Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Skrivet av willeykk:

Att det behövs tillstånd att flygfilma var ju på tapeten redan i somras dessutom, tror det var Aftonbladet och tv4 som rapporterade stort om det. Nu är jag inte alls insatt i reglerna som gäller, men gäller detta all allmän plats eller bara i tätbebyggt område?
Är själv sugen på att köpa en drönare men skulle bara köra i naturen, därav frågan.

Påståenden om att det är lättare att bli anmäld i tätbebyggda områden är överflödiga som svar, då det inte är där min frågeställning ligger.

Precis, det är inga nyheter egentligen utan det handlar bara om att man fått ett rättsfall som klargjort (om än lite diffust) att det krävs tillstånd. Som svar på din fråga tror jag det är formulerat som tillståndskrävande att filma "dit allmänheten har tillträdde", alltså allmän plats. Sen är det väl lite upp till var och en om man är ute och leker lite med sin drönare själv i skogen...
Jag har dock inte heller järnkoll på hur läget ligger då jag själv inte flyger drönare

Här finns lite mer att läsa:
http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/kameraovervakn...

http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/dronartrend-vacker-oro-for...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scalp:

Om någon slog till på Denver-drönaren från ICA så kan jag tipsa om att dessa batterier ska passa. Blir lite mer flygtid

http://www.ebay.com/itm/251442678981?_trksid=p2060353.m2749.l...

Jag har länge varit sugen på att köpa en drönare och till den här priset så slog jag till! Undrar om det går att ha ett starkare batteri, typ denna: http://www.ebay.com/itm/Taotuo-3-7V-2000mAh-25C-Rechargeable-...

Om specifikationerna stämmer så är det samma, 3,7 V, 25C men med ett batteri på 2000 mAh istället för 550 mAh. Det väger nog mer då det väger 40-60 gram totalt men kanske funkar ändå, bara man sätter fast det på något bra sätt. Om det funkar skulle det ge 32 minuters batteritid vilket i praktiken bör ge åtminstone 20 minuters flygtid med tanke på extra vikt och dålig kvalitet då det kommer från Kina.
Det kostar ju trots allt bara 52 kr istället för 224 kr, så kan ju vara värt att testa om någon är sugen. Själv avvaktar jag lite tills jag har fått min drönare

Permalänk
Medlem
Skrivet av 08os:

Jag har länge varit sugen på att köpa en drönare och till den här priset så slog jag till! Undrar om det går att ha ett starkare batteri, typ denna: http://www.ebay.com/itm/Taotuo-3-7V-2000mAh-25C-Rechargeable-...

Om specifikationerna stämmer så är det samma, 3,7 V, 25C men med ett batteri på 2000 mAh istället för 550 mAh. Det väger nog mer då det väger 40-60 gram totalt men kanske funkar ändå, bara man sätter fast det på något bra sätt. Om det funkar skulle det ge 32 minuters batteritid vilket i praktiken bör ge åtminstone 20 minuters flygtid med tanke på extra vikt och dålig kvalitet då det kommer från Kina.
Det kostar ju trots allt bara 52 kr istället för 224 kr, så kan ju vara värt att testa om någon är sugen. Själv avvaktar jag lite tills jag har fått min drönare

Det batteriet är i en helt annan klass, bra mycket större Tror inte den ens orkar lyfta med det batteriet

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Nu när mellandagsrean är slut, skullle ni inte kunna koppla fliken för mellandagsrean till fyndtråden istället? Hade vart en grymt tillskott till siten och allt skulle bli så mycker mer överskådligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av 08os:

Den ökade vikten leder troligtvis till en kortare flygtid.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk

Detta länkades i den andra Fynd-tråden.

Logitech G710 - MX Blue - 539kr. (600kr + 10% rabatt)
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/mus-och-ta...

Kan tillägga att jag aldrig ägt ett mekaniskt tangentbord bortsett från 90-talet. Samtidigt som jag tycker att det är rätt saftigt att betala +1500kr som vissa andra tangentbord kostar så jag funderar starkt på att köpa detta.

Tänkte mest fråga vad ni anser om det här erbjudandet och om produkten i sig?

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Skrivet av Windows-95:

Kan tillägga att jag aldrig ägt ett mekaniskt tangentbord bortsett från 90-talet. Samtidigt som jag tycker att det är rätt saftigt att betala +1500kr som vissa andra tangentbord kostar så jag funderar starkt på att köpa detta.

