske?
Behöver du verkligen en optisk läsare btw?

Ska du tvunget upp till 25k så kan du kanske biffa upp nätagget till ett platinum och skaffa större / en till SSD och slänga in lite extra fläktar

Edit: En annan config på 1300kr mer men med ett 1000w 80+ platinum nätagg (overkill men why not ) en 1tb SSD. ett annat chassi och ingen optisk enhet. Bättre paket (enlight mig)
Du kan alltid köpa en extern optisk enhet om du vill ha en vilket jag har funderat på själv ett tag.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8914109/2015-12-20

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x38
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

Gillar förslagen även om jag som inte förstår skillnaden mellan delarna igentligen.
Hur kommer det sej att ni har mer eller mindre samma delar fast för mindre pris?
Har av gammal vana tänket att ''kvalité'' för pengarna?
Fair to assume: Att delarna har mer eller mindre samma effekt?

PS:
Om det kostar X kronor mer men blir en smidigare+Tystare dator --> Det jag kommer köpa

Permalänk
Skrivet av Sawy:

Gillar förslagen även om jag som inte förstår skillnaden mellan delarna igentligen.
Hur kommer det sej att ni har mer eller mindre samma delar fast för mindre pris?

PS:
Om det kostar X kronor mer men blir en smidigare+Tystare dator --> Det jag kommer köpa

Annat chassi, mindre, mycket billigare och även det är ljuddämpat.

EVGA kortet är nog lika bra som ASUS kortet du valt, men är 1000kr billigare och har bättre garanti.
Kortet är mycket tyst, jag har ett själv och fläktarna går inte ens på det i vila (kanske samma på ASUS kortet, inte vet jag)
Bägge korten är självklart riktigt bra, men ASUS kortet är enligt mig inte värt 1000kr mer

Uppgraderingspaketet du valt är en i7a, och den är inte ens upplåst för överklockning. Du kommer inte få några fördelar med den processorn i spel och den är dyrare.
Moderkortet spelar ingen större roll och där är nog knappast någon kvalités skillnad på dem, så där sparar man in lite mer pengar som man kan lägga på en bättre kylare än den du får med. Den jag har valt är riktigt bra, en av de bästa luftkylarna på marknaden vilket innebär en svalare och tystare dator.

Nätaggregatet du har valt är 80+ brons, där la jag lite mer pengar på ett som är antingen 80+ guld i alternativ 1 eller 80+ platinum i mitt andra alternativ. Det betyder att de har en bättre verkningsgrad och är då byggda med bättre komponenter.
Läs mer om 80+ här

Hårddisken är också betydligt mycket billigare, du har en 500gb SSD eller 1tb i alternativ 2.
Det behöver inte vara en värsting HDD när den i stort sett används för lagring, hade säkert kunnat hitta en billigare
Jag kan inte så mycket om hårddiskar så jag vet inte vad som är så speciellt med WD Black men en SSHD känns ändå som ett bättre val, både prestandamässigt och prismässigt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x38

Permalänk
Medlem

@Deathtrip2k:

Grymt bra svar!
Värt att lägga till dock är att jag kommer hålla mycket på med rendering.
Så en i7 är något jag gärna skulle vilja se.
Sen undrar jag om 1000W är något som behövs?
Tänker inte bygga ut och köra SLI på närmaste 2-3 åren iaf.
Dock kollade jag på nätagg och det är nästan ingen priskillnad om man ökar watt styrkan.
Så antar att högre watt anstränger sig mindre under bruk och därmed tystare?

Så ditt paket fast med en bra i7 borde fylla i alla mina krav som jag förstår det - och chassit är inte ''för litet'' heller ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sawy:

PS:

Haswell/Devil´s Canyon är föregångaren till skylake och per automatik billigare. Skylake har inga direkta fördelar mot sina föregångare, bortsett från att det använder DDR4 RAM. Så med andra ord betalar du för något som är mediokert, men en betydligt högre prislapp.

