Oculus Rift redo för förhandsbokning

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Inte läst igenom tråden men räknar jag rätt här?
€699 + 20 % tull + 25 % Moms
699 x 1.20 = 838,8 x 1.25 = €1048,5
€1048,5 = 9 713,38617 SEK

Allt man importerar utanför EU ska väl få moms och allt över 1400 sek ska även tullas, och tullen är beräknad på varan + frakt med moms på den summan.
Sedan var det postens "hanteringsavgifter" som det brukar heta att ta hänsyn till och de har jag ingen aning om hur de beräknar.

Den skickas från inom EU, så 699 euro + 44 euro frakt.
€743 totalt.

Permalänk
Avstängd

7000 - 8000 kr ungefär?

Sedan ska man ha en riktigt "high-end" dator också utöver dessa för att kunna nyttja dem optimalt.

Njae, VR får allt vänta i några år innan man skaffar det. Provade ju deras DK2-modell och det var inte tillräckligt eggande för att motivera ett köp nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag antar att tekniken i DK2 var omodern skit de hittat på tippen, och att det var därför den kostade hälften så mycket? Exakt vad i CV1 är det som kostar 3500kr mer än i DK2?

Har inte full koll, men cv1 har väll högre upplösning och allmänt bättre displayer än dk2 hade? Sen så är det väll rätt självklart att dom suvensjounerar(vet ej hur det stavas) den tidiga versionen som är till för utvecklare? Dom tjänar ju på att det finns så mycket program/spel som möjligt vid release

Man vill ju inte som utvecklare av hårdvara göra om psp misslyckandet, alltså satsa på att göra en bra produkt som saknar kompatibla spel/program med dragningskraft

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant med en poll där användarna får svara om dom förbeställt Rift, inte förbeställt och ifall man planerar att köpa.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Mer än vad jag är beredd att betala. 3-4K hade jag inte tänkt två gånger över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Du menar som 99% av alla teknikrelaterade produkter folk här på sweclockers, inklusive jag, köper?

Nja, detta är en nischad produkt. Speciellt för dom pengarna.
Utöver den hutlösa summan du får betala för riften, måste du ha en gedigen rigg redan att driva dom med.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoWErA:

Förresten om ni tycker Oculus är för dyr så kan ni alltid köpa:
http://cdon.se/hemelektronik/point-of-view-virtual-reality-he...

Behöver inte ens en ny dator men tror inte ni kommer bli särskilt nöjda

Jag har exakt dessa även om jag köpte dem på eBay för under halva priset inkl. frakt. Funkar fint med min Sony Z5 Premium (troligtvis ända gången det är bra med 4K på mobilen. )

Permalänk
Skrivet av Appfelstrodel:

Väldigt intressant att så många verkar se det som en personlig förödmjukelse att priset blev högre än ni trodde. Jag har faktiskt ingen som helst förståelse för er. Undantaget är om ni har ägt devkits och investerat tid i att utveckla VR mjukvara som ni hade hoppats sälja till en större marknad.

Det är verkligen ingen som tvingar någon att köpa in sig på VR-tåget med första versionen. Personligen kommer jag nog att vänta in Touch då jag inte tror att upplevelsen är komplett utan riktig VR input.

Till er som är mest besvikna rekommenderar jag att ni väntar till Generation 2 av VR headsets. Det kommer att bli billigare och kraven på kraftiga datorer kommer att bli mindre. Och VR kommer inte att dö ut i första taget, Oculus verkar redan förvånade över hur många det är som förbokar.

Jag presenterade mina argument om varför det är konstigt att priset plötsligt är högre (mer än dubbelt), att du inte kan bemöta dessa säger allt. Det är som sagt rent självklart att en massproducerad teknikgrej är billigare att ta fram än deras devkit, varför beskrev jag.

För min del handlar det inte om att jag inte har råd, jag är besviken eftersom detta betyder att marknaden kommer bli extremt liten vilket såklart medför att extremt få utvecklare kommer intressera sig för att skapa stöd (se te.x TrackIR, en utmärkt produkt med få titlar som stöder det).

Låt säga att 5 av 1000 PC-spelare äger en OR (säkert ganska högt räknat, men låt oss drömma), dessa kräver stöd från utvecklaren/utgivaren. De kommer ju såklart skratta dessa rakt i ansiktet, finns ju inte en chans att denna kommer lägga ned pengar och tid på något som så få använder. Även Palmer har ju sagt detta, jag citerade honom to.m om detta.

