Långsamt internet från comhem men bara till en specifik dator.

Permalänk

Långsamt internet från comhem men bara till en specifik dator.

God kväll kära sweclockers.

Har som rubriken lyder ett problem med att min stationära dator endast får ut 10/10 ur mitt bredband från comhem, (kabeltv bredband 50-100).
får ut 50 ish på telefonen över wifi och ca 100/10 med sladd till laptopen.

Nu till min stora förvåning.
Jag kånkade hem burken till mina päron och fick till min förvåning ut 100/10 ur deras fiberuppkoppling från bredbandsbolaget som ska leverera 100/10.

några idéer på vad felet skulle kunna vara?

moderkortet är ett: asrock extreme z77 pro 4 om det skulle kunna var till någon hjälp!

MVH Andreas

Permalänk
Medlem

Kör du samma nätverkskabel när du testar laptop och desktop?

Permalänk
Medlem

jag röstar absolut för att det är kabelknas, att det bara är några ledare som funkar, kolla på nätverkskortets status.

Permalänk
Skrivet av Poptart:

Kör du samma nätverkskabel när du testar laptop och desktop?

Samma kabel!

Permalänk
Skrivet av Tuxis:

jag röstar absolut för att det är kabelknas, att det bara är några ledare som funkar, kolla på nätverkskortets status.

Testat olika kablar och samma kablar även testat 2 nätverkskort, ett externt och det inbyggda, hastigheten ändras något mellan om man kör half duplex och full duplex. Men det kanske är vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swechilli:

Hur mäter du hastigheten? Kan du mäta samtidigt på laptop som på stationär hemma hos dig?

Hur ser det ut med brandväggar/anti-virus/anti-malware och annat på respektive dator? Vilket operativsystem körs på laptop och stationär?

Kan du pröva att skapa en live linux USB-sticka med t.ex. Ubuntu eller Linux Mint och köra ett hastighetstest på laptop samt stationär för att utesluta en massa mjukvara och annat som kanske knasar?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Hur mäter du hastigheten? Kan du mäta samtidigt på laptop som på stationär hemma hos dig?

Hur ser det ut med brandväggar/anti-virus/anti-malware och annat på respektive dator? Vilket operativsystem körs på laptop och stationär?

Kan du pröva att skapa en live linux USB-sticka med t.ex. Ubuntu eller Linux Mint och köra ett hastighetstest på laptop samt stationär för att utesluta en massa mjukvara och annat som kanske knasar?

Måsta TS boota linux? Borde inte felsäkert läge med nätverk ge samma effekt (utesluta mjukvara osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poptart:

Måsta TS boota linux? Borde inte felsäkert läge med nätverk ge samma effekt (utesluta mjukvara osv.)

Måste och måste, jag brukar pröva med Linux om något verkar "oförklarligt" eller för att testa på "blankt papper". Ibland är det Windows som är orsaken, ibland är det något annat. Sen handlar i mitt fall om enkelhet då jag alltid har en live usb-sticka tillhands hemma.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Har du testat att starta i felsäkert läge med nätverk?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Kan bli såhär om man installerat drivrutinerna till nätverkskortet från cdskivan. Många av dessa cdskivor lägger till massa junk under "egenskaper för lokalt nätverk". Kontrollera där om du har något onormalt och bocka i så fall bort det.

http://www.diy-networks.com/config/windows7lan.html

Har du något mer än de 7 sakerna som finns på bilden här under "this connection uses the following items" orsakar det troligen felet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av xtQ:

Måste och måste, jag brukar pröva med Linux om något verkar "oförklarligt" eller för att testa på "blankt papper". Ibland är det Windows som är orsaken, ibland är det något annat. Sen handlar i mitt fall om enkelhet då jag alltid har en live usb-sticka tillhands hemma.

ska testa detta av någon underligg anledning har jag inte ett enda usb minne efter flytten!