Skrivet av Sawy:

@Deathtrip2k:

Grymt bra svar!
Dock kollade jag på nätagg och det är nästan ingen priskillnad om man ökar watt styrkan.

Så ditt paket fast med en bra i7 borde fylla i alla mina krav som jag förstår det - och chassit är inte ''för litet'' heller ?

Du behöver inte ett nätaggregat på 1kW, inte idag och inte i framtiden. Enbart för att nätaggregat har högre W antal betyder det inte per automatik att det är bättre eller tystare.

@Deathtrip2k har ett antal brister i sin kundvagn, t.ex en alldeles för tung kylare. Inet monterar kylare som väger maximalt 750g, Phanteks kylaren väger över 1000g. Ett dyrt nätaggregat som inte håller samma kvalité som ett EVGA Supernova G2, enbart för att Skylake är nyare betyder det inte heller per automatik att det är bättre.

Visa signatur

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|

Permalänk
Skrivet av Sawy:

@Deathtrip2k:

Grymt bra svar!

Redigerade mitt förra inlägg med lite mer info

Ja renderar du så kör på en 6700k och som du skrev så blir det dyrare med ett annat platinum nätagg med mindre effekt om du inte kör på 650w FSP nätagget som är 100kr billigare. Vill du spara ett par statoil korvar, go right ahead
Det finns några fördelar med att köra på ett biffigare nätagg.
Det är mer "framtidssäkert" om du ska bygga en annan rigg med SLI / Crossfire i framtiden så kommer det nätagget orka det och mycket mer.
En annan sak många inte tänker på är att nätaggregat (förutom den lägsta 80+ certifieringen) har en högre verkningsgrad vid runt 50% belastning (90% för guld och 94% för platinum) som du kan se i länken jag postade innan.
Så man sparar teoretiskt lite el vid 50% belastning, nu har jag ingen aning om det i verkligheten gör någon skillnad, jag har aldrig räknat på det men har man ett nätagg i 5-10år så..... vem vet?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Haswell/Devil´s Canyon är föregångaren till skylake och per automatik billigare. Skylake har inga direkta fördelar mot sina föregångare, bortsett från att det använder DDR4 RAM. Så med andra ord betalar du för något som är mediokert, men en betydligt högre prislapp.

Du behöver inte ett nätaggregat på 1kW, inte idag och inte i framtiden. Enbart för att nätaggregat har högre W antal betyder det inte per automatik att det är bättre eller tystare.

@Deathtrip2k har ett antal brister i sin kundvagn, t.ex en alldeles för tung kylare. Inet monterar kylare som väger maximalt 750g, Phanteks kylaren väger över 1000g. Ett dyrt nätaggregat som inte håller samma kvalité som ett EVGA Supernova G2, enbart för att Skylake är nyare betyder det inte heller per automatik att det är bättre.

Yup kylaren är tyvärr för tung Tänkte inte på det alls sorry. @Sawy får tyvärr montera den själv (vilket inte är svårt) finns nog miljontals guider på hur man gör på tuben
Eller så får han kompensera och skaffa en sämre presterande kylare som inte väger så mycket tyvärr men Noctuan klarar nog jobbet galant dock.

Fractal agget är 80+ Platinum och det är faktiskt billigare en ett EVGA Supernova G2. Om nu EVGA nätaggen är så mycket bättre så finns det EVGA Supernova P2 750W som är platinum, dock 500kr dyrare än Fractal agget och 411kr dyrare än motsvarande guld. Eller så stannar han på guld och betalar mer och kanske får lite "bättre kvalité"

Angående Skylake, har man en budget på 25 papp så är man bara dumsnål om man inte kör på Skylake (enligt mig)
DDR4 anser jag inte vara betydligt dyrare än DDR3 i dagsläget, vi pratar nästan statoil korvar igen, och du kan inte säga att DDR4 inte är #framtiden

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathtrip2k:

Yup kylaren är tyvärr för tung Tänkte inte på det alls sorry. @Sawy får tyvärr montera den själv (vilket inte är svårt) finns nog miljontals guider på hur man gör på tuben
Eller så får han kompensera och skaffa en sämre presterande kylare som inte väger så mycket tyvärr men Noctuan klarar nog jobbet galant dock.

