Snabbtest: DP-till-HDMI-adaptrar för 4K UHD och 60 Hz

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: DP-till-HDMI-adaptrar för 4K UHD och 60 Hz

En brist hos många grafikkort är att det inte klarar av att driva en 4K UHD-tv i 60 Hz över HDMI. Idag testar SweClockers Displayport-adaptrar från Club 3D som råder bot på problemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

En brist hos AMD:s senaste grafikkort är att det inte klarar av att driva en 4K UHD-tv i 60 Hz över HDMI. Idag testar SweClockers adaptrar från Club 3D som råder bot på problemet.

Läs hela artikeln här

Det var som fan, högre upplösning åt fler.
Dock borde D-P bli vanligare i TV apparater, så att samtliga kan välja mellan HDMI och D-P

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lifooz:

Det var som fan, högre upplösning åt fler.
Dock borde D-P bli vanligare i TV apparater, så att samtliga kan välja mellan HDMI och D-P

/Lifooz

Det hade varit fantastiskt om DisplayPort kunde ta över helt och lämna äckel-HDMI åt historieboksförfattarna. Men det lär tyvärr inte hända i första taget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Kunde inte ha sagt det bättre själv. Hoppas ändå att dagen teknikerna från de olika avdelningarna stöter på varandra i lunchrummet så magin kan hända inte är så långt borta.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Funkar detta tillsammans med en mini DP->DP-adapter? Har en Macbook Pro som klarar 5k över Thunderbolt, dvs. Mini DP. Jag kan koppla den till min UHD-TV med HDMI men får bara ut 30 Hz.

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det hade varit fantastiskt om DisplayPort kunde ta över helt och lämna äckel-HDMI åt historieboksförfattarna. Men det lär tyvärr inte hända i första taget.

Jag bara de byter design gillar inte piggarna som ska hålla inne kontakten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

varför används hdmi före displayport?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Displayport på en TV är extremt sällsynt Jo tack, det är endast Panasonics Viera TX serie som halstrar en DP som anslutningsval. Tycker det är på tiden att man på allvar börjar, åtminstone försöka, fasa ut den föråldrade HDMI standarden vid det här laget.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Alla spelkonsoler och alla hemmabioförstärkare har (bara) HDMI, så vad några få datorentusiaster vill spelar inte så stor roll, HDMI är här för att stanna.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Stort tack för denna recension. P.g.a. ny 4K-TV så är jag på väg att uppgradera min HTPC, och har väntat på denna adapter eftersom det i övrigt inte finns något för mig attraktivt sätt att få HDMI 2.0 till mini-ITX. Men som alltid vill man ju gärna läsa någon recension först, så detta var en trevlig överraskning. Nu är det bara att vänta på att adaptern går att få tag på också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

varför används hdmi före displayport?

Antagligen för att HDMI kom först och erbjöd vad som då var fullt tillräckligt för TV och BluRay. Kraven är (var förr?) större på datorn, filmer visar fortfarande i runt 30FPS och spelkonsoler kör fortfarande <=1080p.

Permalänk
Medlem

Tycker den verkar lite dyr, kring 300:- hade varit mer rimligt!

Permalänk
Medlem

Någon som sett en reciver med Displayport då? räcker ju inte med att tvn har det samt datorn, :/

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

Tycker den verkar lite dyr, kring 300:- hade varit mer rimligt!

Då betalar du 300:- och sedan blundar du när du lägger upp dom sista 200:-
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg-robban:

Funkar detta tillsammans med en mini DP->DP-adapter? Har en Macbook Pro som klarar 5k över Thunderbolt, dvs. Mini DP. Jag kan koppla den till min UHD-TV med HDMI men får bara ut 30 Hz.