Skrivet av BrusE:

Har du testat att starta i felsäkert läge med nätverk?

Gjorde detta precis samma problem kvarstår.

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Kan bli såhär om man installerat drivrutinerna till nätverkskortet från cdskivan. Många av dessa cdskivor lägger till massa junk under "egenskaper för lokalt nätverk". Kontrollera där om du har något onormalt och bocka i så fall bort det.

http://www.diy-networks.com/config/windows7lan.html

Har du något mer än de 7 sakerna som finns på bilden här under "this connection uses the following items" orsakar det troligen felet.

tack, men ingen lycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swechilli:

tack, men ingen lycka.

Du säger att allt fungerar bra när du flyttar din dator till din kompis?
Om det stämmer, låna en switch av någon om du inte har en. Koppla sedan switchen mellan din dator
och din utrustning som du har hemma.

Sedan undrar jag om du har testat att sätta ditt nätverkskort till 100 FULL DUPLEX?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@swechilli kolla linklampan på routern så att den har samma färg som när du kör laptopen. så vi vet att det är 100/100 så att du inte får 10/10 på länken

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Du säger att allt fungerar bra när du flyttar din dator till din kompis?
Om det stämmer, låna en switch av någon om du inte har en. Koppla sedan switchen mellan din dator
och din utrustning som du har hemma.

Sedan undrar jag om du har testat att sätta ditt nätverkskort till 100 FULL DUPLEX?

funkar prima när jag tar med datorn till någon annan ja.
ska försöka få tag i en switch!
när jag för 100 full duplex så går hastigheten ner något.
för ut ca 14 med half duplex och ca8-10 med full duplex 100 mbit

Permalänk
Skrivet av Tuxis:

@swechilli kolla linklampan på routern så att den har samma färg som när du kör laptopen. så vi vet att det är 100/100 så att du inte får 10/10 på länken

kollade lampan på routern där man sätter in sladden och på ena uttaget så blinkade den gul och den andra orange.
av någon anledning fick jag för mig att köra dubbla närverkssladdar från routern till datorn och när jag gjorde det så fick jag ut full hastighet och nu när jag testade att dra ut den ena sladden så får jag fortfarande det.
får ut full hastighet oberoende vilken sladd jag använder nu eller vilket närverkskort...

ditt svar tackar jag hemskt mycket för då det hjälpte en blind man att hitta rätt!

har ingen aning om vad jag har gjort för att fixa det men det funkar utmärkt nu iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av swechilli:

kollade lampan på routern där man sätter in sladden och på ena uttaget så blinkade den gul och den andra orange.
av någon anledning fick jag för mig att köra dubbla närverkssladdar från routern till datorn och när jag gjorde det så fick jag ut full hastighet och nu när jag testade att dra ut den ena sladden så får jag fortfarande det.
får ut full hastighet oberoende vilken sladd jag använder nu eller vilket närverkskort...

ditt svar tackar jag hemskt mycket för då det hjälpte en blind man att hitta rätt!

har ingen aning om vad jag har gjort för att fixa det men det funkar utmärkt nu iaf!

När du var hos din kompis så testade du med en kabel. Sen kom du hem och kopplade in två stycken kablar igen från din dator till
routern?!? Det slog dig aldrig att ifrågasätta varför du har två kablar till datorn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

När du var hos din kompis så testade du med en kabel. Sen kom du hem och kopplade in två stycken kablar igen från din dator till
routern?!? Det slog dig aldrig att ifrågasätta varför du har två kablar till datorn?

Snarare så att av någon konstig anledning så löste två kablar problemet...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av swechilli:

Det kan vara så enkelt att routern behövde startas om eller har knasat sig på nån vänster, har varit med om såna skumheter förr.
Till och med "dumma" switchar kan orsaka sånt, trots att de egentligen omöjligen ska kunna göra det.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Snarare så att av någon konstig anledning så löste två kablar problemet...

Jag tolkade TS svar fel.

Visa signatur