Oculus Rift redo för förhandsbokning

Permalänk

Förbeställd! Fick april som leveransdatum men jag är inte säker på om det stämmer.
Angående prissättningen så blev jag också först chockad över det höga priset men efter att jag tänkte till i ett par minuter så hade det nog mer att göra med det faktum att dom sagt "in the 350-400 dollar ballpark" tidigare vilket gjorde att jag var inställd på ett annat, mycket lägre pris. Inte att den faktiskt kostade vad den kostade.

Men vad kostade platt-tv när det var nytt? Vad kostar en 4K-tv nu? Vad kostar en riktigt bra gaming-skärm?
7000 kronor är ungefär vad den kommer landa på (för min egen del dock betydligt mindre faktisk utgift eftersom jag kommer dra av den på mitt företag). Min 42-tums plasma-tv som jag köpte för x antal år sen kostade 12 500 kr på rea och då tyckte jag att jag hade gjort ett riktigt kap. Och då var det ändå "bara" en tv.

Behöver jag verkligen VR nu? Nej. Behövde jag verkligen en platt-tv för massa år sen? Nej. Behövde min pappa verkligen en vhs-spelare 1977? Nej.

Ny teknik kostar alltid mycket pengar. Förstår att många är upprörda över att dom anser att det är dyrt men håller inte med om att det är "för" dyrt. Försök att finna (skade)glädje i att ni om ett år eller två kommer sitta med en mycket bättre produkt än min för en mycket billigare penning. Som det också alltid varit med ny teknik.

Permalänk
Medlem

Mitt intresse dog med prislappen. Hade väl inte räknat med att den skulle kosta dubbelt mot "versionen" innan.

Permalänk
Medlem

Kostar dubbelt mot vad jag kan tänka mig betala så jag väntar.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk

@SoWErA:

Grymt, tack. Hoppet kvarstår att Vive gör något bra av situationen. Kommer inte vänta. Någon av dem blir det : )

Permalänk
Medlem

hur bra är egentligen VR mot 3D teknik ? synd att det inte finns Vr filmer då. utom porr

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Haha, snålsvensson kommer verkligen fram här på forumet. Tror ni att ny teknik ska vara gratis eller?

Visa signatur

[Q6600@3.2GHz] [2048mB] [2xHD 3870 CF] [2xRaptor] [2xRE2 500GB] [HDA Explosion]

Permalänk
Avstängd

too early, too expensive, and also, för mycket nonsens i priset, inväntar övriga modeller och tills hypen lagt sig, då det finns så mycket på gång inom VR.

och så många frågetecken som ska redas ut innan jag slår till, standiseringar, vad exakt kommer alla spec vara för samtliga VR-set som är på väg, och då företagen gärna vill ha vinst, kommer de ligga på spelutvecklare för att de ska optimeras för just deras hårdvara (likt både AMD och Nvidia gör, tänker exempelvis på hur Nvidia skjutit till kodare o dylikt till olika titlar, blir ju win-win)

kommer olika spelutvecklare föredra ett VR-set.
kommer det vara värt cirkus 6 o 5 nu för oculus, o sen köpa till deras ytterligare kontroller som de skulle finslipa än mera, i min mening, ovärt de här pengarna de efterfrågar för förhandsbokning.
vilka kommer vara bäst lämpade för glasögon, kommer det sluta med monopol, only time will tell, så jag väntar tills dess att de kommit förbi "hype-priserna", och early adopters kunnat banat väg för en annan som väntar och mer ser när det är mer utvecklat, och det kommit ytterligare en grafikkorts-generation.

Då både AMD och Nvidia verkar gå till mindre halvledarteknik på sina toppkort, och då kan det bli intressant även att se vad det i sin tur går att leverera i prestanda vid samma watt som dagens värre kort, och om det kan bli än mer spelbart i VR-miljön, samtidigt som det förmodligen är lite andra priser på VR-set om ungefär ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

4000 så hade det nog kunnat bli ett köp. Nu får jag avvakta och njuta av den nya skärmen istället. Så kan jag spara ihop lite mer till bättre hårdvara framöver. Hade ju dock varit jävligt gött att prova.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Var inte helt oväntat pris. Det är ju vad en "bra spelskärm" kostar i dagsläget och detta är ju en typ av spelskärm (lite mer nischad dock).