Noctuan presterar faktiskt bättre och fått toppbetyg.

Skrivet av Deathtrip2k:

Fractal agget är 80+ Platinum och det är faktiskt billigare en ett EVGA Supernova G2. Om nu EVGA nätaggen är så mycket bättre så finns det EVGA Supernova P2 750W som är platinum, dock 500kr dyrare. Eller så stannar han på guld och betalar mer och kanske får lite "bättre kvalité"

Finns ingen som helst anledningen att köpa ett 1kW nätaggregat. Än mindre ett som har fler nackdelar än fördelar mot ett nätaggregat i samma prisklass, 80+ certifieringen är inte heller det hela världen.

Skrivet av Deathtrip2k:

Angående Skylake, har man en budget på 25 papp så är man bara dumsnål om man inte kör på Skylake (enligt mig)

Med en budget på 25K köper man ett Haswell-E system, alternativt ett Haswell/Devil´s Canyon system och en Freesync/G-Sync skärm. Skylake köper man av antingen ren kunskapsbrist, eller för att man har/haft en traumatiserad uppväxt och mår bra av att slösa pengar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Noctuan presterar faktiskt bättre och fått toppbetyg.

Enligt vilka tester? Jag har inte fördjupat mig så mycket i det men efter 15 sekunder på google så hittade jag detta testet.
Tystare kanske, (2-4db vid 30cm avstånd), men prestanda njaaa... 2-4 grader varmare vid load (stock), som jag sa, det är nog hugget som stucket. Noctuan är kanske ett smartare val om OP inte vill montera kylaren själv, upp till honnom.

Skrivet av Peppar2014:

Finns ingen som helst anledningen att köpa ett 1kW nätaggregat. Än mindre ett som har fler nackdelar än fördelar mot ett nätaggregat i samma prisklass, 80+ certifieringen är inte heller det hela världen.

Fler nackdelar än fördelar, nu är jag nyfiken.
Fördelarna har jag nämnt innan.

Jag håller helt klart med att EVGA nätaggen är grymmt bra. Helt upp till OP, jag kommer bara med olika förslag och synpunkter.

Skrivet av Peppar2014:

Med en budget på 25K köper man ett Haswell-E system, alternativt ett Haswell/Devil´s Canyon system och en Freesync/G-Sync skärm. Skylake köper man av antingen ren kunskapsbrist, eller för att man har/haft en traumatiserad uppväxt och mår bra av att slösa pengar.

Skylake är 1140kr dyrare om man jämför våra builds, och är helt klart värt det enligt mig.
DDR4, bättre strömförbrukning, bättre temperaturer, bättre prestanda och ny sockel, ny mikroarkitektur osv osv...
Köper man en ny dator idag så ja, då är Skylake bättre, men inte om man redan sitter på en Haswell / Devil's Canyon.
Kom med riktiga argument istället för daskiga påhopp och påståenden som inte hjälper OP något.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Haswell-vs-Skylake...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathtrip2k:

Fler nackdelar än fördelar, nu är jag nyfiken.

Nedlagd serie, 5års garanti och semi-modulärt.

Skrivet av Deathtrip2k:

Skylake är 1140kr dyrare om man jämför våra builds, och är helt klart värt det enligt mig.

Dina förslag bygger dock på en i5:a, med en i7:a kommer du upp i stort sett samma kostnader för ett X99 system.

Skrivet av Deathtrip2k:

Köper man en ny dator idag så ja, då är Skylake bättre,

Inte nödvändigtvis, speciellt inte sett till priset.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1402594-skylake-vart-de...
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2754152/skylake-wort...

lagt til quote avslut
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gillar eran diskussion!