Det märks tydligt hur dåligt vissa av er här har tänkt igenom detta och vad ett högt pris kommer betyda i praktiken när det gäller att få ett utbrett stöd. Sen ja, i framtiden kommer produkten bli billigare (som allt), men jag tror många av oss väntat på att det är nu som det skulle börja ta fart, efter en ganska seg start, istället kommer det säkert ta 8-10 år till.

En annan grej, hela grejen med FB-köpet var ju att Palmer lovade att det var för Oculus bästa, att det skulle innebära extremt nedpressat pris på OR, en så låg nivå att alla skulle kunna ha råd och därmed skulle VR nu ta fart. Ni har hängt med dåligt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Tror ni att ni kan övertyga någon att överge sin älskade telegraf för en smartphone? Själv räcker det i min vardag fortfarande med röksignal och sändebud!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Om den skickas från USA ska man väl inte betala europeisk moms i USA? Det får ju tullen i Sverige sköta. Tycker det känns lite skumt det här.

Tur att den skickas från EU, då. För om den skickats från USA hade du fått betala 7% elektroniktull (måste ju skydda EU-elekronikföretag!) och moms på det också. Och moms på öppna-paket-avgiften. Och avgiften, då. Om du inte lyckas smuggla in den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Jag presenterade mina argument om varför det är konstigt att priset plötsligt är högre (mer än dubbelt), att du inte kan bemöta dessa säger allt. Det är som sagt rent självklart att en massproducerad teknikgrej är billigare att ta fram än deras devkit, varför beskrev jag.

Mjo, men den är ju billigare än motsvarande hårdvara i telefon-form iaf.
Och devkiten såldes med förlust.

Och jämfört med en vettig skärm är den ju rätt billig.

Skrivet av Bemushroomed:

Låt säga att 5 av 1000 PC-spelare äger en OR (säkert ganska högt räknat, men låt oss drömma), dessa kräver stöd från utvecklaren/utgivaren. De kommer ju såklart skratta dessa rakt i ansiktet, finns ju inte en chans att denna kommer lägga ned pengar och tid på något som så få använder.

Om du någonsin har trott att det kommer komma massa vr-mjukvara iår eller nästa år tror du fel. Det kommer ta några år innan vr är standard, om man säger så..

Skrivet av Bemushroomed:

Det märks tydligt hur dåligt vissa av er här har tänkt igenom detta och vad ett högt pris kommer betyda i praktiken när det gäller att få ett utbrett stöd.

Du vet att bara några procent av alla datorer i valve survey (soim ju i sig borde filtrera för folk som spelar spel på datorn) uppfyller hårdvarukraven? Även om headsettet kostat $10 hade det inte hjälpt för att få folk att skriva mjukvara.

Det krävs i princip att VR är standard på spelkonsoller för att det ska bli mainstream.

Jag tycker 7kkr känns extremt biligt. Men det kanske har mer att göra med att jag är gammal, och kommer ihåg när de billigaste vettiga skärmarna kostde 20kkr.

Numera kan man komma undan med runt 8kkr för en användbar skärm. Headsettet är fortfarande billigare (vilket jag tycker är lite oroande, hur användbar är skärmen egentligen?)

Nu har jag inte följt occulus så noga, men $350?! Det är ju rena fantasipriserna, du kan inte få komponenterna till skärmen (driver,scaler + display) för det, iaf. inte om du köper dem 1k-packs från kina.

Om de sagt att det ska bli priset måste de ha räknat med rätt stor förlust per såld enhet, och facebook är ju inte direkt kända för att vara givmilda.

Permalänk
Medlem

Va väl inte så förvånande, väntar fortfarande på att VR ska utvecklas såpass så att vi tillslut kan få ettpar stylish glajer med ER, först då blir jag intresserad

Permalänk

@cardeci:

min 34" skärm är dyrare än Oculus, men det är ju inte jämförtbart då skärmen är helt nödvändig för en dator och påverkar allt arbete på datorn och den påverkar alla spel. Det gör inte Oculus. En sådan produkt kan givetsvis inte kosta som en dyr skärm, finns en en chans att det blir kommersiellt gångbart.