Borde fungera då jag antar att din mini-DP -> DP-adapter är helt passiv, är den aktiv av någon Apple-anledning (jag vet alltså inte hur mac faktiskt hanterar sin Thunderbolt/DP-port) så kan det kanske krångla till det. Antagligen helt utan problem men någon annan vet säkert mer här.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Har ingen 4K-apparat i dagsläget, så mina pengar får de inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg-robban:

Funkar detta tillsammans med en mini DP->DP-adapter? Har en Macbook Pro som klarar 5k över Thunderbolt, dvs. Mini DP. Jag kan koppla den till min UHD-TV med HDMI men får bara ut 30 Hz.

mini DP och DP är samma kabel och signal, bara olika kontakter. Så i teorin bör det alltså inte vara någon skillnad att koppla denna adapter direkt i Mac:en eller med din mini DP->DP-adapter mellan. Men med Apple vet man aldrig, de gillar att hitta på egna lösningar (eller problem, beroende på hur man ser på det ).

Notera också att denna adapter kommer i två varianter, en med mini-DP och en med DP.

Permalänk

Är osäker på om artikeln svarar på frågan, men hade man kunnat åstadkomma 4K 60Hz i chroma 4:4:4 via den här metoden på en TV som faktiskt stödjer den konfigurationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det hade varit fantastiskt om DisplayPort kunde ta över helt och lämna äckel-HDMI åt historieboksförfattarna. Men det lär tyvärr inte hända i första taget.

Jag ser ingen anledning till att DisplayPort ska ta över HDMI, såvida inte Display har stöd för ljud. För DP har väll stöd för ljud eller

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med Intels integrerade kretsar, typ HD5000?
I deras 4250U-processorer så är man ju begränsad till 30Hz (via mini-DP) i 4K, fungerar då den här adaptern för att kunna köra 60Hz?

Har försökt leta något svar på om det faktiskt går men det går lite sådär. Var lite snack om det i NUC-tråden men jag tänkte fråga även här då den är testad nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Antagligen för att HDMI kom först och erbjöd vad som då var fullt tillräckligt för TV och BluRay. Kraven är (var förr?) större på datorn, filmer visar fortfarande i runt 30FPS och spelkonsoler kör fortfarande <=1080p.

ja, men idag så är ju uppenbarligen displayport bättre. antar också att displayport är billigare att implementera

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@Lifooz: Har ingen 4K-apparat i dagsläget, så mina pengar får de inte

HAHAH, nej då är det ju overkill. Jag har heller ingen, men det är för att jag inte vill ha Tianhe A1 som drivkraft.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det hade varit fantastiskt om DisplayPort kunde ta över helt och lämna äckel-HDMI åt historieboksförfattarna. Men det lär tyvärr inte hända i första taget.

Synd bara att dom längsta certifierade kablarna inte är mer än 3 meter långa. Speciellt ett problem om man kör med 1440p@144hz, använder en på 5 meter men det fungerar inte helt 100.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det inte en brist att tv'n inte klarar av att hantera dp?

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur hdmi funktionerna blir med adaptern. Kommer Audio return channel (ARC) fortfarande fungera?

Permalänk

@lappen81: Är bara ett fåtal TV-apparater på marknaden som gör det, tror det i princip bara är vissa Panasonic-TV som kommer med DP-portar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av lappen81:

Är det inte en brist att tv'n inte klarar av att hantera dp?

Underdrift. Det är totalt efterblivet att i princip inte en enda TV har en enda vanlig enkel DP-ingång.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@jeffan97:
Displayport har stöd för ljud. Skriver detta på min iMac i target display mode, och kan intyga att spel osv fungerar utmärkt med både ljud och bild överförd via displayportkabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Hur fungerar det med Intels integrerade kretsar, typ HD5000?
I deras 4250U-processorer så är man ju begränsad till 30Hz (via mini-DP) i 4K, fungerar då den här adaptern för att kunna köra 60Hz?

Den här adaptern gör "bara" om DP till HDMI, så adaptern klarar inte mer än DP-källan i sig gör. Du kan troligtvis köra 4K@60Hz med begränsad färg (4:2:2 eller 4:2:0), men adaptern kommer inte magiskt öka bandbredden så att du kan köra 4K@60Hz med 4:4:4 färg.

Permalänk
Medlem

Hade varit fint med test på displayport kablar, eller någon som kan rekommendera? Jag tycker det är svårt att hitta kablar för 1440p 144hz....