Testa den i affären. Personligen så tycker jag att Logitech's tangentbord är väldigt plastiga, t ex G19 som jag ägde förut, men lyckades sälja det för en redig peng. Har en https://www.komplett.se/product/820355/datorutrustning/mustan... nu och jag gillar den enormt, köpte den för 595 kronor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Windows-95:

De tangentbord som kostar över tusenlappen har det pris de har då de i många fall också är bra produkter. Men är produktet dyrt och antingen innehåller "Gaming" i produktnamnet eller ser ut flashigt ut och håller ett högt pris kan det vara värt att vara lite försiktigare med pengarna.

Vad gäller G710 så kan jag själv tycka det är lite udda att sätta Cherry MX Blue på ett gamer-tangentbord. Måste vara bland de sämst passande brytarna för spel. Dyker modellen upp med antingen röda eller svarta brytare är den nog väl värd sitt pris.

Ska du mest skriva och inte spela, tycker det är okej med ett ljudligt tangentbord och gillar att ha feedback när du skriver och inte stör dig på produktens design (och kvalitet) så är det nog ett bra köp.
Värdesätter du ett bra tangentbord som håller hög kvalitet och kommer hålla i flera år kan det vara värt att vänta på ett erbjudande på ett bättre passande tangentbord. Själv använder jag mest mitt Filco Majestouch II med bruna Cherry MX och den är värd varenda krona den kostat.

Subforumet för blandannat tangentbord kan vara värd en närmare titt med, speciellt de klistrade trådarna: http://www.sweclockers.com/forum/56-tangentbord-moss-och-ovri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Enligt elgigantens kundtjänst gäller inte 10% på redan rabbaterade produkter. Vet att en del varuhus ger 10% extra men priset är 599kr egentligen. Jävligt klumpigt med en 10% banner som visas på hela hemsidan men som alltså inte gäller på prissänkta produkter.

/M

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Enligt elgigantens kundtjänst gäller inte 10% på redan rabbaterade produkter. Vet att en del varuhus ger 10% extra men priset är 599kr egentligen. Jävligt klumpigt med en 10% banner som visas på hela hemsidan men som alltså inte gäller på prissänkta produkter.

/M

Det stora problemet är ju att det visar på själva produktsidan, det är falsk marknadsföring. Antingen sälj till priset eller ta bort skiten.

För övrigt fanns det till samma pris med röda brytare fram till och med den 1 januari, så dyker kanske upp igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

/M

Jag köpte ett och så länge du inte kör "collect store" så kommer du får det nedsatt. Fri frakt är det ju också.

Visa signatur

Fractal Design North | Corsair SF850 | Asus ProArt B650 | AMD Ryzen 7 9700X | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance DDR5 5200 MHz 64GB (2x32GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | 2 x WD BLACK SN850X 2 TB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | Asus Xonar Essence STX | Windows 11 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkoko:

Jag köpte ett och så länge du inte kör "collect store" så kommer du får det nedsatt. Fri frakt är det ju också.

Jag var precis i varuhuset och köpte ett G710+ för 599:- (Stora Bernstorp, Malmö). När jag frågade tjejen bakom kassan hon sa att gaming produkter får ingen 10% rabatt. Konstigt men ändå 599:- känns bra pris för ett G710+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Jag var precis i varuhuset och köpte ett G710+ för 599:- (Stora Bernstorp, Malmö). När jag frågade tjejen bakom kassan hon sa att gaming produkter får ingen 10% rabatt. Konstigt men ändå 599:- känns bra pris för ett G710+.

Sämst. Låter väldigt påhittat. Undantag för "gaming"-produkter, vad är det för konstigheter? Och som sagt, inte minst det faktum att det står specifikt på produktsidan "10% rabatt på denna produkt".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Och åt mig sa de att rabatten inte gäller på redan prisnedsatta produkter när jag skulle hämta G710+ (vilket jag nu vet var en lögn då G710 är lika nedsatt och man får den för 539,10 på hemsidan).

Jag har en pågående mailkonversation angående detta men än så länge vägrar de medge någonting.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Enligt hemsidan är det bara G710 som är nedsatt. :/ G710+ kostar 1290 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Enligt hemsidan är det bara G710 som är nedsatt. :/ G710+ kostar 1290 kr.

G710+ var nedsatt till 599 under mellandagsrean och kan säkert finnas kvar till det priset i vissa butiker.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

G710+ var nedsatt till 599 under mellandagsrean och kan säkert finnas kvar till det priset i vissa butiker.

Precis. Det var typ 15st kvar igår. Bara i butiken. Däremot det var ingen 710 alls. Kopplat ihop igår och provat lite. Jag är supernöjd med. För det pris var jätte prisvärd.

