Anmäl dig till Roborock Challenge!

Reality Pump: "Allt över 30 FPS spelar ingen roll för spelupplevelsen"

Permalänk
Melding Plague

Reality Pump: "Allt över 30 FPS spelar ingen roll för spelupplevelsen"

Prestandaproblem i Raven's Cry tillskrivs av utvecklarna brist på gratis hårdvara från tillverkare, men också att målet aldrig var att göra ett grafiktest och att allt över 30 FPS är onödigt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som någon annan skrev: "Anything by the developer of raven's cry does not matter for the gaming experience."

Permalänk
Medlem

Nu tillhör jag absolut inte skaran som anser att 100+ FPS är need-to-have för spel, men att generalisera till den grad att man säger att 30 FPS räcker till allt är ju bara löjligt.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Entusiast

Hahaha, herregud vilken flum-utvecklare

"...that a customer who spent 600+ bugs on a high end card..."
"Beside this I thing that anything..."

Man kanske borde granska sin text liiiite mera innan man publicerar den som en utvecklare, eller?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Proffsmobbare

Så, man har spelutveckling som yrke och sitter på förra generationens hårdvara?

Permalänk
Konsolgrävare

Vilket jävla skitsnack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Så, man har spelutveckling som yrke och sitter på förra generationens hårdvara?

Anledningen ser ut att vara för att de inte får nytt gratis. Dålig stil att sitta och förvänta sig att få allt gratis.

Permalänk
Medlem

"Det är utrustningen det är fel på, inte mig", klassiker

30fps är kass, och 60fps är knappast en "guldstandard", snarare "existensminimum".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bortförklaringar för att få vara lat kallar jag det.

Permalänk
Medlem

Knappast några nyheter att denna utvecklare är kass. När spelet kom var det hur otestat och buggigt (...rikt?) som helst

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk

cs:go 30 fps!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nja, inte som att man behöver mer än 30 för diverse casual 2D spel som minesweeper men att påstå samma om sitt något modernare 3D spel på PC är ju bara en bortförklaring för usel optimering.

Visa signatur

W10 Pro N | i7-6700K @ 4.8 GHz | NH-D15 | RTX 3060 Ti | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000MHz CL15 | M.2 2TB | EVGA 750W G2 | Fractal Design Define S | Logitech G502 X | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz »

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Garderoben:

cs:go 30 fps!

Ja va trodde du?
Allt över ser inte ögat...

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Nu börjar man hjärntvätta folk så att de tror att 30 FPS är nog för att njuta av framtida spel. Jävla clowner!

Permalänk
Medlem

Nja, dom har ju rätt på ett sätt.

30 fps eller 60 fps, det gör ju knappast ett skitspel mindre skit när det kommer till spelupplevelsen.

Jag minns den gamla goda tiden när man körde Morrowind i 1024 runt 20 fps och var lika glad för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja va trodde du?

Tror inte ens man kan sätta så lågt som 30FPS som max fps så man har 30FPS för mycket hela tiden, som att kasta FPS i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja va trodde du?

Satan vad blåst jag känner mig nu när jag har spenderat en massa pengar på dessa 144hz skärmar. Om jag bara hade fått detta förklarat för mig tidigare!

Permalänk

När vi ändå är inne på ämnet så tycker jag att allt över 256 färger bara sabbar spelupplevelsen, dessutom är det mycket mer realistiskt tycker jag. Ögat kan ändå inte urskilja fler än så...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av murklor:

Nja, dom har ju rätt på ett sätt.

30 fps eller 60 fps, det gör ju knappast ett skitspel mindre skit när det kommer till spelupplevelsen.

Jag minns den gamla goda tiden när man körde Morrowind i 1024 runt 20 fps och var lika glad för det.

