Dåligt trådlöst med splitterny Asus ac66u

Permalänk

Dåligt trådlöst med splitterny Asus ac66u

Hej!

Har en 100/100 lina som mäter ca 98/98 med kabel via routern(allt i sin ordning via kabel), däremot det trådlösa är skrämmande värdelöst.

Använder en likadan router på annan adress med 250/10mb/s lina och får 248mb/s nedströms samt ca 9-10mb/s trådlöst med 5ghz när man inte är allt för långt ifrån routern.

På denna adress mäter jag allt ifrån 20mb/s nedströms till i allra bästa fall 50mb/s. Det som gör mig riktigt konfunderad är att jag får ca 95mb/s uppströms, oavsett hur dålig nedströmshastigheten är.

Har provat allt känns de som, provat byta band, provat uppdatera mjukvaror och FR osv. INGET hjälper. Har kopplat ifrån alla enheter här hemma, utan den jag mäter med (även mätt med andra för att utesluta att det är den som bråkar). Har även varit å bytt routern hos Mediamarkt då jag tänkte att man kanske fått ett måndags ex. Inte hjälpte det heller...

Det enda jag inte provat är att ha den i ett annat rum, då jag saknar en såpass lång nätverkskabel i dagsläget. Dock borde inte störningar påverka när man sitter ca 20 cm från routern. Och det som retar mig är att jag får 95mb/s uppströms konstant vid mina mätningar.

Testat på ALLA band som finns att välja manuellt för att sedan gå tillbaka till det bandet den valt per automatik då det gett bäst mätresultat.

Har googlat runt en hel del men inte hittat någon med samma problem. Enligt min uppfattning är signalen dålig åt båda hållen när den väl är dålig, vilket jag hade kunnat acceptera mer och jobba därifrån.

Någon som vet en quickfix, eller har en aning om vad man skall hitta på? Har tankarna kring att i värsta fall lämna tillbaks skiten och prova Netgears nighthawk. Men då min ASUS ac66u fungerar helt felfritt på den andra adressen med 250mb linan vill jag inte riktigt tro att problemet sitter i just denna router.

Vad tror ni?;)

Permalänk
Medlem

Har den också. 2 av 4 lanportar trasiga vid inköp. Svajande signal på 5ghz, bytte ner till de vanliga på 2.xx någonting. Blir även lätt överhettad och behöver startas om med jämna mellanrum. Köpte den och drog sedan iväg på jobb utomlands så garantin var slut när jag väl var hemma igen.

Testa med annan router om du har möjlighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det kanske sitter "skrämmande värdelösa" nätverksenheter i det du kopplar upp dig med!?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av misterseg:

Hej!

Har en 100/100 lina som mäter ca 98/98 med kabel via routern(allt i sin ordning via kabel), däremot det trådlösa är skrämmande värdelöst.

Använder en likadan router på annan adress med 250/10mb/s lina och får 248mb/s nedströms samt ca 9-10mb/s trådlöst med 5ghz när man inte är allt för långt ifrån routern.

På denna adress mäter jag allt ifrån 20mb/s nedströms till i allra bästa fall 50mb/s. Det som gör mig riktigt konfunderad är att jag får ca 95mb/s uppströms, oavsett hur dålig nedströmshastigheten är.

Har provat allt känns de som, provat byta band, provat uppdatera mjukvaror och FR osv. INGET hjälper. Har kopplat ifrån alla enheter här hemma, utan den jag mäter med (även mätt med andra för att utesluta att det är den som bråkar). Har även varit å bytt routern hos Mediamarkt då jag tänkte att man kanske fått ett måndags ex. Inte hjälpte det heller...

Det enda jag inte provat är att ha den i ett annat rum, då jag saknar en såpass lång nätverkskabel i dagsläget. Dock borde inte störningar påverka när man sitter ca 20 cm från routern. Och det som retar mig är att jag får 95mb/s uppströms konstant vid mina mätningar.

Testat på ALLA band som finns att välja manuellt för att sedan gå tillbaka till det bandet den valt per automatik då det gett bäst mätresultat.

Har googlat runt en hel del men inte hittat någon med samma problem. Enligt min uppfattning är signalen dålig åt båda hållen när den väl är dålig, vilket jag hade kunnat acceptera mer och jobba därifrån.

Någon som vet en quickfix, eller har en aning om vad man skall hitta på? Har tankarna kring att i värsta fall lämna tillbaks skiten och prova Netgears nighthawk. Men då min ASUS ac66u fungerar helt felfritt på den andra adressen med 250mb linan vill jag inte riktigt tro att problemet sitter i just denna router.

Vad tror ni?;)

Se till att 2.4ghz och 5ghz inte har samma ssid. Klienter / mobiler kopplar upp sig mot första bästa nät om samma ssid används utan hänsyn till om det är 2.4ghz och 5ghz.. Ac66u har sämre hastighet om du är 20cm från routern än om du är runt 2m ifrån. Oftast kan det även hjälpa att dra ner tx power. Jag har sänkt min till 70% och har samma räckvidd men högre hastighet.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem och såg att det var fel på duplexen när jag kikade på statssidorna, kollat det?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Inte kikat på det, hur åtgärdar man det om det visar sig att det är så? Tack för svaren f.ö!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sen bör du kolla in firmwares till den. Jag har en likadan router och den funkar utmärkt. Jag råder dig att använda Rmerlins egna firmwares.

http://www.snbforums.com/forums/asuswrt-merlin.42/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q