Mitt bygge ser i nutid ut såhär:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8921259/2015-12-21

Fick med i7 för min rendering. Annars är det mer eller mindre det Peppar lade fram (Mest pga att det var mindre overkill och 1600Mhz RAM minnen gav mig ett billigare moderkort, sen hörde jag att DD3 verkar mer stabilt än DDR4?).
Dock undrar jag om jag valt för dyra delar igen?

PS: har en 1440p Gsync skärm

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

[quote postid="15873625" userid="154235" name="Deathtrip2k"]
Enligt vilka tester? Jag har inte fördjupat mig så mycket i det men efter 15 sekunder på google så hittade jag detta testet.
Tystare kanske, (2-4db vid 30cm avstånd), men prestanda njaaa... 2-4 grader varmare vid load (stock), som jag sa, det är nog hugget som stucket. Noctuan är kanske ett smartare val om OP inte vill montera kylaren själv, upp till honnom.

Nedlagd serie, 5års garanti och semi-modulärt.

Dina förslag bygger dock på en i5:a, med en i7:a kommer du upp i stort sett samma kostnader för ett X99 system.

Inte nödvändigtvis, speciellt inte sett till priset.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1402594-skylake-vart-de...
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2754152/skylake-wort...

Var har du hittat att Newton R3 serien är nerlagd? Ja du får längre garanti med EVGA och det är alltid bra, men om 5 år är nog den serien nerlagd med.
Hur är det en nackdel med semi-modulära nätagg där man inte kan plocka bort den obligatoriska 24-pins kontakten om man nu möjligtvis inte ska sleeva kablarna själv?

Mitt förslag bygger på en i7a, som jag skrev till OP. Renderar han mycket så ska han ha en i7a. Priset (1140 kr dyrare) är en i7a mot ditt förslag. X99 är yttligare 1400kr dyrare om man tar en 5820k och det billigaste moderkortet och jämför det mot en Skylake i7a.
Dina länkar hänvisar till folk som vill uppgradera från i5 Haswell / Ivy bridge / Sandy Bridge och är precis vad jag sa i mitt förra inlägg. Det är också trådar från när DDR4 var helt nytt och priserna var uppe i taket. Vissa inlägg säger även vad jag sa.

Citat:

I personally won't be buying DDR4 anytime soon. I see no difference, other than numbers. Skylake however is better than previous generation, but even then, older i5's are still good enough for games, and has been proven many times. If you're starting from scratch however, go Skylake.

Kom även ihåg att detta är debatter, diskutioner och personliga åsikter från öppna forum.

Skrivet av Sawy:

Gillar eran diskussion!

Fick med i7 för min rendering. Annars är det mer eller mindre det Peppar lade fram (Mest pga att det var mindre overkill och 1600Mhz RAM minnen gav mig ett billigare moderkort, sen hörde jag att DD3 verkar mer stabilt än DDR4?).

DDR4 är inte mer ostabilt än DDR3 vad jag vet.
Dom delarna kommer nog att fungera bra

Edit: Här är setuppen med skylake och det andra nätagget istället. 479kr dyrare.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8921365/2015-12-21

Nu ska jag gå och glo på nya starwars filmen Trevlig kväll

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sawy:

Gillar eran diskussion!

1. Välj http://www.inet.se/produkt/v100426/asus-z97-a-intel-core-i7-4...
2. DDR4 är inte instabilt på något sätt, det är prisvärdigheten på Skylake plattformen som diskuteras.

Skrivet av Deathtrip2k:

Var har du hittat att Newton R3 serien är nerlagd? Ja du får längre garanti med EVGA och det är alltid bra, men om 5 år är nog den serien nerlagd med.

Finns inget som officiellt säger att Newton R3 serien är nedlagd. Men i vilket fall som helst är Newton R3 ersatt utav Edison M.

Skrivet av Deathtrip2k:

Hur är det en nackdel med semi-modulära nätagg där man inte kan plocka bort den obligatoriska 24-pins kontakten om man nu möjligtvis inte ska sleeva kablarna själv?