Som fler tidigare sagt... Ny teknik kostar pengar! Speciellt när Oculus är först och ingen utmanar de ännu. Är ju inte så att det finns otaliga mängder VR-spel ännu. Lika bra vänta tills det finns ett större utbud, konkurrens och finslipningar.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Någon som vet om vi kommer att åka på tullavgift för Oculus Rift? Jag förhandsbokade min för sammanlagt ca 700 Euro inklusive frakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

hur bra är egentligen VR mot 3D teknik ? synd att det inte finns Vr filmer då. utom porr

VR krossar ju all den "3D" man sett på bio. Alltså det går knappt ens att jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eggfarfar:

Haha, snålsvensson kommer verkligen fram här på forumet. Tror ni att ny teknik ska vara gratis eller?

Nu bryr jag mig inte om Oculus då jag inte ens har en dator men varenda gång jag hört ett pris för den färdiga produkten har det varit $350-400. Att de sen dubblar priset och slänger med ointressanta saker förstår jag verkligen att folk reagerar på. Hade Steve Jobs sagt att iPhone 4 kommer kosta $350-400 hade det blivit gnäll om den sedan släpptes med headset och förköpta appar för €699. Det är helt galet faktiskt.

Sen hoppas jag verkligen att tull+moms är inräknat i priset annars kommer det bli en hel del sura miner när Tullen ska ha sina 5%+25% (eller vad det nu är på datorskärmar) på €743. Blir ju nästan 2 lax till. Jisses.

Permalänk
Medlem

som jag har väntat och så får man det här priset Nu väntar jag och ser vad HTC säger om Vive på CES innan jag bokar.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Man lever bara en gång. Ansåg att min fritid från jobbet var värd extra 7000 spänn för en upplevelse och är redo för releasen i Maj. Tycker synd om dem dock som inte har möjlighet att köpa en då priset är saftigt. Hade gärna valt bort handkontroll, spel och hörlurarna för ett reducerat pris.

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tycker du ska förklara vilket vardagsbehov VR fyller innan du försöker övertyga mig om dess existensberättigande.

Ett helt nytt sätt att uppleva media. När TV'n kom var det många som tyckte radio var tillräckligt. Lite samma sak nu. Nu är det ju inte så att alla behöver en sådan här direkt, men ge det några år.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk

Hehe, de 350$ som jag betalade för DK1 känns ganska prisvärda nu

Permalänk
Skrivet av Klocker:

Någon som vet om vi kommer att åka på tullavgift för Oculus Rift? Jag förhandsbokade min för sammanlagt ca 700 Euro inklusive frakt

Nej, Oculus har distributionscenter inom EU, så det blir ingen tullavgift ut mot slutkund. (Dvs Tullkostnaden är redan inbakad i priset, på samma sätt som när du köper en Korea tillverkad Samsung TV på Mediamarkt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagicWizard:

Man lever bara en gång. Ansåg att min fritid från jobbet var värd extra 7000 spänn för en upplevelse och är redo för releasen i Maj. Tycker synd om dem dock som inte har möjlighet att köpa en då priset är saftigt. Hade gärna valt bort handkontroll, spel och hörlurarna för ett reducerat pris.

Sedan finns det dom som avstår för att de inte vill betala ett rövarpris. De flesta är nog med på att detta inte borde kosta mer än 4.5k oavsett om dom pungat ut 7. Själv har jag inget problem att punga ut det som krävs, men för 7 lappar väntar jag mig betydligt högre kvalite än vad detta paket innehåller (högre upplösning + touch), och skippa den jädrans XB-kontrollen.

Kan tillägga att jag var 100% inställd på en beställning oavsett pris, men när det väl kom till kritan så kunde jag bara inte. Kunde nog ha sträckt mig till 6 lappar, men över 7 utan ett fullständigt paket, aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

2st skärmar? Det är en skärm med snäppet högre upplösning än fullhd. Så halva upplösningen per öga.