Och du menar att du hade provat att spela det i konstant 60 FPS, men ändå kände att det gav en lika bra upplevelse i 20? Har jag väldigt svårt att tro, men jag förstår att du vill få fram att FPS inte gör ett spel, vilket ingen påstått, snarare att en del inte har speciellt kul med så låg frame rate, och att det helt klart påverkar upplevelsen.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Well 30FPS hade vart en dröm när man körde Frontier: Elite II på Amiga 500

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

30fps, uppskalat till 1080p och utvecklarna påstår gång på gång att det är för känslan.
Om sanningen ska fram så är det för att konsolerna har fast hårdvara som inte klarar mera.

Konsoler med fast hårdvara kommer dö ut när steam-machine slår igenom och folk kan uppdatera sina "konsoler" efter behov när fps'en börjar dala och hårdvaran inte orkar med längre.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag kan helt förstå varför vissa väljer att satsa på 30fps och bättre grafik, och hur det kan bidra till en bättre spelupplevelse i vissa spel än sämre grafik och 60fps. Men att säga att allt över 30fps är onödigt är helt felaktigt. Det gör definitivt en skillnad. Speciellt med mus + tb där skillnaden är gigantisk. Men med handkontroll så kan ofta 30fps fungera väldigt bra(beroende på vad för typ av spel det är).

Och innan någon kommer med "om konsolerna var starkare så skulle man kunna ha både och" så är svaret nej. Du kan ha världens kraftigaste dator, och utvecklare skulle fortfarande kunna välja att göra mycket bättre grafik, men med 30 fps istället för 60 fps.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Kan hålla med till en viss del att 30FPS fungerar i 3e persons perspektiv på konsol. Samma spel på en PC behöver minst 60FPS för att undvika känslan av lagg.

Jag tycker synd om företaget, med såna här uttalanden blir man inte kvar så länge och någon behöver sparkas omgående.

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Konsoler med fast hårdvara kommer dö ut när steam-machine slår igenom och folk kan uppdatera sina "konsoler" efter behov när fps'en börjar dala och hårdvaran inte orkar med längre.

...Du menar PCs med annat OS än Windows?

Permalänk

Herre gud, allt under 120 fps är pleb-varning...

Varför känns det som utvecklingen står helt still? Är bristen på kompetenta kodare så stor i branschen? Så många frågor, så lite svar

Permalänk
Medlem

Okej, folk kanske kan tycka att det är bra med 30fps. Jag är ingen utvecklare, men jag tycker att det borde inte vara såå omständligt att implementera ett val mellan 30 eller 60fps. Dom är ju tydligen trots allt kodare..
För mig är 30fps en direkt dealbreaker.

My five cents.

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maith:

...Du menar PCs med annat OS än Windows?

Ja i stort sett, du bygger din egen konsol efter behov och prislapp
Det enda som är samma på dom är mjukvaran och kontrollen (om man väljer att köra med en sån)

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Beror ju på målgruppen antar jag. För mig är allt under 60fps väldigt irriterande för spelupplevelsen men det är förmodligen mest för att jag har vant mig vid den lyxen. Nedan är en jämförelse mellan newbie players och en mer erfaren spelare:

Can the averge gamer see more than 60Hz?
Can Linus see more than 60Hz?

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur spelutvecklare av alla människor kan göra såna här uttalanden gång på gång. De om några borde veta vilken gigantisk skillnad det är. 30fps är visserligen spelbart i vissa spel, men det känns tusen gånger bättre med 60, eller bättre upp, 120+. Ju högre destro bättre helt enkelt fram tills den punkten då man helt enkelt inte kan avgöra någon skillnad längre. Personligen märker jag i alla fall tydlig skillnad på 144 och 165 (sitter på en PG279) så där har ni ju något att jobba efter.

Permalänk
Medlem

Har man väl vant sig är 120-144fps ett krav, samt givetvis G-sync/Freesync.

Upplevelsen är lika viktig som innehållet enligt mig och upplevelsen blir lidande vid 30fps till skillnad från 60 eller högre.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9