Om man önskar använda helt sleevade utbyteskablar t.ex EVGA Supernova G2/P2 Cable mods.

Skrivet av Deathtrip2k:

Mitt förslag bygger på en i7a, som jag skrev till OP. Renderar han mycket så ska han ha en i7a. Priset (1140 kr dyrare) är en i7a mot ditt förslag. X99 är yttligare 1400kr dyrare om man tar en 5820k och det billigaste moderkortet och jämför det mot en Skylake i7a.

De kundvagnar du bifogat i tidigare inlägg innehöll en i5 6600k.

Skrivet av Deathtrip2k:

Dina länkar hänvisar till folk som vill uppgradera från i5 Haswell / Ivy bridge / Sandy Bridge och är precis vad jag sa i mitt förra inlägg. Det är också trådar från när DDR4 var helt nytt och priserna var uppe i taket. Vissa inlägg säger även vad jag sa.
Kom även ihåg att detta är debatter, diskutioner och personliga åsikter från öppna forum.

Ja, och min personliga åsikt är att skylake inte är värt det, inte ens om du sitter på slöa Nehalem plattformen fortfarande. Sen varför köpa ett Skylake system, när det till trots blir ersatt redan under 2017 utav Cannon Lake?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har tagit lite av er båda och verkar ganska nöjd själv med detta slutresultat.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8921656/2015-12-21

Några åsikter?
Gillade betygen på CPU'n jag tagit så kommer att fortsätta med den.
Valde ett MSI kort + nya RAM som passade på denna.

Om jag kan spara 200-500 kr på att mixa nya delar men det inte påverkar ''effekten av datorn'' något --> Så kommer jag nog endå köpa denna lista. (Magkänsla i guess?)
Om ni har några slutgiltiga råd om något som kan ändra effekten inom de ramar som är i denna köplista så får ni gärna dela
(T.ex. mer fläktar etc, jag har 0 koll).

OBS: Såg just att jag glömt en HDD...
Tips på en bra 1tb ? (Vill inte ha mer).

Tackar för alla svar+ev framtida svar!!

Permalänk
Skrivet av Sawy:

Har tagit lite av er båda och verkar ganska nöjd själv med detta slutresultat.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8921656/2015-12-21

Några åsikter?
Gillade betygen på CPU'n jag tagit så kommer att fortsätta med den.
Valde ett MSI kort + nya RAM som passade på denna.

Om jag kan spara 200-500 kr på att mixa nya delar men det inte påverkar ''effekten av datorn'' något --> Så kommer jag nog endå köpa denna lista. (Magkänsla i guess?)
Om ni har några slutgiltiga råd om något som kan ändra effekten inom de ramar som är i denna köplista så får ni gärna dela
(T.ex. mer fläktar etc, jag har 0 koll).

OBS: Såg just att jag glömt en HDD...
Tips på en bra 1tb ? (Vill inte ha mer).

Tackar för alla svar+ev framtida svar!!

HDD, tror jag inte spelar någon större roll, kör på Toshiban om du vill ha en billig, WD Blue Low Power om du vill ha en tyst (mest för lagring) eller en Seagate SSHD om du vill ha en lite dyrare men med lite mer klös i.
Vet inte hur stabila var och en är, det kan skilja sig från tillverkare och modell.

När det kommer till fläktar tror jag att du ska klarar dig.
Annars så finns det 2st 120/140mm platser fram i chassit, 1st 120/140mm plats på sidan, 3st 120/140mm eller 1st 180mm plats i taket och 2st 120/140mm fläktar i botten du kan fylla upp. Du kan kanske komplettera senare om du känner att det inte räcker.
Vilka fläktar du ska köpa vet jag inte dock, har ingen koll på det längre, men jag vet att Noctua gör grymt bra fläktar. Tysta och effektiva men ganska dyra dock.

Visa signatur