Hela grejen med Facebook dealen var att VR nu skulle bli billigt och kommersiellt gångbart, detta enligt Palmer. Så blev det inte.

När VR kommer ta fart kommer jag med alla sannolikhet vara ganska ointresserad av spel, är 44 nu och mitt intresse för spel 2015 var på bottennivå, lade kanske 40h totalt. Jag såg VR som något som skulle kunna få mig lite intresserad igen, något nytt som tar spel till nästa nivå. Däri ligger mycket av min besvikelse. VR kommer såklart komma, men det kommer inte slå så fort som utlovat, när jag är 50 vet jag inte hur mycket jag kommer bry mig om spel riktigt. Jag kan förstå att unga har bättre tålamod kanske.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

När VR kommer ta fart kommer jag med alla sannolikhet vara ganska ointresserad av spel, är 44 nu och mitt intresse för spel 2015 var på bottennivå, lade kanske 40h totalt. Jag såg VR som något som skulle kunna få mig lite intresserad igen, något nytt som tar spel till nästa nivå. Däri ligger mycket av min besvikelse. VR kommer såklart komma, men det kommer inte slå så fort som utlovat, när jag är 50 vet jag inte hur mycket jag kommer bry mig om spel riktigt. Jag kan förstå att unga har bättre tålamod kanske.

Tja, jag är inte yngre än dig. Om min pappa, som är över 70 vid det här laget, är ett relevant exempel så kommer de spel jag kommer att föredra göra sig väldigt bra i VR, dock. Flygsimulatorer är rätt perfekta..

Nå. Jag kommer inte köpa en rift v1, men det är inte för att jag tycker den är för dyr.

Permalänk
Avstängd

Jaha det här blev ju en uppenbar flopp. Tråkigt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoWErA:

Förresten om ni tycker Oculus är för dyr så kan ni alltid köpa:
http://cdon.se/hemelektronik/point-of-view-virtual-reality-he...

Behöver inte ens en ny dator men tror inte ni kommer bli särskilt nöjda

I dyraste laget tycker jag, den här ser ut att vara rimligare pris på:
http://cdon.se/diverse/3-d-glasogon-for-mobil-p32995013

Permalänk
Medlem

Nää va fan nu bokar jag en, Behöver ju inte pröjsa den nu och kommer Vive vara billigare är det ju bara att avboka skiten.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jaha det här blev ju en uppenbar flopp. Tråkigt.

På vilket sätt är det en flopp? Alldeles för billigt så att leveransen för "pre order" nu är flyttat fram 3 månader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Du menar som 99% av alla teknikrelaterade produkter folk här på sweclockers, inklusive jag, köper?

Jag kan inte avgöra vad du tycker är onödigt, så det får stå för dig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det är ju tyvärr rätt så få konsumenter som provat både Oculus Rift och "Valve/HTC Vive/Pre" så det är svårt att bilda sig en uppfattning baserat på användares nöjdhet. Men av de recensioner och filmklipp jag sett, gjorda av recensenter och testare, så verkar Valves produkt vara bättre. Kan hända att färdig Oculus-produkt är mycket bättre än dev.kitten som varit ute men jag väntar nog tills youtube är fullt av Oculus vs. Pre-videos. Det är som ni varit inne på en väldigt dyr hobby att vara först med allt.

Permalänk
Medlem

"To be perfectly clear, we don’t make money on the Rift. The Xbox controller costs us almost nothing to bundle, and people can easily resell it for profit. A lot of people wish we would sell a bundle without “useless extras” like high-end audio, a carrying case, the bundled games, etc, but those just don’t significantly impact the cost. The core technology in the Rift is the main driver - two built-for-VR OLED displays with very high refresh rate and pixel density, a very precise tracking system, mechanical adjustment systems that must be lightweight, durable, and precise, and cutting-edge optics that are more complex to manufacture than many high end DSLR lenses. It is expensive, but for the $599 you spend, you get a lot more than spending $599 on pretty much any other consumer electronics devices - phones that cost $599 cost a fraction of that to make, same with mid-range TVs that cost $599. There are a lot of mainstream devices in that price-range, so as you have said, our failing was in communication, not just price." - Palmer Lucky

Snodde det från en AMA på reddit - https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/3zt7ul/i_am_palmer_luc...