Det är dyrt jämfört med deras riktpris. Förstår inte hur man inte kan tycka det när det skiljer så mkt. Nästan dubbla priset = billigt?

Det är faktiskt 2 OLED paneler, 1 per öga med upplösning 1200x1080. Total upplösning 1200x2160. Samma med VIVE.

(Det är detta som låter Riften anpassas efter olika IPDs, eller interpupillary distance. Alltså avståndet mellan dina pupiller)

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Fördelen med vive är att det är valve som backar upp och inte facebook.
Eftersom det är främst designat till spel så känns det uppenbart varför vive _borde_ bli bättre men den som lever får se.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

från en något år gammal intervju:

"How much is the consumer version of the Rift going to cost?
Luckey: The current developer kits are $300. We don’t know what the consumer version’s going to cost — it could be more, could be less. But we’re looking to stay in that same ballpark. We’re not going to be charging $800 or something. We have to be affordable. If you’re not affordable, you may as well not exist for a huge segment of the market."

Vilka hycklande lögnare..

Det är ju inte troligt att en massproducerad produkt bli dyrare än en produkt som de typ satt i en källare och manuellt satte ihop, sjävlklart med dyra komponenter som de inte kunde massbeställa. En massproducerad pryl får både extremt mycket billigare komponenter pg.a storköp samt blir produktionen helt annorlunda och blir i det stora hela alltid billigare och mycket snabbare.

Vågar man säga årets scam, eller iaf scampris?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Inaktiv

Risken för mycket barnsjukdomar är överhängande i både mjuk och hårdvara samt alldeles för låg upplösning enligt min mening. Upplevelsen kommer säkert ändå vara häftig med CV1 men jag vill bli bort blåst när jag väl tar mitt steg in i VR världen, därför väntar jag i varje fall till CV2.

Med kommande Pascal/Polaris grafik och VR optimering för DX12 samt högre display upplösning tror jag mer på CV2. Med hårdnade konkurrens i VR branschen kommer utvecklingen gå ännu snabbare under 2016 vilket kommer att resultera i en avsevärt bättre produkt än CV1.

Permalänk
Skrivet av Bemushroomed:

Vågar man säga årets scam, eller iaf scampris?

Väldigt intressant att så många verkar se det som en personlig förödmjukelse att priset blev högre än ni trodde. Jag har faktiskt ingen som helst förståelse för er. Undantaget är om ni har ägt devkits och investerat tid i att utveckla VR mjukvara som ni hade hoppats sälja till en större marknad.

Det är verkligen ingen som tvingar någon att köpa in sig på VR-tåget med första versionen. Personligen kommer jag nog att vänta in Touch då jag inte tror att upplevelsen är komplett utan riktig VR input.

Till er som är mest besvikna rekommenderar jag att ni väntar till Generation 2 av VR headsets. Det kommer att bli billigare och kraven på kraftiga datorer kommer att bli mindre. Och VR kommer inte att dö ut i första taget, Oculus verkar redan förvånade över hur många det är som förbokar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eggfarfar:

Haha, snålsvensson kommer verkligen fram här på forumet. Tror ni att ny teknik ska vara gratis eller?

Tror inte det handlar om priset i sig egentligen utan snarare att det är så mycket högre än vad de utlovat sedan tidigare. Facebook har själva styrt förväntan på priset och satt denna förväntan så mycket lägre att nuvarande prisnivå blir ifrågasatt.
Som jag tidigare skrev i tråden:

Skrivet av Söderbäck:

Ja det här var ju ingen vidare bra marknadsföring för Oculus. Hade e gått ut med att prylen skulle kosta kring 6000-7000 spänn sedan tidigare så hade folk säkert varit beredda men så har man ju inte gjort.
Istället har 300-400$ förespråkats under lång tid.
Priset kanske är rimligt egentligen, men nu behöver de motivera varför kunden ska betala dubbelt så mycket som de tidigare påstått och kan de inte motivera det specifikt så kommer det ses som en "för dyr pryl" för en viktig andel av den potentiella kundbasen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Inte läst igenom tråden men räknar jag rätt här?
€699 + 20 % tull + 25 % Moms
699 x 1.20 = 838,8 x 1.25 = €1048,5
€1048,5 = 9 713,38617 SEK

Allt man importerar utanför EU ska väl få moms och allt över 1400 sek ska även tullas, och tullen är beräknad på varan + frakt med moms på den summan.
Sedan var det postens "hanteringsavgifter" som det brukar heta att ta hänsyn till och de har jag ingen aning om hur de beräknar.