Permalänk

Jag var också inne på Elgiganten och köpte 710+ under mellandagsrean. På produkten stod det också 10% rabatt vid köp online eller Collect at Store. Produkten var ej tillgänglig online och jag hade inte tid att göra en CoS. Åkte dit och trodde jag skulle få 10% rabatten vid kassan men de nekade mig med. När man läser kampanjen så står det: Vid Collect@store order justeras priset vid betalning i kassan i det valda varuhuset och ej vid boknings tillfället online.
Dvs att om man köper den CoS och hämtar upp efter 2 timmar så får man rabatten, men inte om man redan var i butiken. De kunde heller inte lösa det på plats," vi gör inga fullösningar" sade personerna i kassan.

Kortfattat: 10% rabatt gäller bara vid Collect@Store.

Permalänk

Tråkigt att man måste göra på exakt rätt sätt för att tillgodogöra sig Elgigantens rabatter. Jag undrar också lite smått vad de klassar som "gamingprodukter". Tangentbord? Möss? Skärmar? LED-belysning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisseman85:

Jag var också inne på Elgiganten och köpte 710+ under mellandagsrean. På produkten stod det också 10% rabatt vid köp online eller Collect at Store. Produkten var ej tillgänglig online och jag hade inte tid att göra en CoS. Åkte dit och trodde jag skulle få 10% rabatten vid kassan men de nekade mig med. När man läser kampanjen så står det: Vid Collect@store order justeras priset vid betalning i kassan i det valda varuhuset och ej vid boknings tillfället online.
Dvs att om man köper den CoS och hämtar upp efter 2 timmar så får man rabatten, men inte om man redan var i butiken. De kunde heller inte lösa det på plats," vi gör inga fullösningar" sade personerna i kassan.

Kortfattat: 10% rabatt gäller bara vid Collect@Store.

En släkting gjorde precis så, alltså en Collect. 10% rabatt gäller enbart på ordinarie priser ej på redan nedsatta varor. Så jag tycker det är konstigt att man får 10% rabatt på internet men i butik ber dom en fara åt helvete.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Elgiganten har dessutom slutat att matcha Electroworlds priser via Elgiganten.se. Har matchat många gånger tidigare men nu är det stopp.

Synd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Ja, du kan vara säker. Skulle du mot förmodan inte få dina headset så tar du helt enkelt och mailar deras support så fixar de det, de är riktigt schyssta och svarar nästan dygnet runt!
Ang. färger så har jag bara fått svarta SPKRS och vita Sabotage Royale. Men du kan ju kanske prova att skriva vilka färger du vill ha i meddelande fältet? Om det fungerar så får du gärna rapportera tillbaka!

För att bekräfta så gick det bra, jag skrev att jag ville ha svarta eller vita i meddelande fältet och det var dem färgerna jag fick.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sealarn:

Ja du kan vara säker!

Jag fick inte bara två extra headset på deras julspecial utan också en rätt bra dubbel usb-strömadapter.

Skramlar ditt usbströmadapter? när jag skakar på mitt så hörs det att något är löst innuti som typ skräp eller något.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1*

Tagit bort meningslöst tjafs. Vänligen håll en trevlig ton (och ett vårdat språk).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Köpte ett G710 på Elgiganten idag och använde mig av Collect@Store. Först ville de ha 599 i kassan men efter att jag påpekade att det stod på hemsidan att det skulle vara 10% rabatt så fick jag det för 539. Kassörskan tyckte dock att det var konstigt och att det inte brukade vara rabatt på rabatt, så jag kanske bara hade tur.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Köpte ett G710 på Elgiganten idag och använde mig av Collect@Store. Först ville de ha 599 i kassan men efter att jag påpekade att det stod på hemsidan att det skulle vara 10% rabatt så fick jag det för 539. Kassörskan tyckte dock att det var konstigt och att det inte brukade vara rabatt på rabatt, så jag kanske bara hade tur.

Jag köpte ett G710+ förra veckan med Collect@Store och lyckades också få 10% extra rabatt när jag påpekade det.
Tangenterna känns aningen för "skrammliga", speciellt mellanslag, men jag är ändå sjukt nöjd!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Någon som har fått cardboxen ifrån ATG ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klos_:

Fick min med posten igår.

Edit: tror jag beställde den 17/12.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Klos_:

De tar sin tid, kan man lugnt konstatera.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

För att bekräfta så gick det bra, jag skrev att jag ville ha svarta eller vita i meddelande fältet och det var dem färgerna jag fick.

Kul att det gick bra! Bra att veta att man får välja färg, tänker nog köpa ett till headset med koden "Fitness"

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.