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Väntar först på att de ska komma ut med sin handkontrol, men måste även lösa frågan hur fan jag ska trolla fram 4 st USB portar, alternativet att plugga ur allt vad mus, tangentbord etc heter baki varje gång man ska använda occulus känns ju inte specielt lockande i dagslaget.
Vet inte om det går att plugga den genom USB adapter, kanske blir lite dålig överföring.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Road:

Väntar först på att de ska komma ut med sin handkontrol, men måste även lösa frågan hur fan jag ska trolla fram 4 st USB portar, alternativet att plugga ur allt vad mus, tangentbord etc heter baki varje gång man ska använda occulus känns ju inte specielt lockande i dagslaget.
Vet inte om det går att plugga den genom USB adapter, kanske blir lite dålig överföring.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

"To be perfectly clear, we don’t make money on the Rift. The Xbox controller costs us almost nothing to bundle, and people can easily resell it for profit. A lot of people wish we would sell a bundle without “useless extras” like high-end audio, a carrying case, the bundled games, etc, but those just don’t significantly impact the cost. The core technology in the Rift is the main driver - two built-for-VR OLED displays with very high refresh rate and pixel density, a very precise tracking system, mechanical adjustment systems that must be lightweight, durable, and precise, and cutting-edge optics that are more complex to manufacture than many high end DSLR lenses. It is expensive, but for the $599 you spend, you get a lot more than spending $599 on pretty much any other consumer electronics devices - phones that cost $599 cost a fraction of that to make, same with mid-range TVs that cost $599. There are a lot of mainstream devices in that price-range, so as you have said, our failing was in communication, not just price." - Palmer Lucky

Snodde det från en AMA på reddit - https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/3zt7ul/i_am_palmer_luc...

Att hårdvaran skulle kosta >$600 per enhet tror jag inte en sekund på. Räknar man däremot med att ta igen alla utlägg för RnD i första batchen så kan nog $600 per enhet vara en förlust.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känns som det inte är speciellt bra tillgång. Skyhögt pris och ändå långa leveransdatum. Visst finns det många som ändå betalar det hutlösa priset av att vara först, men känns nog som prissättningen just nu enbart är för att de är först ut och inte har många på lager.

Permalänk
Medlem

Priset är inte så farligt, en high end mobiltelefon kostar lika mycket. Däremot har jag aldrig varit särskilt entusiastisk på VR. Så länge inte grejerna kopplas direkt till hjärnan förstås, a'la Matrix.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Skrivet av brorsan:

Att hårdvaran skulle kosta >$600 per enhet tror jag inte en sekund på. Räknar man däremot med att ta igen alla utlägg för RnD i första batchen så kan nog $600 per enhet vara en förlust.

De skulle ju även ge bort 7500 enheter helt ""gratis"" till de som kickstarter backade dom.. det är ju inte helt billigt. Jag tror jag väntar tills dom tycker att den "skulden" är betald. Jag tippar på att de som köper Oculus nu betalar dessa kickstarter-backares enheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om än lite förvånad så kan jag förstå prissättningen.

De kommer säkert att få sälja varenda enhet de kan trycka ut ur sin produktion i minst ett halvår-år framåt ändå, när sedan orderingången minskar så kan de skruva ner priset. Dom vill börja tjäna pengar nu, inte subventionera "VR-vågen" och de har som sagt säkert inte produktionskapacitet för det heller i vilket fall.

Permalänk
Skrivet av Igelkotten Igge:

På vilket sätt är det en flopp? Alldeles för billigt så att leveransen för "pre order" nu är flyttat fram 3 månader?

Hur många enheter är det då? Det säger ju ingenting om du inte vet antalet. Det är ju en grej om det är en miljon enheter totalt som kommer sälja slut och en helt annan om det är 50K eller nått.. Det måste ju säljas så många enheter att utvecklare drar öronen åt sig och ser att det finns en marknad, innan dess är ju VR ointressant, om man nu inte tycker det duger med lite simpla indie VR-spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

"Efterlängtade"? Ännu en onödig och dyr pryl ser dagens ljus. Onödig för merparten hemanvändare i alla fall..

Som bokstavligen allt på sweclockers. Merparten behöver inte, grafikkort, spelskärmar, tv-spel, dyra processorer, dyra pc chassin. De flesta hade klarat sig med en raspberry pi med ett enkel os på.