Permalänk
Medlem

I likhet med vad de flesta andra verkar tycka så tycker även jag att priset var i saftigaste laget. Med det sagt kunde jag ändå inte hålla mig utan förbokade ändå, får dock vänta till Maj.

Det är få saker här i livet jag verkligen vill äga men OR ju faktiskt en av dem... så nu får snåljåpen i mig för en gångs skull kliva åt sidan

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Sedan finns det dom som avstår för att de inte vill betala ett rövarpris. De flesta är nog med på att detta inte borde kosta mer än 4.5k oavsett om dom pungat ut 7. Själv har jag inget problem att punga ut det som krävs, men för 7 lappar väntar jag mig betydligt högre kvalite än vad detta paket innehåller (högre upplösning + touch), och skippa den jädrans XB-kontrollen.

Kan tillägga att jag var 100% inställd på en beställning oavsett pris, men när det väl kom till kritan så kunde jag bara inte. Kunde nog ha sträckt mig till 6 lappar, men över 7 utan ett fullständigt paket, aldrig.

Du har helt rätt vill jag tycka för att produkten ska lyckas. 7000 kr är väldigt mycket pengar för en så stor intressegrupp av kunder, mer än vad jag kan föreställa mig att material och 3 års+ utveckling kan ha kostat med finansiell hjälp från Facebook. Sen med en handfull stora konkurrenter så lär det bli tufft för glasögonen att överleva på marknaden om dem kommer att kosta så mycket i slutet av detta året. Men så jag håller tummarna att Oculus Rift'en ska lyckas ändå och priserna blir bättre.

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ervas002:

Är ju många som spelar till vardags och med VR kan man få en riktigt fet spelupplevelse. Räcker inte det för dig tycker jag faktiskt det finns mycket värre "onödiga prylar" att haka upp sig på...

Det ena utesluter inte det andra, jag valde dock att hålla mig till ämnet (helt i enlighet med forumreglerna).

Skrivet av SamuelSvensson:

Var hälsad!

Jag läste edert brev och bara inflika att jag håller med! En kan tro att alla de där självklara användningsområdena man först kommer tänka på som inlevelse i: spel, film, design, utbildning och 1000 andra saker... skulle vara något, men sen inser man ju att så kan man inte tycka, då är man ju inget troll. Det är helt klart som internet, bara en fluga och fyller inget vardagsbehov.

Nu ska ja ut och mjölka kon.

Hälsningar från Amish paradise.

Barnliga påhopp och tomma argument. Det är skillnad på vardagsbehov och 1000 användningsområden.

Skrivet av Limo:

Ett helt nytt sätt att uppleva media. När TV'n kom var det många som tyckte radio var tillräckligt. Lite samma sak nu. Nu är det ju inte så att alla behöver en sådan här direkt, men ge det några år.

Jag betraktar VR ur ett pragmatisk perspektiv och avfärdar inte allt nytt som kommer. Den som lever får se...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av eggfarfar:

Haha, snålsvensson kommer verkligen fram här på forumet. Tror ni att ny teknik ska vara gratis eller?

Jag antar att tekniken i DK2 var omodern skit de hittat på tippen, och att det var därför den kostade hälften så mycket? Exakt vad i CV1 är det som kostar 3500kr mer än i DK2?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

"Efterlängtade"? Ännu en onödig och dyr pryl ser dagens ljus. Onödig för merparten hemanvändare i alla fall..

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar som 99% av alla teknikrelaterade produkter folk här på sweclockers, inklusive jag, köper?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell